خبر فوری
هرمزبان:گروه بین‌الملل ــ صاحب امتیاز خبرگزاری «دید» افغانستان درباره نتایج احتمالی انتخابات پارلمانی این کشور پیش‌بینی کرد که احتمال ابطال آرای کابل و کسب بیشترین آراء از سوی حزب جمعیت اسلامی وجود دارد.

احتمال ابطال آرای انتخاباتی کابل و صدرنشینی حزب جمعیت اسلامی

به گزارش هرمزبان به نقل از ایکنا؛ انتخابات در کشورهای همسایه ایران و اینکه کدام یک از احزاب می‌تواند بیشترین رأی را در پارلمان این کشور از آن خود کند، نکته‌ای است که برای هر یک از همسایگان افغانستان حائز اهمیت است. با این حال،‌ پس از گذشت سه ماه از رأی‌گیری در استان‌های این کشور (به غیر از غزنی) هنوز نتایج انتخابات پارلمان اعلام نشده است و امکان ابطال آرای کابل نیز وجود دارد. در این رابطه با سیدعلیرضا محمودی، کارشناس سیاسی و صاحب امتیاز خبرگزاری «دید» افغانستان گفت‌وگویی داشتیم که متن آن را در زیر می‌خوانید؛

ــ علت اینکه نتایج ابتدایی آرای کابل هنوز اعلام نشده است چیست؟

نتایج ابتدایی در سراسر افغانستان و از جمله در کابل هنوز مشخص نشده است؛ تخلفاتی در سیستم انتخاباتی صورت گرفته که راه‌یابی و چیدمان یک‌پارچه نمایندگان مجلس در پارلمان آینده را مورد نظر داشته است و بر همین اساس انتقادات و اعتراضات گسترده‌ای در استان‌های مختلف کشور درباره نتایج ابتدایی انتخابات وجود دارد.

با توجه به آنچه تاکنون مشاهده می‌شود، این احتمال وجود دارد که نمایندگان پارلمان آینده بیشتر شامل تاجران و عناصری باشند که به منابع قدرت و ثروت نزدیک هستند و هزینه بسیاری برای راه‌یابی آنها به مجلس صورت گرفته است. این موضوع در راه پیدا کردن 33 نماینده کابل به مجلس قطعاً اثرگذار است.

با این حال اختلافات بسیاری در این رابطه دیده می‌شود؛ به این معنی که ناظران انتخابات معتقد هستند که انتخابات به انتصابات تبدیل شده است؛ البته مراحل اعلام آرای سراسر کشور طی دو مرحله ابتدایی و انتهایی صورت می‌گیرد. کمیسیون شکایت انتخاباتی باید به شکایت نامزدها در این راستا رسیدگی کند و بر اساس این وظیفه تعهد کرده است که آرای درست را از نادرست تفکیک کند، در نتیجه منتظر عملکرد این کمیسیون هستیم که چگونه عمل خواهد کرد و آیا می‌تواند رأی واقعی را از غیرواقعی جدا کند؟

ــ در صحبت‌های خود به اختلافاتی اشاره کردید. این اختلافات به چه مواردی مربوط می‌شود؟

این موارد به نحوه برگزاری انتخابات و مشکلات تکنیکی مربوط است که در دو روز برگزاری همه‌پرسی وجود داشت؛ اختلاف شدیدی میان دو کمیسیون متولی برگزاری انتخابات (کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایات) و در راستای اعلام نتایج وجود داشت. همچنین مشکلاتی ناشی از نفوذ عناصر خارجی بر کمیسیون انتخابات وجود داشت که سبب فشار آوردن به آنها می‌شد و همین موضوع سبب شده است که نتایج انتخابات پس از سه ماه برگزاری همه‌پرسی هنوز اعلام نشده باشد.

احتمال ابطال آرای انتخاباتی کابل و صدرنشینی حزب «جمعیت اسلامی»

ــ پیش‌بینی می‌کنید که کمیسیون مستقل انتخابات آرای کابل را باطل اعلام کند؟

کمیسیون شکایات انتخابات پیش از این اعلام کرده بود که آرای کابل باطل شود، در این صورت اگر انتخابات کابل درست ارزیابی نشود، باید آراء را باطل اعلام کنند،‌ زیرا رأی‌ها به درستی ارائه نشده‌اند. با این حال باید گفت که تقلب به صورت گسترده در انتخابات روی داده که زمینه‌ساز نارضایتی افراد شده است و از آن سو، مشکلات فنی سبب شد که مردم نتوانند رأی بدهند.

رأی بایومتریک اساس همه‌پرسی بوده است، اما بیشتر آرایی که در کابل گرفته شده، غیر بایومتریک بوده است؛ بر همین اساس طی چند روز گذشته پارلمان افغانستان مصوبه‌ای بر این مبنی داشت که کمیسیون انتخابات فقط رأی بایومتریک را حائز ارزش می‌داند. اگر بر این اساس پیش برویم، کابل با مشکلات بسیاری در این رابطه برخورد خواهد کرد و شاهد باطل شدن آرای کابل خواهیم بود.

ــ آیا شما به عنوان کارشناس سیاسی معتقد هستید که در روند رأی‌گیری تقلب شده است؟

بله، تقلب به صورت گسترده روی داده است؛ چه در کابل و چه در سایر استان‌ها و همین موضوع سبب شده است که نتایج اعلام نشود و در سراسر کشور با مشکلاتی در این باره مواجه باشیم. کمیسیون‌ها نیز وظایف خود را به درستی انجام نداده‌اند و از مدیران تا افرادی که در رتبه‌های پایین این کمیسیون فعالیت می‌کنند، غرق در فساد مالی و همکاری با نامزدها و صاحبان قدرت و سرمایه بوده‌اند.

ــ به اعتقاد شما کدام حزب با پیش‌فرض اصلاح روند رأی‌گیری، بیشترین آراء را به دست می‌آورد؟

این موضوع هنوز مشخص نیست، ولی آمار نشان می‌دهد که استان‌های شمالی و شمال شرقی افغانستان و حزب جمعیت اسلامی توانسته‌اند نمایندگان بیشتری در پارلمان داشته باشند؛ البته این فرض یک احتمال است و باید منتظر اعلام آراء باشیم.

گفت‌وگو و تنظیم از آزاده غلامی

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید