خبر فوری

سلیمی نمین:جوانگرایی در دولت رئیسی هم مایه خوشحالی است هم مایه نگرانی!

راهبرد جوان گرایی، یک هزینه هایی هم دارد، هزینه هایش را باید کاست و منافعش را افزود، یکی از راه های کاستن هزینه ها همین است . نکته مهم دیگر، بحث هماهنگی است البته آقای رئیسی قطعا زمان زیادی را در ارتباط با ایجاد هماهنگی بین وزارت خانه ها و نظارت بر عملکرد وزارتخانه ها اختصاص خواهد داد.

این چهره سیاسی اصولگرا در گفت وگوی مفصل با خبرآنلاین دیدگاههای خود را در مورد ترکیب دولت سیزدهم، چالشها و آسیب های آن مطرح کرد.

بخشهایی از اظهارات سلیمی نمین را می خوانید:

ارتباط بین ملت و دولت، سرمایه قابل تأملی است

*به نظر شما چالش هایی که پیش روی دولت آقای رئیسی است، چه چالش هایی می تواند باشد؟ در مجموع چه چالش هایی می تواند از دولت آقای رئیسی یک دولت ناموفق بسازد، در حوزه سیاست خارجی، در اقتصاد یا در سیاست داخلی و….

دولت آقای رئیسی یک سری خصوصیات دارد که باید به آنها توجه جدی داشته باشد. در واقع هم بحث خصوصیات است و هم بحث قابلیت‌ها. دولت آقای رئیسی، قابلیت هایی دارد که اگر این قابلیت‌ها، امکان ترمیم اعتماد ملت به دولت یا یک نوع بازسازی مسائل در جامعه ما باشد می‌تواند سرمایه‌ای را برای بازسازی آنچه که لطمه خورده، فراهم بیاورد. در واقع همه معتقدیم در دولت گذشته، به برخی سرمایه‌های حکمرانی در کشور لطمات جدی وارد شده است از جمله ارتباط بین ملت و دولت، یک سرمایه قابل تأملی است.

تاکنون ایران بسیاری از معضلات و مشکلات خودش را با اتکا به این سرمایه پشت سر گذاشته است. اگر در جنگ پشتیبانی ملت را نداشتیم قطعا در برابر آن تجمیعی که حول عراق صورت گرفته بود، زمین می خوردیم و تجزیه می شدیم اما پشتیبانی بسیار قوی ملت از دولت و حاکمیت موجب شد که در این هجمه بسیار گسترده و قدرتمند، ما تقریبا پیروز از میدان خارج شویم. بنابراین، این پشتوانه در سال های گذشته لطمه خورده است یعنی دولتمردان بیشتر متوجه منافع و مصالح خودشان بودند تا اینکه ارتباط خودشان را با مردم، توسعه و گسترش دهند به خصوص دولت گذشته در تضعیف رابطه بین دولت و ملت نقش جدی ایفا کرد.

اعتماد جامعه باید بازسازی شود/ مهمترین سرمایه دولت رئیسی جوانگرایی است

 زمانی که رییس دولت قبلی، به هیچ وجه در هیچ محیطی حاضر نمی شد و حاضر نبود که آن اعتماد جامعه را به سمت خودش جلب کند، در نتیجه، اینها لطمه خورده است و باید بازسازی شود. این دولت ظرفیت بسیار مناسبی هم در درون خودش و هم در بیرون خودش برای بازسازی این اعتماد دارد  ازاین رو شاید اولین دولتی است که ظرفیت خوبی را بعد از سال‌ها در این عرصه ایجاد کرده است. شخص رئیس‌جمهور و برخی از نیروهای کابینه او این ویژگی‌ها را به خوبی دارند. از نظر من ویژگی دیگری که سرمایه ما محسوب می‌شود بحث جوان گرایی است.

جوانگرایی در دولت رئیسی هم مایه خوشحالی است هم نگرانی

 جوانگرایی هم به خوبی در این دولت پیگیری شده است البته جوانگرایی در کنار امیدآفرینی، نگرانی‌هایی را هم به دنبال دارد چون نیروهای جوان، در یک سری عرصه ها، خودشان را نشان ندادند یا اگر در عرصه‌هایی نشان دادند عرصه‌هایی در سطوح بسیار پایین بود و در سطوح کلان، خودشان را ثابت نکردند. بنابراین نگرانی وجود دارد به به این دلیل که امکان دارد در سطوح کلان نتوانند از عهده این مسئولیت سنگین برآیند، از سوی دیگر، جای خوشحالی دارد به دلیل اینکه آن حلقه‌های زنجیره قدرتی که در گذشته وجود داشته و شکسته نشده بود، تا حدودی شکسته شده و در این دولت، اهتمام جدی نسبت به این مسئله مهم به وجود آمده و این مایه خرسندی است اما در عین حال مایه نگرانی است.

نباید زمان را به دلیل آزمودن نیروها از دست بدهیم

در واقع باید دقت کرد اگر در یک فاصله زمانی، ارزیابی منطقی از عملکرد وزرای جوان، صورت گیرد و رودربایستی هم در میان نباشد بدین گونه که اگر برخی از جوانان نتوانستند به سرعت بر آن جایگاهی که تکیه زدند مسلط شوند باید تغییر کنند یعنی ما نباید زمان را در این زمینه برای آزمودن آنها به طور بی نهایت و تا انتهای دولت از دست دهیم.

در واقع دلیل ندارد بعد از 4 سال بگوییم وزیر جوانی نتوانسته بر آن جایگاهی که قرار دارد، مسلط شود، به نظرمن بعد از 1 سال اگر وزیر جوان نتوانست خودش را با شرایط وزارتخانه‌ای وفق دهد، باید تغییر کند. فکر می‌کنم همه ما باید این نکته را به دولت متذکر شویم و فکر می کنم آقای رئیسی هم به این مسئله توجه داشته باشند که اگر وزیری نتوانست، این تغییر صورت بگیرد.

 بنابراین برخی ضعف‌های این دولت ناشی از یک رویکرد است؛ نمی توانیم بگوییم که این رویکرد مختص و منحصر به دولت آقای رئیسی است، در واقع هر دولتی برای جوان گرایی اراده کند طبعا این بحث مطرح می‌شود. اگر قرار بود از کسانی که در پُست های وزارتی، طی سال های طولانی حضور داشتند انتخاب کند طبیعتا طبق روال گذشته باید عمل می‌کرد، اگر تصمیمی بر جوانگرایی بوده که فی النفسه ارزشی است و می‌تواند یک معضل جدی را در کشور حل کند چون یکی از معضلات جدی کشور ما انسدادی است که در این زمینه ایجاد شده و این انسداد موجب هدر رفت قابلیت‌های بسیاری است که در قشر جوان وجود دارد یعنی یک انسدادی را در این مسیر می‌بینیم که استعدادها را به مسیر باطل می کشاند، این بحث بسیار مهمی است که من فکر می کنم دولت آقای رئیسی با آگاهی در این زمینه این رویکرد و این راهبرد را انتخاب کرده است.

هزینه‌های جوانگرایی را باید کاهش داد

از سوی دیگر باید هزینه هایش را کاهش داد چون قطعا راهبرد جوان گرایی، یک هزینه هایی هم دارد، هزینه هایش را باید کاست و منافعش را افزود، یکی از راه های کاستن هزینه ها همین است . نکته مهم دیگر، بحث هماهنگی است البته آقای رئیسی قطعا زمان زیادی را در ارتباط با ایجاد هماهنگی بین وزارت خانه ها و نظارت بر عملکرد وزارتخانه ها اختصاص خواهد داد کما اینکه برای اولین بار هم قرار است مسئول هماهنگی اقتصادی را به طور مشخص و از پیش اعلام شده داشته باشیم یعنی نقش هماهنگی وزارتخانه‌های سیاستگذار در عرصه اقتصاد و نقش هماهنگی در وزارتخانه های اجرایی اقتصادی. چون دو هماهنگی خواهیم داشت، یک هماهنگی در وزارتخانه‌هایی که سیاستگذاری کلان در عرصه اقتصادی انجام می‌دهند، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و این گونه وزارتخانه ها سیاستگذاری می کنند، برخی هم امر اجرا را دنبال می کنند، وزارت صمت، وزارت بازرگانی، وزارت جهاد و کشاورزی که اینها در امر اجرایی اقتصاد نقش جدی دارند. این تدبیری اندیشیده شده که مسئول این دو بخش افرادی باشند که به صورت روزانه رصد کنند و ارتباطاتی داشته باشند.

وزیری که نتواند خودش را به جایگاه تعریف شده برساند، باید حتما جایگزین شود

در مجموع این هم یکی از تدابیری است که در این دولت اندیشیده شده که هزینه جوانگرایی را کاهش دهند ولی در عین حال همه ما دغدغه داریم و می گوییم فلانی در این جایگاه نبوده، آیا می تواند از عهده این کار برآید یا خیر، اشکالی ندارد که ما به دولت ها اجازه دهیم درصدی برای آزمون هزینه کنند و من فکر می کنم ما بدون آمادگی برای هزینه کردن در این زمینه ها نمی‌توانیم این بن بست‌ها را از جلوی راه برداریم و باید برای این قضیه، یک آمادگی‌هایی داشته باشیم البته با تدابیر جانبیِ این کار، می‌توانیم هزینه‌هایش را به حداقل ممکن برسانیم و در پایان یک سال بدون هیچ ملاحظات سیاسی، وزیری که نتواند خودش را به جایگاه تعریف شده برساند، باید حتما جایگزین شود.

مشروح این مصاحبه را در روزهای آینده خواهید خواند.

2323

منبع: خبرآنلاین

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید