خبر فوری

چرا رهبری کردستان را استان فرهنگی نامیدند؟/ شاخصه‌های فرهنگی که بعد از 9 سال از سفر رهبری ارتقا یافته است

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، 23 مهرماه سال 90 آغازی بر یک مدیریت جدید بر یک نهاد انقلابی در کردستان بود، روزی که امین مرادی به عنوان سرپرست حوزه هنری کردستان انتخاب شد و سکان این نهاد انقلابی را با نگاه و دیدگاهی کاملاً فرهنگی و هنری در دست گرفت.

6 سال از آن آغازین روزهای سخت می‌گذرد، سال‌هایی که در عین سختی و کار طاقت فرسای شبانه‌روزی پر از شیرینی‌های موفقیت‌آمیز است که امروز این نهاد انقلابی را به «خانه امید» هنرمندان کردستان تبدیل کرده است.

تجهیز، بازسازی و راه‌اندازی پردیس سینمایی بهمن سنندج به عنوان پیشرفته‌ترین پردیس سینمایی غرب کشور با 3 سالن اکران نمایش با سیستم صوت دالبی و پخش دیجیتال، گالری، سالن کنفرانس، کافی‌شاپ، استودیوی حرفه‌ای صدا و تصویر و … که اتمام عملیات بازسازی آن به رویایی دست نیافتنی برای مردمان دیار فرهنگ و هنر تبدیل شده بود تا احیای دوباره جشنواره‌های به زمین مانده و برگزاری جشنواره‌های مختلف به صورت استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی در کنار توفیقات قابل توجه در عرصه تولید و حمایت از فیلمسازان توانمند استان و تجلیل از مفاخر و هنرمندان برجسته در ایام مختلف از اقدامات ارزشمندی است که در این سال‌ها انجام و با سرعت قابل توجه ادامه دارد.

به منظور اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر در مورد اقدامات و برنامه‌های انجام شده و در دست اجرای حوزه هنری کردستان، با امین مرادی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان مصاحبه‌ای داشتیم که در ادامه می‌آید.

حوزه هنری قرارگاه هنر و ادب انقلاب اسلامی است

فارس: برای آغاز این گفت‌وگو، به سابقه فعالیت حوزه هنری در کردستان برای مخاطبان این رسانه اشاره کنید.

حوزه هنری کردستان حدود 14 سال است فعالیت خود را در این استان آغاز کرده است که با وجود جوان بودن و کمبود منابع مالی در طول این سال‌ها اقدامات خوبی در راستای انجام رسالت‌های ذاتی خود انجام داده است.

حوزه هنری قرارگاه هنر و ادب انقلاب اسلامی است که تولید و ترویج آثار فاخر هنری و شناسایی، کشف و پرورش هنرمندان متعهد از مهم‌ترین اهداف این نهاد انقلابی است.

فارس: رویکرد اصلی برگزاری برنامه‌ها در این نهاد به چه صورت است؟

برنامه‌های حوزه هنری با رویکرد خلاقیت و نوآوری انجام می‌شود و اجرای برنامه‌های ویترینی با اهداف این نهاد انقلابی نمی‌خواند، در اجرای هر برنامه‌ای توجه به اولویت‌های حوزه هنری را ملاک حرکت در استان قرار داده و در نتیجه با تلاش همکاران و همراهی همیشگی اصحاب هنر و رسانه تأثیرگذاری خوبی نیز داشته است.

فارس: امروز هنرمندان کردستان حوزه هنری را «خانه امید» خود می‌دانند، به نظر شما دلیل آن چیست؟

کار فرهنگی کار دلی است و کسی که در حوزه فرهنگ کار می‌کند، باید با اعتقاد کار کند، چراکه با احساس و روح و روان انسان‌ها سرو کار دارد. حوزه هنری یک روزه به این جایگاه نرسیده است، اگر باور و اعتقاد به کار هنری و فرهنگی نداشته باشید، قطعاً موفقیتی حاصل نخواهد شد.

شناخت آداب، فرهنگ، ظرفیت‌های هنری از دیگر نیازها برای دستیابی به موفقیت در حوزه هنر و فرهنگ است که خوشبختانه این مهم در حوزه هنری کردستان با بهره‌گیری از ظرفیت بدنه کارشناسی صاحب‌نظر به بهترین شیوه رصد و در اجرای برنامه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

به عقیده من یکی از مهم‌ترین دلایل ماندگاری موفقیت در حوزه هنری کردستان این است که بدنه این نهاد انقلابی را در استان فرهنگ و هنر کردستان افرادی تشکیل می‌دهند که خودشان در عرصه‌های مختلف هنری استخوان خرد کرده و ید طولایی و استعداد بی‌نظیری در عرصه‌های هنر و فرهنگ دارند.

مردم‌محوری در برنامه‌ریزی دلیل موفقیت حوزه هنری است

فارس: آحاد مردم در جریان برنامه‌های حوزه هنری به نوعی دیده می‌شوند، دلیل خاصی دارد؟

بله. اعتقاد دارم انقلاب ما یک انقلاب مردمی و فرهنگی است. مردم‌محور بودن در برنامه‌ریزی سالانه از اولویت‌های مهم متولیان این نهاد انقلابی است، مردمی‌ بودن از دیگر دلایل موفقیت حوزه هنری و مخاطب‌پذیر بودن برنامه‌های آن است، یکی از مشکلاتی که در بدنه مدیریتی وجود دارد این است که بیشتر ما مدیران در تدوین و اجرای برنامه‌ها، مردم را که مخاطبین اصلی هستند، فراموش می‌کنیم و انگار برنامه را تنها برای خودمان اجرا می‌کنیم و جامعه هدف را فراموش می‌کنیم. 

نمونه بارز مراسم مردمی این نهاد، یادواره سیدبهاءالدین شمس‌قریشی خالق مولودنامه در ایام هفته وحدت در سنندج است که سال گذشته در این برنامه نزدیک به 20 هزار نفر از اقشار مختلف مردم شرکت داشتند.

متولیان فرهنگ و هنر بدانند با نیروی ناکارآمد و بی‌انگیزه  سازمان موفق نخواهد شد باید برای بخش‌های مختلف برنامه داشته باشند، اگر امروز حوزه هنری به این جایگاه در استان رسیده است حاصل کار من مرادی به عنوان رئیس این دستگاه فرهنگی نیست، این توفیق نشأت گرفته از عنایت حق تعالی و یک تلاش جمعی و همراهی اصحاب فرهنگ و  هنر استان است و حمایت مدیران ارشد استان که همه در کنار هم توانسته‌اند در تکمیل پازل موفقیت حوزه نقش‌آفرینی کنند.

حوزه هنری کردستان و متولیان آن معتقد به کار دلی هستند و هیچ‌گاه وارد جناح‌بندی و بازی‌های سیاسی که به حوزه فرهنگ بزرگترین ضربه را می‌زنند نمی‌شوند کار تیمی در این نهاد انقلابی حرف اول را می‌زند و هرکس در هرجا براساس تخصص و به دور از باند و باندبازی‌های عرف جامعه تلاش می‌کند.

با احترام به تمام دولت‌ها، حوزه هنری تابع ساز هیچ دولت خاصی نیست، ساز حوزه‌ هنری روی هنر و فرهنگ  ایرانی اسلامی کوک شده است و معتقدیم نباید در هیچ شرایطی سیاسی کاری کرد و همچنین وارد مسائل سیاسی شد.

کار سیاسی برای مدیر فرهنگی یک آفت است، هرچند اعتقاد دارم تلاش در جهت رشد سیاسی ذهن مردم خودش یک کار فرهنگی است و باید تلاش کرد مردم رشد سیاسی و قدرت تحلیل و بینش درست پیدا کنند.

گفتمان مدیریت جهادی در حوزه هنری حاکم است 

فارس: به نظر شما توسعه فرهنگ و هنر و موفقیت در این حوزه به چه مؤلفه‌هایی بستگی دارد؟

بدون اغراق عرض کنم گفتمان مدیریت جهادی در حوزه هنری حاکم است، بنابراین کار فرهنگی نیاز به تلاش خارج از کار روتین روزانه و ساعات اداری دارد  و از خود گذشتن و دلسوزی می‌خواهد، سرمایه دستگاه‌های فعال در حوزه هنر و فرهنگ،  مثل یک کارخانه ماشین آلات و تجهیزات مدرن و پیشرفته نیست که بتوان آخرین مدل را تهیه کرد، سرمایه در این حوزه نیروی انسانی است.

کار فرهنگی پروسه زمان‌بر و دیربازده است با یک سال تلاش نمی‌توان فیلم ساز و یا شاعر را تربیت کرد، کار فرهنگی مثل عملیات ساختمانی و عمرانی و احداث بلوار و جاده نیست که با داشتن اعتبار امروز شروع و در بازه زمانی مشخص و کوتاه  به نتیجه رسید و به اعتقاد من بعضی وقت‌ها تصمیم درست یا غلط یک مدیر فرهنگی بعد از 10 الی 15 سال جواب می‌دهد.

استان کردستان نیازمند کارهای زیربنایی است و اگر می‌خواهیم توسعه در این استان اتفاق بیفتد، باید فرهنگ را زیربنای توسعه قرار دهیم و این موضوع به گفتمان همه مدیران و مسؤولان در استان تبدیل شود.

فارس: کردستان به لحاظ مؤلفه‌های فرهنگ و هنر از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است، به نظر شما از این بستر چگونه می‌توان در مسیر توسعه کردستان استفاده کرد؟

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سفر پرخیر و برکتشان به کردستان این استان را استان فرهنگی و سرزمین هنر و فرهنگ نامیدند و این مدال افتخار را به کردستانی‌ها اهدا فرمودند و این رسالت مسؤولان است که چگونه این مدال افتخار را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنند و کردستان را به اقتدار واقعی که همان اقتدار فرهنگی است برسانند.

کردستان تنها با تکرار فرمایشات مقام معظم رهبری و برگزاری چند همایش و جشنواره استان فرهنگی نمی‌شود، کردستان سرشار از استعداد و توانمندی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، برای فرهنگی بودن استان باید نگاه و تفکر غالب، نگاه و تفکر فرهنگی باشد و اولویت اصلی بر مبنای فرهنگ و تعالی فرهنگی شکل بگیرد، در استان ما بحث فرهنگ و اقتصاد هنر باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که یقینا شعار توسعه‌گرایی با مدیران ضعیف و افکار کوچک و تنگ‌نظرانه و رویکردهای سطحی میسر نمی‌شود، چراکه احیا و توسعه زیرساخت‌ها در ابعاد مختلف نیاز به مدیرانی انقلابی، متخصص، متعهد و دغدغه‌مند دارد.

نمی‌خواهم شعاری حرف بزنم، اما بسیاری از مشکلاتی که امروز در صحنه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و یا حتی سیاسی داریم، اگر کاوش کنیم به مشکلات فرهنگی برمی‌گردد، بنابراین اگر قرار است در استان توسعه اتفاق بیفتد باید در بخش هنر و فرهنگ سرمایه‌گذاری کرد، چراکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه در استان وجود دارد و سهم بسزایی در اشتغال می‌تواند ایجاد کند در صورت رونق اقتصاد هنر، نه تنها هنر توسعه خواهد یافت، بلکه با ورود هنر به حیات اجتماعی و فرهنگی، سایر بخش‌ها مثل صنعت، آموزش و شهرسازی نیز توسعه خواهد یافت. 

فرهنگ به فرموده رهبر معظم انقلاب مثل و اکسیژن است و در درازمدت از اقتصاد هم مهم‌تر است، اما این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته و همیشه مظلوم بوده است.

حوزه هنری فارغ از خط کشی‌های سیاسی، دنبال جذب حداکثری است

فارس: برنامه حوزه هنری کردستان در این زمینه چیست؟

حوزه هنری فارغ از جناح‌بندی و خط‌کشی‌های سیاسی در تلاش برای جذب حداکثری است، معتقدیم نباید هنرمندان را به چند نفر خلاصه کرد، تمام طیف‌ها با این نهاد انقلابی ارتباط و کار می‌کنند و در اینجا چیزی به نام طیف‌بندی نداریم، چراکه نباید هنر را منحصر به فرد و گروه خاص کرد .

معتقدیم حتی هنرمندانی که نسبت به فضای حاکم بر کشور انتقاد دارند را باید جذب کرد، نباید اجازه داد این سرمایه‌ها از بدنه هنری کشور جدا شوند اگر ما برای جذب آنها تلاش نکنیم دیگران در جای دیگر آنها را جذب خواهند کرد.

استان کردستان هنرمندان توانمندی در رشته‌های مختلفی دارد که هر کدام از آنها سرمایه و گنج‌های گرانبهایی هستند که باید با بها دادن زمینه حفظ و تقویت هرچه بیشتر آنها را فراهم سازیم.

فرهنگ  یک کار حرفه ای و تخصصی است نه کار دم دستی از این رو کسانی باید زمام بخش فرهنگ را در دست بگیرند که به لحاظ تخصصی حرف برای گفتن داشته باشند و در کنار تخصص تعهد هم داشته باشند تا بتواند خروجی لازم را در این بخش داشته باشد.

کسانی که صاحب‌نظر و صاحب فکر هستند حوزه هنری را خانه خود می‌‌دانند و این مسأله نشان می‌دهد که این نهاد در جذب سرمایه اجتماعی به بهترین شیوه عمل کرده است.

فارس: مقام معظم رهبری در سفر پرخیر و برکت سال 88، کردستان را استانی فرهنگی معرفی کردند و این یک شعار نبود، بلکه قطعاً ایشان براساس معیارها و شاخص‌هایی این موضوع را عنوان کردند، به نظر شما در این زمینه اقدامات ویژه‌ای انجام شده است؟

بیش از 9 سال از سفر تاریخی مقام معظم رهبری به کردستان می‌گذرد، سؤال اینجاست کدام شاخص فرهنگی در این سال‌ها ارتقا پیدا کرده است؟ آیا صرف اینکه بگویم کردستان فرهنگی است، کافی است!

 قطعاً مقام معظم رهبری با توجه به درایت و آگاهی که نسبت به ظرفیت‌های هرکدام از نقاط کشور دارند، اقدام به نامگذاری استان‌ها می‌کنند و اگر فرمودند، کردستان استانی فرهنگی است، یعنی بستر کار در این حوزه به صورت خدادادی و ذاتی وجود دارد و باید در راستای شکوفایی هرچه بیشتر آن تلاش شود اما به این خط حرکتی که رهبر در کردستان تعیین کردند متاسفانه کمتر توجه شده است و در این حوزه نیاز به کارها و اقدامات اساسی داریم.

کارهای ویترینی و نمایشی در حوزه فرهنگ جواب نمی‌دهد، کردستان نیازمند تعریف استراتژی فرهنگی است، باید به نحوی در این حوزه عمل شود که خروجی برنامه‌ها و تولیدات دستگاه‌های فرهنگی در بستر جامعه نمود و ظهور پیدا کنند.

رسانه‌ها باید عملکرد دستگاه‌ها را در حوزه‌های مختلف رصد کرده و در قالب انتقادهای سازنده واقعیت‌هایی را که در بستر جامعه وجود دارد به مدیران و مسؤولان انتقال دهند و مدیران نیز زمینه پاسخگویی به این دغدغه‌ها را در حد توان فراهم سازند.

هنر کردستان را نباید تنها به موسیقی خلاصه کرد

فارس: برخی متولیان حوزه فرهنگ و هنر این حوزه را در یک یا چند بخش خاص منحصر کرده‌اند، از دیدگاه شما آیا گستره هنر در کردستان تنها یک رشته خاص است؟

هنر دارای شاخه‌ها و گستره عظیمی است که باید به صورت همزمان به تمام بخش‌های آن توجه کرد، اما الان متأسفانه ما تنها می‌گوئیم موسیقی!

به عقیده من این هنر نیست که آمارهای دهن پرکن از برگزاری کنسرت‌ها بدهیم که البته مهم‌ترین مسئله در این بخش به جای کمیت، توجه به محتوایی است که در این کنسرت‌ها به جامعه ارائه می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مباحث در تمامی بخش‌های هنری از جمله موسیقی توجه به حوزه تولید فاخر و ماندگار متناسب با ظرفیت‌ها و استعدادهای استان است و در همین راستا حوزه هنری فعالیت‌های متنوعی را در دستور کار قرار داده و به صورت مستمر اجرایی می‌کند.

یکی از مباحث بسیار مهم در برگزاری هر برنامه‌ای این است که بعد از اجرا خروجی مثبت و یا منفی کار بررسی شده و با آسیب‌شناسی دقیق زمینه را برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت فراهم کرد.

کردستان به جز موسیقی در بحث ادبیات، فیلم کوتاه، تئاتر، هنرهای تجسمی و … نیز دارای ظرفیت‌های بالایی است که پرداختن به هر کدام از این ظرفیت‌ها توسط متولیان فرهنگ و هنر در استان می‌تواند تحولی جدی در عرصه اقتصاد هنر در کردستان به دنبال داشته باشد.

متولیان حوزه فرهنگ و هنر در کردستان باید به دنبال برگزاری برنامه‌‌هایی باشند که بتواند به معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان کمک کند.

خرید محصولات هنری به یک فرهنگ در بین مردم تبدیل شود

فارس: یکی از مسائلی که امروز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، اقتصاد هنر و درآمدزایی آن برای هنرمندان است رسالت متولیان حوزه فرهنگ و هنر در این زمینه چیست؟

دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ، نباید این مهم را نادیده بگیریم که هنرمند ما هم مانند سایر اقشار جامعه نان می‌خواهد و این نان باید با ایجاد بسترهای مختلف از متن هنر برایشان فراهم شود.

برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند جشنواره دف می‌تواند در کنار معرفی هرچه بیشتر قطب دف جهان به کل کشور و حتی مردمان خارج از مرزها،  زمینه‌ساز تحقق اقتصاد هنر باشد، وقتی دف‌نواز و دف‌ساز ما در دل این جشنواره‌‌ها که از استان‌ها و حتی کشورهای مختلف برای شرکت در این جشنواره می‌آیند بستر برای عرضه این محصول هنری فراهم شده و حمایت از اشتغال نیز شکل می‌گیرد.

اقتصاد هنر باید در جامعه شکل بگیرد

اقتصاد هنر باید در جامعه ما شکل بگیرد و خرید محصولات هنری به یک فرهنگ در بین مردم تبدیل شود، مردم باید به این باور که آثار هنری دارای ارزش افزوده است، برسند تا به این سمت حرکت کنند مردم هنوز ارزش افزوده حاصل از آثار هنری را درک نکرده‌اند.

فارس: به اهمیت توجه به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر اشاره کردید، آیا حوزه هنری کردستان در این راستا برنامه‌ای دارد؟

بله. حوزه هنری در این راستا برنامه‌های خوبی در دست اقدام دارد، تا جایی که قصد داریم در کنار برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات هنری هنرمندان زیرمجموعه خود به بحث توسعه هرچه بیشتر آموزش‌ها بپردازیم.

ارتقای سطح توان هنرمندان در تولید آثار کیفی و در نتیجه رقابت‌پذیری آنها با آثار هنرمندان سایر نقاط کشور و جهان تاثیرگذار خواهد بود و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد برای در معرض دید قراردادن آثار هنرمندان زیرمجموعه می‌تواند زمینه شناساندن و معرفی هرچه بیشتر سطح توان هنرمندان کردستانی را در عرصه ملی فراهم سازد.

فارس: یکی از برنامه‌های موفق حوزه‌ هنری طی این سال‌ها برگزاری جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی «دف نوای رحمت» است که هر ساله با استقبال خوب مردم و دف‌نوازان روبه‌رو می‌شود، دلیل اینکه با گذشت بیش از هفت دوره از این جشنواره هنوز برای مردم تازگی دارد، چیست؟

بله. جشنواره دف‌نوازی «دف نوای رحمت» قطعا یکی از شاخص‌ترین، موفق‌ترین و پرمخاطب‌ترین برنامه‌های حوزه هنری کردستان است که امسال برای دومین سال به صورت بین‌المللی برگزار و تجربه برگزاری 6 دوره را نیز به صورت استانی و ملی داریم.

این جشنواره در حقیقت حرکتی ارزشمند برای معرفی کردستان به عنوان قطب دف‌نوازی جهان بود و  اجرای گروه 1000 دف برای اولین بار در دنیا به حق با تلاش مجموعه حوزه هنری و همکاری و مشارکت بالای هنرمندان و اصحاب رسانه به اهداف متعالی که دنبال می‌کرد رسیده و روند رو به رشدی را طی می‌کند.

به نظر من تکرار جالب نیست و توجه به نوآوری، ابتکار و خلاقیت  در برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره «دف نوای رحمت» که امسال هشتمین گام خود را برمی‌دارد، نیازی ضروری است تا در کنار حفظ مخاطبین قبلی بتوان مخاطبین جدید را نیز جذب کند.

در همین راستا با توجه به آسیب‌شناسی‌هایی که بعد از برگزاری هفتمین دوره این جشنواره داشتیم ضمن تقویت نقاط قوت و حذف نقاط ضعف حوزه هنری کردستان در دوره پیش دراین دوره از جشنواره دف‌نوازی دف نوای رحمت دربخش جنبی با دعوت از گروه‌های موسیقی از  استان‌های لرستان، گیلان و بندرعباس را برنامه‌ریزی نموده‌ایم. در این نهاد انقلابی سعی شده در اجرای برنامه‌ها از هر بستری برای جلوگیری از روزمرگی در برنامه‌ها استفاده شود.

کردستان از قطب‌های اصلی فیلم کوتاهکشور است

فارس: حوزه هنری کردستان در زمینه حمایت از فیلمسازان و تهیه‌کنندگی موفق عمل کرده است، در این زمینه هم توضیح دهید.

به عقیده من کردستان در بخش تولید فیلم کوتاه یکی از قطب‌های اصلی کشور است و استعدادهای خوبی در این زمینه در این استان وجود دارد که البته متأسفانه به دلیل کمبود اعتبارات در تولید آثار با مشکل مواجه هستیم.

حوزه هنری با توجه به ظرفیت‌های بالای استان در این بخش توجه خاصی به این حوزه داشته تا جاییکه بخش قابل توجهی از توان خود را روی کشف استعدادهای جوان در کنار حمایت از فیلمسازان صاحب نام قرار داده است و خوشبختانه در این راستا شاهد کسب مقام‌های برتر هنرمندان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بوده‌ایم.

کردستان واقعاً قطب تولید فیلم کوتاه است فیلمسازان این استان دارای ایده‌های قابل توجهی هستند و به عقیده من تولید فیلم با ذات فیلمسازان جوان آمیخته شده است.

فارس: با توجه به کسب این همه عنوان برتر در تولید فیلم کوتاه، حوزه هنری کردستان چرا به تولید فیلم بلند ورود پیدا نکرده است؟

قطعاً ظرفیت و استعداد کافی برای ورود و نقش‌آفرینی در تولید فیلم بلند را در کردستان داریم و دلیل اصلی اینکه تاکنون به این حوزه ورود پیدا نکرده‌ایم کمبود منابع مالی است.

در چند سال اخیر موفق به تولید دو فیلم بلند سینمایی به نویسندگی و کارگردانی جلال نصیری و هیوا امین‌نژاد از هنرمندان فیلمساز استان شدیم و استعدادهای زیادی در این مجموعه وجود دارد، تا جایی که با اعتبارات کم، کارهای بزرگ انجام شده است.

کل اعتبارات سالانه حوزه هنری گاهاً به اندازه اعتبار برخی جشنواره‌های دست چندم فلان اداره نیست! اما با این وجود توانسته‌ایم با همین اعتبارات قطره‌چکانی با تاکید بر مدیریت هزینه کارها و جشنواره‌های بزرگ و تاثیرگذاری را برگزار کنیم.

حوزه هنری از نهادهای تأثیرگذار و جریان‌ساز است حوزه هنری کردستان سالانه نزدیک 100 میلیون تومان بابت اجاره مکان پرداخت کند که اگر یک ساختمان در اختیار این نهاد انقلابی قرار بگیرد همین مبالغی که بابت اجاره بها می‌دهیم می‌تواند منبعی تاثیرگذار در تولید بخش‌های مختلف هنری باشد و تحولات جدی در این حوزه را به دنبال بیاورد.

خوشبختانه در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان در سال‌جاری با عنایت استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قول‌های مساعدی در این زمینه داده شد.

حوزه هنری کردستان نگاه ویژه‌ای به ادبیات پایداری دارد

فارس: «ادبیات پایداری» امروز دغدغه حوزه هنری استان کردستان شده است، آیا برنامه عملی هم در این زمینه انجام شده است؟

امنیت پایدار امروز حاصل خون شهدا و ایثارگری جانبازان ، رزمندگان و آزادگان عزیز است، یاد کردن از شهدای انقلاب اسلامی ایران آن هم شهدای بومی و پیشمرگ استان کردستان یکی از نیازهای لازم و ضروری است و باید با استفاده از شیوه‌های مختلف همواره یاد، نام و خاطره شهدا را در جامعه زنده نگه داشت، چراکه امروز هرچه داریم به برکت وجود این شهدا است.

حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان در کنار تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود، نگاه ویژه به ادبیات پایداری دارد و در همین راستا طی چندین سال اخیر این مهم را یکی از محورهای اصلی قرار داده و علاوه بر برگزاری چندین مراسم‌ شب خاطره، تاکنون چندین عنوان کتاب خاطرات رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس نیز منتشر کرده و چندین کتاب نیز در دست چاپ داریم.

موازی‌کاری مهم‌ترین چالش دستگاه‌های فرهنگی کردستان است

فارس: از دیدگاه بسیاری از فعالین حوزه فرهنگ و هنر و متخصصین این حوزه موازی‌ کاری در بین مجموعه‌های فرهنگی دلیل عدم تحقق اهداف است، شما با چنین دیدگاهی موافق هستید؟

جزیره‌ای عمل‌کردن و موازی‌کاری مهم‌ترین مشکل امروز دستگاه‌های فرهنگی کردستان است و تا زمانی که این رویه وجود داشته باشد نمی‌توانیم شاهد خروجی تأثیرگذار در تولیدات این حوزه باشیم.

به نظر من دستگاه‌های فرهنگی براساس توان و ظرفیت باید بخشی از پازل فرهنگ و هنر را تکمیل کنند، چراکه تمام این دستگاه‌ها و سازمان‌های از یک منبع و خزانه اعتبار می‌گیرند و نباید این اعتبارات با اقدامات جزیره‌ای و بدون خروجی سوخت شود.

وقتی اجرای برنامه یک دستگاه گل می‌کند، سایر دستگاه‌ها باید به تقویت این کار کمک کنند، اگر به جای جزیره‌ای عمل کردن و کپی‌کاری گوشه‌ای از کار را با تمام توان و تلاش می‌گرفتند، قطعاً امروز کردستان فرهنگی بعد از 9 سال از سفر مقام معظم رهبری در جایگاه بهتری از موقعیت کنونی قرار می‌گرفت.

دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ هنر نیاز به هیئت‌های اندیشه‌ورز دارند

فارس: برای جلوگیری از این اقدامات جزیره‌ای چه کار باید کرد؟

یکی از خلاء‌های مهم ما در این حوزه نبود یک اتاق فکر و قرارگاه است که باید برای ایجاد این قرارگاه تلاش کنیم.

دستگاه‌های متولی حوزه  فرهنگ هنر نیاز به هیئت‌ اندیشه‌ورز دارد، چنین ظرفیتی در استان شکل نگرفته است، یکی از مشکلات جدی به عقیده من در این حوزه حرکت متولیان حوزه فرهنگ و هنر بر مدار سیاسی‌کاری است.

اکثر مسؤولان ما در استانی که به عنوان استان فرهنگی نام‌گذاری شده، بیشتر دنبال کارهای سیاسی هستند، البته کار سیاسی هم قابل احترام و ارزشمند است، اما برای کسانی که اهل سیاست هستند، کار فرهنگی نباید در ردیف‌های آخر دغدغه‌های مسؤولان قرار گیرد.

امروز بیش از هرچیزی نیاز به مخاطب‌سنجی در اجرای برنامه‌های داریم، کارهای ویترینی و  نمایشی نمی‌تواند در عصر امروز نیاز جامعه ما را پاسخ دهد.

کار فرهنگی باید  استمرار داشته باشد

به عقیده من اگر فرمان 10 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در سنوات گذشته در حوزه اقتصادی اجرا می‌شد و به دغدغه‌ها و نگرانی‌های مقام معظم رهبری توجه بیشتر می‌شد، بسیاری از مشکلاتی اقتصادی و اجتماعی که امروز با آن مواجه هستیم نداشتیم.

به دلیل همین بی‌توجهی‌های صورت گرفته است که متأسفانه در موضوع مقابله با تهاجم یا شبیخون فرهنگی نهادهای متولی منفعل عمل کرده و بخشی از آسیب‌های اجتماعی کنونی در جامعه از همین مسیر بوجود آمده است.

هنر مهم‌ترین ابزار برای انتقال پیام است

به خاطر ضریب نفوذ و ماندگاری در ذهن مخاطب امروز دشمنان هر آنچه ناحق است با رنگ و لعاب‌های هنری به خورد مردم می‌دهد، اما ما نتوانستیم پیام انقلاب اسلامی که پیام حق و حقیقت و عدالت است را با زبان هنر بیان کنیم و در این زمینه آنگونه که باید عمل کنیم در نتیجه شاهد بروز مشکلات جدی در حوزه تهاجمات فرهنگی هستیم.

هرچند که باید گفت برای کار فرهنگی فاخر و ساماندهی این وضعیت هنوز دیر نشده و می‌توان با بسیج امکانات و تدوین استراتژی فرهنگی مشخص به نتایج مطلوب دست پیدا کرد.

انتهای پیام/ذ

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید