خبر فوری
هرمزبان:گروه اجتماعی- استاد دانشگاه و کارشناس علوم ارتباطات و مدیریت فضای رسانه گفت: پیام‌رسان‌های داخلی تلاش کرده‌اند توانایی‌ها و امکانات خود را جهت جذب افراد افزایش داده و مانند پیام‌رسان‌های خارجی برای مخاطب جذاب باشند.

فضای مجازی فرصتی برای معرفی اسلام به جهان است

احسان شهیر، استاد دانشگاه و کارشناس علوم ارتباطات و مدیریت فضای رسانه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در رابطه با کارکرد فضای مجازی و تاثیر آن بر سبک زندگی و اندیشه انسان، اظهار کرد: این فضا بعد دیگری از زندگی انسان است، به تعبیر دیگری باید گفت که ما امروزه در دو فضا زندگی می‌کنیم؛ یکی فضای فیزیکی و ملموس که توانمندی‌ها، محاسن و معایب خاصی دارد و دیگری فضای مجازی که می‌تواند در ایجاد نوعی سبک زندگی جدید در جامعه امروز موثر باشد.
وی ادامه داد: فضای مجازی هم توانایی دارد سبک زندگی ایرانی اسلامی را در میان مردم رواج دهد و هم می‌تواند مشوق سبک زندگی غربی باشد، در واقع فضای مجازی، مانند تیغ جراحی همل می‌کند، یعنی اگر در دست فرد متخصص قرار گیرد، مفید و یا اگر در دست فرد غیر متخصص بیفتد، مضر است.
شهیر بیان کرد: فضای مجازی در تمام مولفه‌های فرهنگی سبک زندگی تاثیرگذار است. مثلا در حوزه کار خیر قبلا می‌گفتیم هرکس مسجدی بسازد، تا زمانی که افرادی در آن مسجد نماز می‌خوانند برای سازنده آن ثواب نوشته می‌شود. در حوزه مجازی هم اگر کسی محتوایی ارزشمند مانند فیلم، عکس و یا متن تهیه کند، تا سال‌ها هرکس از آن محتوا تاثیر خوبی بگیرد به پای سازنده آن ثواب می‌نویسند.
وی با بیان اینکه فضای مجازی دارای فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی است، ادامه داد: یک فرصت مجازی، معرفی و توسعه اندیشه اسلامی در جهان است. بدون وجود چنین فضایی امکان نداشت پیام‌های رهبر معظم انقلاب به گوش جهانیان برسد؛ از طرف دیگر فضای مجازی باعث شده بسیاری از آداب و رسوم‌های ایرانی و اسلامی دچار خدشه شود و آسیب ببینند.

پیام‌رسان‌های داخلی نقش خدمت رسانی ایفا کنند

این استاد دانشگاه در خصوص بحث داغ استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی یا خارجی خاطرنشان کرد: پیام‌رسان‌های داخلی تلاش کرده‌اند توانایی‌ها و امکانات خود را برای جذب افراد افزایش داده و مانند پیام‌رسان‌های خارجی برای مخاطب جذاب باشند. مسئله قابل توجه درباره آنها، امنیت این پیام رسان‌ها می‌باشد، زیرا امنیت آن‌ها پابرجا هستند، اما احساس امنیت درباره آنها تحت‌الشعاع قرار گرفته است.
شهیر افزود: پیام‌رسان‌های داخلی، پتانسیل لازم را برای رسیدن به نقطه مطلوب دارند، پیام‌رسان‌های خارجی با تبلیغات زیاد به این نقطه رسیده‌اند. ما باید با فرهنگ‌سازی درست تبلیغات آنها را خنثی کرده، توانایی‌ها، امکانات و ابزار پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت و به‌روز کنیم تا بتوانیم در جذب مخاطب موفق عمل کنیم.
این کارشناس علوم ارتباطات و مدیریت فضای رسانه گفت: اگر دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های خدماتی توانمندی‌های خود را در پیام‌رسان‌های داخلی ارائه کنند و مخاطب، به نوعی خدمت را در این فضا احساس کند، جذب آن می‌شود. حرکت کاربران فضای مجازی به سمت تلگرام به صورت اجتماعی و همگانی صورت گرفته است؛ این افراد ابتدا مخاطب فیس بوک و واتس اپ بودند‌ و به صورت اجتماعی وارد تلگرام شدند.
وی در ادامه گفت:اگر خانواده‌ها محور قرار بگیرند می‌توانند افراد را به شبکه‌های داخلی سوق دهند، البته کمی زمان می‌برد تا مخاطب جذب پیام‌رسان داخلی شود. در حال حاضر بسیاری از ارگان‌های دولتی و غیر دولتی کانالی تلگرامی دارند که باید این فضا را به شبکه‌های داخلی انتقال دهند و در آنجا نهایت تلاش خود را برای خدمت به مخاطب انجام دهند.
شهیر اضافه کرد: شهید آوینی زمانی در رابطه با ویدئو گفت:« ما نمی‌گوییم ویدئوها را توقیف نکنید، اما در کنار این کار فیلم خوب هم برای مردم تولید کنید». همین مسئله در رابطه با استفاده از شبکه‌های داخلی نیز وجود دارد. در کنار بستن تلگرام باید توانایی‌های خودمان را افزایش دهیم. مخاطب تا زمانی از فیلترشکن استفاده کرده، اما اگر خدمات و توانایی‌های شبکه‌های داخلی را ببیند به آنجا کوچ خواهد کرد.
وی در پایان درباره امکان از بین رفتن تضارب آرا در پیام‌رسان‌های داخلی گفت: می‌توان تلگرام را فیلتر کرد، اما امکان حذف کامل آن به هیچ عنوان وجود ندارد، تضارب آرا هم اگر اتفاقی به سمت پیشرفت باشد، در شبکه‌های داخلی هم اتفاق خواهد افتاد و میان آنها رقابتی برای بهتر بودن به وجود می‌آید.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید