خبر فوری

استان مرکزی رتبه دوم کشور را در رشد باسوادی دارد

غلامرضا فتح آبادی روز سه شنبه در نشست شورای پشتیبانی سواد آموزی استان مرکزی افزود: این استان با رشد سه و 16 صدم درصدی حجم باسوادی در سرشماری سال 95 نسبت به سال 90 این رتبه را به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: درحال حاصر 87 درصد از افراد بالای 6 سال استان مرکزی از نعمت سواد خواندن و نوشتن برخوردار هستند.
وی ادامه داد: در مستندات سرشماری سال 95، هشت میلیون 800 هزار نفر در کشور خود را بی سواد معرفی کردند که این مهم نشان از کاهش یک میلیون و 500 هزار نفری افراد بیسواد در کشور است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: 2 میلیون و 670 هزار نفر از بیسوادان کشور در گروه جمعیتی 10 تا 49 سال قرار دارند که یک و هشت دهم درصد آنان شامل 48 هزار نفر مربوط به این استان است.
فتح آبادی گفت: یک سوم این افراد را اتباع خارجی و یک سوم دیگر را جمعیت آموزش ناپذیر تشکیل می دهند.
وی گفت: هر سال 2 درصد از افراد 6 تا 11 ساله به دلایل متفاوت در مدارس ابتدایی ثبت نام نمی کنند و این گروه نیز به زمره بیسوادان کشور افزوده می شوند که این مهم به یکی از مشکلات آموزش و پرورش تبدیل شده است.
وی ادامه داد: برای آموزش 18 هزار و 500 نفر اتباع خارجی در کشور امسال هدفگذاری شده که سهم استان مرکزی از آن حدود 400 نفر است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: 30 درصد هزینه های تحصیل اتباع خارجی از طریق نهادهای جهانی و 70 درصد آن از طریق منابع ملی تامین می شود.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بر اساس آمار سرشماری سال 95، نرخ با سوادی در جمعیت هدف آموزش و پرورش (جمعیت بین 10 تا 49 سال) در مردان استان 97 و 9 دهم درصد، زنان 95 و 6 دهم درصد و در مجموع 96 و پنج دهم درصد است.
حسین میرزایی افزود: شهرستان اراک با نرخ باسوادی 97 و هشت دهم درصد بیشترین نرخ با سوادی و شهرستان کمیجان با 91 و 9 دهم درصد کمترین نرخ باسوادی در استان را به خود اختصاص داده است.
وی جمعیت بی سواد استان مرکزی را 36 هزار و 68 نفر عنوان کرد و ادامه داد: در سال های اخیر تنها راه دسترسی به بیسوادان منطقه تنها از طریق دانش آموزان بوده است.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: در سال جاری چهار هزار و 327 نفر در دوره ها و آزمون سواد آموزی استان حضور یافتند که 50 درصد این افراد موفق به گذراندن این دوره ها شدند.
میرزایی سهمیه سواد آموزی استان در سال جاری را 2 هزار و 800 نفر دانست و گفت: یکهزار و 300 نفر این افراد در دوره سواد آموزی، 500 نفر در دوره انتقال، 500 نفر در دوره تحکیم و 400 نفر اتباع خارجی بود.
وی ادامه داد: از مجموع حجم دوره های ابلاغی، 60 درصد سواد آموزان دوره سواد آموزی، 112 درصد دوره تحکیم و 100 در صد دوره انتقال محقق شده است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: از مجموع حجم آموزش ابلاغی اتباع خارجی نیز 423 نفر تحت آموزش قرار گرفته است.
وی ادامه داد: استان مرکزی در حوزه تحقق برنامه های سوادآموزی امسال تاکنون توانسته رتبه سوم را در سطح کشور به خود اختصاص دهد.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: نرخ باسوادی استان بر اساس سرشماری سال 90 ، حدود 93 و 99 صدم درصد بود که این رقم با 2 و 6 دهم درصد افزایش به 96 و پنج صدم درصد در سال گذشته افزایش یافته است.
میرزایی افزود: استان مرکزی با دارا بودن این میزان نرخ باسوادی رتبه هشتم را در کشور به خود اختصاص داده است.
وی با یادآوری آموزش سواد آموزان در سه دوره سواد آموزی، تحکیم و انتقال، افزود: این افراد 400 ساعت در دوره سواد آموزی، 200 ساعت در دوره تحکیم برای تحکیم آموزش ها و 600 ساعت در دوره انتقال که معادل ششم ابتدایی است تحت آموزش قرار می گیرند.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی خاطر نشان کرد: به افرادی که موفق به گذراندن دوره سواد آموزی می شوند یکهزار و 440 ریال به عنوان پاداش، به فرهنگیان همکار به ازای تشکیل یک کلاس هفت نفره معادل 400 ساعت حق التدریس و به آموزش دهندگان نیز به ازای هر نفر حدود هفت میلیون و 600 هزار ریال پرداخت می شود.
میرزایی ادامه داد: در دوره تحکیم نیز که پس از دوره سواد آموزی و برای تثبیت و تحکیم برگزار می شود سواد آموزان 130 ساعت به صورت حضوری و 30 ساعت به صورت غیر حضوری تحت آموزش قرار می گیرند.
وی افزود: در این دوره ما به ازای تشکیل یک کلاس حداقل 10 نفره معادل 100 ساعت حق التدریس فرهنگیان و یک میلیون و 300 هزار ریال پاداش به آموزش دهندگان پرداخت می شود.
معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: در دوره انتقال نیز مابه ازای تشکیل هر کلاس حداقل 12 نفر 600 ساعت حق التدریس به فرهنگیان و برای هر نفر از سواد آموزان که موفق به گذراندن این دوره شوند هشت میلیون و 400 هزار ریال پاداش به آموزش دهندگان پرداخت می شود.
میرزایی گفت: جایگاه استان مرکزی در ارزیابی های صورت گرفته در این حوزه از رتبه 27 و 28 در سال های قبل به رتبه 10 در سال گذشته ارتقا یافته است.
وی افزود: آموزش و پرورش استان مرکزی در سال جاری با تشدید فعالیت های در حوزه مسدود کردن مبادی بی سوادی، پوشش 100 در صدی تحصیل دانش آموزان در پایه ابتدایی و شناسایی والدین بی سواد و بهره گیری از دهیاران برای شناسایی افراد کم سواد و بی سواد در رستاها محو و نابودی بیسوادی را در دستور کار قرار دارد.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی آشنایی سواد آموزان با دنیای دیجیتال برای نخستین بار در سال جاری در استان را از دیگر اقدام های این معاونت عنوان کرد و گفت: امسال 100 نفر از سواد آموزان شهرستان اراک به صورت نمونه تحت آموزش های هفتگانه کار با یارانه قرار می گیرند و سال آینده این آموزش ها در کل استان اجرایی می شود.
میرزایی، مهارت خواندن با خانواده، کتابخوانی، انشاء نویسی و آموزش مهارت های ارتباطی را از دیگر برنامه های معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی در سال جاری برای ارتقای سواد و فرهنگ عمومی در استان عنوان کرد.
32 هزار و 229 بی سواد و کم سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال در استان مرکزی وجود دارد.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید