خبر فوری

مدرسه سازی، میراثی ماندگار در مسیر اعتلای تعلیم و تربیت

تهران- هرمزبان – خیرین بسیاری از دیرباز تا کنون با خلوص نیت برای ارتقای تعلیم و تربیت فرزندان کشور به اقدام مدرسه سازی اهتمام داشته اند، بنای یک مدرسه که آینده میلیون ها دانش آموز در آن ساخته می شود.

خیرین بسیاری از گذشته تا امروز در زمان حیات خود با بنا نهادن مدارس مختلف لذت و شیرینی موثر واقع شدن در پرورش و آموزش کودکان و نوجوانان بسیاری را چشیده اند.

معمولا خیرین در تمامی جوامع مدرسه سازی و ساخت مراکز آموزشی را مورد توجه قرار داده و با آگاهی نسبت به نقش حمایت های مالی و معنوی خود گام های مهمی در راستای ارتقای سطح تحصیلات افراد جامعه برداشته اند.

اقبال عمومی در ایران به مدرسه سازی نیز به سال های بسیار دور باز می گردد، خیرین با وقف اموال و منازل خود در شهرها و روستاهای مختلف کشور، دانش آموزان بسیاری را به آموختن و موثرشدن در آینده جامعه دعوت می کردند.

هر چند این اقدام نیک در زمان های گذشته به صورت پراکنده انجام می شد، اما امروزه مدرسه سازی با تاسیس انجمن خیرین مدرسه ساز به گونه ای سازمان یافته تر انجام می شود.

انجمن خیرین مدرسه ساز که در سال ۱۳۷۷ توسط محمد رضا حافظی خیر مدرسه ساز بنیان نهاده شد، یکی از بزرگترین تشکل های مردمی جمهوری اسلامی ایران است که به ثبت قانونی رسیده و فعالیت  آن بر جذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی متمرکز است.

جامعه خیرین مدرسه ساز در سطح استان های کشور مجامع استانی را تشکیل داده است که اهداف این نهاد مردمی را در اقصی نقاط کشور دنبال می کنند و همچنین به این واسطه مبالغ قابل توجهی برای مدرسه سازی مهیا شده است.

پس از بیش از ۲ دهه فعالیت این انجمن، سهم خیرین در ساخت کل مدارس کشور به حدود ۳۰ درصد ارتقا یافته است. به عبارت دیگر امروز بالغ بر ۱۰۷ هزار کلاس درس به همت خیرین مدرسه ساز ساخته شده است که یک نصاب قابل توجه محسوب می شود.

مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس درباره کمک های خیرین در اقدام نیک مدرسه ساز گفت: افراد خیر سال ۱۳۹۹، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و تامین فضاهای آموزشی کمک کردند.

وی افزود: این سازمان هم به همین میزان به ساخت فضای آموزشی کمک کرد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: دولت از سال ۹۶ تا سال ۹۸ حدود سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به مشارکت در مدرسه سازی و واحدهای آموزشی خیری ساز در سطح کشور کمک کرد که با توجه به این مبلغ، بودجه هزینه شده در سال ۹۹ رشد قابل توجهی داشت.

رخشانی مهر یادآور شد: قبل از سال ۹۶ زمان تکمیل مدارس خیری ساز ۱۱ سال بود که این مدت هم اکنون به شکل چشمگیری کاهش یافت و در مواردی به ۱۸ ماه رسیده و عمده پروژه هایی که  عملیات اجرایی آن در سال ۹۷ آغاز شد، هم اکنون در حال تکمیل است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی مدرسه و واحد های آموزشی نیمه تمام در کشور وجود دارد و در انتظار تامین اعتبار دولتی است که برای ۷۰ درصد این فضاها  اعتبار تامین شد.

رخشانی مهر تصریح کرد: سال گذشته ۱۵ هزار کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شد که نیمی از آنها به طور کامل از سوی خیران ساخته شد و دولت مشارکتی در ساخت آنها نداشت. این امر نشان از ظرفیت بسیار خوب خیران در سراسر کشور به ویژه استان یزد در مدرسه سازی دارد.

آجرهای مهر مدرسه سازی

پس از افزایش مشارکت خیرین در سال های گذشته، آموزش و پرورش در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری و همچنین به منظور توسعه فرهنگ مشارکت در میان قشرهای مختلف جامعه طرح آجر به آجر را اجرایی کرد.

طرح تحولی آجر به آجر با هدف جذب و نگهداشت خیرین مدرسه ساز و همچنین مشارکت عموم مردم در عمران و آبادانی و توسعه فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی کشور در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد.

طرح آجر به آجر به گونه ای طراحی شده است که هر ایرانی بتواند با هر مبلغ حتی به اندازه یک آجر در اقدام نیک مدرسه سازی مشارکت کند. همچنین برای رسیدن به این هدف، سامانه مهر مدرسه نیز راه اندازی شد تا درگاه حضور عموم مردم در این طرح باشد.

این سایت دارای بخش های مختلفی است و به مخاطبان این امکان را می دهد تا در احداث مدارس، تکمیل پروژه های نیمه تمام، تعمیر و تجهیز مدارس و همچنین با اهدای املاک خود در امر مقدس مدرسه سازی مشارکت کنند.

از سوی دیگر این قابلیت وجود دارد تا افراد با اعلام نیاز شهر یا روستای خود به احداث، تعمیر و تجهیز مدرسه مسوولان را از کمبودها مطلع کنند.

هموطنان خیر می‌توانند برای ارائه کمک‌های مالی خود به امر مدرسه‌سازی، با ورود به سامانه http://ajorbajor.ir و اهدای هزینه حداقل یک آجر (هزار تومان) به نام عزیزان خود در امر مقدس مدرسه‌سازی مشارکت کنند.

رییس سازمان نوسازی، توسعه، تجهیز و بازسازی مدارس کشور درباره میزان مبالغ جمع آوری به واسطه طرح آجر به آجر به ایرنا گفته بود: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل پویش طرح تحولی آجر به آجر برای مدرسه سازی جمع‌آوری شده است.

رخشانی مهر افزود: طرح آجر به آجر دو بخش دارد. در یک قسمت کمک‌های خیرین را از نظر کمیت افزایش می دهیم. بطور مثال میزان تعهد خیرین هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بود که قرار بود در سال ۹۹ این رقم به ۲ هزار و صد میلیارد تومان افزایش یابد و در نهایت از میزان مشارکت خیرین ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان محقق شد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه، تجهیز و بازسازی مدارس کشور خاطرنشان کرد: در بخش دیگر از طرح تحولی آجر به آجر، افزایش مشارکت خیرین مدرسه‌ساز مد نظر است تا افراد حتی با خرید یک آجر بتوانند در این امر خیر سهیم شوند.

رخشانی مهر یادآور شد: در پویش اول طرح تحولی آجر به آجر مشارکت ۲۰۰ هزار نفری صورت گرفت و از محل پویش دوم تاکنون ۱۳۸ هزار نفر به این طرح پیوسته اند.

وی عنوان کرد: از محل پویش اول طرح آجر به آجر ساخت یک مدرسه یک کلاسه در هر استان کشور آغاز شده و درحال اجرا است.

خدمت رسانی با جهادگران مدرسه ساز

از دیگر اقداماتی که در راستای مدرسه سازی صورت گرفته، تشکیل قرارگاه جهادگران مدرسه ساز در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ بود.

قرارگاه جهادگران مدرسه‌ساز در راستای ساماندهی فضاهای آموزشی مناطق محروم با همکاری سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و سازمان بسیج سازندگی کشور تاسیس شد.

براساس اعلام سازمان نوسازی مدارس، انجام فعالیت‌های خدمت‌رسانی در حوزه احداث، تعمیر و بازسازی مدارس در مناطق کم برخوردار، جذب و سازماندهی مشارکت‌های اجتماعی و مدیریت کمک‌های مردمی در برنامه‌های عمرانی و پروژه‌های آموزشی و برگزاری همایش‌ها و پویش های ملی در حوزه مدرسه‌سازی از جمله موضوعات فعالیت این قرارگاه است.

براساس اساسنامه تشکیل قرارگاه جهادگران مدرسه‌ساز، روسای سازمان نوسازی مدارس کشور، سازمان بسیج سازندگی، جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور و مسئول مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی به همراه  پنج نفر از نمایندگان گروه‌های جهادی، اعضای اصلی هیات امنای قرارگاه هستند.

رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفت: با همت دولت تدبیر و امید و همراهی نمایندگان مجلس، در بودجه سال ۱۴۰۰، هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به امر مدرسه‌سازی اختصاص پیدا کرد.

رخشانی مهر اظهار داشت: اختصاص این اعتبار در سال جاری در حالی است که در سال ۹۶، تنها ۴۸۰ میلیارد تومان به امر مدرسه سازی در کل کشور اختصاص یافته بود.

وی گفت: همانطور که تمامی اعتبارات اختصاص یافته به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ به طور کامل تخصیص پیدا کرد، یقین داریم که این اعتبار ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی نیز به طور کامل به امر مدرسه سازی اختصاص می‌یابد.

رخشانی‌مهر با تقدیر از نقش خیرین مدرسه ساز در توسعه فضاهای آموزشی مورد نیاز آموزش و پرورش گفت: سازمان نوسازی و تجهیز مدارس به خیرین تنها به عنوان منبع تأمین کننده منابع مالی آموزش و پرورش نگاه نمی‌کند و از حضور آنها بیش از مسائل مادی، به فرهنگ سازی در مشارکت امور خداپسندانه بهره می‌برد.

وی تأکید کرد: تقویت خیرین مدرسه ساز در اصل تقویت فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی در جامعه است و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس به این امر مهم اهتمام ویژه دارد.

رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفت: این سازمان علاوه بر تأمین و احداث واحدهای مورد نیاز دانش‌آموزان، به عنوان بخشی از بدنه آموزش و پرورش به مسائل پرورشی نیز توجه ویژه دارد و در راستای تحقق این مهم، تا کنون نام بیش از ۱۰۰ مدرسه به اسم سردار حاج قاسم سلیمانی مزین شده و پس از شهادت شهید فخری‌زاده، دو مدرسه به نام این شهید سرافراز مزین شد.

وی از آغاز فعالیت قرارگاه جهادگران مدرسه ساز برای اولین بار در کشور خبر داد و افزود: به منظور مشارکت گروه‌های جهادی در امر مدرسه سازی، برای نخستین بار، قرارگاه جهادگران مدرسه ساز فعالیت خود را آغاز کرد.

رخشانی مهر درباره تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سریعترین زمان ممکن، اظهار داشت: تلاش می‌شود تا با تخصیص اعتبار بودجه سال ۱۴۰۰و با مشارکت خیرین، پروژه‌های آموزشی نیمه تمام در کمترین زمان تکمیل و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید