خبر فوری
هرمزبان:

بازار پرندگان یا بارانداز لاشه‌ها، قضاوت با شما+ عکس و فیلم

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی؛ زهرا طاهری‌پرکوهی| بازار مکانی است که رفتن به آن برای همه جذاب است اما وقتی نام بازار فریدونکنار به میان می‌آید تنها کسانی برای رفتن به آن سر از پا نمی‌شناسند که طعم گوشت پرندگان را چشیدند و زیر دندان‌هایشان است.

اصولا افرادی برای خرید به بازار مراجعه می‌کنند که خواهان خرید اجناسی با قیمت مناسب هستند اما در این بازار قیمت‌ها سر به فلک کشیده و سوداگران این تجارت از درآمد بادآورده خود راضی هستند و به هر کاری دست می‌زنند.

هر باری که بحث از بستن بازار به میان می‌آید بحث شغل آبا و اجدادی مطرح می‌شود و اینکه بازاریان از نان شب خود می‌مانند اما آیا واقعا واقعیت همین است؟!

این بازار عملا به بارانداز و ویترینی از پرندگان کشتار شده تبدیل شده، پرندگانی که با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسند و هربار هم که اعتراضی به آن شده این کار را راه کسب روزی اعلام کردند که سال‌های سال است که به صید پرندگان مهاجر ادامه می‌دهند.

 در حال حاضر این بازار نقطه عطفی برای نسل‌کشی پرندگان تبدیل شده و هربار با طرح بستن بازار توجیهات تکراری و نخ‌نما می‌آورند و قاچاق را با بحث معیشت توجیه می‌کنند؛ ولی در مقابل تجارت با انفال ملی و میراث طبیعی چه باید گفت؟

چندین سال است که بحث شکار پرندگان در فریدونکنار استان مازندران به یکی از مسائل مهم محیط زیستی تبدیل شده و در این زمینه تاکید بر جلوگیری از شکار تاکید شده اما همه اینها راه به جایی نبرده و حتی سال به سال بدتر از پارسال و همچنان هم کشتار پشت کشتار …

هر باری که این بحث مطرح می‌شود فرصت از شغل مردم است و اینکه زمین‌ها را آماده می‌کنند تا پرندگان در این مناطق حضور یابند و حتی غذایشان نیز آماده است اما آیا این موضوع موجب می‌شود تا به زندگی پرندگان خاتمه داده شود، پرندگانی که در خطر انقراض باشند شاید اگر این موضوع را با خود پرندگان در میان بگذاریم و قضاوت را نیز برعهده آنان اگر می‌دانستند هر کاری می‌کردند تا پایشان به این مناطق هم نرسد.

بحث بستن بازار و ایجاد محدودیت شکار از تدابیر و راهکارهایی برای پایان دادن به این مشکلات بوده که بکار گرفته شده ولی همچنان شاهد اعتراض و نارضایتی‌ها در این زمینه هستیم؛ حتی باوجود اینکه مکان بازار تغییر کرده و مردم انتظار تغییر وضعیت را دارند می‌بینند شرایط به مراتب بغرنج‌تر شده بیشتر جلوه می‌کند.

توجیه فروشندگان

درحالی پرندگان زیر تیغ صیادان جان می‌دهند توجیه فروشندگان این است مگر صید با تفنگ بوده بلکه با روش‌های صید قدیمیان ما است که از ۵۰۰ سال قبل به یادگار مانده است درحالی‌که در تالاب‌های شهرهای اطراف با تفنگ و سلاح‌های شکاری است ولی بررسی‌ها نشان داده این پرندگان با روش‌های شکار می‌شوند که به مراتب از تفنگ شکاری هم بدتر و فجیع‌تر است.

اقدامات مختلفی برای پایان دادن به این وضعیت صورت گرفته ولی یا انتظار مردم بیشتر بوده یا وضعیت کنونی خیلی بدتر است که در هر حال قضاوت به عهده خود مردم است که از نزدیک این واقعیت‌ها را لمس می‌کنند.

برخی اعتقاد دارند که تعطیلی بازار می‌تواند به شکار آنان پایان دهد و یا حداقل کاهش دهد برخی نیز اعتقاد به سر و سامان دادن به این وضعیت دارند نه این وضعیت حال حاضر که برخی اعتقاد دارند که نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده است.

همین مسائل سبب شده از نزدیک بخواهیم بررسی از وضعیت بازار داشته باشیم که از همان ابتدا حالت کشتار پرندگان موضوعی است که انسان را رنج می‌دهد و به هر جا که می‌نگری می‌بینی به زندگی پرندگانی به بدترین شکل ممکن پایان داده شده پرندگانی که اگر در طبیعت بودند زیبایی‌هایشان نظیر نداشت؛ باورتان نمی‌شود اینها روزی شاهکار طبیعت بودند که اکنون لاشه‌های آنان روی هم تلنبار شده است.

همان ابتدا دلتان می‌گیرد فرقی ندارد بارهای بار هم که وارد بازار شوید باز هم دلت می‌گیرد که این پرندگان روزی باید سرنوشت‌شان اینگونه رقم بخورد.

مشتریان واقعی!

تعداد زیاد فروشنده در کنار لاشه‌های پرندگان نظرتان را جلب می‌کند که از سال‌های گذشته در این حرفه هستند اما موضوع جالب اینکه اگر تنها قیمت محصولات را بخواهید و یا اینکه واقعا قصد خرید داشته باشی متوجه می‌شوند گویی مشتریان واقعی را می‌شناسند.

قیمت‌های نجومی موضوع دیگر است که خیلی جالب توجه است که یک پرنده کوچکی که وزن چندانی ندارد با قیمت گزاف به فروش می‌رسد ولی خریداران به راحتی آن را می‌خرند.

 

درد دل‌های یک فروشنده پرنده| رابطه فروش پرنده با امرار معاش!

این فروشنده می‌گوید؛ اگر جلوی شکار گرفته شود دخل و خرج ما از بین می‌رود باتوجه به گرانی از عهده خرج زندگی خود برنمی‌آییم چرا که این شغل ۵۰۰ ساله اجدادمان و ارث پدری ما است.

مردمی که وارد بازار می‌شوند حتی برخی از پختن آن اطلاع ندارند و دستور پخت هم می‌گیرند ولی مشتری ثابت داریم که شماره تماس دارند حتی اگر بازار بسته شود از فروش بازنمی‌مانیم.

 

مردمی که وارد بازار می‌شوند حتی برخی از پختن آن اطلاع ندارند و دستور پخت هم می‌گیرند ولی مشتری ثابت داریم که شماره تماس دارند حتی اگر بازار بسته شود از فروش بازنمی‌مانیم.

 

 

فروشنده دیگری هم بیان می‌کند: قبلا فروش زنده پرنده آزاد بود که حتی مشتری داشتم که هر هفته پرنده را آزاد می‌کرد از وقتی ممنوع کردن خیلی‌ها که برای رهاسازی پرنده به بازی سر می‌زدند دیگر نمی‌آیند.

 

می‌گویند شکار ممنوع است ولی تکلیف ما که زمین‌های خود را برای پرندگان آماده می‌کنیم و حتی غذایشان را در اختیارشان قرار می‌دهند چیست؟ بالاخره باید با درآمد شکار بتوانند روزگار بگذرانند وگرنه زمین‌شان را کشت می‌کردند.

* ناگفته‌های فعال حوزه محیط زیست/ نقطه امنی درمازندران وجود ندارد!

 

یکتانیک می‌گوید؛  چند سال گذشته صرفا شاهد آن بودیم که پرندگان حوزه فریدونکنار، ازباران و سرخرود مازندران برای فروش در بازار فریدونکنار عرضه می‌شد اما در حال حاضر این موضوع به تمام تالاب‌ها و آب‌بندان‌های استان مازندران و حتی استان‌های دیگر نیز کشیده شده است. 

 

وی ادامه می‌دهد: ‎در حال حاضر می‌توانیم بگوییم هیچ نقطه امن استان مازندران باقی نمانده است و همه مشغول به صید و شکار حداکثری به انحاى مختلف هست.

قتلگاهی به نام تالاب

این فعال محیط زیست می‌گوید: متاسفانه در سال‌های اخیر متوجه شدیم افرادی متعددى هستند که با انگیزه فروش انواع پرندگان وحشى به بازار فریدونکنار روزانه اقدام به شکار و ارسال پرندگان از نقاط مختلف داخل و خارج استان به این بازار می‌کنند و این رویه خصوصا تالاب‌های استان را تبدیل به قتلگاه کرده است. 

یکتانیک بیان می‌کند:  اگر تا سال‌های گذشته در ارتباط با صید و شکار غیرمجاز در فریدونکنار هشدار می‌دادیم دیگر باید گفت این معضل جدى در نتیجه وجود بازار لجام گسیخته پرنده فریدونکنار به همه جا تسری پیدا کرده و صید گروهى که مصداق نسل کشى پرندگان مهاجر است نه تنها بلای جان پرندگان مازندران بلکه تهدید جدى حیات جانورى استان‌های  شمالی نیز شده است.

 

وی می‌افزاید: ‎موضوع دیگری که در بازار فریدونکنار قابل توجه است بحث قیمت‌های نجومی پرندگان است که حتی همه متمولان نیز از کنارش نمی‌توانند به راحتی رد شوند

این فعال محیط زیست می‌گوید: ‎بهترین راه‌حل بهره‌برداری خردمندانه است و اینکه فروشندگان بازار پرنده فریدونکنار ملزم به خرید پرندگان صید شده از صیادان داراى مجوز صید قانونمند صرفا با روش سنتى دوما باشند نه اینکه هر فردی که به هر روشى و از هر جایى پرندگان را کشتار کرده باشد به راحتى در این بازار معامله کنند، وضعیتى که امروز شاهد آن هستیم تابع هیچ قانونى نیست.

 

اظهارات مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران|وجود بازار فروش پرندگان چه ضرورتی دارد

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان می‌کند:  ضرورتی به وجود بازاری همانند بازار فروش پرندگان در فریدونکنار نیست به این دلیل که پروانه شکار برای اردک سرسبز به روش دوما صادر کردیم درحالی‌که متاسفانه خیلی بیشتر از پروانه در این بازار عرضه می‌شود.

 از طرفی ادعا می‌کنند پرنده از برخی استان‌ها  نیز در این بازار عرضه می‌شود که عرضه خارج از سیستم غیرقانونی و قاچاق محسوب می‌شود وبه شدت ممنوع بوده و بازار غیرقانونی باید جمع شود.

 از نظر بهداشتی و دامپزشکی نیز  باید جلوی کار غیرقانونی گرفته شود، به این دلیل که نحوه عرضه پرندگان مورد سوال است به این دلیل که نوعی ترویج خشونت است و اگر قرار است بازاری باشد باید تنها محل عرضه شکار قانونی باشد پروانه‌ای که صادر می‌کنیم برای عرضه پرندگان مجاز است ولی روش‌های دیگر نیز برای شکار مشاهده شد .

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه بازاریان این کار را شغل ۵۰۰ ساله اجدادی خود می‌دانند، اظهار کرد: روش‌های کرست، دام هوایی و گذر جز روش‌های قدیمی نیست تنها روش قدیمی، دوما است ولی متاسفانه درحال حاضر هر پرنده‌ای صید می‌شد و تفاوتی ندارد که جز گونه‌های حفاظت شده و در  خطر انقراض باشد به این دلیل که روش دما خیلی صدمه نمی‌زند و تعداد پرنده‌ای هم که صید می‌شود محدود است.

 اینکه مردم می‌گویند ما زمین را آماده می‌کنیم و به پرندگان غذا می‌دهیم، با این اقدامات نکنند، بهتر است؛ چرا که همه اینها تله و دام است و حتی برخی از روش‌های صید واقعا ناجوانمردانه است تنها روش مورد تایید دوما است.

 

 اینکه مردم می‌گویند ما زمین را آماده می‌کنیم و به پرندگان غذا می‌دهیم، با این اقدامات نکنند، بهتر است؛ چرا که همه اینها تله و دام است و حتی برخی از روش‌های صید واقعا ناجوانمردانه است تنها روش مورد تایید دوما است.

 براساس تصمیماتی که در استان گرفته شد در سال آینده به جز روش دوما را نمی‌پذیریم و امسال نیز روش تور و دام هوایی کاملا ممنوع است.

همانگونه که مردم مطالبه‌گری می‌کنند سؤال ما به مردم این است چرا می‌خرند به این دلیل که همه اینها قاچاق محسوب می‌شود.

در ادامه سیدیونس حسینی عالمی دادستان مرکز استان مازندران بیان می‌کند: از سال گذشته اطلاع‌رسانی مبنی بر اینکه با خرید و فروش پرندگان زمستان‌گذران و مهاجر برخورد شود، انجام شد.

وی می‌گوید: بر اساس قانون همکاران ما مجاز هستند که به طور جدی با خریداران و فروشندگان پرندگان مهاجر و غیرمجاز برخورد کنند، غیر از اینکه دارای مجوز شکار باشند.

 

 

حسینی‌عالمی خاطرنشان کرد: ادارات مرتبط در بخش شکار غیرمجاز چون محیط زیست هم وظیفه دارند هر گونه خرید و فروش و شکار پرندگان غیرمجاز را منع اعلام کنند.

دادستان مرکز مازندران یادآور شد: طرح برخورد با شکارچیان غیرمجاز و ممنوعیت شکار پرندگان زمستان‌گذران از سال قبل تاکنون قدم به قدم در حال انجام است و ادامه خواهد داشت، هر گونه اقدام در خرید فروش پرندگان ممنوع است.

طرح برخورد با شکارچیان غیرمجاز و ممنوعیت شکار پرندگان زمستان‌گذران از سال قبل تاکنون قدم به قدم در حال انجام است و ادامه خواهد داشت، هر گونه اقدام در خرید فروش پرندگان ممنوع است.

 

این مسؤول اضافه کرد: با شکارچیان غیرمجاز برخورد شده و پرونده قضایی برایشان تشکیل می‌شود و به مراجع قضایی ارسال خواهد شد، در استان به هیچ وجه شکار پرندگان نباید جریان داشته باشد مگر اینکه سازمان محیط زیست برایشان پروانه شکار و مجوز صادر کرده باشد.

حسینی‌عالمی هر گونه شکار پرندگان در شکارگاه‌های با هر روشی در استان مازندران را غیرقانونی و غیرمجاز اعلام کرد و گفت: مدیران استانی در محیط زیست و شورای تأمین استان و شهرستان موظفند طبق قانون با شکارچیان و خرید و فروش غیرمجاز پرندگان برخورد کنند.

دامگاه‌های سطح شهرستان دارای پروانه صید و شکار هستند

محمدمهدی نصیری‌کناریفرماندار فریدونکنار درباره اینکه ضروت وجود چنین بازاری در سطح استان احساس می‌شود به خبرنگار فارس می‌گوید: هیچ وقت با پاک کردن صورت مساله  نمی‌توان مساله را حل کرد در حال حاضر مهم‌ترین مساله حفظ میراث فرهنگی و طبیعی منحصر به فرد در جهان است که باید در این زمینه تلاش شود تا از آلودگی‌هایی که به آن بسته شده پاک شود و اینکه ما چه‌میزان می‌خواهیم در حفظ این میراث تلاش کنیم.

نصیری‌کناری افزود: تمام تلاش ما کاهش و سامان‌دهی وضعیت بازار است که در این زمینه اقدامات مختلفی از جمله صدور مجوز شکار و ساماندهی شکار و همچنین بحث طرح معیشت جایگزین برای مردم بومی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه دامگاه‌های سطح شهرستان دارای پروانه صید و شکار هستند، تصریح کرد: در راستای معیشت جایگزین نیز رویکرد اکوتوریستی از جمله پرنده‌نگری و شب‌مانی برای علاقه‌مندان محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است و در این زمینه نیز اقدامات انجام و درحال انجام است.

 

فرماندار فریدونکنار تصریح کرد: ابتکار جدید در این زمینه پرورش مرغابی در آب‌بندان‌ها بود با نگاه جلوگیری از به هم خوردن چرخه زاد و ولد پرندگان است که امیدواریم طی یک‌ماه آینده افتتاح شود و در این صورت به چرخه زاد و ولد این گونه از پرندگان کمک می‌شود و در کنار آن درآمدی برای مردم بومی است.

ابتکار جدید در این زمینه پرورش مرغابی در آب‌بندان‌ها بود با نگاه جلوگیری از به هم خوردن چرخه زاد و ولد پرندگان است که امیدواریم طی یک‌ماه آینده افتتاح شود و در این صورت به چرخه زاد و ولد این گونه از پرندگان کمک می‌شود و در کنار آن درآمدی برای مردم بومی است.

 

این مسؤول بیان کرد: اهالی این شهرستان از گذشته‌های دور در این حرفه مشغول به فعالیت هستند و برای اینکه در این زمینه به فعالیت خود ادامه دهند هزینه‌هایی متحمل شوند که تنها راه درآمد از محل فروش پرندگان است که قیمت آن نیز تابع عرضه و تقاضا است.

 

نصیری‌کناری در پایان همه را به نگاه منصفانه دعوت کرد و می‌گوید:  باید هم منافع و هم معایب را ببینم و برای رفع معایب تلاش کنیم نه اینکه به دنبال پاک کردن صورت مساله باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از فارس، متاسفانه مردم هم باوجود قیمت‌هاى بالا، استقبال شدیدى از این بازار با خرید از آن می‌کنند که نتیجه‌اش رکورددار شدن ایران در کشتار پرندگان مهاجر در سطح جهانى شده است.

 

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید