خبر فوری

آیا توزیع کرسی های مجلس منصفانه است؟!/ مردم البرز قربانی منافع نمایندگان

لید: استان البرز با جمعیتی نزدیک به ۳ میلیون نفر هم رده با استان های نظیر، کرمان و آذربایجان غربی است. علی رغم ظرفیت بالای اقتصادی این استان و حضور مهم ترین شهرک صنعتی کشور در این استان و سهم بالایی از تولید داخلی، به دلیل کم بودن تعداد کرسی های مجلس متعلق به این استان، نقش بسیار کمی در تحولات کشور دارد و تنها سه نماینده از این استان در مجلس شورای اسلامی حاضر هستند.

تقریبا برای هر یک میلیون شهروند استان البرز، یک نماینده در مجلس شورای اسلامی حاضر خواهد بود. این در حالی است که استان سمنان با جمعیت کمتر از نیم میلیون  دارای ۴ کرسی در مجلس است. به بیان دیگر، برای هر ۱۲۴هزار سمنانی یک نفر با حضور در بهارستان به دفاع از حقوق آنها خواهد پرداخت.

 

استان البرز به عنوان سی و یکمین استان کشور در جلسه علنی دوم تیر ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. استان البرز شامل شش شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۲۷۱۲۴۰۰ است. واقع شدن شهرستان کرج مرکز استان البرز در ۲۰ کیلیومتری پایتخت، حضور شرکت های متعدد با فناوری بالا (های تک) ، فعالیت سه هزار و پانصد واحد صنفی که در میان آن ها ۷۵۰ واحد صنفی قوی و ۱۵۰ واحد صنفی برند وجود دارد و همنین حضور دانشگاه های مهم و مراکز علمی برجسته در کنار جاذبه های گردشگری وطبیعی فراوان از جمله مزیت های جوان ترین استان کشور است.

طبق آمار رسمی اهالی ۲۸۸ شهر و۱۴۰۰ روستا از اقوام مختلف در این استان ساکن هستند و تنوع جمعیتی موجود در استان سبب به وجود آمدن نیازها و چالش های اجتماعی خاصی شده است که پرداختن به آن ها مجال دیگری می طلبد.

کمتر از پنج ماه دیگر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. این درحالی است که استان البرز با تمام ظرفیت ها و شرایط ویژه اش همچنان به همراه استان های قم، ایلام و کهگیلویه وبویراحمد با سه نماینده در مجلس شورای اسلامی کمترین تعداد نمایندگان را دارند.

قانون درباره افزایش نماینده ها چه می‌گوید؟

طبق اصل ۶۴ قانون اساسی تعداد نمایندگاه مجلس ۲۷۰ نفر است که بعد از همه پرسی ۱۳۶۸ هر ۱۰ سال یکبار با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر ۲۰ نماینده می‌تواند به تعداد نمایندگان اضافه شود. در همین راستا در انتخابات مجلس ششم برای اولین بار با لایحه دولت تعداد نمایندگان از ۲۷۰ نفر به ۲۹۰ نفر افزایش یافت، و مجلس ششم با این تعداد تشکیل شد. در مجلس نهم نیز با وجود تصویب طرح افزایش نمایندگان در کمیسیون شوراها در سال ۹۳، این طرح نتوانست در مجلس بررسی شود و از دستور کار خارج شد.

محمد محمود شاه نشین نماینده مردم شهریار، قدس، ملارد در مجلس شورای اسلامی در رابطه با افزایش کرسی ها در مجلس یازدهم گفت: طبق قانون می‌توان هر ۱۰ سال ۲۰ نماینده به مجلس اضافه کرد و با توجه به اینکه ۱۹ سال است که افزایشی در تعداد کرسی ها نداشته ایم میتوان در مجلس یازدهم ۴۰ نماینده به ترکیب مجلس اضافه کرد.

طرح افزایش کرسی های مجلس به سرانجام نرسید

همزمان با مطرح شدن بحث استانی شدن انتخابات کمیسیون امورداخلی وشوراهای مجلس دهم طرح افزایش تعداد نمایندگان ۲۷ استان را در دستور کار قرار دادند؛ که سهم استان البرز افزایش ۲ نماینده بود.

این طرح ابتدا در کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس تصویب و در نوبت ورود به صحن علنی مجلس قرار گرفت. اما چندی بعد محمد محمود شاه نشین عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در گفتگویی اعلام می کند: با توجه به اینکه یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس رأی آورد، در صورت تصویب رأی آوردن استانی شدن انتخابات، احتمال رد طرح افزایش تعداد نمایندگان قوت می‌گیرد و این موضوع از دستور کار مجلس خارج می‌شود.

بعد از منتفی شدن بحث استانی شدن انتخابات افزایش نماینده ها مجدد در دستور کار قرار می گیرد و در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۵ خرداد با کلیات طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن‌ها با ۹۸ رأی موافق، ۱۵۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از ۲۷۲ نماینده حاضر مخالفت می‌ کنند.

پیش از بررسی این طرح در صحن علنی مجلس ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفته بود: کمیسیون شوراها نامه ای را در رابطه با اضافه کردن ۴۰ نماینده مجلس به دولت نوشته است مبنی بر اینکه بار مالی آن ۲۰ نماینده اضافی را هم بپذیرد اما دولت هم در جواب نامه گفته است که بارمالی این ۲۰ نفر اضافه را نمی پذیرم و عملا این موضوع برای مجلس یازدهم منتفی می شود.

همچنین سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در حمایت از رد این طرح اختلافات بین نمایندگان حوزه های انتخابیه در افزایش تعداد نمایندگان حوزه خود را علت رد شدن این طرح بیان کرد.

اراده ای برای دفاع از حقوق  مردم البرز وجود دارد؟

از سه نماینده استان البرز دو نماینده مربوط به حوزه انتخابیه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا و یک نماینده مربوط به حوزه ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان است. شهرستانی مانند فردیس در استان البرز حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که برخی استان های کشور هم چنین جمعیتی ندارند.

آیا تاوان اینکه تعدادی از نماینده های مجلس در راستای حفظ منافع و موقعیت های خود در حوزه های انتخابیه شان با افزایش تعداد کرسی های مجلس مخالفت کرده اند را باید شهرستان هایی مانند فردیس، ساوجلاغ و طالقان بپردازند؟!

وجود ظرفیت های علمی و اقتصادی متعدد در کنار چالش هایی مانند حاشیه نشینی در استان البرز اقتضا می کند در اسرع وقت نسبت به اصلاح وضعیت موجود چاره ای اندیشیده شود.

هر سه نماینده استان البرز در مجلس از جایگاه برجسته ای برخوردار هستند و قطعا اگر اراده ای برای تغییر وضعیت موجود داشته باشند می توانند در راستای پاسخ به مطالبات مردم و افزایش ضریب تاثیر استان در معادلات مجلس اقدام مناسبی انجام دهند و  شاهد افزایش تعداد کرسی های استان البرز باشیم و شاید یکی از مطالباتی که مردم در انتخابات پیش رو از کاندیداها داشته باشند همین موضوع باشد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید