خبر فوری

محمد جانباز: بیش از ۱۳ تن انواع فرآورده‌های دامی در هرمزگان امحا شد

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان از امحای بیش از ۱۳ هزار و ۴۰۰کیلوگرم فراورده‌های خام دامی ضبط شده در چهار ماهه نخست امسال خبرداد و گفت: با توجه به حساسیت موضوع و برای جلوگیری از سودجویی برخی افراد، بازرسی‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، محمد جانباز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس، کنترل کیفی و نظارت بر فراورده‌های خام دامی و شیلاتی از مرحله تولید تا مصرف این فرآورده‌ها را یکی از مهمترین وظایف سازمان دامپزشکی عنوان کرد و اظهار داشت: نحوه کنترل و نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی بر این گونه فروآرده‌ها از زمان جوجه‌ریزی و یا ورود دام به مرحله پرورش، شروع و کنترل و نظارت دقیق بر چگونگی پرورش دام و طیور و تهیه گوشت قرمز و یا سفید را انجام می‌شود.

وی بیان‌داشت: تزریق انواع واکسیناسیون‌ها به دام‌ها از زمان آغاز پرورش تا مرحله کشتار یکی از برنامه‌های سازمان دامپزشکی در راستای نظارت بر چگونگی پرورش دام برای تامین گوشت قرمز است.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اطمینان حاصل از سلامت گوشت قرمز را نتیجه تلاش بی‌وقفه سازمان دامپزشکی دانست و تصریح‌کرد: در حال حاضر کشتارگاه‌های خوبی با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌ها فعال است.

جانباز از بهره‌برداری و فعالیت کشتارکاه صنعتی بندرعباس در سال گذشته خبرداد و ابراز داشت: دام‌هایی که به این کشتارگاه وارد می‌شوند توسط دکتر ناظر معاینه و در صورت برخورداری از سلامت کامل دام، اجازه کشتار صادر می‌شود.

وی از فعالیت سامانه قرنطینه در کشتارگاه خبرداد و گفت: دام‌هایی که وارد کشتارگاه و به دیگر نقاط حمل می‌شوند توسط سامانه قرنطینه مورد کنترل قرار گرفته و دام باید از محل مبدأ تائید شود، اصولا باید مقصد نیز با ورود دام موافقت کند که در این مورد برای کشتارگاه‌ها زیاد سخت گرفته نمی‌شود چون کشتارگاه، دام را کشتار و از چرخه حذف می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان بیان کرد: مبدأ باید تائیدیه تزریق انواع واکسیناسیون‌ها، سمپاشی و دیگر موارد ضروری برای کنترل و نظارت بر پرورش دام را به سامانه قرنطینه بدهد تا کشتارگاه نیز با اطمینان خاطر اقدام به کشتار و توزیع گوشت کند، این تائیدیه برای دام‌هایی که از شهرستان بندرعباس وارد کشتارگاه می‌شوند، ضرورتی ندارد و مخصوص دام‌هایی است که از دیگر استان‌ها به هرمزگان حمل می‌شوند.

جانباز تصریح‌کرد: کشتارگاه بندرعباس با وجود دکتر و برخورداری از شرایط خاص، پس از کشتار و انجام بازرسی‌های پزشکی بر کبد و سایر اندام‌های دام، اتیکت مخصوص کشتار روز اعم از تاریخ تولید و انقضاء و جهت اطمینان بیشتر “مهر” دامپزشکی نیز بر روی آنها درج و سپس این فروآرده‌های خام گوشتی، وارد سردخانه می‌شوند.

وی اذعان کرد: سازمان دامپزشکی سال‌ها به دنبال این بود تا یک سیستم پیش‌سرد در کشتارگاه‌های استان داشته باشد، یکی از مزایای پیش‌سرد این است که برخی بیماری‌هایی مشکوک در 24 ساعت در سردخانه خود را نشان می‌دهد و یا برخی بیماری‌ها مانند (سی‌سی‌اچ ‌اف) در این شرایط سرد از بین می‌روند بنابراین بهتر است که گوشت را 24 ساعت پس از قرار گرفتن در دمای فریزر مصرف کنیم.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان افزود: اقدامات خوبی اعم از بسته بندی همراه با کد رهگیری که نشان دهنده مبدأ بوده نیز درخصوص حمل و توزیع مناسب گوشت سفید انجام شده و شهروندان با وارد کردن کد رهگیری در سامانه، می‌توانند به مشخصات مورد نظر گوشت سفید دست یابند.

جانباز گفت: در حوزه حمل و توزیع فرآورده‌های خام، تمام سردخانه‌ها، کشتی‌ها و لنج‌ها، قصابی‌ها و مرغ فروشی‌ها، رستوران و کبابی‌ها به طور منظم و مستمر مورد بازدید قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع و برای جلوگیری از سودجویی برخی افراد، بازرسی‌ها نسبت به سال‌های گذشته تشدید یافته و رشد 97 درصدی در حوزه بازدیدها از اماکن موردنظر شاهد بودیم.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان بیان داشت: در چهار ماهه نخست امسال 15 هزار و 996 مورد بازدید از مراکز عرضه و نگهداری فرآورده‌های خام دامی انجام شده که از این تعداد، 227 مورد غیر بهداشتی بوده و 11 مورد از آن به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید