خبر فوری

اصفهان| اصول بهداشتی در پخت نان خانگی در شهرضا رعایت نمی‌شود

– اخبار استانها –

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهرضا، نزد بیشتر ما ایرانیان نان برکت سفره و یکی از اصلی‌ترین و ماندگارترین اجزای آن محسوب می‌شود. بر اساس آمارها مردم ایران یکی از بالاترین سرانه‌های مصرف نان را به خود اختصاصی داده‌اند و باز بر پایه همین آمارها کمتر ایرانی پیدا می‌شود که حداقل در یکی از وعده‌های غذایی خود از نان استفاده نکند و حتی اگر سبک زندگی خانوده به گونه‌ای باشد که نان کم مصرف کنند، باز این اصرار را دارند که هر چند به اندازه یک قرص نان بر سر سفره موجود باشد.

‌تا پیش از دوران مدرن حتی در مناطق شهری نیز کار پخت و پز نان از جمله وظایف زنان بود و در منزل انجام می‌شد، اما به نظر می‌رسد این غذای کامل امروز مورد برخی بی‌مهری‌ها قرار گرفته و این را از صحبت‌های هم مردم می‌توان فهمید.

همزمان با پیشرفت تکنولوژی و صنعت چرخه تولید نان در کشور نیز دچار تغییراتی شد و نانوایی‌ها شکل دیگری به خود گرفتند به طوری که به واسطه دستگاه‌هایی که در نانوایی‌ها قرار گرفت از دست برای پخت نان استفاده کمتری شد.

آرد به عنوان اصلی ترین عنصر پخت نان شناخته شده به همین دلیل توجه به مراحل تولید نان در کیفیت نان تأثیر مستقیمی دارد، اما امروزه با وجود رشد صنعت، نان‌هایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، گلایه هایی را به همراه دارد که این گلایه‌ها حاکی از عدم رضایت مردم از نان‌هایی است که در نانوایی‌های آزاد پز پخت می‌شوند.

137 نانوایی یارانه پز و 70 واحد آزاد پز در شهرضا فعالیت دارند

رئیس اتحادیه صنف نانوایان شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرضا، با اشاره به تعداد نانوایی مجاز یارانه‌ای و آزادپز در سطح شهرستان شهرضا، اظهارداشت: تعداد نانوایی‌های یارانه‌پز در سطح شهر 137 واحد و تعداد نانوایی‌های آزاد پز 70 واحد است.

غلامرضا آقاسی با اشاره به واحدهای صنفی بدون پروانه کسب در سطح شهر، افزود: واحدهای بدون پروانه و غیر مجاز در سطح شهرستان شهرضا حدود 70 واحد است که اتحادیه و واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف تذکرات لازم را به واحدهای مذکور داده‌اند.

وی با اشاره به کیفیت پایین نان در برخی از واحدهای صنفی، گفت: مهمترین عامل مؤثر در کیفیت نان مربوط به آرد مرغوب است، هرچه میزان گلوتن و ایندکس آرد در حد نرمال باشد، محصول نان بهتر است.

وی بیان کرد: از عوامل دیگر هم مهارت نانوا، استفاده از بهبود دهنده‌های مجاز نانوایی و نوع نگهداری مصرف کننده و اختلاط آرد است، البته در شرایط کنونی استفاده از بهبود دهنده و اختلاط آرد برای نانوا مقدور نیست.

آقاسی با اشاره به مقدار مجاز استفاده نمک در نان، بیان کرد: میزان نمک مصرفی براساس دستورالعمل وزارت بهداشت یک درصد که میزان 400 گرم در هر کیسه 40 کیلویی است و در صورت رعایت نکردن با جریمه، مجازات می‌شوند، کم شدن نمک نان سبب اعتراض مردم شده، چون مزه نان تأثیر زیادی دارد و اعتراض مردم بابت کم نمکی و بی‌مزه بودن نان است.

وی با بیان این‌که افزودنی‌های مجاز و غیر مجاز به نان در واحدهای صنفی کنترل می‌شود، تصریح کرد: افزودنی‌های مجاز نانوایی برای بالا بردن کیفیت و مشتری‌پسندی عبارتند از خمیر مایه گلوتن انواع بهبود دهنده‌ها مثل صمغ‌ها و آنزیم‌های مجاز، ویتامین ث، اسید فولیک، آرد سویا، کنجد، شنبلیله، شاهدانه است.

استفاده از افزودنی‌های غیر مجاز نان در شهرضا بسیار کم است

رئیس اتحادیه صنف نانوایان شهرضا درباره افزودنی‌های غیر مجاز در نان، گفت: بعضی مواقع استفاده نانوایان از موارد غیر مجاز هم گزارش شده، مثل استفاده از جوش شیرین، بلانکیت، جوهر زعفران که با آزمایش‌های دقیق و تخصصی قابل تشخیص است، البته استفاده از افزودنی‌های غیر مجاز در شهرستان شهرضا براساس آمار شبکه بهداشت بسیار نادر بوده است.

وی با اشاره به اینکه نان‌های خانگی ارائه شده در سطح مراکز عرضه مواد غذایی در شرایط نامطلوب و غیربهداشتی پخت می‌شود، بیان کرد: به دلیل این‌که نان‌های خانگی در حریم خصوصی افراد پخت می‌شود امکان نظارت بر محل تولید وجود ندارد و در نتیجه بسیاری از اصول بهداشتی در پخت نان خانگی رعایت نمی‌شود.

آقاسی با اشاره به تهیه و توزیع آرد در سطح شهرستان شهرضا، خاطرنشان کرد: از طریق سامانه بانک سپه به صورت حضوری و غیر حضوری اقدام به خرید می‌کنند و سپس شرکت تعاونی خبازان وظیفه حمل آن از کارخانه‌های آردسازی به درب مغازه‌های نانوایان عهده‌دار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سرانه مصرفی آرد هر نفر در ماه در کلان شهر تهران 13 کیلو و در شهرستان‌های همجوار شهرضا تا 9 کیلو است، اما در شهرضا به واسطه مدیریت صحیح اتحادیه و مسئولان ذی‌ربط و رعایت اکثریت نانوایان این سرانه 5 کیلو گرم است که این امر سبب شده دولت یارانه کمتری نسبت به شهرهای دیگر متحمل شود.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان شهرضا با اشاره به فروش آرد دولتی توسط بعضی از نانوایان، بیان کرد: فروش آرد دولتی توسط نانوایان آمار بالایی ندارد، نرخ‌نامه نانوایان آزاد پز بر اساس آنالیز ارائه شده توسط نانوا تعیین می‌شود، بنابراین همین مورد سبب رضایت‌نسبی نانوایان آزاد پز شده است اما در صورت مشاهده از طرف اتحادیه با نانوایی متخلف برخورد می‌شود.

نان در گیلان کیفیت نداردقیمت نان در اهواز فعلاً ثابت می‌ماندافزایش قیمت «‌نان‌» در ایلام شایعه است

اصلاح فرهنگ مردم در زمینه‌ خرید و مصرف نان ضروری است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا نیز در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: در سال‌های گذشته تبلیغات زیادی برای مجهز کردن خبازی‌ها به دستگاه‌های جدید انجام شد که بیشترین ضربه را به نان مردم زده‌اند، هر چه وسایل سنتی‌تر باشد نانوا مجبور است خمیر را بیشتر نگه دارد و فرایند تخمیر بهتر رخ می‌دهد، اما این مراحل در نانوایی‌های ما سریع اتفاق می‌افتد و نان هم سریع بیات می‌شود.

حجت‌الله تنهایی با بیان اینکه داشتن علم و آگاهی متصدیان نانوایی‌ها گامی مهم در کیفیت‌بخشی به نان است، افزود: دستگاه‌هایی که 20 تا 30 ثانیه نان را پخت می‌کنند، بیشترین ضربه را به سلامتی مردم می‌زنند چون نان باید در دو دقیقه پخت شود تا 25 درصد اسید استیک باقی‌مانده متلاشی شود تا فلزات آزاد شوند و کم‌خونی برای مصرف‌کننده به ارمغان نیاورد، اما مراحل ذکر شده رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف نان با کیفیت 60 تا 70 درصد مشکلات سلامت جامعه را حل می‌کند، بیان کرد: اصلاح فرهنگ مردم در زمینه‌ خرید و مصرف نان ضروری است، نان بعد از بیرون آمدن از تنور باید به مقدار کافی سرد شود، اما در نانوایی‌های ما نان‌ها روی‌ هم چیده می‌شوند و بعد از خرید در نایلون جا می‌دهند و قبل از اینکه به سفره برسد، بیات می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت شهرضا با بیان اینکه استفاده از افزودنی‌ها، غیر از خمیرمایه یا خمیر ترش و نمک آن هم به میزان مشخص در نانوایی‌ها غیرمجاز است، گفت: بر اساس نمونه‌گیری‌های انجام شده، میزان استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز در فرایند پخت نان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید