خبر فوری

روایت ره آورد چهل سالگی انقلاب در روستاهای استان هرمزگان/صدای شرشر آب از خانه های روستایی به گوش می رسد+فیلم

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ، ۴۰ بهار از عمر انقلاب اسلامی می گذرد، در این سال ها انقلاب اسلامی دستاوردهای بی شماری در عرصه های مختلف داشته به گونه ای که به هیچ وجه ایران قبل از انقلاب با ایران بعد از انقلاب با یکدیگر قابل مقایسه نیست و دشمنان غرب و شرق به این موضع اذعان کرده‌اند و به دنبال سدی در مقابل این پیشرفت هستند. 

حدود ۵۰ سال قبل دسترسی به آب شرب سالم به‌صورت لوله‌کشی و پایدار برای روستایی‌ها امری غیرقابل تصور بود، اما بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، روستا‌ها که از توسعه سهمی نداشتند، کم‌کم مورد توجه قرار گرفتند. با طلوع فجر انقلاب و فاصله گرفتن از بهمن ۵۷ موضوع آبرسانی به روستا‌ها و بهره مندی اهالی از آب شرب سالم و بهداشتی در دستور کار قرار گرفت.

استان هرمزگان با اقلیم گرم و خشک و خشکسالی ۲۰ ساله در زمره استان‌های بحرانی از نظر وضعیت تامین آب به شمار می رود با این حال با اقدامات خوب انجام شده و آبرسانی بخصوص از زمان پیروزی انقلابی اسلامی شاهد رضایتمندی مردم و حل بسیاری از مشکلات روستا‌ها به ویژه در مناطق دور افتاده و صعب العبور هستیم.

آبرسانی به روستا‌های هرمزگان  ره آورد بزرگ  انقلاب اسلامی

 کربلایی عاشور اهل روستای سرخا بخش تخت بندرعباس پیرمردی ۸۱ ساله با کمری خمیده که دو دوره پیش از انقلاب و بعد از آن را درک کرده و دستان زمختش گویای سال ها کار سخت است، در گفتگو با خبرنگار خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبندرعباس، می‌گوید: ۵۰ سال قبل زندگی در روستا خیلی سخت بود و روستاها از امکاناتی مثل برق و جاده سهمی نداشتند و نبود آب به این مشکلات دامن می زد.

کربلایی عاشور اضافه کرد: برای به دست آوردن آب با پای پیاده و یا با استفاده از حیوانات چهارپا باید مسافت طولانی را تا چشمه و یا رودخانه طی می‌کردیم، اما با پیروزی انقلاب و توجه به روستا‌ها زندگی خیلی راحت شده و من شاکرم که فرزندان و نوه‌های من مجبور به تحمل سختی‌های دوران جوانی ما نیستند.

آبرسانی به روستاها زمینه ساز توسعه و عمران

بی بی فاطمه یکی از اهالی این روستا هم با اشاره به سختی‌های نبود آب و مشقت گذران زندگی در قدیم گفت: از وقتی که یادم هست و بچه بودم با مادر و خواهرم و زنان روستا باید مسیر سنگلاخی کوه را پیاده روی می کردیم تا به چشمه برسیم و بعد از پرکردن مشک آب با گذاشتن آن که خیلی هم برای زن‌ها و بچه‌ها سنگین بود به خانه برمی گشتیم، اما این میزان آب حتی کفاف مصرف روزانه را هم به سختی می داد.

وی می‌گوید:هیچ کس به فکر روستایی ها نبود و ما به سختی گذران زندگی می کردیم، گاهی اهالی به خاطر کثیف یا گل آلود بودن آب مریض می‌شدند، اما حالا بعد از پیروزی انقلاب  آب شرب به راحتی در دسترس ماست و درخانه تنها با چرخاندن یک شیر همه کار‌ها به سهولت انجام می‌شود و دیگر خبری از مشکلات قبل نیست و این برای زنان روستایی با مشغله‌های زیاد کاری یک نعمت بزرگ محسوب می‌شود.

او همه این ها را حاصل زحمات و تلاش مسئولان و از برکات پیروزی انقلاب می داند.

بی بی فاطمه  می گوید: نمی دانم اگر انقلاب نبود و هنوز رژیم طاغوت ادامه داشت آیا از روستایی ها و روستا زاده ها چیزی باقی می ماند یانه؟ اما حالا به برکت اسلام و دولت همه امکانات در روستا فراهم شده و بچه ها که حتی مدرسه نداشتند حالا در بهترین دانشگاه ها تحصیل می کنند و مایه افتخار روستای خودشان هستند.

آبرسانی به روستاها زمینه ساز توسعه و عمران

محمد یکی از جوانان روستایی هم  در ادامه گفت: از وقتی من به یاد دارم همیشه آب سالم در روستا بوده، ولی از پدر، پدر بزرگ و قدیمی‌های روستایمان داستان‌های زیادی از مشکلات زندگی خصوصا در نبود آب شنیدم که برای من درک آنها مشکل است.

وی افزود: بار‌ها به ما جوان‌ها متذکر شدند که قدر آسایش و امکاناتی که امروز در اختیار دارید را بدانیم.

بهره مندی بیش از هزار روستای هرمزگان از شبکه آبرسانی

معاون نظارت بر بهره بردای شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان هم گفت: وضع آبرسانی به روستا‌ها در هرمزگان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با وضع فعلی قابل مقایسه نیست چرا که پیش از انقلاب فقط ۱۵ روستای هرمزگان دارای آب آشامیدنی بودند.

وی افزود: با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نگاه ویژه به مناطق روستایی، تأمین آب شرب و بهداشتی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای بشری به‌صورت مستمر در برنامه کاری وزارت نیرو و مجموعه شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی استانی خواهد بود.

احمد شاکری افزود: در حال حاضر از مجموع هزار و ۷۱۵ روستای هرمزگان هزار و ۳۰۹ روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و شبکه آبرسانی بهره‌مند هستند که تعداد روستا‌های برخوردار نسبت به سال ۵۷، ۹۰ برابر شده و این یک افتخار برای ما ، دولت و نظام است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی‌های اخیر و اقلیم آب و هوایی استان کار آبرسانی را دشوار کرده، می‌گوید: در حال حاضر آبرسانی به روستا‌های هرمزگان از طریق ۲۲ آب شیرین کن، ۳۷۷ حلقه چاه، ۵۱ چشمه انجام می‌شود.

معاون نظارت بر بهره بردای شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان تاکید کرد: ۲۴ درصد روستا‌های استان که غالبا کمتر از ۲۰ خانوارند شبکه آبرسانی ندارند و از منابع آب محلی استفاده می‌کنند که برنامه ریزی‌های لازم برای ارائه خدمات به این روستا‌ها نیز انجام شده است.

شاکری گفت: به ۵۱ هزار و ۸۳۶ روستایی در ۱۱۹ روستا نیز از طریق ۲۰ تانکر ماهانه ۱۵ هزار متر مکعب آبرسانی می‌شود.

وی هزینه‌های بالای تامین تجهیزات، نگهداری و تعمیر را از جمله مشکلات آبرسانی به روستا‌ها عنوان کرد.

آبرسانی به روستاها زمینه ساز توسعه و عمران

مدیر اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان بندرعباس نیز در این باره گفت: آبرسانی به روستاییان اولویت کاری وزارت نیرو و آب و فاضلاب روستایی به شمار می رود که ما در صعب العبور‌ترین مناطق استان با تمام سختی‌ها در حال ارائه خدمات هستیم.

منوچهر خوشدل افزود: چهل سال قبل تعداد روستا‌های دارای شبکه آبرسانی در بندرعباس به تعداد انگشتان دست نمی رسید، اما حالا از مجموع ۴۰۹ روستا، ۱۸۶ روستا دارای شبکه آبرسانی هستند.

مزدک محمد حسینی به عنوان یکی از کارشناسان با سابقه ۱۵ ساله فعالیت در حوزه آب هم می‌گوید: بهره مندی از آب شرب سالم و بهداشتی حداقل توقع و نیاز یک روستایی از مسئولان و دولت است که تاکنون به آن به خوبی پاسخ داده شده است.

وی گفت: با وجود تمام مشکلات اقلیم گرم و خشک، بارش‌های بسیار کم نزولات جوی و کمی منابع آبی در استان خدمات به مراتب بهتری نسبت به استان‌های برخوردار از منابع آبی مناسب صورت گرفته و شاهد رضایتمندی روستائیان هستیم.

میرحسینی افزود: اکنون ایران از نظر تامین آب نسبت به کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس از جایگاه ویژه ای برخوردار است به عنوان مثال در کشور عمان حتی در پایتخت آن یعنی مسقط وضعیت آبرسانی بسیار نامناسب است و هنوز حتی سیستم فاضلاب هم ندارند، اما در ایران به مدد مسئولان و اقدامات خوب به ویژه طی ۴۰ سال گذشته با آبرسانی مناسب و با کیفیت، روستاها به قطب های توسعه در زمینه های مختلفی همچون تولید، کشاورزی تبدیل و چهره محرومیت از روستاها برداشته و خودکفایی از روستاها آغاز شده است.

آبرسانی به روستاها زمینه ساز توسعه و عمران

آقای روا عضور شورای اسلامی روستای سرخا می‌گوید: روستای ما در تامین آب مشکلی ندارد و با همت مسئولان بیش از ۱۲ سال است که این روستا از نعمت آب آشامیدنی و شبکه آبرسانی بهره‌مند شده، اما پوسیدگی لوله‌ها، زنگ زدگی و کاهش کیفیت آب مدتی است که موجب ناراحتی و ایجاد مشکل برای اهالی شده است.

معاون نظارت بر بهره بردای شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در این باره گفت: در برخی مناطق روستایی و گذشت زمان شبکه آبرسانی دچار فرسودگی شده و بر اساس اولویت کار بهسازی و توسعه این روستا‌ها در دستور کار قرار گرفته و مشکل روستای سرخا نیز به زودی حل خواهد شد.

تامین کیفیت آب آشامیدنی خط قرمز مسئولان

عماد الدین شفیعی رئیس اداره کنترل کیفی آب و فاضلاب روستایی هرمزگان هم گفت: کیفیت آب خط قرمز ما است و تلاش می کنیم آبی که به دست روستائیان می‌رسد از نظر کیفی و کمی مناسب باشد و برای تحقق آن از تمام تجهیزات موجود و توان خود استفاده می‌کنیم.

وی افزود: با استفاده از ۲۹۰ دستگاه سامانه شامل ۲۵ سامانه مایع و ۲۵ سامانه گازی کار گندزدایی آب در استان انجام می‌شود.

 شفیعی ادامه داد: ۱۰ آزمایشگاه میکروبی و ۲۰ آزمایشگاه شیمیایی فعال در استان وجود دارد و آزمایشات فیزیکی آب به صورت فصلی و میکروبی به صورت ماهیانه انجام می‌شود.

رئیس اداره کنترل کیفی آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: با توجه به خشکسالی‌ها در استان میزان جامدات محلول در آب بالا رفته و در مناطقی که این میزان از حد مجاز فراتر بوده با ساخت آب شیرین کن آب سالم و بهداشتی و با کیفیت تامین شده است.

بدیهی است با این اوصاف تأمین آب شرب روستاها از اولویت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و جزو سیاست‌های اساسی وزارت نیرو و دولت به شمار می رود که اقدامات بسیار مناسبی در این ارتباط طی سال های اخیر رقم خورده است.

طلوع فجر انقلاب فرصتی شد تا رسیدگی مناطق محروم و روستایی کشور سرفصل جدید کاری مدیران متعهد باشد تا جایی که آبرسانی به روستاها اولویت کاری مدیران جهادی این حوزه شد. از زمان پیروزی انقلاب تا کنون تامین آب شرب و آبرسانی به روستا‌ها نقش موثری در ارتقای بهداشت عمومی، جلوگیری از مهاجرت به شهر‌ها و توسعه و عمران روستا‌ها ایفاکرده است و اکنون جمعیت روستایی به عنوان جمعیت مولد کشور در رونق اقتصادی و به حرکت درآوردن چرخ توسعه کشور همواره پیشتاز هستند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید