خبر فوری

کتاب‌هایی که می‌توانید از نمایشگاه بخرید و پشیمان نشوید

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ نمایشگاه کتاب هر ساله با حضور تعداد قابل ملاحظه‌ای از ناشران تهرانی و شهرستانی در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. با وجود اینکه در 10 روز نمایشگاه، هزاران عنوان برای مخاطبان عرضه می‌شود، اما موضوعی که همیشه ذهن مخاطب عام را درگیر می‌کند، بحران انتخاب کتاب خوب است.

انبوه کتاب‌های زرد و شبه‌کتاب‌ها در جایی که قرار است کارنامه نشر ایران در چند سال اخیر باشد، انتخاب را برای مخاطبی که به طور جدی دغدغه کتاب در طول سال ندارد، دشوار می‌کند. فال‌نامه‌ها و کتاب‌های زردی که در قالب‌های مختلف دینی و مذهبی منتشر شده‌اند، در اکثر راهروهای نمایشگاه دیده می‌شود. انبوه کتاب‌های این‌چنینی و نبود ساز و کار مناسب جهت ترویج کتاب خوب در کشور، سبب گمراهی مخاطب عام شده و متأسفانه گاه همین بی‌اطلاعی منجر به گرم شدن تنور شبه‌کتاب‌‌ها می‌شود. 

بحران نبود کتاب خوب و ضعف در تألیفات موضوع جدیدی نیست، در سال‌های اخیر یکی از مشکلات نشر که ذهن مخاطبان جدی عرصه نشر و پژوهشگران را به خود مشغول داشته، نبود کتاب خوب و گم شدن آثار استخوان‌دار در میان انبوه کتاب‌هایی است که به نام کتاب منتشر می‌شود. کتاب‌های بی‌شناسه و بی‌شناسنامه‌ای که گفته می‌شود تنها قیل و قال حوزه نشر هستند، نه حرف جدیدی برای گفتن دارند و نه خلاقیتی برای تألیف آنها صرف شده است.

خبرگزاری تسنیم به همین منظور در نظر دارد تا با ارائه سلسله گزارش‌هایی با محوریت پیشنهاد اهالی قلم برای خرید کتاب خوب، مخاطبان را در این زمینه راهنمایی کند. در ادامه نظرات و پیشنهادات برخی از نویسندگان و شاعران را می‌خوانید:

ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده با بیان اینکه خوب است به جای نام بردن از عناوین خاص، مخاطبان را به سمت خرید کتاب‌های با نام و نشان از نویسنده و مترجم خوب ترغیب کرد، گفت: نباید خیلی مخاطبان را در انتخاب کتاب دست کم گرفت، فقط کافی است به مخاطبان این توصیه را داشته باشیم که در میان رمان‌های بی‌خاصیت و زرد، که متاسفانه تعدادشان زیاد هم هست،‌ کتاب‌های جدی را انتخاب کرده و بخوانند.

وی ادامه می‌دهد: مخاطب در انتخاب یک کتاب خوب باید به اسم نویسنده و مترجم دقت کند. حیف است کسی علاقه‌مند به مطالعه باشد، اما از بزرگان ادبیات ایران و جهان کتابی نخوانده باشد.

این نویسنده همچنین به پدیده‌ای که این روزها در بازار کتاب ایران ایجاد شده است، اشاره کرده و افزود: در حال حاضر هرگاه کاری از رضا امیرخانی منتشر می‌شود، مردم برای تهیه آثار او صف می‌بندند؛ پدیده‌ای که تا پیش از این مختص غرب بود و کمتر در بازار کتاب ایران دیده می‌شد، این نشان می‌دهد که این نویسنده زحمت کشیده و توانسته مخاطبان خود را جذب کند. هر کتابی اگر خوب و خلاق باشد،‌ مخاطب خود را پیدا می‌کند؛ حتی پس از مرگ نویسنده.

بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده کتاب‌های «دختر شینا» و «گلستان یازدهم» نیز با معرفی کتاب «خداحافظ سالار»،‌ اثر حمید حسام گفت: ویژگی خاصی که این کار دارد؛ همراهی و همرزمی حسام با شهید سردار همدانی است. این موضوع به نویسنده این امکان را داده تا بتواند با توانایی بیشتر و ظرافت خاصی خاطرات همسر شهید را روایت کند.

به گفته این نویسنده؛ همزیستی او با شهید همدانی سبب شده تا راوی و نویسنده نکته پنهانی نداشته باشند؛ به عبارت دیگر راوی و زندگی او برای نویسنده غریبه و ناآشنا نبود و همین موضوع در پرداختن به جزئیات و طرح نکات خواندنی از سوی نویسنده به مدد نویسنده آمده است.

مرسده کسروی که امسال با کتاب «نفر هفتم» در انتشارات نیستان و «حوض نقره‌ای مهتاب» در انتشارات پیدایش حضور دارد، علاقه‌مندان را به مطالعه گنجینه ادبیات کلاسیک فارسی ترغیب کرد و گفت: در معرفی کتاب در حوزه نوجوان به نظر من باید دقت نظر زیاد به خرج داد، چون مخاطب نوجوان امروز بسیار نکته‌سنج و سخت‌پسند شده و در عین حال مسلماً هر سال کتاب‌های خوبی چاپ می شود که شاید من نخوانده باشم و حق‌شان با اسم نبردن ازشان ادا نشود. در نتیجه ترجیح من این است که در این گفت‌وگو فقط به چند مورد از بهترین های ادب فارسی اشاره کنم که در هر دوره و زمانه ای خواندنی و ماندگار باقی خواهند ماند، داستان‌های شیرین کهن فارسی مانند کلیله و دمنه از نصراله منشی و قصه‌های جذاب هزار و یکشب. همچنین روایت های حیرت‌انگیز و سرشار از شگفتی سترگ‌ترین اثر ادب فارسی، شاهنامه فردوسی را به همه نوجوان‌های خوب و کتابخوان ایرانی توصیه می‌کنم.

میلاد عرفان‌پور که امسال با کتاب شعر جدید «تماشایی» در سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد،‌ خواندن کتاب‌های تازه از محمدکاظم کاظمی را به علاقه‌مندان به حوزه پژوهش در ادبیات فارسی پیشنهاد کرد و گفت:

من برای کسانی که علاقه‌مند به مطالعه در حوزه کتاب‌های آموزش شعر هستند،‌ خواندن آثاری از محمدکاظم کاظمی را پیشنهاد می‌کنم. کتاب‌های «روزنه»، «شعر پارسی» و «ده شاعر انقلاب» از این شاعر در این زمینه خواندنی است. همچنین کتاب «تار و پود» اثر سیدمهدی موسوی نیز از آثار ارزشمندی است که در این زمینه به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: برای علاقه‌مندان به حوزه شعر معاصر به ویژه نوجوانان نیز، خواندن مجموعه اشعار زنده‌یاد قیصر امین‌پور را پیشنهاد می‌کنم. زنده‌یاد امین‌پور شاعری چند بعدی است و اشعارش از هر جهت می‌تواند الگوی مناسبی برای شاعران جوان باشد. 

در روزهای اخیر برخی از اهالی قلم نیز پیشنهادات خود را در فضای مجازی مطرح کرده‌اند. محمدمهدی سیار که در این دوره نمایشگاه با مجموعه‌ای از رباعیات خود با عنوان «یادآوری» حضور دارد،‌ مطالعه چند کتاب را به علاقه‌مندان پیشنهاد کرد: «نماشم» از مرتضی امیری اسفندقه، «دست‌خون» اثر علی‌محمد مؤدب، «برج قحطی» از هادی حکیمیان.

«سیاه مست سایه تاک» سروده مرتضی امیری اسفندقه، «موسیقی نواحی جان» از قربان ولیئی و «آیینه‌ای برای صداها» نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی نیز از جمله پیشنهادات مصطفی محدثی خراسانی است.

محمدکاظم کاظمی نیز چند اثر ادبی از جمله «نماشم» و «حق‌السکوت» از محمدمهدی سیار را پیشنهاد کرده است.

میثم مطیعی، مداح،‌ نیز در صفحه شخصی خود نوشته است: معرفی کتاب‌های خوب و خواندنی، آن‌هم در روزهای نمایشگاه کتاب یکی از مصادیق بارز امر به معروف است.‌‌ ‌سال‌هاست که توفیق استفاده از اشعار جمع زیادی از شاعران خوب کشورمان را در هیئت‌ها و برنامه‌های آیینی دارم.‌ ‌امسال هم کتاب چهار نفر از این شاعران، جزو تازه‌های خواندنی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.‌



مطالعه این چهار کتاب را به عموم دوست‌داران شعر و ادبیات پیشنهاد می‌کنم:‌

1. «یادآوری» از محمدمهدی سیار

2. «تماشایی» از میلاد عرفان‌پور

3. «پیشواز» از محمدرضا وحیدزاده

4. «حاشا» از امیررضا یزدانی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید