خبر فوری

کرج| شیب افزایش جمعیت استان البرز بسیار شدید و تند است/ نمی‌توانیم جلوی مهاجرت‌ها‌‌ به کرج را بگیریم

به گزارش هرمزبان به نقل از   خبرگزاری تسنیم از کرج، استان البرز یکی از استان‌های حساس در سطح کشور از لحاظ امنیتی و سیاسی محسوب می‌شود و مشکلاتی مانند حاشیه‌نشینی و اغتشاشات دی ماه سال گذشته از موارد مهم در این استان در سال گذشته بود، به همین دلیل بر این شدیم با سرپرست معاونت امنیتی و سیاسی استانداری البرز که با حفظ سمت مدیرکل سیاسی استانداری البرز نیز است درباره موارد امنیتی و سیاسی استان البرز به گفت‌وگو نشسته و از "خیراله ترخانی" درباره آخرین موضوعات استان بپرسیم.

تسنیم: فرمانداری کرج نزدیک به یکسال است معاونت امنیتی و سیاسی ندارد؛ چه زمانی تکلیف این معاونت مهم مشخص می‌شود؟

ترخانی: بله!  قبل از انتخابات سال 96 معاونت امنیتی و سیاسی فرمانداری کرج معرفی شد ولی اختلافات فرماندار وقت کرج با معاونت امنیتی سیاسی پیش آمد و وی استعفا داد.در آن زمان انتخاب عجولانه معاونت امنیتی و سیاسی درست نبود و سرپرست فرمانداری وقت کرج نیز یکسال سرپرست بوده و می‌دانستیم که امکان استفاده از وی در این مسئولیت وجود ندارد. فرماندار وقت کرج گزینه‌هایی معرفی کردند ولی به دلیل تغییر قطعی فرماندار وقت باید کمی صبر کرده تا فرماندار جدید تیم خود را انتخاب کند. تیم فرمانداری باید منسجم باشد تا اختلافاتی که به صلاح مجموعه نیست دوباره اتفاق نیفتد. بخشدار مرکزی برای کرج انتخاب نشد به دلیل اینکه فرماندار کرج انتخاب شود. فرماندار کرج منصوب  و گزینه‌های متفاوتی بررسی شد و در حال حاضر مراحل استعلام حراستی گزینه‌ها است و در اسرع وقت حکم‌های معاونت امنیتی و سیاسی، بخشدار مرکزی کرج و معاونت عمرانی فرمانداری کرج صادر می‌شود.تمام گزینه‌هایی که معرفی شده است خارج از استان البرز نیست و گزینه‌های داخلی هم در لیست قرار دارد.

تسنیم: درباره حوادث دی ماه در کرج و استان البرز توضیحاتی بفرمائید.

ترخانی: حوادث دی ماه سال 96 باید از دو زاویه نگریسته شود. اول اینکه مردم قطعا مطالباتی دارند و این خواسته‌ها سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا عمرانی می‌تواند باشد، ولی آن چه که بررسی شده اینکه مطالبات مردمی درست است، ولی موج سواری اجانب و بیگانگان مشهود بود و اگر شروع کار با مطالبات مردمی بود اما بیگانگان و دشمنان در این زمان وارد شده و با استفاده از فضای مجازی و اینترنت و اطلاع رسانی‌های متفاوت موج سواری کردند معتقدیم این حوادث پیش از آنکه مطالبات مردم باشد نوعی سهم‌خواهی دشمنان کشور بود.

در استان البرز نسبت به استان های دیگر حوادث محدودتر بود. دو شب مشکلات در استان البرز وجود داشت و مردم استان البرز و کرج  به‌زودی دریافتند که راه دستیابی به مطالبات این نوع کارها نیست و صف خود را سریعا از آشوب‌طلبان جدا کردند. مطالبات مردم نیز به حق است و اگر مسئولی این خواسته‌ها را انکار نماید به مثابه این است که در البرز و کرج زندگی نمی‌کند. بیشترین مطالبات مردم البرز اشتغال است و این مورد پنهان نیست؛جوان در سنی برای تشکیل خانواده نیاز به کار و اشتغال پایدار دارد و برخی کارهایی که در جامعه وجود دارد،کاذب است و اشتغال و جلوگیری از بیکاری برای حل مشکلات دیگر مانند  اعتیاد و طلاق و دیر تشکیل شدن خانواده قابل حل است.

تسنیم: البرز بیشترین میزان مهاجرت در کل کشور را دارد و این نوع مهاجرت چه میزان بر حاشیه‌نشینی و مشکلات دیگر می‌افزاید؟

ترخانی: البرز ایران کوچک است. به صراحت می‌توان گفت این جمعیت البرز حاصل موالید در استان نیست؛ شیب افزایش جمعیت استان البرز بسیار شدید و تند است و بخش عمده این جمعیت مهاجرت است. دلیل دیگر این مهاجرت مشکل ملی است؛ یعنی استان‌هایی که بیکار داشته باشد به البرز مهاجرت می‌کند و به راحتی نیز این مهاجرت صورت می‌گیرد و بیکاری زیاد در البرز به مهاجرت باز می‌گردد و نمی‌توان جلوی مهاجرت در استان البرز را گرفت.

افزایش شغل وجود دارد ولی بیکاری به دلیل همین  مهاجرت برطرف نمی‌شود بنابراین بیکاری افزایش می‌یابد. مهاجرت به البرز زمانی کاهش می‌یابد که در استان‌های دیگر نیز محرومیت برطرف شود و  استان‌های دیگر اشتغال  خود را درست کنند. به لحاظ قانونی نمی‌توان با مهاجرت مقابله کرد. سیاست استانداری البرز این است که اشتغال روستاها در این استان بسیار جدی گرفته شود تا از مهاجرت بی‌رویه از روستاها به شهر جلوگیری شود.

تسنیم: روستاهایی در کرج وجود دارد مانند "سیاهکلان" که دارای محرومیت است و برای این مناطق که در نزدیکی کرج قرار دارد چه کارهایی باید انجام گیرد؟

ترخانی: متاسفانه در روستاهای محمودآباد و سیاهکلان وارث ناهنجاری هستیم به دلیل اینکه ساخت و ساز بی‌رویه در آنجا انجام شد و بر این تخلفات نیز نظارت نشد. نظارت بر این روستاها بر عهده شورای روستا و دهیار است و مسئولیت ساخت و ساز در این روستاها و مدیریت آن بر عهده دهیار است که باید نظارت کند و دولت نمی‌تواند اعمال نفوذ کند و بخشدار تنها حکم  دهیار را از نظر استعلامی بررسی می‌کند.در محمودآباد به دلیل نزدیکی به کرج و ساخت و سازهای زیادی که انجام شد طرح الحاق به شهر در دستور کار است که این روند باید طی شود و متصل به شهرداری گردد که فرایند خاص خود را دارد. متاسفانه این وضعیت برای زمان های متفاوت گذشته است و یک شبه ایجاد نشده و  حوزه عمرانی به شدت دنبال توقف زمین خواری در این منطقه است و قطعا این ساخت وسازها طبیعی نیست.

تسنیم: مهم ترین معضل امنیتی استان البرز جه موردی است؟

ترخانی: به جرات می‌توانم بگویم موضوع امنیتی در استان البرز وجود ندارد؛ ولی به عنوان مسئول امنیتی  و سیاسی استان این دغدغه را دارم که اگر بعضی از موضوعات اجتماعی حل نشود، تبدیل به فرآیند سیاسی و امنیتی گردد ولی در این زمان پدیده امنیتی مشخصی در البرز نیست, گروه و فرقه‌ها وجود دارند ولی در استان البرز رصد می‌شوند ولی هیچ کدام از فرقه‌ها و گروه‌ها تهدیدی برای استان نیستند.

تسنیم: سوال بعدی درباره احزاب سیاسی است؛ آیا مدیران حق ورود به احزاب را داشتند؟

ترخانی: در انتخابات سال 96 جلسات متفاوتی با گروه‌ها و احزاب سیاسی برگزار شد و اصلاح طلب، اصولگرا و منتقدین دولت در این جلسات شرکت کردند. در قانون اساسی احزاب گنجانده شده است. دو قانون احزاب در کشور وجود دارد و در هیچ جای قانون به عدم حضور مدیران در حزب اشاره نشده است. مدیران می‌توانند عضو حزب باشند و مغایرتی با مسئولیت خود ندارد ولی بعضی از مدیران مانند  نظامی و قضایی نباید حزبی باشند. در استان البرز به دنبال  نشست فصلی احزاب هستیم و در اردیبهشت ماه این نشست برگزار می‌شود. سال 97 در وزارت کشور "گفت‌وگو احزاب" نام گرفته است. به دنبال تشکیل خانه احزاب هستیم. نفس شرکت در جلسات و برنامه‌های احزاب بد نیست. به مدیران سیاسی توصیه می‌کنم در جلساتی که احتمال تنش نیز در آن وجود دارد شرکت کنند؛ زیرا اتفاقات را می‌توانند حل و فصل کنند.

تسنیم: در محیط دانشگاه این فضا به چه شکل است؟ آیا شورای تامین در برنامه‌های دانشگاه اعمال نفوذ می‌کند؟ 

ترخانی: در دانشگاه شورای فرهنگی وجود دارد و اعضا بررسی کرده و حراست به شورای تامین و فرمانداری شهرستان اطلاع می‌دهد و سخنران باید قانونا داری حکم قضایی یا محرومیت اجتماعی نباشد تا در این مراسم شرکت و سخنرانی کند. در آن موضوع خاص ما ورود کردیم و مراسم دارای مجوز بود ولی سخنرانی دارای حواشی شد و مشکل اصلی ما با مجری برنامه بود که خطوط قرمز را رعایت نکرد؛ استانداری ورود کرد و مسئول تشکل دعوت و توصیه‌هایی به او شد و  توصیه می‌کنیم در برنامه‌های استان البرز از مجری‌های احساسی استفاده نکنند.

تسنیم: آیا شما معاون امنیتی و سیاسی استانداری البرز می‌شوید؟

ترخانی: نه! امیدوارم در اسرع وقت یک معاون امنیتی و سیاسی معرفی شود و من هم در همین مسئولیت مدیرکل سیاسی ادامه خدمت می‌دهم. معاونت امنیتی و سیاسی به امید خدا از داخل استان خواهد بود.

گفت‌وگو: محمدعلی حسن‌نیا

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید