عرضه قلیان در سطح شهر در شأن هرمزگان نیست

مصرف‌کنندگان قلیان به این دلیل در بین انواع دخانیات موجود در بازار به قلیان روی آورده‌اند که آن را کم‌خطرترین نوع مواد دخانی می‌دانند، غافل از این‌که آنچه کشیدن قلیان با مصرف‌کنندگان آن می‌کند به‌مراتب ناگوارتر از سیگار است.

چه آن‌هایی که به ادعای خودشان تفننی قلیان می‌کشند، چه آن‌هایی که قلیان‌کش حرفه‌ای هستند باید بدانند که مصرف قلیان به‌تدریج آن‌ها را در معرض انواع بیماری‌ها قرار می‌دهد که بسیاری از آن‌ها ممکن است زمانی آثار خود را بروز دهند که دیگر کار از کار گذشته و درمان قطعی برای آن‌ها وجود ندارد. چروکیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیر چشم و لب‌ها، زردی و فساد دندان‌ها از مهم‌ترین نشانه‌های ظاهری افرادی است که قلیان‌کشیدن جزو برنامه‌های روزمره زندگی‌شان شده است.

در همین خصوص با ماشاالله مریدی، مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا،  در خصوص طرح جمع‌آوری قلیان و اجرای آن در سطح استان به‌ویژه در شهر بندرعباس هم‌کلام شدیم.

وی در پاسخ به اینکه طرح جمع‌آوری قلیان‌ها در سطح شهر به چه شکل انجام می‌شود، تصریح کرد: در بیشتر مناطق کشور بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت اقدام به جمع‌آوری قلیان می‌شود گرچه در این خصوص مقاومت‌هایی از طرف افراد مشغول به کار در این زمینه مشاهده می‌شود که به دلیل منفعتی شخصی آن‌ها است.

مریدی بابیان اینکه در همین راستا با دستور دادستان بندرعباس در اماکن عمومی و پارک‌ها و سفره‌خانه‌ها و کلیه مکان‌های عمومی دیگر با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری بندرعباس قلیان‌ها جمع‌آوری می‌شود، خاطرنشان کرد: با این‌وجود هنوز عرضه قلیان در سطح شهر دیده می‌شود که این موضوع در شأن استان نیست و در هر منطقه‌ای از شهر باشد اقدام به جمع آورری می‌شود.

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان هرمزگان ادامه داد: به نظر می‌رسد این طرح نیاز به‌سرعت بیشتری دارد و باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

مریدی در خصوص اقداماتش در زمینه مسائل بهداشتی خورهای شهر بندرعباس، عنوان کرد:تمام معضلات بهداشت موجود در شهر بندرعباس و خطراتی که در آینده ممکن است ایجاد کنند کاملاً مستندسازی شده و در شورای سلامت امنیت غذایی مطرح و همچنین مسائل محیطی و محیط‌زیست به‌صورت مستقیم پیگیری می‌شود.

وی بابیان اینکه در خصوص وضعیت خورها به شهرداری موارد را اعلام کردیم که تا حدودی جواب داد و در برخی خورها بهسازی انجام شد تا کانونی نشود برای وجود بیماری‌ها و مشکلات کمتری برای شهروندان ایجاد کند، اظهار کرد: در گذشته شهرداری بهسازی و لایروبی را انجام می‌داد که اکنون این اقدامات کافی نیست و نیاز به برنامه‌هایی است که مدیریت این مشکلات شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: نیاز است از سیستم فاضلاب شهری استفاده شود که در این زمینه با سازمان حفاظت محیط‌زیست زیست در یک راستا کار می‌کنیم و در کارگروه‌ها به‌صورت مشترک و موافق مسائل مطرح و پیگیری می‌شود.

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان هرمزگان همچنین در خصوص سگ‌های ولگرد و مشکلات بهداشتی‌شان، تصریح کرد: حقیقتاً این حیوانات مشکلات بهداشتی ایجاد می‌کنند و علاوه بر ایجاد ترس و مزاحمت به شهروندان از طریق  گزش باعث انتقال بیماری «هاری» می‌شود و در بعضی مناطق بیماری‌های دیگری هم ایجاد می‌کنند که در استان تاکنون شاهد نبودیم.

مریدی افزود: لازم است جمعیت این حیوان در سطح شهر کاهش یابد که در این راستا دستورالعملی وجود دارد برای زنده گیری و معدوم‌سازی آن‌ها البته واقعیت این است که بعضی طرح‌ها نیاز به کمک فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها دارد.  

وی در پایان گفت: جلسات زیادی در خصوص رفع این مشکل برگزار و طرحی ارائه شد که بر اساس آن می‌توان این سگ‌ها را زنده گیری و عقیم‌سازی کرد و بعضی از آن‌ها به‌عنوان سگ‌های نگهبان استفاده کرد که از جنبه اقتصادی هم مفید است.  

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید