خبر فوری

استان هرمزگان به‌دنبال حضور پایدار در بازار کشاورزی قطر است

میلاد ملک‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس، با اشاره به سفر هیئتی از هرمزگان به قطر اظهار داشت: هدف اصلی اعزام هیئت هرمزگانی به قطر بررسی وضعیت بازار این کشور از نزدیک و امکان‌سنجی بازار هدف با رویکرد صادرات تولیدات استان و همچنین رفع موانع صادراتی بود.

وی افزود: حضور هرمزگان در بازار قطر به‌لحاظ محصولاتی که دارد پایدار خواهد بود منوط بر اینکه مشکلات اولیه ورود  محصولات و کالاها را به این کشور حل کنیم.

مسئول نمایندگی اتحادیه کارگزاران گمرکی بندرعباس با بیان اینکه بالا بودن تعرفه‌های بندری و معطل بودن کشتی‌ها برای ورود به بنادر قطر از مشکلات اساسی صادرات به قطر است، بیان داشت: معطلی کشتی‌ها در بنادر باعث پایین آمدن کیفیت محصولات ارسالی و افزایش هزینه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه محصولات استان هرمزگان ذاتاً شاخص‌های استاندارد جهانی دارد، گفت: می‌توان با اخذ مجوزات لازم جایگاه محصولات استان هرمزگان را در بازارهای هدف از جمله قطر تثبیت کرد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اتاق بازرگانی بندرعباس دفتر نمایندگی خود را با هدف حمایت از صادرکنندگان در بندرلنگه راه‌اندازی کرده است و این امور در راستای رونق‌گیری و تسهیل صادرات در این منطقه به‌سرعت دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: سابقه استفاده از مزیت‌های تجاری این شهر به‌عنوان بندر به دوره هخامنشیان برمی‌گردد؛ روزگاری که بندر گوگانا ــ نام قدیمی لنگه ــ به‌عنوان یکی از بنادر اصلی تجاری خلیج فارس در ایران باستان شهره آفاق شده بود.

مسئول دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی در بندرلنگه ادامه داد: اتصال از سه جهت به شبکه جاده‌ای کشور، موقعیت مناسب قرارگیری بندر به‌لحاظ جغرافیایی، نزدیکی به تنگه هرمز و آب‌های بین‌المللی، وضعیت مناسب توسعه فیزیکی طی سالیان اخیر و ارتباط قوی ساکنان آن با اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس  کنار مدیریت اصولی و تأثیرگذار حوزه دریایی و بندری در این خطه باعث شده بندر تجاری لنگه همچنان در عرصه ملی و بین‌المللی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و به‌عنوان یکی از کانون‌های ثقل تجارت دریایی در ساحل شمالی خلیج فارس قلمداد شود.

وی لنگه را از جمله پایانه‌های اصلی لجستیکی کشورهای حاشیه خلیج فارس در بخش صادرات توصیف کرد و افزود: بندرلنگه با دارا بودن 500 متر اسکله و 35 هکتار وسعت به‌عنوان اصلی‌ترین بندر منطقه غرب هرمزگان در اقتصاد دریایی کشور نقش‌آفرینی می‌کند و علاوه بر صادرات کالا، پشتیبانی از فعالیت‌های ترانزیتی، وارداتی و کاپوتاژ را نیز به‌عهده دارد.

ملک‌پور بیان داشت: مشکلات و موانع صادراتی به‌ویژه از بندرلنگه را با رییس و مسئول امور بین‌الملل اتاق قطر مطرح کردیم و برای همکاری و رفع مشکلات موجود قول مساعد دادند.

این فعال حوزه صادراتی با تأکید بر اینکه "ما در بازار قطر به‌دنبال تثبیت جایگاه خود هستیم"، گفت: تقاضا برای محصولات هرمزگان به‌ویژه خرما، ترشیجات و مصالح ساختمانی و … در بازار این کشور وجود دارد.

وی همچنین به وجود تجار ایرانی خصوصاً تجار هرمزگانی مقیم در قطر اشاره کرد و ابراز کرد: ما در قطر ظرفیت بسیار خوبی به‌لحاظ وجود نیروی انسانی داریم که باید از ظرفیت این افراد برای رایزنی و بازاریابی استفاده کرد.

ملک‌پور تصریح کرد: ظرفیت‌های قطر بالقوه است و هدف فعالان اقتصادی برای ورود به بازار قطر پررنگ کردن نام هرمزگان است.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به بالا بودن تعرفه‌های بندری در قطر و هزینه‌هایی که تجار برای صادرات متحمل می‌شوند انتظار می‌رود دولت با اختصاص یارانه صادراتی، مشوق‌ها و یارانه سوخت، امکان رقابت برای کالاهای ایرانی را فراهم آورد.

مسئول دفتر نمایندگی اتحادیه کارگزاران گمرکی بندرعباس در بندرلنگه در پایان از تلاش کلیه عوامل اجرایی اعزام هیئت تجاری هرمزگان به قطر و همچنین سبحانی سفیر ایران در دوحه و باقری کارشناس اقتصادی سفارت ایران در دوحه قدردانی کرد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید