خبر فوری

بلاتکلیفی 10 ساله کارخانه خمیر مایه دورود/ اراد‌ه‌ای برای احیا کارخانه نیست

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، صبح امروز در جلسه اقتصاد مقاومتی که با محوریت احیاء ظرفیت‌های راکد استان در محل استانداری لرستان برگزار شد تعیین تکلیف کارخانه خمیر مایه دورود  یکی از ظرفیت‌های راکدی بود که بخشی از جلسه را به خود اختصاص داد تا شاید مسئولان چاره‌ای برای خروج از تعطیلی 10 ساله آن بی‌اندیشند.

کارخانه خمیرمایه لرستان که در کیلومتر30 جاده بروجرد به خرم‌آباد و در جوار شهرستان چالانچولان در زمینی با مساحت 10 هکتار واقع‌شده است سال 81 فعالیت خود را برای تولید خمیرمایه نانوایی آغاز کرد اما دیری نپایید که  تنور این کارخانه به دلیل پاره‌ای از مشکلات مانند بدهی بانکی و عدم رقابت در بازار در سال 87 خاموش شد.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان امروز در این جلسه که برای احیاء ظرفیت‌های راکد استان تشکیل شده بود با انتقاد از تعیین تکلیف نشدن این کارخانه پس از گذشت  چند سال اظهارداشت: چرا خمیرمایه دورود تعیین تکلیف نمی‌شود؟ چه کسی می‌خواهد این کارخانه را احیاء کند؟ آیا این کارخانه بعد از 10 سال تعطیلی هنوز نیاز به استراحت دارد؟

وی افزود: مدیران بانک‌های استان لرستان قرار است واحدهای تحت تملکی که راکد بوده را بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی احیا کنند، ولی کوتاهی آن‌ها در این زمینه سبب می شود من بخواهم در این رابطه پاسخگو باشم.

لزوم ورود سازمان بازرسی و دیوان محاسبات برای تعیین تکلیف کارخانه خمیرمایه

استاندار لرستان عنوان کرد: لازم است سازمان بازرسی در این زمینه ورود پیدا کند تا مشخص شود شرکتی که حدود 10 سال تعطیل است هیئت مدیره آن تاکنون چکار کرده‌اند و حقوق آن ها چگونه پرداخت می‌شود؟

وی بیان کرد: به دلیل تعطیلی این کارخانه هیئت مدیره آن نباید حق هئیت مدیره دریافت کنند زیرا یکی از اصول اقتصاد مقاومتی مبارزه با موضوعاتی از این قبیل است که با توجه به این وضعیت انتظار می‌رود سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به این پروژه‌های راکد استان ورود پیدا کنند.

بازوند تصریح کرد: دلیلی ندارد یک کارخانه با ظرفیت حدود 20 میلیارد تومان به مدت 10 سال تعطیل شود و کسی دنبال آن راهکاری برای فعال و احیا آن نباشد.

لزوم تعین تکلیف کارخانه توسط شرکت سرمایه‌گذاری امید

رضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این رابطه گفت: کارخانه خمیرمایه مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری امید که یکی از هلدینگ‌های زیرمجموعه بانک سپه بوده است و تعیین تکلیف آن بر عهده این شرکت است.

وی اظهار داشت: اکیپ سرمایه‌‌گذاری از آستان قدس رضوی یک ماه گذشته منطقه را بازدید کردند و پذیرفتند که آن را به شکل قبلی احیا کنند و در حال ارائه طرح خود به شرکت سرمایه‌گذاری امید هستند و احتمال اینکه خمیرمایع به نتیجه برسد وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در پاسخ به سوال استاندار لرستان مبنی بر اینکه اگر کارخانه خمیرمایه دورود تا پایان امسال تعیین تکلیف نشود چه اقدامی می‌کنید، افزود: در صورتی‌که این کار انجام نشود مجبور هستیم شیشه‌های شرکت سرمایه‌گذاری امید را بشکنیم چرا که بیش از 10 بار ما به این شرکت در این رابطه مراجعه کرده‌ایم.

عدم استقبال شرکت سرمایه‌گذار برای رفع مشکل کارخانه

ماشاالله نعمتی فرماندار دورود نیز در رابطه به لزوم تعیین تکلیف کردن کارخانه خمیرمایه دورود  تأکید کرد و گفت: ما بارها با مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید در راستای تعیین تکلیف خمیرمایه صحبت کرده‌ایم و مدیران آن شرکت به ما می‌گویند ما واحدهای مهم‌تری از خمیر مایه داریم که سودآوری آن ها برایمان بیشتر است و تمایلی به سرمایه‌گذاری در این واحد نداریم.

وی بیان کرد: کارخانه خمیرمایه سال‌ها رها شده و این در حالیست که شرکت سرمایه‌گذاری امید در این رابطه ورود پیدا نکرده است بنابراین از آنجا که کارخانه خمیر مایه ظرفیت بزرگی است نباید اجازه دهیم ظرفیتی به این بزرگی به حال خود رها شود.

نعمتی تصریح کرد: شرکت قند لرستان حاضر بود این کارخانه را خریداری کند ولی روی قیمت آن توافقی صورت نگرفت و تصور ما بر این بوده که اراده‌ای برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه از سوی شرکت سرمایه‌گذاری امید وجود ندارد.

پیش از این خبرگزاری تسنیم لرستان نیز در بیست و نهم تیرماه سال 95 در گزارشی با عنوان «"واردات" کارخانه خمیر مایه لرستان را زمین گیرد کرد» به لزوم تعیین تکلیف این کارخانه پرداخت که امیدواریم با همت مسئولان قفل 10 ساله این کارخانه در استان باز شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید