خبر فوری

همه چی درباره سوپر لیگ؛ «جنگ اتمی» در فوتبال!

هرمزبان – 12 باشگاه بزرگ اروپایی پس از ماه ها مذاکره و به رغم تهدیدات شدیداللحن یوفا و فیفا دست به تاسیس سوپر لیگ اروپا زدند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، از روز گذشته و پس از اعلام رسمی خبر تشکیل سوپرلیگ باشگاهی، دنیای فوتبال در بهت عجیبی فرو رفت و فیفا به همراه یوفا به شدت مخالف برگزاری این رقابت هاست و از تمامی راه ها برای جلوگیری از تشکیل این رقابت ها استفاده برده است. دوازده باشگاه مطرح اروپایی به نام های رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، منچستریونایتد، لیورپول، آرسنال، چلسی، تاتنهام، منچسترسیتی، اینتر، میلان و یوونتوس اعضای موسس سوپر لیگ اروپا هستند که قرار است این رقابت ها با حضور 20 تیم و چند وقت دیگر آغاز شود.
فدراسیون جهانی فوتبال فیفا به همراه یوفا اعلام کرده اند که از حضور بازیکنان این تیم ها در رقابت های بین المللی نظیر یورو و جام جهانی جلوگیری به عمل می آوردند و حتی فدراسیون های این کشورها، تهدید به اخراج باشگاه ها از لیگ های داخلی کرده اند. روزنامه مارکا نیز در مطلبی به بررسی ترکیب تیم های ملی مطرح جهان در رقابت های یورو در تابستان جاری کرده است البته به شرطی که تهدیدات انجام شده عملی شود و از حضور بازیکنان این 12 تیم در این رقابت ها جلوگیری به عمل آید.
20 باشگاه شرکت کننده که 15 تیم اعضای موسس سوپر لیگ هستند و یک مکانیزم انتخابی برای 5 تیم دیگر که سالیانه بر اساس دستاوردهایی که در فصل قبل داشته اند به این لیگ راه خواهند یافت بازی های میان هفتگی در حالی که تمام باشگاه های شرکت کننده به رقابت در لیگ های داخلی خود نیز ادامه خواهند داد و حفظ تقویم مسابقات سنتی داخلی که همچنان در قلب بازی های باشگاه حفظ خواهد شد.
آغاز سوپرلیگ از ماه آگوست در دو گروه ده تیمی که دو دیدار رفت و برگشت در خانه خود و خانه حریف برگزار خواهند کرد و سه تیم برتر در هر گروه مستقیما به یک چهارم نهایی صعود می کنند. تیم های چهارم و پنجم دو گروه در دو بازی پلی آف رفت و برگشت تکلیف دو جایگاه باقیمانده در یک چهارم نهایی را روشن خواهند کرد. فرمت دو بازی رفت و برگشت حذفی برای رسیدن به فینال در پایان ماه مه استفاده خواهد شد و فینال نیز در قالب یک مسابقه در زمینی بی طرف برگزار می گردد. پس از برگزاری سوپرلیگ اروپایی مردان، کار شکل دهی سوپرلیگ فوتبال زنان نیز شروع خواهد شد تا به پیشرفت و توسعه فوتبال زنان کمک کند.
بی توجهی به باشگاه های کوچک تر در این طرح، نشان از یک خودخواهی بزرگ در بین نخبه های فوتبال دارد که اگر کمی جدی تر به قضیه نگاه کنیم، همچون اجرایی کردن «تیلوریسم» در سطح فوتبال خواهد بود. عواقب اجرای این طرح به حدی جدی است که می تواند بیش از پیش به شکل گیری یک دو گانه «فوتبال والا – فوتبال عوام» در درون این ورزش محبوب بیانجامد. همان طور که در شعار این رقابت جدید مشهود است «بهترین باشگاه ها، بهترین بازیکنان، هر هفته»، سوپر لیگ نماد مرغوب ترین نوع فوتبال معرفی می شود و به جوهره این ورزش بدل می گردد. گویی نوعی تفکیک بین آثار اصیل ادبی و آثار جعلی پدیده آمده باشد.
در وهله اول، تهدیدات یوفا و فیفا می تواند (یا می خواهد) یک عامل بازدارنده باشد؛ با این حال این کفه ترازو آنقدر به سمت این 12 باشگاه سنگینی می کند که به سختی می توان پایانی را متصور شد که به ضرر آن ها باشد. حتی اگر کنار گذاشتن این باشگاه ها و بازیکنان شان از لیگ های داخلی و مسابقات معتبر بین المللی همچون جام جهانی در میان باشد، باز هم طرفی که در این قضیه بیشتر متضرر خواهد شد، خود لیگ های داخلی و فیفا خواهند بود.
نکته دیگر این که چنین انقلابی از درون فوتبال که به ظاهر قصد دارد مدیریت فوتبال را از دست یوفا بگیرد و به خود باشگاه ها بسپارد، ضربه بزرگی به اقتدار کنفدراسیون فوتبال اروپا و حتی فیفا وارد خواهد کرد که همان طور که مینو رایولا چند ماه قبل پیش بینی کرده بود، می تواند وجود این نهادها را با تشکیلات فعلی به خطر بیاندازد. این حرکت با وجود جنبه های مثبتی که دارد (به خصوص اگر فساد کلان سال های اخیر در یوفا و فیفا را به یاد آوریم)، ظرفیت این را هم دارد که زد و بندهای میان باشگاه ها در پشت پرده برای رسیدن به هدف اصلی که همان افزایش منافع اقتصادی باشد را موجب شود.
اما به نظر می رسد حتی اگر یوفا و فیفا موجودیت سوپر لیگ اروپا را بپذیرند، روابط سایر باشگاه ها با موسسان این تورنمنت نو ظهور تیره و تار خواهد بود. چنین چیزی می تواند روی تعاملات بین باشگاه های حاضر در سوپر لیگ و آن هایی که در آن حضور ندارند، تاثیر گذار باشد. حتی اگر در این میان «تحریمی» در کار نباشد، می توان انتظار داشت که قیمت درخواستی باشگاه های خارج از دایره سوپر لیگ برای بازیکنان خود، چندین برابر بیشتر از مشتریانی باشد که در سوپر لیگ عضویت ندارند. به عبارت دیگر سایه «دیگری بودن» همواره روی این 12 باشگاه و آن هایی که به این جمع می پیوندند، سنگینی خواهد کرد.
عده ای از این وضعیت به عنوان «جنگ اتمی» در فوتبال اروپا یاد کرده اند. یکی از اعضای هیئت مدیره نمایندگان انگلیس در سوپر لیگ اروپا که هویتش پنهان باقی می ماند گفته است که هدف آن ها تقویت کردن منافع مالی خودشان است. به نقل از اسکای، این مدیر که در یکی از باشگاه های موسوم به «بیگ سیکس» انگلیس کار می کند گفته است:
وظیفه اصلی ما به حداکثر رساندن درآمدها و منافع ماست؛ صلاح سایر بخش های فوتبال دغدغه ثانویه است.  
اما این تمام ماجرا نیست. یافته های اسکای نشان می دهد باشگاه های انگلیسی عضو سوپر لیگ اروپا از محروم شدن بازیکنان خود برای شرکت در مسابقات ملی استقبال می کنند چرا که خواسته آن ها تعداد بازی کمتر برای بازیکنان شان است. همچنین آن ها مدعی هستند که حتی اگر در لیگ های داخلی خود باقی بمانند، تمرکزشان را روی بازی های وسط هفته سوپر لیگ خواهند گذاشت و قوی ترین تیم خود را در آن مسابقات، نه در لیگ های داخلی، به میدان خواهند فرستاد.

منبع: خبرگزاری آریا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید