روسیه پایان مداخله آمریکا و غرب در سوریه را خواستار شد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که فقط سوری ها می توانند مناقشه سوریه را حل و فصل کنند.
خبرگزاری ایتارتاس روز چهارشنبه بخش هایی از مصاحبه وزیر امور خارجه روسیه با روزنامه ایتالیایی کوریرا دلاسرا را منتشر کرده است که در آن وی آمریکا و غرب و متحدان منطقه ای آنها را از تلاش برای مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه خاورمیانه و به اصطلاح مهندسی ژئوپلیتیک برای تغییر حکومت ها و شرایط کشورهای این منطقه برحذر داشته است.
وزیر خارجه روسیه افزود: از کشورهای غربی و بازیگران منطقه ای دعوت می کنیم به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته و با مشارکت یکدیگر برای دستیابی به هدف مشترک بازگشت این کشور به شرایط عادی و برقراری صلح و ارامش در آن تلاش کنیم.
لاوروف خاطرنشان کرد: در وهله اول باید صلح و امنیت را در سوریه تامین و کانون تروریستی در ان را نابود کرد.
وی افزود: در شرایط حاضر بخش هایی از سوریه تحت کنترل گروه های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره و سایر گروه ها قرار دارد.
وی ادامه داد: در این رابطه ایجاد جبهه مشترک ضدتروریستی بر مبنای قوانین بین المللی اهمیت زیادی دارد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ماه سپتامبر سال گذشته چنین پیشنهادی را مطرح کرده بود.
وزیر خارجه روسیه بیان کرد:به موازات آن باید روند مذاکرات سوری سوری بر مبنای توافقنامه سی ام ژوئن سال 2012 ژنو و قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل و توافقات گروه بین المللی حامیان سوریه ازسر گرفته شود.
لاوروف گفت: برای دستیابی به این هدف نیاز به کمک بیشتر به استفان دمیستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه وجود دارد که از شورای امنیت سازمان ملل اختیارات کامل دارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: برای ایجاد شرایط مناسب به منظور دستیابی به این هدف کمک و از روند برقراری آتش بس محدود در بخش های سوریه حمایت می کنیم و اقدامات گسترده ای را از طریق مرکز نظارت بر اتش بس در سوریه مستقر در پایگاه حمیمم برای جلب مشارکت گروه های مسلح در ترک مخاصمه بکار می گیریم.
وی افزود: بر این باوریم که صرفا از شیوه های نظامی نمی توان مسله سوریه را حل و فصل کرد.وظیفه اصلی ما این است که ترتیبی بدهیم که سوری ها امید و دورنمای برای آینده بهتر در نظام حکومتی غیردینی ببینند که در ان تمام گروه های قومی و مذهبی مردم این کشور در صلح و آرامش و سازش در کنار یکدیگر زندگی کنند.
وی افزود: روسیه از همان ابتدای پیدایش بحران سوریه خواهان حل و فصل مسائل این کشور از راههای سیاسی- دیپلماتیک و از طریق مذاکرات سوری سوری بوده و این موضع مسکو تغییری نکرده است.
لاوروف گفت: تمام اقدام ات خود در مساله سوریه را با قوانین بین المللی منطبق می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تلاش برای تحمیل دستور کار از خارج بر ملت سوریه منجر به قربانی و مجروح شدن صدها هزار نفر و آواره شدن میلیون ها نفر شده و این کشور را سالها عقب انداخته است.
لاوروف ادامه داد: این اقدامات موجب نابودی گسترده زیرساخت های اجتماعی و اقتصادی سوریه شده و در بین اقوام و پیروان مذاهب این کشور تفرقه انداخته است.
وی تاکید کرد: برای حل این مساله سوری ها باید بدون مداخله خارجی در مورد سرنوشت حکومت کشور خود و نظام آینده آن تصمیم گرفته و سپس از راه دیپلماتیک مشخص کنند که چه کسی اداره کشور را به دست می گیرد.
شبد** اروپام*391** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید