وقتی از پس برف برنمی‌آییم چطور می‌خواهیم به جنگ اقتصادی دشمن برویم؟!

محمدرضا سبزعلیپور، رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی نسبت به مشکلات پیش آمده برای مردم شریف ایران به واسطه بارش برف و آلودگی هوا گلایه کرد و گفت: متأسفانه طی سالهای اخیر شاهد این واقعیت تلخ هستیم که در فصول گرما و سرما، مواردی باعث می‌شود که زندگی برای مردم سخت و غیر قابل تحمل شده و داد همه از ناراحتی و دل نگرانی بلند می‌شود. این در حالیست که همین مواردی که برای ما ایجاد دردسر می‌کند در غالب کشورهای دنیا با درایت و مدیریت صحیح مسئولین شهری و کشوری، به عواملی برای شادی و تفریح مردم بدل می‌شود.

وی با طرح این سوال که چرا باید اینقدر سیستم مدیریتی کشوری ما ضعیف باشد که با اندک باد و بارش برف و بارانی یا آلودگی هوا، تمام چرخهایش پنچر و غالب بخش های آن فلج شود؟ گفت: بطور مثال دو سه روزی است که اندک برفی در تهران و کمی هم بیشتر در سایر شهرهای ایران باریده و حال و هوای خوشی را بر هموطنانمان حاکم کرده است، اما متأسفانه شاهد این واقعیت هستیم که بارش نم نم برف در تهران چه ترافیک سنگینی را ببار آورده و همین بارش برف و سرد شدن هوا در سایر استانها به‌ویژه شهرهای شمالی کشورمان موجب فلج شدن زندگی مردم شده و بجای اینکه مردم عزیزمان از هوای برفی لذت ببرند، برعکس به دلیل قطعی گاز و بعضاً آب و برق، فریاد و فغانشان به راه افتاده است.

علیپور در ادامه گفت: پیش از بارش برف و باران، مسئولین ذیربط شهری و دولتی ادعای مدیریت قوی و رو به راه بودن کارهایشان گوش فلک را کر می‌کند اما به محض اینکه اولین قطرات باران و یا نم نم برف باریدن می‌گیرد همه ادعاهای آقایان باد هوا می‌شود و سوء مدیریتها یکی پس از دیگری نمود پیدا می‌کند. بحث اصلی اینجاست که ما این روزها شاهد بارش لطیف باران و برف هستیم که بسیار لذت بخش بوده و به نوعی نعمت الهی محسوب می‌شود و هنوز بلایای طبیعی بر ما نازل نشده است. وقتی‌که نعمات الهی این‌طور کشور را فلج و اشک مردم عزیزمان را می آورد پس اگر بلایی طبیعی بر سرمان نازل شود، آن وقت چه اتفاقی بر سر کشور و زندگی مردم خواهد آمد؟ این در حالی است که زمانی‌که کلی برف و باران در آمریکا، اروپا یا جاهای دیگر دنیا می بارد و دولت آن کشورها را گرفتار می‌کند، مسئولین ما نگاهی عاقل اندر سفیه به دولت آن کشورها می‌کنند و در خبرها به نوعی مدیریت آنان را در لفافه مسخره هم می‌کنند.

وی سهل انگاری و سوء مدیریت و همچنین کمبود امکانات و ضعیف بودن زیرساختهای کشور را از عوامل مهم در این زمینه برشمرد و توضیح داد: در این‌که سوء مدیریت در کشور موج می‌زند و جمعی از مسئولین شهری و کشوری هم نسبت به وظایف شان بی توجه و سهل انگار هستند شکی نیست که در این مورد باید از وجود مدیران باتجربه، کاربلد و دلسوز بهره جست، اما کمبود امکانات و ضعیف بودن زیرساختهای کشور نشان دهنده این واقعیت است که پایه های اقتصاد کشور برخلاف ادعای مسئولان، بسیار ضعیف است و این اقتصاد در شأن و همتراز ایران بزرگ نیست.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ادامه داد: متاسفانه ما توان مقابله با گرد و غبار و آلودگی هوا را نداریم. روی نفت و گاز خوابیده ایم اما در سرما و به هنگام بارش برف، جمعی از هموطنانمان نه گاز دارند و نه نفت و نه سوخت خودرو!! ادعای بزرگترین تولیدکننده برق در منطقه را داریم و مدعی صادرات آن هستیم اما در مواقع ضروری، بنابه دلایل مختلف قادر به تأمین برق هم نیستیم.

وی تأکید کرد: وقتی‌که بحث اقتصادی قوی و قدرتمند مطرح می‌شود یعنی اینکه باید اقتصاد مقاومتی را در همه ابعاد و زمینه ها به‌ویژه زیرساخت های کشورمان اجرا و پیاده کنیم. موضوع اجرا و عمل به اقتصاد مقاومتی به قدری مهم است که مقام معظم رهبری نیز به اهمیت آن بیش از همه مسئولین پی برده و حتی سال جاری را هم به همین موضوع اختصاص داده اند که اگر این امر یعنی قوی و قدرتمند شدن اقتصاد ایران محقق شود، دیگر نه تنها نم نم برف و باران بلکه سیل و طوفان وزلزله و تحریم‌های بین المللی هم قادر نخواهند بود کشور را فلج و اشک مردم را دربیآورند؛ البته به شرط اینکه سوء مدیریتها نیز برطرف شود. اما متأسفانه ظواهر امر مبین این واقعیت است که با این مسئولین و با این سرعت عملی که مشاهده می‌شود، نه تنها امسال بلکه 10 سال دیگر هم اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید