خبر فوری

بیش از ۲۳۰۰ بیمار خاص هرمزگانی در انتظار خون سالم هستند

هرمزبان:مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان با اشاره به وجود ۲۳۰۰ بیمار خاص و نیازمند به خون سالم در استان ،گفت: ماه رمضان فرصت مناسبی برای نهادینه کردن فرهنگ اهدای خون است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،ایمان زارعی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در بندرعباس با بیان اینکه سازمان انتقال خون سازمانی عام المنفعه است و در حقیقت منافع این سازمان مستقیماً به سمت حوزه سلامت ومردم می‌رود، اظهار داشت:هدف، تامین، تهیه و توزیع خون سالم و کافی است که جهت تزریق به بیماران و نیازمندان است.
وی با اشاره به اینکه مصرف کنندگان خون می‌تواند یک بیمار تالاسمی باشد که مادام العمر باید به او خون تزریق شود بیان داشت: در حقیقت ادامه زندگی بسیاری از بیماران و حادثه دیدگان به  تزریق خون است.
مدیرکل انتقال خون هرمزگان با بیان اینکه عده‌ای فکر می‌کنند که وقتی خون اهدا می‌کنند، همان خون، مستقیما به دیگران تزریق می‌شود، افزود: این طور نیست، یعنی روی تمام خون‌های اهدایی چه افرادی که به طور مستمر اهداکننده هستند چه داوطلبانی که برای اولین بار خون اهدامی کنند، آزمایش‌های غربالگری انجام و سپس فرآورده‌گیری می‌شود.
زارعی ادامه داد: با انجام این فرایند، از هریک واحد خون اهدایی، فرآورده‌های مختلفی گرفته می‌شود و سپس در بیمارستانها و مراکز درمانی توزیع می شود.
وی تصریح کرد: حساسیت تمامی پزشکان انتقال خون در زمان اهدای خون باید هم  به سلامت دهنده خون و هم سلامت گیرنده خون باشد، تا گیرنده پس از تزریق خون دچار عارضه وبیماری خاصی نشود وهمچنین با اهدای خون سلامت‌دهنده نیز به خطر نیفتد.
مدیرکل انتقال خون هرمزگان خاطرنشان کرد: بنابراین انتخاب سالم‌ترین اهداکنندگان با نیت انسانی وبه منظور تامین خون یکی از اساسی‌ترین و حساس‌ترین وظایف و مسئولیت‌های سنگین سازمان انتقال خون است که این حساسیت ضریب امنیت و سلامت خون را بالاتر می‌برد.
زارعی، مشارکت مردم هرمزگان را در اهدای خون مربوط به قشر خاصی ندانست و افزود: افراد زیادی هستند که جزو اهداکنندگان مستمر خون هستند و هر 3 یا 4 ماه یکبار خون  اهدا می‌کنند.
وی افزود: خانم اهدا کننده خونی در  استان داریم که تاکنون بیش از 36 بار پلاکت اهدا کرده و همچنین اهدا کننده‌ای که   بیش از 110 بار اهدای خون داشته و با مشکلی نیز مواجه نشده‌اند.
مدیرکل انتقال خون هرمزگان با اشاره به اینکه در هرمزگان به بیش از 20 مرکز درمانی بالغ بر 4500 واحد خون اهدایی از طرف اهداکنندگان داوطلب استان توزیع می‌شود، یادآور شد: برخی‌ها تصور می‌کنند تا خانواده آنها به خون احتیاج نداشته باشند نیازی به  اهدای خون نیست و یا اینکه اهدای خون باعث به خطر افتادن سلامتی انان می شود.
زارعی به  تعهد پزشکان در زمینه حفظ سلامت دهندگان و گیرندگان خون اشاره کرد و افزود: انجام اندازه‌گیری فشار خون و میزان هموگلوبین خون و تست کم‌خونی برای جلوگیری از انتقال از اقدامات پرسنل سازمان انتقال خون است.
وی اظهار داشت:خون اهدایی پس از 24ساعت از نظر حجم پلاسما وسلول‌های خونی در عرض 3تا 4هفته جایگزین وپس از 8هفته نیز از نظر میزان آهن و ترکیبات خون جایگزین می‌شود و در حقیقت جای هیچگونه نگرانی برای افراد وجود ندارد.
مدیرکل انتقال خون هرمزگان اهدای خون را نوعی ایثار و بخشندگی حیات برشمرد و تاکید کرد: افرادی که دارای شرایط مناسب اهدای خون هستند، نباید به علت ترس از کم خونی و یا هر علل دیگر به مراکز خونگیری مراجعه نکنند.
زارعی با بیان سهم 3 درصدی بانوان استان در اهدای خون گفت: بانوان ما که جزو افراد کم خطر جامعه محسوب می‌شوند، همانگونه که در فعالیت‌های مختلف اجتماعی مشارکت دارند در این امر عام المنفعه وبشر دوستانه نیز فعال باشند و بیشتر مشارکت داشته باشند.
وی افزود: عدم اطلاع کافی افراد از فرایند اهدای خون و همچنین ترس بانوان از تصور ابتلا به کم‌خونی را می‌توان به‌عنوان دلایل اصلی استقبال کم این قشر از جامعه عنوان کرد.
زارعی عنوان کرد:البته شیوع کم خونی در بین زنان به علت شرایط فیزیولوژیک آنان بیشتر از مردان است ولی باز هم تاکید می شود، با توجه به مشاوره ومعاینه امکان شناسایی موارد کم خونی قبل از هر گونه اقدامی برای اهدای خون وجود دارد وپزشک اجازه اهدای خون به داوطلب کم خون را نخواهد داد.
وی اذعان کرد: برای جبران سریع ذخیره آهن پس از هر بار اهدای خون به تعداد مورد نیاز آهن تجویز و به طور رایگان در اختیار بانوان قرار داده می‌شود.
مدیرکل انتقال خون هرمزگان ابراز امیدواری کرد، با توجه به تعالیم و دستورات مذهبی بسیار غنی اسلام در این زمینه، روند صعودی اهدای خون در استان ادامه داشته باشد.
زارعی گفت:روزه‌داری مانعی برای اهدای خون نیست و اهدای خون موجب نشاط روحی و جسمانی در افراد روزه‌دار می‌شود.
وی در پایان با اشاره به کاهش استقبال مردم در ماه رمضان از اهدای خون و موکول کردن این مهم تنها به شبهای قدر، افزود: اهدا را مختص شب‌های قدر ندانند و این عمل خداپسندانه را طی تمامی روزهای ماه مبارک رمضان انجام دهند تا با ازدحام جمعیت مواجه نشویم و بتوانیم خدمت‌رسانی مناسب وشایسته‌ای برای این عزیزان فراهم کنیم./خبرگزاری تسنیم

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید