خبر فوری

گزارش تسنیم| سنتی‌ها یقه تولید را گرفتند

– اخبار اقتصادی –

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در سال‌های اخیر با وجود توسعه تکنولوژی در عرصه های مختلف صنعت هنوز بخش زیادی از واحدهای تولیدی کشور بر فعالیت های سنتی خود تکیه داشته و تمایلی به تغییر تکنولوژی ندارند. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته واحدهای تولیدی فاصله زیادی از فعالیت های سنتی گرفته و هر روز با تمرکز بر نوآوری به علم روز مجهز هستند. اما در ایران اوضاع فرق می‌کند، هنوز اکثر واحدهای تولیدی حاضر به پذیرش ریسک در کار اقتصادی خود نیستند و همین امر مانع پیشرفت آنها شده است.

ساختار قدیمی واحدهای تولیدی در حالی همچنان در تولید محصول و فروش آن در بازار متمرکز است که بقاء تولید در به روز بودن و مجهز به علم روز بودن است اما متأسفانه هنوز زنجیره‌ پژوهش و تولید در ایران به صورت سنتی عمل می‌کند  و سهم علوم روز و نوآوری بسیار اندک است.

اقتصاددانان معتقدند کشوری که شعارش جدا شدن از اقتصاد نفتی است و می‌خواهد در شرایط تحریم به اقتصادی دانش بنیان متکی باشد، باید به توسعه حوزه تولید توجه ویژه داشته و این موضوع را در اولویت اساسی سیاست‌گذاری ها قرار دهد. چراکه اقتصاد نفتی، ثروت آفرین نیست و آن چیزی که هر کشوری را بربنایی محکم، استوار نگه می‌دارد، دانش، علم و نوآوری است. به همین جهت موضوع تولید مطابق با علم روز جایگاه بسیار ویژه‌ای پیدا می کند. 

*تغییر سخت ساختار سنتی واحدهای تولیدی/حذف تولیدکنندگان سنتی از بازار در آینده نزدیک

افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی در همین ارتباط با اعلام اینکه امروز واحدهای تولیدی مخصوصاً بازارهای سنتی ما مقاومتهای زیادی نسبت به تغییر ساختار دارند، افزود: اوضاع فعلی بخش تولید عاملی شده تا تغییر برای ساختار سنتی واحدهای تولیدی قابل پذیرش نباشد ضمن اینکه استفاده از فناوری‌های روز نیازمند سرمایه است که واحدهای تولیدی در شرایط فعلی با کمبود سرمایه روبرو هستند به همین جهت ترجیح می‌دهند سرمایه خود را صرف عملکرد سنتی خود کنند تا اینکه به سمت تغییر ساختارها باشند.

وی با اعلام اینکه به طور حتم سرمایه گذاری در حوزه فناوری می تواند بهره‌وری واحدهای تولیدی را افزایش و درکوتاه مدت نتایج بسیار موثری داشته باشد، افزود: البته این را نیز توجه کنید که واحدهای تولیدی امروز با مشکل بیمه و مالیات روبرو هستند، در سال آینده مالیات یک چالش جدی برای واحدهای تولیدی خواهد بود که همین موضوع نگرانی آنها را افزایش داده است. با توجه به درگیری‌های واحدهای تولیدی با مشکلات متعدد مسئله اصلی آنها امروز حفظ و بقا است.

رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی، تصریح کرد: باید توجه کنیم در شرایط تحریم استفاده از فناوری‌های بروز ساده نیست ولی می توانیم در این حوزه به شرکت‌های دانش بنیان داخلی نیز تکیه کنیم.

کلاهی با اعلام اینکه در برخی از حوزه‌ها شرکت‌های دانش بنیان به دستاوردهای بسیار مهمی دست پیدا کردند که می توانیم از آنها استفاده کنیم، تصریح کرد: در شرایط فعلی کسب وکارهای نوین و شرکت‌های دانش بنیان در حال توسعه فعالیت خود هستند و تولیدکننده داخلی باید بداند در صورت عدم تغییر ساختار در آینده با چالش جدی رورو خوهد شد به عنوان نمونه در حوزه خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب وکارهای نوین توانسته‌اند سهم مهمی را در بازار به خود اختصاص دهند که این موضوع نشان از آن دارد اگر تولیدکننده داخلی نتواند خود را مطابق با علم روز مجهز کند بازار را از دست داده و نمی‌تواند سهمی را به خود اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: امروز مزیت رقابتی در حوزه دانش بنیان برکسی پوشیده نیست و حتی می توانیم در شرایط تحریم با هدایت سرمایه‌های داخلی به سمت کسب و کارهای نوین و شرکت‌های دانش بنیان مسیر را برای توسعه بخش اقتصادی کشور هموار کنیم که اجرایی شدن این موضوع نیازمند تصمیم موثر مسئولین وهمکاری واحدهای تولیدی است.

*نوآوری و بکارگیری تکنولوژی روز از جنس توسعه است

حسن آقا کثیری رئیس مرکز توسعه فناوری صنایع پیشرفته وزارت صنعت هم در این ارتباط با اشاره به اینکه امروز بخش تولید هم به عنوان بخشی از اقتصاد کشور در تلاش برای بقا است، به خبرنگار تسنیم گفت: باید دقت کنید استراتژی توسعه با استراتژی بقاء بسیار متفاوت است.

وی با بیان اینکه نوآوری و بکارگیری تکنولوژی روز از جنس توسعه است، افزود: شرایط امروز کشور عاملی شده تا تمرکز بر سمت حفظ وضعیت موجود باشد. برهمین اساس اوضاع اقتصادی ما انتخابی نیست بلکه اقتضائی است، ما در تنگنای مالی قرار داشته و همین امر موجب می شود تا اولویت واحدها بقای واحد تولیدی باشد. البته این را نیز باید توجه داشته باشید که ارتباط بین المللی ما با کشورهای دیگر محدود است و همین موضوع عاملی شده تا احساس رقابت پذیری و تولید کالایی در سطح بازارهای خارجی اولویت واحدهای تولیدی نباشد.

رئیس مرکز توسعه فناوری صنایع پیشرفته وزارت صنعت با اعلام اینکه ما سالهاست با تحریم روبرو هستیم و همین موضوع عاملی شده تا تمرکز خود را بر خودکفایی قرار دهیم، تصریح کرد: سه سال گذشته با کاردار سفارت هلند جلسه ای داشتم در آنجا او عنوان کرد که اگر کسی بخواهد در این کشور کار تولیدی انجام بدهد باید در ثانیه اول بداند محصول تولیدشده نباید صرف بازار داخلی باشد و باید برای صادرات تولید کند همین امر باعث می‌شود تا تمرکز واحد تولیدی بر ارائه یک محصول باکیفیت و رقابت پذیر باشد. حال وضعیت تولیدکننده هلندی را با تولید کننده ایرانی مقایسه کنید به طور حتم شرایط بسیار متفاوت است.

وی با تأکید براینکه با وجود تمام صحبتها و ایرادات، صنعت کشور امروز توسط همین صنعتگران سرپا نگه داشته شده است، افزود: تمرکز بر خودکفایی عاملی شده تا ما با چنگ و دندان محصول تولید کنیم اما درست است که اولویت ما رقابت پذیری نیست.

*نقش آفرینی واحدهای تولیدی در عرضه بین المللی باید پررنگ شود تا نتوانند تحریم کنند

آقا کثیری، گفت: اگر ما در یک فضای رقابت پذیری در سطح بین المللی فعالیت کنیم به طور حتم ناچار به استفاده از تکنولوژی و نوآوری‌های جدید هستیم در غیر این صورت توان رقابت نخواهیم داشت اما این را باید بدانید زمانی که کشورهای خارجی تصمیم به تحریم نفتی ایران گرفتند اول ۶ ماه به ما فرصت داده و بعد محدودیت‌های خرید نفتی را در سطح بین المللی اعمال کردند. باید پرسید آیا آنها دلشان برای ما سوخته است؟ نه بلکه از ما فرصت گرفتند تا به یک باره بحث خرید نفت را متوقف نکنند چرا که خودشان ضرر می‌کردند. ما به عنوان یک کشور صادرکننده نفت دارای ارزش افزوده بالایی در عرصه بین‌المللی هستیم و آنها نمی‌توانند به راحتی آن را نادیده بگیرند. این موضوع نشان می‌دهد با کمک دولت مردان و اتخاذ سیاستهای مناسب باید سایر صنایع کشور نیز دارای نقش آفرینی موثر در شبکه بین المللی داشته باشند تا نتوانند کشورهای دیگر به راحتی آنها را مورد تحریم قرار دهند.

وی با تأکید براینکه با توجه به تمام سختی‌ها شرکت‌های دانش بنیان مشغول ارائه محصولات جدید به بازار هستند، تصریح کرد: کمک به تولید کشور نیازمند همکاری تمام بخشهاست ما نمی‌توانیم فقط از تولیدکننده توقع یک محصول رقابت پذیر داشته باشیم بلکه باید با ارائه منابع مالی کافی بستر لازم را برای تولیدکنندگان مهیا کرد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید