خبر فوری

اعتراض کارگردان تئاتر به تعداد فیلم های کمدی سینما/ وقتی دیالوگ های ارزان و جملات زشت تبدیل به ژانر شده اند

اعتراض کارگردان تئاتر به تعداد فیلم های کمدی سینما/ وقتی دیالوگ های ارزان و جملات زشت تبدیل به ژانر شده اندحوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روزانه تئاترهای مختلف و با موضوعات متفاوتی در تهران اجرا می شوند که هرکدام مخاطبان خود را دارند. زمانی که از فردی عادی برای تماشای تئاتر سوال می شود, اغلب تمایلی به تماشای تئاتر ندارند اما اگر بدانند آن تئاتر تاحدی خنده دار و یا نمایشی طنزآمیز است, شاید برای تماشای آن تمایل نشان  دهند.

درست است که گفته می شود مردم نیاز به تماشای نمایش های کمدی و شاد دارند اما این موضوع نباید سبب سخیف شدن تئاتر های کمدی شود. نمایش های کمدی از جمله پرطرفدارترین نمایش ها در حوزه تئاتر هستند و تماشاگران بسیاری را به تئاتر دعوت می کنند اما اگر اجرای اینگونه از نمایش ها بدون رعایت مرزها پیش رود , آسیب جدی به تئاتر اصیل می رساند.

محسن حسینی کارگردان تئاتر و بازیگر درباره تئاترهای کمدی سخیف در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوانگفت: اکثر هنرمندان ما مسابقه ای برای خنداندن مردم ترتیب داده اند . از اول سال دوازده فیلم سینمایی کمدی به نمایش درآمد که  از نظر من این فاجعه است , ما این تعداد فیلم کمدی نیاز نداریم و البته اکثر آن ها طنز نیستند بلکه لوده بازی , دیالوگ های ارزان و رفتارهای بدنی زشت و زننده در آن ها دیده می شود که برای خنداندن تماشاگر است.

کارگردان تئاتر بیان کرد:کمدی یک ژانر در تئاتر و سینما است ولی ما آثار فاخر طنز را روی صحنه نمی بینیم, ما هنرمندان مسئول هستیم و باید صحنه را به تماشاگر نشان بدهیم.

حسینی درباره فروش بیشتر آثار کمدی  نسبت به دیگر آثار گفت: من نمایش «مضحکه جنگ نامه غلامان» را روی صحنه داشتم که هفته اول سالن خالی از تماشاگر بود ولی در دو هفته بعدی سالن مملو از تماشاگر شد, من نباید با مسیری که می گویند تئاتر کمدی است,پیش بروم  تا به فروش برسد.

وی با بیان اینکه ما نیامدیم تا در تئاتر کاسبی کنیم بلکه ماباید خط فکری و فرهنگی را تعیین کنیم، بیان کرد: تماشاگر تئاتر زمانی که تئاتر می بیند باید به تفکر و اندیشه بپردازد , من این را قبول ندارم که می گویند جامعه را غم گرفته و مردم ما نیاز به خنده دارند زیرا این کار را برنامه های تلویزیونی انجام می دهند ولی تئاتر جایگاه ویژه ای دارد. در برخی فیلم ها و نمایش های کمدی جملات زشت و زننده گفته می شود که نمی توان آن را یک ژانر در سینما و تئاتر دانست.

وی افزود: این کارها برای فروش بیشتر است, شخصی کمدین ها را برای اجرای یک نمایش جمع می کند و حتی آن نمایش را خارج از کشور نیز به اجرا می برد در حالی که تعدادی از کارگردان ها وارد این جریان نمی شوند. همه ما در برابر تاریخ و فرهنگ خود مسئول هستیم . من مضحکه «جنگ نامه غلامان » را انتخاب و به اجرا بردم که این نمایشنامه طنز خفته و زیبایی دارد در حالی که امروزه نمایشنامه هایی را اجرا می برند و آن را بازخوانی و کار می کنند که مردم فقط بخندند و این بدترین شکل هنری است که ما امروز برای صحنه تئاتر و سینما ارائه می دهیم.

حسینی با اشاره به اینکه برای بیرون رفتن از این مشکل باید تلاش کرد,گفت: باید در مرکز هنرهای نمایشی  سیاست گذاری انجام شود, زمان اجرای نمایشی در تئاتر شهر، تبلیغاتی برای آن انجام نمی شود و همه می گویند بهترین تبلیغات  در صفحات مجازی است در حالی که تئاتر شهر باید تریبون رسمی برای نمایش هایی که در آن اجرا می شوند , باشد. آثاری که در تئاتر شهر اجرا می  روند  از دولت کمک هزینه دریافت می کنند پس باید روابط عمومی تئاتر شهر فعالیت خود  را بیشتر کند. در حال حاضر ما نیاز به تبلیغات داریم و تبلیغات هم بسیار ضعیف است. چرا باید کارگردانی باشم که اثری روی صحنه آورده ولی تا امروز ریالی به بازیگران خود پرداخت نکرده و تمام هزینه ها به صورت شخصی باشد , به این دلیل که من کاری فاخر و جدی را به اجرا بردم و تماشاگر ندارد و تئاتر شهر و مرکز هنرهای نمایشی اقدامی برای تبلغات آن نکردند.

وی ادامه داد: مرکز هنرهای نمایشی باید بخشی جذاب و فعال به نام مارکتینگ یا تبلیغات راه انداری کند , مهم تولید کالا نیست بلکه تبلیغات و فروش آن است و باید تبلیغات آن را به دست گرفته و حتی برای تبلیغات از شهرداری بنر بگیرند, نباید تمام تبلیغات در صفحات مجازی باشد. خانه هنرمندان هیچ فعالیتی برای تبلیغ تئاترهای روی صحنه ندارد و این اتفاق در مرکز هنرهای نمایشی و خانه تئاتر نیز رخ نمی دهد. تئاتر خصوصی بحث متفاوتی دارد زیرا تهیه کننده از هزاران راه تبلیغ می کند و تئاترهای خصوصی با چهره های سینمایی نیز به خوبی فروش می روند.

حسینی درباره سلبریتی ها در تئاتر اظهار کرد:  حضور افراد چهره در تئاتر بستگی به  نمایش دارد و اگر نیاز باشد, بازی می کنند زیرا آن ها هم بازیگر و البته برخی از آن ها بازیگران تئاتری هستند و خوب است که در تئاتر هم بازی کنند تا نمایش به خوبی فروش برود ولی نباید یک شخص را فقط برای خنداندن مردم به صحنه آورد و به هر روشی قصد فروش داشت , البته من مخالف فروش نیستم اما به شرطی که تئاتر درست و با سوژه های مناسب را روی صحنه ببریم زیرا سطح فکری و اندیشه در تئاتر و با رویدادهای اجتماعی چالش برانگیز  بالا می رود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید