خبر فوری

سردار جلالی: تبدیل شدن طلاگرام و هاتگرام به پیام‌رسان داخلی بعید به نظر می‌رسد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، تبدیل شدن طلاگرام و هاتگرام به پیام‌رسان داخلی بسیار بعید به نظر می‌رسد/ پیش‌بینی سامانه‌های ضددیداس برای مقابله با حملات احتمالیسردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ، در خصوص تهدیدات شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی به صورت عام یک رویکرد جدی دارند و به سمت تبدیل شدن به یک ماهیت رسانه‌ای پیش می‌روند. در واقع امروز شبکه‌های اجتماعی در قالب یک رسانه اجتماعی ایفای نقش می‌کنند و لذا کارکردهای بسیار متفاوتی می‌توانند داشته باشد.

کارکرد جدی شبکه های اجتماعی

وی ادامه داد: هفت کارکرد جدی شبکه‌های اجتماعی که بعضاً از آن‌ها به عنوان تهدید یاد می شود، این است که این شبکه‌ها دو ویژگی کلی دارند، یک ویژگی مبتنی بر شبکه و سایبر است و ویژگی دوم در بستر مردم اتفاق می‌افتد و در واقع مردم را سازماندهی می‌کنند و به لحاظ ذهنی و فکری در این فضا یک عملیات شناختی انجام می‌دهند، یعنی با ارسال محتوا در ذهن مخاطب اولویت‌های ذهنی مخاطب را عوض می‌کنند که به آن Cognitive information یا عملیات شناختی می‌گویند.

سردار جلالی در این رابطه افزود: موضوع دوم عملیات رسانه‌ای است که در این بستر شکل می‌گیرد. این عملیات شامل عملیات روانی بر بستر رسانه است که با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی بر بستر گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کنند و گوشی‌های هوشمند تقریباً در همه سنین و همه جا توسعه یافته است, اثرپذیری این رسانه را نسبت به رسانه‌های سنتی و گذشته بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: اگر همین موضوعات به مسائل اقتصادی برگردد، می‌تواند عملیات جنگ اقتصادی بر بستر شبکه‌های اجتماعی را شکل دهد, با این مفهوم که جمعیت را به سمت خواسته‌های اقتصادی مورد نظر آن سیستم هدایت کند؛ مثلاً این هدایت می‌تواند به سمت خرید و انبارسازی خانگی یا خرید و فروش طلا و نقره و سکه و ارز و… باشد؛ در نتیجه موضوع سوم می‌تواند مسائل اقتصادی باشد.

تهدیدات امنیتی شبکه های اجتماعی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در رابطه با تهدیدات امنیتی شبکه‌های اجتماعی، گفت: شبکه های اجتماعی در حوزه امنیتی می‌توانند مردم را به سمت درگیر شدن با خودشان یا درگیر شدن با عناصر دولتی، بسیج و سازماندهی کنند و گروه‌های مختلف را به جان هم بیاندازند یا گروه‌های مختلف را به جان دولت و نظام بیاندازد که ما در حوادث اخیر هم نمونه‌های زیادی از این موارد را مشاهده کردیم.

سردار جلالی در ادامه افزود: در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی هم کاملاً همین مولفه‌ها را داریم. در واقع بستر شبکه اجتماعی می‌تواند تبدیل شود به بستری که امکان عملیات در حوزه مردم، کاملاً توسعه پیدا کند. ما اگر بخواهیم این تهدیدات و آسیب‌ها را مدیریت کنیم، باید یک شبکه ملی اجتماعی داشته باشیم، مثل خیلی از کشور‌های پیشرفته که تازه به این نتیجه رسیده‌اند؛ بنابراین اینکه ما ۴۵ میلیون نفر افکار عمومی مردم را هرچند هم کوتاه مدت باشد با دو واسطه‌ تلگرام طلایی و هاتگرام در اختیار تلگرام قرار دهیم، اقدام درستی به نظر نمی‌رسد.

بومی شدن هاتگرام و طلاگرام بعید است

وی درخصوص جدا شدن طلاگرام و هاتگرام از تلگرام تصریح کرد: اینکه هاتگرام و طلاگرام بتوانند از پوسته‌ تلگرام جدا شوند و به یک شبکه اجتماعی داخلی و ایرانی تبدیل شوند، بسیار بعید به نظر می‌رسد و شبکه‌های داخلی کشور مثل گپ، بیسفون، ایتا، سروش و … در شرایط جداسازی از تلگرام به شدت از طلاگرام و هاتگرام جلوتر هستند؛ بنابراین رویکرد پرداختن به شبکه‌های اجتماعی داخلی به منظور جلوگیری و پرهیز از این دست آسیب‌ها یک رویکرد جدی و اساسی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص حمله‌ دیداس گفت: در دو سه روز گذشته اخباری در رابطه با دیداس منتشر شد، عملیات دیداس یا منع سرویس در واقع عملیاتی است که موجب اختلال کارکرد‌ها و خدمات می‌شود، مثل خدمات بانکی و هر نوع خدماتی که در بستر وب انجام می‌شود که ما در جنگ‌های اخیر شاهد این نوع از حملات بودیم، مثلاً حمله‌ روسیه به گرجستان که از حمله دیداس استفاده کرد و نظام اداری گرجستان را به هم ریخت.

حملات دیداس آمریکا به ونزوئلا

وی ادامه داد: ما در دو روز گذشته شاهد بودیم که آمریکایی‌ها حمله‌ دیداسی به شبکه‌های پولی و مالی ونزوئلا کردند و در واقع کارکرد‌های که در حوزه‌ی اجتماعی و کارکردی به وجود می‌آید را از طریق حمله دیداس متوقف کردند و به آن‌ها آسیب زدند.

وی در رابطه با احتمال حمله دیداس به ایران اظهار کرد: امکان اینکه از حمله‌ دیداس علیه ایران نیز استفاده شود، وجود دارد که برای مقابله با آن سامانه‌های ضددیداس پیش بینی شده که به حجم حمله و حوزه‌ حمله بستگی دارد. در واقع تشبیه عملیات دیداس مثل دعوت خودرو‌ها به یک معبر قابل انسداد است که اگر همه‌ خودرو‌ها به آنجا بیایند، کل شبکه بسته می‌شود و اگر حوزه‌ها کوچک و محدود باشند، به راحتی قابل اصلاح است ولی اگر در سطح ملی باشد باید برای آن راه حل‌های جدی‌تری پیش بینی کرد. / باشگاه خبرنگاران جوان

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید