خبر فوری

لزوم پیگیری جدی حق آلایندگی و عوارض ارزش افزوده استان هرمزگان توسط شوراها

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، صالح دریانورد صبح امروز در نشستی با رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان اظهار داشت: شوراها به عنوان ظرفیت مهم مردم‌سالاری دینی می‌توانند بازوی مهم و تاثیرگذار در تصمیمات دولت باشند.

وی افزود: شوراها نماد و ویترین سرمایه‌های اجتماعی هستند که در حوزه رأی‌گیری، انتخاب رؤسای جمهور و نمایندگان و همچنین تصمیم‌گیری‌های ملی اثرگذار هستند.

رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان هرمزگان با اشاره به اینکه نقش سازمان برنامه‌ریزی، تنها برنامه‌ریزی کشور نیست بلکه در کل نظام برنامه‌ریزی تفحص‌گرایی وجود دارد، تصریح کرد:  90% بودجه کشور در تهران است و ما به اندازه ارزش‌افزوده هم بودجه نداریم.

صالح دریانورد با بیان اینکه مهاجرت موجب رشد منفی شهرستان بشاگرد شده است، ابراز داشت: برای بازسازی و تعمیر جاده 20 ساله 14 روستا هیچ اقدامی نشده و از ماشین آلاتی که در اختیار راهداری قرار داده شده، استفاده بهینه نمی‌شود و حتی با داشتن دو سد، این شهرستان هنوز آب ندارد. وجود این قبیل مشکلات سبب رشد منفی جمعیت شهرستان طی سال‌های اخیر شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد منفی جمعیتی ناشی از افزایش مرگ و میر و کاهش زاد و ولد نیست بلکه مهاجرت موجب این رخداد در شهرستان بشاگرد شده است.

وی خواستار شد: شوراها به جد پیگیر عوارض ارزش‌افزوده و حق آلایندگی استان از طریق شورایعالی استان‌ها و مجلس شورای اسلامی باشند.

صالح دریانورد از اختصاص شش هزار میلیاردتومان اعتبار با بهره 6% برای اشتغال استان خبر داد و افزود: در چنین شرایطی، شناسایی ظرفیت‌ها امری ضروری است.

 محرومیت‌زدایی در هرمزگان نیازمند اعتبارات ملی است

حسن حاجی‌زاده رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان نیز گفت: هرمزگان در بسیاری از شاخص‌ها به ویژه بهداشت و درمان، مدارس، وضعیت جاده‌های شهری و روستایی نسبت به دیگر استان‌ها در جایگاه پایین‌تری قرار دارد در حالی‌که استان از ظرفیت‌های بی‌شماری نظیر صنایع و معادن ارزشمند نفت، گاز و فولاد همچنین نعمت دریا و ساحل و 14 جزیره و مناطق آزاد برخوردار است علیرغم این مزیت‌ها، هرمزگان همچنان یکی از استان‌های محروم تلقی می‌شود.

وی بر استفاده از اعتبارات ملی در محرومیت‌زدایی استان تاکید کرد و افزود: جای سوال است که علیرغم برخورداری از این‌همه مزیت در استان، سرانه تخت بیمارستانی ما 50% پایین‌تر از دیگر استان‌ها باشد و جوانان و مردم با بیکاری مفرط و فقر مواجه هستند. چنین وضعیتی برای مردم پذیرفتنی نیست.

رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان از آماده نبودن زیرساخت‌ها جهت فعال کردن بنادر، عدم تخصیص اعتبارات کافی در جهت رونق گردشگری و وضعیت بغرنج آبرسانی روستاها به عنوان دیگر مشکلات حوزه شرق استان یاد و عنوان کرد: علیرغم وجود آب‌شیرین‌کن‌ها و همجواری با دریا همچنان بسیاری از روستاهای شرق و غرب ما با مشکل آب مواجهند.

حاجی‌زاده تاکیدکرد: عدم بکارگیری ظرفیت‌ها برای توسعه استان موجب شده که شناخت دقیقی از وضعیت و شرایط استان نداشته باشیم.

وی از مدارس تخریبی استان هرمزگان به عنوان یک فاجعه نام برد و گفت: در شهرستان بشاگرد هنوز بسیاری از راه‌های روستایی مشکل دارند. همچنین لازم است در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.

در ادامه این جلسه، تعدادی از اعضای شورای استان به نمایندگی از شهرستان‌های خود، مسائل و مشکلات شهرستان‌ها و ظرفیت‌های موجود را تشریح کردند./فارس

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید