خبر فوری

باید کیفیت پژوهش ها را بالا ببریم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، دانشمند برجسته جهان اسلام با اشاره به جایگاه بالای علم و پژوهش در کشور اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز تأکید بسیاری بر امر پژوهش دارد.

وی با بیان اینکه توانسته‌ایم در منطقه رتبه اول تولید علم را به دست آوریم به طوری که در سال 2018 بیش از 60 هزار مقاله بین‌المللی چاپ کردیم گفت: از لحاظ کمیت علمی رشد بسیار خوبی داشتیم.

دانشمند برجسته جهان اسلام افزود: باید تلاش کنیم کیفیت را چون کمیت افزایش دهیم و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مقالات علمی، یافته‌ها و داده‌های پژوهش‌های علمی در مرزهای دانش و مرجعیت‌ساز باشد.

وی با اشاره به اینکه باید در زمینه مرجعیت‌سازی علمی تلاش بیشتر و گام‌ها بلندتری برداریم تصریح کرد: مرجعیت علمی زمانی رخ می‌دهد که افق‌های جدیدی از علم ایجاد ‌شود که قبلاً وجود نداشته است.

زلفی‌گل با بیان اینکه حرکت در این مسیر چند پیش‌شرط لازم دارد ادامه داد: درصدی از درآمد ناخالص ملی که باید به پژوهش اختصاص یابد را باید در سطح کشورهای پیشرفته باشد مانند ژاپن که حدود چهار درصد است اما در ایران سه دهم درصد اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است بدون هزینه کردن نمی‌توانیم به تحقیقات مرجعیت ساز برسیم.

وی با بیان اینکه در گام بعدی باید آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها نیز تجهیز شود گفت: چون علم جدید به تکنولوژی جدید و نو دارد چراکه برای برای تولید علم نیز فناوری‌ جدید نیاز داریم در حالی که دانشگاه‌های ما از این نظر ضعیف بوده و تجهیزاتی که در آن‌ها قرار دارد بسیار قدیمی و از رده خارج هستند.

دانشمند برجسته جهان اسلام اظهار کرد: راه دیگری که برای دستیابی به این فناوری‌های برتر در راستای تولید علم، پیش روی ما قرار دارد؛ تولید تجهیزات جدید است.

وی افزود: اگر مسؤولان می‌خواهند پژوهش را تقویت کنند و بخش‌های تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی را نیز به میدان آورند باید بخشی از پژوهش‌های دانشگاهی هدفمند و در راستای حل مشکلات جامعه باشد.

زلفی‌گل با بیان اینکه اکثر پژوهش‌هایی که در کشور ما انجام می‌شود بنیادی است و چندان کاربردی نیست تصریح کرد: باید پژوهشگران کشور ما نسبت به نیازهای جامعه حساس باشند و بخشی از ظرفیت‌های تحقیقاتی، رساله‌های دکترا، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و طرح‌های تحقیقاتی در راستای نیازهای جامعه تعریف و کار شود.

وی ادامه داد: در این صورت مسؤولان، مردم و مدیران ما به این باور برسند که این پژوهش‌ها در راستای رفع نیازهای جامعه مؤثر هستند و در واقع مردم نقش پژوهش را در زندگی روزمره خود احساس کند.

دانشمند برجسته جهان اسلام با بیان اینکه با تحقق این مهم یک پشتیبانی ملی برای پژوهش در جامعه ایجاد می‌شود خاطرنشان کرد: در این صورت ما می‌توانیم اهداف مد نظر مقام معظم رهبری محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق این اهداف باید قوانین فرسوده ما در زمینه پژوهش و آموزش روزآمد شود گفت: قوانین باید تدوین و مصوب شود تا پیش‌شرط‌ها و موارد لازم در خاستگاه قانون محقق شود./ برنا

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید