خبر فوری

حرکت پرشتاب قلب اقتصاد نفتی ایران در مدار اقتصاد مقاومتی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان؛ چشم‌انداز اقتصاد آینده دنیا نشان‌دهنده افزایش تقاضای نفت است و جایگاه استراتژیک ایران به‌عنوان دارنده منابع عظیم این انرژی بر کسی پوشیده نیست. نفت مهم‌ترین مزیت اقتصادی کشور و دیپلماسی صحیح انرژی، ضامن تاثیرگذاری ایران در عرصه بین‌الملل است که در این زمینه سازندگان قطعات این صنعت نقش مهمی دارند و باید به آن‌ها اهمیت داده شود.

مدیریت راهبردی اقتضا می‌کند که در سمت توسعه، گام‌های بلندتر و سریع‌تری برداشته شود و با وجود تحمیل مشکلات به کشور باید اقدامات سریع‌تر انجام شود؛ به این منظور باید به سازندگان داخلی تکیه کنیم و با بهره‌گیری از ظرفیت مهندسی داخلی و پیمانکاران بومی توسعه این صنعت را شاهد باشیم.

حرکت پرشتاب قلب اقتصاد نفتی ایران درمدار اقتصاد مقاومتی

تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی سازندگان را اذیت می‌کنند. در این زمینه باید کسب و کار روان‌سازی شود تا بتوانیم بدون هیچ مشکلی به فعالیت بپردازیم.

بزرگ‌ترین دستاورد ۴ دهه گذشته این است که ما موفق شدیم صنعت نفت را باوجود همه شرایط دشوار مثل تحریم و جنگ تحمیلی، اداره و بازسازی کنیم و آن را توسعه بخشیم و به‌خوبی از این صنعت نگهداری کنیم.

تحقق خودکفایی و حمایت از تولید ملی

خودکفایی در صنعت نفت و گاز گچساران از رهاوردهای  بسیار بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران است. پیش از انقلاب اسلامی تمام عملیات اکتشاف، تولید، انتقال، تجهیزات و حتی نیروی انسانی و کارکنان این صنعت را کشور‌های بیگانه به عهده داشتند، اما پس از ۴۰ سال تلاش مسئولان و مردم اجرای طرح‌های بزرگ در بخش نفت، گاز و پتروشیمی و خودکفایی در عرصه ساخت بسیاری از تجهیزات مدرن و ماشین آلات صنعتی در این بخش بزرگ اقتصادی و حیاتی افتخاری برای ملت سربلند ایران اسلامی و کارکنان خدوم شرکت نفت است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دومین تولید کننده بزرگ نفت خام نفت خیز جنوب است و قرار گرفتن تلمبه خانه گوره و چندراهه نفت خام صادراتی کشور در حوزه عملیات این شرکت، گچساران را به قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل کرده است.

حرکت پرشتاب قلب اقتصاد نفتی ایران درمدار اقتصاد مقاومتی

شــرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران همگام با فعالیت‌های تولیــدی خود بــه منظور تحقق خودکفایی و حمایت از تولید ملی، موفق به ساخت و تعمیر بیش از هزار قطعه مورد نیاز صنعت نفت شــده که انجام این مهم، علاوه بر قطع وابستگی به کشــور‌های خارجی، ۵/۷ میلیارد تومان برای این شــرکت صرفه جویی به همراه داشــته است.

اجرای عملیات مهندسی معکوس در ساخت و تعمیر تجهیزات و قطعات اساسی مورد نیاز صنعت نفت با هدف مقابله با تحریم‌ها و جلوگیری از کاهش تولید در این شرکت در دستور کار قرار گرفته است.

این شــرکت، یکی از شــرکت‌های بزرگ بهره بردار در سطح مناطق نفتخیز به شمار میرود که کاهش تولید در آن، خســارت جبران ناپذیری به چرخه صنعــت نفــت وارد خواهدکرد.

در این مقطع زمانی که رقابت‌ها بین شرکت‌های نفتی بهره بردار داخلی و خارجی افزایش یافته است، حفظ شرایط ایده آل با توجه به شرایطی نابرابری که محدودیت‌ها به شرکت‌های ایرانی تحمیل کرده، کاری بســیار سخت و بزرگ قلمداد می‌شــود.

حرکت پرشتاب قلب اقتصاد نفتی ایران درمدار اقتصاد مقاومتی

نقش نیروی انسانی متخصص و ضرورت استفاده از توان فکری و عملی این قشــر در خودکفایی این شرکت نباید نادیده گرفته شود.

امروز خودکفایی تنها توان تولید همــه قطعات، ابزار و لوازم مورد نیاز صنعت نیســت بلکه باید با تدبیر در تولیــد و افزایش کیفیت، ضمن دســتیابی به راهکار‌های اقتصاد مقاومتی، به جایگاهی دســت یابیم که محصولات خود را به جهان صادر کنیم.

نگهداری و تعمیر قطعات کاربردی مورد نیاز صنعت نفت، در شرکتی با گستره عظیم عملیاتی مانند نفت وگاز گچساران کاری بسیار دشوار است.

از سال ۸۴ تاکنون، بیش از یک‌هزار قطعه از قطعات مورد نیاز صنعت نفت با استفاده از توان متخصصان داخلی در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ساخته شده است، از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به قطعات توربین TA اشاره کرد که تعمیر وبازسازی تیغه‌های داغ این توربین در بهره برداری و ارسال نفت به مبادی صادراتی بسیار حیاتی است.

خودکفایی ۸۰ درصدی شرکت نفت و گاز گچساران در ساخت قطعات

حافظی نیا رئیس کارگاه خدمات نگهداری تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در گفتگو خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت:رسالت و ماموریت این کارگاه درارتباط با بحث مبارزه با تحریم‌ها است.

وی با اشاره به اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در بحث ماشین‌ها و تجهیزات فرآیندی مورد نیاز خود وابستگی صد درصد به تجهیزات خارج از کشور داشت افزود: با توجه به شرایط حاکم بر شرایط اقتصادی و شرایط نفت کشور کارگاه خدمات نگهداری تعمیرات این شرکت وظیفه تامین ۸۰ درصد تجهیزات و قطعاتی که نیاز به ساخت، رفع اشکال و یا ترمیم دارند را به عهده دارد.

حرکت پرشتاب قلب اقتصاد نفتی ایران درمدار اقتصاد مقاومتی

حافظی نیا بیان کرد: در این کارگاه تعمیر و تعویض شیرآلات فرآیندی مربوط به گاز، نفت و آب انجام در بخش دیگر مربوط به تعمیرات پمپ آب و پمپ‌های فرآیندی و ایجاد تغییرات انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این کارگاه تمامی قطعات مورد نیاز مربوط به پمپ‌های آب، لوله‌ها و تجهیزات فرایندی که قبلاً از طریق خارج از کشور تامین می‌شد با روش مهندسی معکوس و مهندسی مجدد ساخته و تولید می‌شود افزود: بخش دیگری از عمده رسالت همکاران ما در کارگاه مرکزی شرکت گچساران در تعمیر بعضی از قطعات و ماشین آلات و تجهیزات فرآیندی تولید نفت است که زیر نظر متخصصان مربوطه تجهیزات تعمیر، تعویض و یا ساخته می‌شود.

رئیس کارگاه خدمات نگهداری تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تصریح کرد:جوشکار‌های ما در این کارگاه از تخصص‌های ویژه‌ای برخوردارهستند و کار‌ها را از طریق جوشکاری آلیاژی بر روی فلزات انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد قطعات مورد نیاز تولید نفت در کارگاه شرکت نفت گچساران ساخته می‌شود گفت: ۲۰ درصد دیگر هم به دلیل اینکه ساخت آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد از خارج از کشور وارد می‌شود.

حافظی نیا با اشاره به تلاش شبانه روزی کارکنان شرکت نفت و گاز گچساران برای ساخت تجهیزات گفت: در این کارگاه شبانه روز معنی و مفهومی نداره، چون شرایط تولید نفت زمان برایش تعریف نشده است لازم باشد در تمام مدت شبانه روزی کارگاه فعال و هر چیزی که دچار ایراد و به کارگاه منتقل بشه در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه تعمیر یا تعویض یا ساخته میشه و در اختیار همکاران عملیاتی ما قرارمی گیرد.

رئیس کارگاه خدمات نگهداری تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با اشاره به اینکه قبل از راه اندازی این کارگاه قطعاتی از قبیل انواع نشت بند‌های استاتیکی، انواع پولی‌های الکتروموتور‌ها و پمپ ها، بخش اعظمی از قطعات پمپ‌های فرایندی، بخش اعظمی از قطعات الکتروموتور‌های برقی همه به شکل پکیج از خارج از کشور تهیه می‌شد افزود: تا بعد از ماموریتی که به ما داده و این کارگاه تجهیز شد صددرصد این قطعات در این کارگاه ساخته و نیاز ما را نسبت به خارج کاملاً منتفی کرده، به شکلی که ما از ریزترین قطعات مربوط به ولو‌ها تا بزرگترین قطعات مربوط به نقش بنده‌های ولو‌ها را در فشار‌های مختلف ساخته و در اختیار همکاران قرار می‌دهیم.

اشتغال زایی ۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر در شرکت نفت و گاز گچساران

صیدالی مدیر عامل شرکت نفت و گاز گچساران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با اشاره به خودکفایی صنعت نفت کشور گفت:درگوشه گوشه صنعت نفت اقدامات خوبی انجام گرفته و شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران هم توانسته در این زمینه به افتخارات بزرگی دست یابد.

وی با اشاره به ساخت ۱۷۰۰ قطعه مورد نیاز صنعت نفت گچساران توسط مهندسان بومی افزود: ساخت این قطعات در نیم سال دوم ۹۶ و نیمه اول سال ۹۷ توانسته نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال صرفه اقتصادی برای کشور داشته باشد.

حرکت پرشتاب قلب اقتصاد نفتی ایران درمدار اقتصاد مقاومتی

صیدالی با بیان اینکه دشمنان ما در خارج از کشور دست به دست هم دادند تا با تحریم‌ها صنعت کشور را به خودشان وابسته کنند نتوانستند گفت:در این فرصت مهندسان بومی ما تلاش کردند تا با ساخت و تعمیر ۸۰ درصد قطعات ضروری دشمنان را در این زمینه نا امید کنند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران با تاکید بر اینکه باید از خام فروشی در صنعت نفت به سمت تولید فرآورده‌های نفتی رفت تصریح کرد:باید با استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوینی که در دست داریم به سمت ساخت مشتقات نفتی با استفاده ازهیدورکربن‌های موجود در کشور حرکت کنیم.

وی افزود:باید با کمک مسوولان و ساخت پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌های متعددی از خام فروشی نفت جلوگیری کنیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت خام دور کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران گفت: در حال حاضر ۱۵ میدان از ۲۵ میدان نفتی شرکت نفت گچساران و ۸۰۰ حلقه چاه هم در چهاراستان جنوبی به تبع آن استان کهگیلویه وبویراحمد فعال است.

وی با بیان اینکه ۷ هزار و ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم در شرکت نفت و گاز گچساران مشغول به کار هستند گفت:نزدیک به ۲۱ هزار نفر هم به صورت غیر مستقیم برای هم وطنانمان از طریق این شرکت اشتغال زایی انجام گرفته است.

امروزه صنعت نفت ایران با استفاده از نیرو‌های جوان ومتخصص خود پیشرفت‌های خوبی داشته است و با استفاده از نیرو‌های بومی و متخصص خود توانسته در تمامی مراحل تولید، استخراج، بهره برداری و فروش صنایع نفتی بر روی پای خود بایستد، لذا می‌توان اذعان کرد این صنعت تا به امروز خودکفایی لازم را بدست آورده است. / باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش از مرضیه سادات غلامی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید