خبر فوری

آنچه در «تبریز ۲۰۱۸» گذشت

در سال ۲۰۱۸ این فرصت ارزشمند و تاریخی نصیب تبریز از کشور ایران شد که از علل انتخاب آن می‌توان به وجود خانه‌های تاریخی، آثار ثبت ملی و جهانی، رشد سالانه گردشگران داخلی و خارجی، جاذبه‌های طبیعی و … در این شهر اشاره کرد.

برخی معتقدند رویداد تبریز ۲۰۱۸ نقطه عطفی در گردشگری استان و کشور محسوب می‌شود و برخی می‌گویند که تبریز نتوانسته از این فرصت تکرار نشدنی به نحو احسن استفاده کند.

برای بررسی این موضوع میزگردی با عنوان «تحلیل رویداد تبریز ۲۰۱۸» از سوی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و مرکز گردشگری سهند سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

«مرتضی آبدار»، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، «محمد اسماعیل سعیدی»، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام «احمد حمیدی»، رئیس کمیته ارتباطات بین‌الملل تبریز ۲۰۱۸ و معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز، «محمد فاریابی»، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، «محمد فرج‌پور باسمنجی»، استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای و «بهاره کبیری»، دبیر شبکه ملی گردشگری جوانان کشور شرکت‌کنندگان در این میزگرد بودند.

«محمد اسماعیل سعیدی»، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در این میزگرد با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های رویداد تبریز ۲۰۱۸، گفت: تبریز ۲۰۱۸، یک رویداد تاریخی و فرصتی طلایی بود که می‎شد با استفاده از آن و معرفی ظرفیت‎‌ها، آذربایجان‌شرقی را به‌عنوان ویترین گردشگری کشور مطرح کرد و از این اقتصاد فلج‌کننده نفتی رها شد.

رویداد تبریز ۲۰۱۸ می‎توانست نقطه آغاز و جهشی برای بهره‌برداری حداکثری باشد

وی با بیان این‌که رویداد تبریز ۲۰۱۸ می‎توانست نقطه آغاز و جهشی برای بهره‌برداری حداکثری باشد، افزود: با مطرح شدن تبریز۲۰۱۸، هماهنگی‎هایی به این منظور در تهران انجام شد، اما مسئولان کشوری به این مسأله کم‌توجه بودند، با وجود این‌که زمان زیادی از تعیین این رویداد برای تبریز سپری شده بود، هنوز خبری از مصوبه هیئت دولت نبود، از این‌رو شماری از نمایندگان تصمیم گرفتند تا برای ورود دولت به این مسأله، تلاش کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: در همین راستا جلساتی با وزیر ورزش و جوانان و معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد که خود آقای «جهانگیری» اذعان کرد که «فکر نمی‌کردم تبریز دارای چنین ظرفیت‌های گردشگری باشد»، این جلسه باعث گرفتن تصمیمات بین‌بخشی شد و مقرر شد تا اعتبارات و هزینه‌های ضروری تعیین شده و دولت آن را پرداخت کند.

سعیدی افزود: پروژه‌هایی مانند اتوبان «تهران – تبریز» و قطار «تبریز- میانه» مطرح شد که در نهایت مقرر شد پروژه‌هایی تعیین و معرفی شوند که تا سر رسیدن رویداد تبریز ۲۰۱۸ و اتمام آن بتوان از پس تأمین هزینه و تکمیل این پروژه برآمد، نمایندگان پیشنهاد کردند تا در بودجه، ردیف خاصی به مقدار ۱۰۰ میلیارد در نظر گرفته شود و این پیشنهاد در کمیسیون فرهنگی مصوب شد.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۷ نیز مقرر بود تا نمایندگان نظر دهند که بودجه صرف چه چیزی شود، نمایندگان پیشنهاد دادند تا بخشی از آن به تبریز ۲۰۱۸ اختصاص داده شود که در عمل اختصاص پیدا نکرد.

از ۱۰۰ میلیارد، تنها ۱۰ میلیارد اختصاص داده شد

سعیدی گفت: با آقای نوبخت صحبت کردیم تا هزینه‌ها و اعتبارات به این منظور به طور کامل اختصاص پیدا کند که این هم محقق نشد و از ۱۰۰ میلیارد هم تنها ۱۰ میلیارد اختصاص داده شد.

به جز سازمان ورزش و جوانان، بقیه همکاری نکردند

وی گفت: با ورود هیئت دولت و وزارتخانه‌ها امیدی وجود داشت تا پشتیبانی از تبریز ۲۰۱۸ کامل شود که به جز سازمان ورزش و جوانان بقیه  به صورت جدی ورود نکردند.

انتظاری که از وزارت امور خارجه و رایزنان فرهنگی آن داشتیم، برآورده نشد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با تأکید بر این‌که انتظاری که از وزارت امور خارجه و رایزنان فرهنگی آن داشتیم، برآورده نشد، در ادامه خاطرنشان کرد: رویداد تبریز ۲۰۱۸ موضوع مهمی بود که می‌توانست تحول ایجاد کند، می‌شد از ظرفیت سمن‌ها در خارج از کشور استفاده کرد، اما در جلسه‌ای که با حضور آقای ظریف برگزار شد، ادعا شد که تبریز همکاری نکرده است.

سعیدی در ادامه با اشاره به جلسه‌ای تحت‌عنوان استفاده از ظرفیت هنرمندان در رویداد تبریز ۲۰۱۸، اظهار کرد: در این جلسه، یکی از شاخص‌ترین هنرمندان حاضر در جلسه برایش سئوال بود که چرا اصفهان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب نشده است؟!.

وی با اشاره به راهکارهای عملی برای سرعت بخشیدن به روند توسعه گردشگری آذربایجان‌شرقی، گفت: مدیریت ما نفتی و پولی بوده و این عامل عقب افتادن ما شده است، بنیاد فرهنگی و ادبی آذربایجان نتوانسته است نمادسازی موفق داشته باشد، نمادهایی مانند شمس، ربع رشیدی و مقبره‌الشعرا را داریم که در کمتر کشور اروپایی می‌توان مشابه آن‌ها را پیدا کرد، اما به‌عنوان مثال اگر کسی دنبال نماد شمس در تبریز بگردد پاسخی نداریم و اگر از ما بپرسد مقبره شمس کجاست، خوی را نشان می‌دهیم که وضعیت این مقبره هم اصلاً مناسب نیست.

ضرورت استفاده از نمادهای آذربایجان‌شرقی و تبریز بر روی اسکناس‌ها

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با تأکید بر ضرورت استفاده از نمادهای آذربایجان‌شرقی و تبریز بر روی اسکناس‌ها، ادامه داد: من به وزیر فرهنگ هم در این‌باره تذکر داده‌ام، نباید نسبت به نمادهایمان بی‌توجه باشیم، وقتی صحبت از فراهم بودن زیرساخت‌ها می‌شود منظور تنها هتل نیست، بلکه زیرساخت به نمادسازی و برخی کارهای نرم‌افزاری هم اشاره دارد.

سعیدی خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از آسیب‌های کشور ما این است که همه با وقوع یک اتفاق تا ۶ ماه گوش به زنگ هستند، اما بعد یادشان می‌رود، برای تبریز ۲۰۱۸ هم متولی لازم است تا با برگزاری جلسات متعدد، مطالبه‌ها را مطرح کنند و پیگیر باشند.

 وی در پایان بر ضرورت استفاده و بهره‌مندی از ظرفیت مردم به ویژه جوانان تأکید کرد.

۲۰۱۸ نقطه آغازین تحول گردشگری استان

«مرتضی آبدار»، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در این میزگرد، با بیان این‌که مصوبه‌ی دولت برای این رویداد شامل سال شمسی ۱۳۹۷ بود، گفت: تبریز ۲۰۱۸ یقیناً بازتعریفی در حوزه گردشگری است که با توجه به تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی شاهد تحول این صنعت خواهیم بود. در دو سال پیش، تبریز ۲۰۱۸ را به استان ۲۰۱۸ تبدیل کرده و به زیرساخت و پتانسیل‌های استان در این دوره پرداختیم. 

وی اظهار کرد: این رویداد فرصت بسیار طلایی برای آذربایجان و تبریز در ایران است و نباید این‌گونه فرض کنیم که مدت تبریز ۲۰۱۸ تنها برای یک سال است، بلکه باید برخی برنامه‌ها، تمهیدات و زیرساخت‌ها برای تداوم تبریز ۲۰۱۸ فراهم شود و معتقدم اهداف این رویداد در طول یک‌سال نمی‌تواند محقق شود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی افزود: تبریز ۲۰۱۸ تنها مختص سازمان میراث فرهنگی نیست بلکه متعلق به کل کشور است و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، ستاد و دبیرخانه‌ی آن است، ما از لحاظ برنامه‌ای و نرم‌افزاری کتابی برای تبریز ۲۰۱۸ تهیه کرده و با امضای معاون رئیس‌جمهور، وظایف را به همه مدیران کل استان ابلاغ کردیم. 

آبدار با اشاره به چالش‌های تبریز ۲۰۱۸، خاطرنشان کرد: نداشتن درک صحیح رویداد جهانی در کشور، عدم تبیین صحیح جایگاه و موضوع رویداد، ایجاد انتظارات کاذب از رویداد، نبود ثبات مدیریتی در سطوح مختلف ملی و استانی، عدم بسترسازی مناسب برای جلب مشارکت عمومی، تأثیر سیاست‌های بین‌المللی ضد ایرانی در معرفی رویداد، وجود برخی محدودیت‌ها و نگاه سلیقه‌ای به مقوله گردشگری، نبود هم‌افزایی ملی برای رویداد، عدم تخصیص به موقع و کافی اعتبارات، عدم برنامه‌ریزی بخش خصوصی در جلب گردشگران، کمبود زیرساخت‌های گردشگری، کمبود اعتبارات آموزش، تبلیغات و بازاریابی در حوزه گردشگری و عدم همراهی دستگاه‌ها و نهادها در اجرای برنامه‌های مصوب از جمله چالش‌های رویداد تبریز ۲۰۱۸ بود. 

تبریز در ردیف مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده قرار دارد

وی با بیان این‌که در ایران سه مقصد گردشگری ناشناخته، کم‌تر شناخته شده و شناخته شده تعریف شده است که تبریز در ردیف مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده قرار دارد، افزود:  مجموعه استان با استفاده از فرصت بدست آمده همه تلاش خود را انجام داده است تا تبریز و آذربایجان‌شرقی را به‌عنوان یک مقصد گردشگری جذاب به جایگاه متناسب با داشته‌های خود برساند و از همه دستگاه‌های دخیل در امر گردشگری انتظار داریم با همکاری بیشتر امکان ارتقا جایگاه گردشگری استان در میان استان‌های کشور را فراهم آورند. 

 تبریز ۲۰۱۸ به پایان نرسیده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت:  تبریز ۲۰۱۸ به پایان نرسیده بلکه این رویداد نقطه‌ی شروع و آغازین است و هم‌چنان به اجرای برنامه‌های آن تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهیم داد. 

تبریز ۲۰۱۸ فرصت‌های مختلفی برای تبریز ایجاد کرد

آبدار با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده در تبریز ۲۰۱۸، تشریح کرد: افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری، افزایش زیرساخت‌های گردشگری، طرح واژه‌ی گردشگری به‌عنوان کلید توسعه اقتصادی، معطوف شدن نگاه‌های ملی و بین‌المللی با طرح نام تبریز، معرفی تبریز به‌عنوان مقصد گردشگری، ایجاد امکان و برگزاری رویدادهای مختلف ملی و بین‌المللی، ایجاد هم‌افزایی ما بین دستگاه‌های اجرایی استان، مطرح شدن توسعه گردشگری به‌عنوان یک مطالبه عمومی، ارتقای تعاملات با کشورهای خارجی در زمینه توسعه تعاملات گردشگری و حضور مستمر گروه‌های مستندساز داخلی و خارجی از جمله فرصت‌های ایجاد شده در تبریز ۲۰۱۸ است. 

شرایط خاص کشور بر اجرای برنامه‌ها موثر است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که هر برنامه‌ای که نوشته می‌شود به‌صورت ۱۰۰ درصدی اجرا نمی‌شود و برنامه نوعی پیش‌بینی است، اظهار کرد: شرایط خاص کشور بر اجرای برنامه‌ها موثر است، در رویداد تبریز ۲۰۱۸ پس از سخنرانی رئیس‌جمهور، ادامه‌ی این برنامه به طور کامل در شبکه‌ی استانی پخش نشد در حالی که این برنامه از شبکه های ملی و بین‌المللی کامل پخش شد. 

آبدار افزود: شرح وظایف در تبریز ۲۰۱۸ برای هر دستگاه مشخص بود و معتقدم هر یک از این کمیته‌ها باید اقدامات انجام شده در این رویداد را تشریح کنند.

برای این رویداد ۱۰۸ پروژه عمرانی با ۷۶۵ میلیارد تومان اعتبار تا سال ۱۴۰۰ تعریف شده بود

وی با بیان این‌که رویداد تبریز ۲۰۱۸ دارای محور عمرانی بود، گفت: در این رویداد ۱۰۸ رویداد عمرانی با ۷۶۵ میلیارد تومان اعتبار در طول ۴ سال تعریف شده بود و دومین محور نیز رویداد محور بود که ۱۶۳ رویداد در آن تعریف شده و همه دستگاه‌ها در قبال اجرای آن تعهد کردند که تاکنون حدودا بالای ۷۰ درصد از این رویدادها اجرایی شده است.

۱۴۰ پروژه نیز در سطح استان به عنوان خروجی تبریز ۲۰۱۸ بوده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اخیراً با تأمین اعتبار ۱۲۶ میلیارد تومانی از محل استانی، ملی و تبریز ۲۰۱۸،۱۴۰ پروژه مرمتی و زیرساخت گردشگری تعریف و در مرحله واگذاری و اجراست نیز که در سطح استان به‌عنوان خروجی تبریز ۲۰۱۸ بوده است و امیدوارم با اختصاص مناسب اعتبار هرچه زودتر شاهد اتمام آن‌ها باشیم و ۱۸ میلیارد تومان نیز به همه رویدادهای تبریز ۲۰۱۸ اختصاص یافته است.

آبدار با بیان این‌که اعتباراتی برای احیای پروژه‌های تاریخی از جمله ربع رشیدی نیاز است، گفت: ما برای احیای ربع رشیدی ردیف بودجه در نظر گرفته‌ایم و اکنون نیز میراث‌فرهنگی، دانشگاه هنر اسلامی، شهرداری تبریز با همکاری کاوشگران و باستان‌شناسان آلمانی اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهند. 

وی با بیان این‌که معتقدم احیا و اجرای پروژه‌ها و موضوعات تاریخی زمان‌بر هستند، گفت: مسجد مجموعه حسن پادشاه و بازار تبریز، خلعت‌پوشان و چهار منار از پروژه‌های مهم تاریخی تبریز هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به راهکارهای توسعه گردشگری در سال‌های آتی، خاطرنشان کرد: تدوین و برنامه‌ریزی به‌منظور ایجاد یک رویداد دائم، تلاش در راستای بسترسازی عمومی و تبیین اهمیت جایگاه گردشگری در سطوح مختلف افکار عمومی، تلاش در راستای معرفی تصویر واقعی و صحیح از ایران در جامعه بین‌الملل، برنامه‌ریزی به منظور اصلاح نگاه سلیقه‌ای به مقوله گردشگری و صنایع وابسته در سطح ملی، ملزم کردن بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در راستای مشارکت در توسعه گردشگری، تسهیل و بسترسازی جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای ارتقا سطح درآمد ارزی و ایجاد اشتغال در راستای اهداف سند چشم‌انداز، استفاده از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته در زمینه گردشگری، نهادینه شدن نگاه فرابخشی و فرا دستگاهی به مقوله گردشگری در راستای سیاست عبور از اقتصاد نفتی و تکیه بر اقتصاد گردشگر محور از جمله راهکارهای  توسعه گردشگری در سال‌های آتی است.

حجت‌الاسلام «احمد حمیدی»، رئیس کمیته ارتباطات بین‌الملل تبریز ۲۰۱۸ نیز در این میزگرد با بیان این‌که قرار بود این رویداد نقطه آغاز برای جذب گردشگر، معرفی تبریز و ظرفیت‌های گردشگری استان باشد، گفت: متأسفانه نگرش کلان برای استفاده از ظرفیت گردشگری به‌منظور توسعه متوازن کشور وجود ندارد که از این طریق بتوان مشکلات اقتصادی و بیکاری را هم برطرف کرد، این اهتمام را در ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸ هم ندیدم.

اقدامات استانی در رویداد تبریز ۲۰۱۸ راضی‌کننده بود/ اهتمام جدی در سطح ملی وجود نداشت

وی با بیان این‌که اقدامات استانی در رویداد تبریز ۲۰۱۸ راضی‌کننده بود، گفت: با وجود مشکلاتی چون مشکلات اقتصادی و تغییرات مدیریتی، با همکاری نهادهای مختلف، استان ما توانست نسبت به ظرفیت خودش از این موقعیت به خوبی بهره‌برداری کند.

رئیس کمیته ارتباطات بین‌الملل تبریز ۲۰۱۸ ادامه داد: مشکل اصلی در رویداد تبریز ۲۰۱۸ این بود که اهتمام کافی و جدی در سازمان میراث‌فرهنگی کشور به این منظور وجود نداشت، به طوری‌که آقای مونسان معتقد بودند که کتابچه‌ای که با اهتمام نهادهای استان به این منظور چاپ و تدوین شده بود و برنامه‌های تدوین شده در این راستا هیچ کدام به درد نمی‌خورند.

گفتند به زدن چند بنر و برپایی یک جشن، اکتفا کنید!

حمیدی خاطرنشان کرد: یکی از مسئولان وقت سازمان میراث‌فرهنگی کشور گفت که «تبریز ۲۰۱۸ را خیلی جدی گرفته‌اید، با زدن چند بنر و برپایی یک جشن، تبریز ۲۰۱۸ را خاتمه دهید»، نهایت بی‌تدبیری‌ بود که حتی نتوانستند همدان ۲۰۱۸ را هم به سال بعد موکول کنند.

وی گفت: جلسات ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸ هم تنها تا سفر ریاست‌جمهوری به تبریز برگزار شد، به بهانه ملی نبودن شعار، به ما اجازه ندادند شعار تبریز ۲۰۱۸ که با همکاری مردم و تحت‌عنوان «قوجا تبریز باش اوجا تبریز» با ترجمه فارسی و انگلیسی انتخاب کرده بودیم را منتشر کنیم.

رئیس کمیته ارتباطات بین‌الملل تبریز ۲۰۱۸ افزود: شهرداری تبریز در این رویداد از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تلاش خود را انجام داد، وظیفه شهرداری تمیز نگه داشتن شهر است که رئیس‌جمهور و مشاور رهبر معظم انقلاب هم در سفری که به تبریز داشتند، این ویژگی مثبت تبریز را گوشزد کردند، فضاسازی، تمیزی شهر و اجرای برنامه‌های متعدد به‌منظور ارتقاء فرهنگ گردشگرپذیری از جمله برنامه‌های شهرداری تبریز بود.

حمیدی خاطرنشان کرد: صدور پروانه رایگان توسط شهرداری تبریز برای برخی هتل‌ها امتیاز خاصی از طرف شورا و شهرداری به شمار می‌آمد، ساماندهی بازار تبریز و مقبره‌الشعرا هم از دیگر اقدامات بود، با وجود اینکه پروژه مقبره‌الشعرا مربوط به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اما شهرداری تبریز به منظور سازماندهی آن، پیش قدم شد.

نبود فرماندهی واحد را از دیگر مشکلات در تبریز ۲۰۱۸

وی نبود فرماندهی واحد را از دیگر مشکلات در تبریز ۲۰۱۸ عنوان کرد.

 رئیس کمیته ارتباطات بین‌الملل تبریز ۲۰۱۸ در ادامه از انجام ۱۷۶ عنوان فعالیت در مجموعه شهرداری تبریز به‌منظور رویداد تبریز  ۲۰۱۸ خبر داد و گفت: برگزاری ۷۱ عنوان نمایشگاه و نشست ملی و بین‌المللی، امضای هفت تفاهم‌نامه، برگزاری ۱۷ هفته فرهنگی و خواهرخواندگی، تبلیغ در همه مراکز استان‌ها، برگزاری برنامه‌های رسانه‌ای و آموزشی و ملی و فراملی از جمله این برنامه‌ها بود.

در دولت ما اراده‌ی جدی وجود نداشت تا تبریز ۲۰۱۸ را با موفقیت به پایان برساند 

«محمد فاریابی»، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز هم در این جلسه، اظهار کرد: جلسه‌ی امروز، جلسه‌ی خداحافظی تلخ با رویداد تبریز ۲۰۱۸ است، در این مدت فراز نشیب‌ها و وعده‌های زیادی رخ داد و اعضای کمیته‌ی تبریز ۲۰۱۸ چندین بار تغییر یافت، این رویداد نشان داد که در دولت ما اراده‌ی جدی وجود نداشت تا تبریز ۲۰۱۸ را با موفقیت به پایان برساند.

گردشگری تنها با تلاش پنج سازمان به‌صورت واقعی توسعه نمی‌یابد

وی با بیان این‌که از تبریز ۲۰۱۸ آموختیم که فرصت‌ها ساختنی هستند، افزود: از این رویداد آموختیم که طفره رفتن و شانه خالی کردن از مسئولیت توسط مدیران نوعی مد بوده و آن را به راحتی انجام می‌دهند، بخش دولتی هیچ انگیزه و توانی برای توسعه‌ی گردشگری نداشت و معتقدم گردشگری تنها با تلاش پنج سازمان به صورت واقعی توسعه نمی‌یابد. 

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز ادامه داد: صنعت گردشگری می‌تواند بخش عظیمی از افت فروش نفت را جبران کند که معتقدم تحقق این امر باور و اعتقاد قلبی را می‌طلبد که متأسفانه این ویژگی در دولتمردان ما وجود ندارد. 

بی‌برنامگی در تبریز ۲۰۱۸ از اصلی‌ترین مشکلات این رویداد بود 

فاریابی با بیان این‌که ما می‌توانستیم برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ برنامه داشته باشیم، گفت: بی‌برنامگی در تبریز ۲۰۱۸ از اصلی‌ترین مشکلات این رویداد بود، در حالی که ستاد ادعا می‌کند برنامه‌ی یک ساله برای آن ارائه دادیم، پس اگر برنامه داشتیم چرا در اواسط تبریز ۲۰۱۸، قرارداد برند تبریز را انعقاد می‌کردیم یا چرا میدان آذربایجان، فرودگاه و مقبرة الشعرا در طول تبریز ۲۰۱۸ در حال تعمیر بوده و هست؟ 

وی ادامه داد: اگر برای تبریز ۲۰۱۸ برنامه‌ی اساسی داشتیم بی‌شک اکنون همه این برنامه‌ها محقق شده بود. زمانی که برنامه‌ای اجرا نمی‌شود به مفهوم این است که برنامه‌ای وجود ندارد، تنها از روی کاغذ نمی‌توان ادعا کرد که برنامه داریم، اکنون چند روزی از اتمام سال ۲۰۱۸ می‌گذرد، اما هنوز هم اعتباری برای اجرای برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ تأمین نشده است. 

برنامه‌ی بدون اعتبار، حامی و مجری، برنامه محسوب نمی‌شود 

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز افزود: برنامه‌ی بدون اعتبار، حامی و مجری، برنامه محسوب نمی‌شود بلکه آن تنها نوشته‌ای روی کاغذ است.

وحدت فرماندهی برای توسعه‌ی گردشگری در کشور ما وجود ندارد 

فاریابی با بیان این‌که در حوزه‌ی گردشگری متولیان مختلفی در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: وحدت فرماندهی برای توسعه‌ی گردشگری در کشور ما وجود ندارد، همه دستگاه‌ها به نوعی در گردشگری سهمی دارند و ما به طور دقیق نمی‌دانیم متولی اصلی گردشگری در کشور چه کسی است، اگر بگوئیم سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است این گفته دور از انصاف است، چون اعضای سازمانی که در طول سال سه مرتبه  تغییر می‌کند، نمی‌تواند متولی گردشگری شود. 

وی افزود: اگر بخش خصوصی در حوزه‌ی گردشگری مشارکت نداشته باشد، نمی‌توانیم آن را توسعه دهیم، دولت ما در این حوزه چابک نیست، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی باید در حوزه‌ی گردشگری ورود پیدا کنند. 

تبریز ۲۰۱۸ برای ما درسی بود تا به‌صورت دائمی برای استان بازاریابی کنیم 

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز با اشاره به اجرای بازاریابی فرهنگی با حمایت شهرداری، یادآور شد: ضرورت دارد سازمان میراث‌فرهنگی نیز در حوزه‌ی بازاریابی فرهنگی کشور ورود کند، ما اگر بتوانیم برای فرهنگ، سنت، اماکن، باورها، تاریخ و پتانسیل‌های خود بازاریابی انجام دهیم بی‌شک گردشگری ما توسعه می‌یابد، شاید چندین قرن طول بکشد تا رویداد تبریز ۲۰۱۸ مجددا تکرار شود، اما این رویداد برای ما درسی بود تا به‌صورت دائمی برای استان بازاریابی کنیم. 

فاریابی با بیان این‌که تبریز و آذربایجان در ایران بسیار مظلوم واقع شده و کم‌تر کسی دیار ما را به خوبی می‌شناسد، گفت: برخی هم‌وطنان در کشور، استان و حتی تبریز را به‌عنوان مرکز آذربایجان‌شرقی نمی‌شناسند. 

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز افزود: پیشنهاد می‌کنم دپارتمان بازاریابی فرهنگی در تبریز برای نخستین بار در ایران تشکیل شود، دومین طرح نیز طراحی برنامه بازاریابی مقاصد است. 

وی با اشاره به جلب مشارکت دانشگاه‌ها در حوزه‌ی گردشگری، افزود: جلب مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی نیز پتانسیل بسیار بزرگی برای توسعه‌ی گردشگری است. 

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز ادامه داد: آسیب شناسی تبریز ۲۰۱۸ نیز بررسی و کمیته‌ی دائمی بازاریابی مقاصد در استان تشکیل شود، می‌توانیم در کشورهای خارجی آثار تاریخی و فرهنگی خود را بازاریابی کنیم تا گردشگران خارجی به بازدید از تبریز جذب شوند. 

نسبت به تبریز نگاه ملی وجود ندارد

«محمد فرج‌پور باسمنجی»، استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای در ادامه این میزگرد با بیان این‌که متأسفانه نسبت به تبریز نگاه ملی وجود ندارد، گفت: اگر در کتب درسی، اسم شهرهایی مثل یزد و کاشان، چندین بار آمده باشد، یک بار هم اسم تبریز نیامده است، مراغه و تبریز جزو ۱۰ شهر تاریخی کشور هستند و تبریز در زمان‌های مختلف همچون دوران سلجوقیان، اتابکان، ایلخانیان، صفویه و دوران قاجار، ۹ بار پایتخت ملی و محلی شده است.

وی با بیان این‌که در معرفی تبریز به‌عنوان پایتخت جهان تشیع موفق عمل نکرده‌ایم، افزود: با وجود این‌که تبریز یکی از ۱۰۰ شهر مهم جهان اسلام و مهم‌ترین شهر سیاسی کشور بوده و دو مورد از تأثیرگذارترین انقلاب‌ها مثل انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران از تبریز آغاز شده است، آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است.

استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: چرا نباید از ظرفیت‌هایی مانند جاده ابریشم و مسجدی مانند مسجد کبود در تبریز که جزو ۱۰ مسجد زیبای جهان اسلام در میان ۸۰۰ هزار مسجد است، استفاده نکرد. تبریز بزرگترین کانون فرهنگ و جمعیت شمالغرب کشور است.

فرج‌پور گفت: با وجود قرار داشتن بزرگترین سازه آجری جهان در تبریز، نتوانسته‌ایم نمادهایمان را به خوبی معرفی کنیم و باید توجه بیشتری به نمادهای تبریز در کتب درسی و چاپ اسکناس‌ها کرد.

وی با اشاره به راهکارهای توسعه گردشگری در تبریز گفت: توسعه بازار تبریز با اضافه کردن مجموعه‌های تاریخی که کاربرد گردشگری و میراثی ندارند، افتتاح گالری‌های هنری و اکسپوها، راه‌اندازی خطوط میان تبریز و شهرهای همجوار، برگزاری جشنواره‌های غذاهای محلی، عوض کردن دیدها نسبت به سایر ملل، اصلاح قوانین و فعال کردن کنسولگری‌ها از جمله راهکارهای توسعه گردشگری در تبریز بشمار می‌آیند.

میراث‌فرهنگی استان تاکنون از پتانسیل نیروهای جوان ورزش و جوانان استان استفاده نکرده است 

«بهاره کبیری»، دبیر شبکه ملی گردشگری جوانان کشور در این میزگرد با بیان این‌که وزارت ورزش و جوانان با فعالیت‌های متعدد در تبریز ۲۰۱۸، عملکرد مطلوبی کسب کرده است، اظهار کرد: در رویداد تبریز ۲۰۱۸ فرصتی برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت نهادهای مدنی فراهم شد، وزارت ورزش و جوانان بر شبکه‌سازی تخصصی سازمان‌های مردم نهاد خود تصمیم‌گیری کرد و بنابراین تصمیم دبیرخانه‌ی این شبکه نیز در تبریز مستقر شد. 

وی افزود: فاز دوم عملیات شبکه و دبیرخانه، توانمندسازی جوامع میزبان و خدمات‌دهندگان گردشگری در سطح کشور بود، در سطح کشور با انتخاب تبریز به‌عنوان پایلوت، برنامه‌هایی از جمله همایش‌ها، سمینارها، کارگاه‌ها با محوریت ورزش و پتانسیل مردم محلی برگزار شد. 

دبیر شبکه ملی گردشگری جوانان کشور با اشاره به عملیاتی کردن اشتغال زایی و کارآفرینی در فاز سوم شبکه‌ی تخصصی سازمان‌های مردم نهاد، افزود: طی ماه آتی تاسیسات بوم گردی و گردشگری در ارومیه راه اندازی می‌شود، متاسفانه میراث فرهنگی استان تاکنون از پتانسیل نیروهای جوان ورزش و جوانان استان استفاده نکرده است. 

کبیری با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در تبریز ۲۰۱۸، اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد در اجرای پروژه‌های تبریز ۲۰۱۸نقش زیادی ایفا کردند و طی چند ماه آتی نیز اجرای برنامه‌هایی از جمله روستاگردی و شناسایی کریدورهای گردشگری را برعهده گرفته‌اند. 

وی افزود: طرحی با عنوان پایتخت گردشگری جوانان وجود دارد که طبق این طرح هر سال، شهری در کشور به‌عنوان پایتخت جوانان انتخاب می‌شود و احتمال دارد این طرح از تبریز آغاز شود.

«نجف قراچورلو»، معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در پایان اظهار کرد: در رابطه با تبریز ۲۰۱۸ در داخل کشور هم توفیق خاصی به دست نیاوردیم، چه رسد به خارج از کشور، باید بررسی کنیم از داخل کشور چند مسافر به تبریز آمده‌اند؟.

وی تصریح کرد: اگر تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شد، حتماً ظرفیت و ویژگی خاصی داشته است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر ضرورت جلب مشارکت مردم برای موفقیت در چنین رویدادهایی، یادآور شد: پیش از مشارکت باید برای ایجاد قصد و نیت به‌منظور مشارکت، تلاش کرد، به این معنی که باید کاری انجام شود که مردم هم برای مشارکت انگیزه پیدا کنند.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید