خبر فوری

وحشت آمریکا از رقص شمشیر مقابل ایران/وقتی اندیشکده آمریکایی به قدرت اطلاعات کشورمان اعتراف می‌کند! +فیلم

به گزارش هرمزبان به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛امروزه جنگ نرم و نبرد اطلاعاتی یکی از ارکان اصلی قدرت هر کشوری محسوب می‌شود و بر خلاف گذشته که حکومت‌ها برای کشورگشایی به حمله نظامی روی می‌آوردند، اکنون دولت‌ها و حتی بازیگران غیردولتی برای مرزنَوَردی اقدام به انجام عملیات‌های اطلاعاتی می‌کنند. جنگ نرم نسبت به جنگ نظامی به مراتب کم‌هزینه‌تر و در عین حال مؤثرتر است و همین مسئله موجب شده تا قدرت‌های بزرگ برای پیش‌برد اهدافشان بیش‌تر به سوی جنگ غیرنظامی سوق پیدا کنند.

وحشت آمریکا از رقص شمشیر مقابل ایران/وقتی اندیشکده آمریکایی به قدرت اطلاعات کشورمان اعتراف می‌کند! +فیلم

اندیشکده‌های آمریکایی تا کنون بارها و بارها گزارش‌های مفصلی را درباره ظرفیت‌های دوستان و دشمنان آمریکا در جنگ نرم نوشته‌اند. یکی از آخرین گزارش‌ها در این‌باره، گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای اندیشکده شناخته‌شده و تأثیرگذار «رَند» وابسته به دولت آمریکاست. این اندیشکده در گزارشی با عنوان «درس‌هایی از دیگران برای عملیات‌های آینده ارتش آمریکا درون و از طریق محیط اطلاعاتی[۱]»، عملیات‌های اطلاعاتی دوازده بازیگر غیردولتی را بررسی و از آن‌ها درس‌هایی را برای ارتش آمریکا استخراج می‌کند. این دوازده بازیگر عبارتند از: چهار متحد (رژیم صهیونیستی، ناتو، کانادا و آلمان)، چهار بازیگر مهم دولتی (چین، کره شمالی، ایران و روسیه) و چهار بازیگر مهم غیردولتی (حزب‌الله، القاعده، داعش و سازمان‌های مکزیکی قاچاق مواد مخدر). آن‌چه در ادامه می‌آید خلاصه‌ای از نکات مهم گزارش رَند درباره عملیات‌های اطلاعاتی ایران و حزب‌الله است.

قدرت اطلاعاتی ایران مانع «رقص شمشیر» آمریکاست/ هکرهای ایرانی توان نفوذ در سیستم‌های آمریکایی را دارند

ضعف ارتش آمریکا در محیط اطلاعاتی

اندیشکده رَند پیش‌گفتار گزارش خود را با این جمله آغاز می‌کند: «امروزه محیط اطلاعاتی برای [دست‌یابی به] نتایج عملیات‌های نظامی، پیچیده‌تر، گسترده‌تر، فراگیرتر و مهم‌تر از هر زمان دیگری شده است. از آن‌جایی که ارتش آمریکا همان میزان برتری‌ای را که در حوزه زمینی [و جنگ سخت دارد، در حوزه محیط اطلاعاتی ندارد، جا برای تقویت و فرصت برای یادگیری از دیگران برای ارتش آمریکا وجود دارد.» این اندیشکده سپس پیش از آن‌که به دوازده پرونده‌ای بپردازد که اصل گزارشش را تشکیل می‌دهند، نُه پیشنهاد را خطاب به ارتش آمریکا مطرح می‌کند که در حقیقت نتیجه این گزارش هستند:

تأکید و اولویت بخشیدن به تأثیرات درون و از طریق محیط اطلاعاتی.

ترویج دیدگاهی درباره قدرت اطلاعاتی به عنوان بخشی از «تسلیحات ترکیبی» [استفاده ترکیبی از تسلیحات جنگی].

روتین‌سازی و استانداردسازی فرآیندهای مرتبط با عملیات‌ها درون و از طریق محیط اطلاعاتی به منظور دربرگرفتن و یک‌پارچه‌سازی آن‌ها با سایر فرآیندهای روتین کارکنان.

گره زدن اهداف سیاسی، فیزیکی و شناختی به شکلی منسجم به یک‌دیگر و مخابره شفاف این اهداف ترکیبی به «نیروهای مانور» [مسئولان اخلال در تصمیم‌گیری دشمن].

تلاش هماهنگ با وزارت دفاع، و به طور عمومی‌تر دولت آمریکا، برای دست‌یابی به اختیارات گسترده‌تر با هدف عملیات در محیط اطلاعاتی تا یک گام پیش از دشمنی علنی.

وادار کردن نیروهای ذخیره به انجام عملیات‌های اطلاعاتی، عملیات‌های پشتیبانی اطلاعات نظامی و [عملیاتی کردن] دیگر ظرفیت‌های اطلاعات‌محور.

تخریب یا جابه‌جایی دیوار آتش میان [عملیات‌های] امور عمومی و دیگر ظرفیت‌های اطلاعات‌محور.

افزایش حجم و کارآمدی آموزش و تحصیل در زمینه عملیات‌ها درون و از طریق محیط اطلاعاتی و حوزه قدرت اطلاعاتی با هدف انعکاس اهمیت فزاینده این ظرفیت‌ها برای ارتش و ملت آمریکا، و هم‌چنین نقش بزرگ‌تری که در درگیری‌های آینده بازی خواهند کرد.

برداشتن گام‌های لازم برای پر کردن شکاف‌های ظرفیتی موجود [میان آمریکا و بازیگران بین‌المللی دیگر] در زمینه‌های کلیدی، از جمله فضای سایبری، نفوذ، امنیت عملیاتی، و فریب نظامی، از طریق گسترده‌تر، جذاب‌تر و معتبرتر کردن زمینه‌های شغلی موجود در حوزه عملیات‌های اطلاعاتی و ظرفیت‌های اطلاعات‌محور، و تخصص‌های موجود در حوزه مشاغل نظامی.

«عملیات ایوب» و پرواز پهپاد حزب‌الله بر فراز فلسطین اشغالی (زیرنویس فارسی)

گزارش اندیشکده رَند، هم درباره ایران و هم درباره حزب‌الله به نقاط قوت بیش‌تری نیز اشاره می‌کند که پرداختن به همه آن‌ها از حوصله این گزارش خارج است. 

منبع:مشرق

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید