خبر فوری

ضرورت ارائه الگوهای کشت مناسب به کشاورزان استان

به گزارش هرمزبان به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، دکتر ایرج حیدری در نشست بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان که با حضور رئیس و دبیر هیات اجرایی صنف کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد، با اشاره کمبود منابع آبی در استان، تصریح کرد: کشت  گونه های مختلف گیاهی در استان هرمزگان باید متناسب با اقلیم استان باشد.

وی افزود: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشور و کمبود منابع آبی  ترویج  الگو های صحیح کشت و مصرف بهینه آب در کشور به ویژه در بین کشاورزان ضروری است.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان عنوان کرد: کشت محصولات کشاورزی در مناطق مختلف استان باید بر مبنای ظرفیت منابع آبی استان و پایداری آن صورت پذیرد و از کشت های بی رویه که منابع آبی را در معرض خطر قرار می دهد اجتناب شود.

وی با تاکید بر تقویت صنف کشاورزی استان خاطرنشان کرد: صنف کشاورزی استان هرمزگان باید بیش ار پیش تقویت گردد و این صنف با همکاری سازمان جهاد کشاورزی بخش کشاورزی استان را در مسیر صحیح آن مدیریت کنند.

حیدری با تاکید بر کاهش تصدی گری دولت در بخش کشاورزی، اظهارر داشت: باید سایه دستگاه های  دولتی را از بخش کشاورزی کوتاه و مدیریت این بخش به فعالان آن واگذار کرد و دولت توان خود  را به سیاست گذاری برای تقویت این بخش متمرکز کند.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان تصریح کرد: باید کشت های در بین کشاورزان ترویج گردد که  از بازار مناسبی برخوردار باشد و بازار یابی محصولات کشاورزی مقوله بسیار مهمی است که باید متولیان امر در دستور کار خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی استان باید از کشت یک یا چند محصول فاصله بگیرد و با  ایجاد تنوع درکشت های کشاورزان استان ضمن  بازاریابی محصول از متضرر شدن فعالان این بخش جلوگیری بعمل خواهد آمد و در این زمینه جهاد کشاورزی باید کشت های مناسب را به کشاورزان استان معرفی نماید.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان با اشاره به بازار مناسب کشور های حوزه خلیج فارس برای بازاریابی محصولات تولیدی کشاورزان استان، خاطرنشان کرد: با ظرفیت بزرگی که استان هرمزگان به دلیل همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد نباید محصولات تولیدی کشاورزان استان  بر روی زمین بماند و باید از این بازار مناسب به بهترین نحو ممکن برای صادرات محصولات تولیدی کشاورزان بهره برد.

حیدری افزود: توسعه صنایع بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی مقوله بسیار مهمی است که در استان هرمزگان باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد و توجه به این بخش باعث افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی کشاورزان می گردد.

وی با تاکید بر حضور کارشناسان کشاورزی در بین کشاورزان این بخش خاطرنشان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی باید در مزارع کشاورزان حضور میدانی داشته باشند و مشاوره های لازم را از نزدیک به فعالان  این بخش ارائه نمایند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان گفت: استانداری هرمزگان آماده هرگونه حمایت از صنف کشاورزی استان است و با اعتبارات مناسبی که در حوزه اشتغال روستایی وجود دارد  طرح های حوزه کشاورزی جهت دریافت اعتبار به صورت ویژه مورد حمایت  قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی استان، گفت: سازمان جهاد کشاورزی با همراهی و همکاری فعالان این بخش به ویژه صنف کشاورزی استان باید به گونه ای  برنامه ریزی کنند که کشاورزان از درآمد پایداری برخوردار گردند.

حیدری با تاکید بر حذف واسطه های از بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: صنف کشاورزی استان باید به گونه ای برنامه ریزی نماید تا  واسطه های که در بخش کشاورزی استان در زمینه فروش و عرضه محصولات وجو دارد حذف و محصول مستقیم از مزرعه به بازار مصرف کشور عرضه گردد تا هم تولید کنند و هم مصرف کنند از عواید آن بهر مند شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان گفت: کشت محصولات کشاورزی در استان هرمزگان باید هدفمند و با برنامه باشد و از کشت های بی رویه در استان جلوگیری بعمل آورد و در این رابطه سیاست گذاری های جهاد کشاورزی بسیار مهم است.

حیدری خاطرنشان کرد: از تجربه های موفق استان های دیگر  در زمینه بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی باید بهره برد  تا بخش کشاورزی استان تقویت گردد.

وی  با اشاره به تولید همزمان برخی محصولات کشاورزی در چند استان  جنوبی کشور، تصریح کرد: برگزاری نشست های هماهنگی مشترک بین مدیران کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری های هرمزگان، کرمان، سیستان بلوچستان، بوشهر و فارس به همراه روسای سازمان های جهاد کشاورزی و صنف کشاورزی و منابع طبیعی  این استان ها جهت ایجاد یک وحدت رویه در تولید محصولات کشاورزی یک ضرورت است که باید پیگیری شود.

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید