خبر فوری

شاخص ها بیانگر نشاط و حرکت به سمت پیشرفت در هرمزگان است

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری برنا در هرمزگان، دکتر فریدون همتی در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان استانی با ویژگی های منحصربفرد و استراتژیک است که این امر در همه مسائل این استان دیده می شود، عنوان کرد: هرمزگان موقعیت و جایگاهی متفاوتی از دیگر استان ها دارد و به مانند یک ایران کوچک است، به شکلی که مردم از همه استان های ایران در هرمزگان حضور دارند و دست به دست هم داده اند تا با ایده های خود این استان را بسازند.

وی ادامه داد: هرمزگان در راس استان هایی قرار دارد که نقش آفرینی ملی دارند و ما باید نگاه های خود را به وسعت و اهمیت استان هرمزگان تنظیم کنیم.

استاندار هرمزگان افزود: باید همه توانمندی های کشور را در استان جمع کنیم تا هرمزگان روز به روز در مسیر نقش آفرینی ملی، تولید محصولات و دریامحور بودن به جایگاه رفیع و بزرگ برسد و رسانه ها در این مسیر نقش بسیار مهمی دارند.

همتی با بیان اینکه آحاد مردم استان همگرایی خوبی در سفر رئیس جمهوری به هرمزگان داشتند، تصریح کرد: مصوبات خیلی خوبی در این سفر داشتیم که از محل بودجه عمومی و صندوق توسعه ملی برای این مصوبات اعتبار تخصیص یافت و مشکلات اصلی استان گزارش شد و در مصوبات قرار گرفت.

وی گفت: بخش درمان یکی از دغدغه های همیشگی مردم این استان بوده است و در این سفر این مطلب خوب جا افتاد به شکلی که با مصوبات سفر رئیس جمهوری در مجموع هزار و 700 تخت بیمارستانی جدید در استان ایجاد می شود که تحولی بزرگ در دولت دوازدهم برای هرمزگان خواهد بود.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: از مردم هرمزگان می خواهیم سال های 97 و 98 نیز وضعیت کنونی درمان استان را تحمل کنند و به یاری خداوند از سال 99 به شرایط مطلوبی در عرصه بهداشت و درمان به لحاظ سخت افزاری، تجهیزات، نرم افزاری و نیروی انسانی متخصص خواهیم رسید که هیچ هرمزگانی برای درمان نیاز نداشته باشد به استان های دیگر برود.

همتی با بیان اینکه در بخش آب، هرمزگان جزء استان های فراخشک تعریف می شود، اضافه کرد: در سال آبی 96-95 معدل بارندگی در استان 242 میلیمتر بود در حالی که در سال آبی 97-96 این رقم به 48 میلیمتر کاهش یافته است.

وی گفت: بهره برداری از دو آب شیرین کن بزرگ استان، ما را از مصرف آب شرق استان برای بندرعباس بی نیاز می کند و می توانیم آب سدهای شرق هرمزگان را برای تولید و کشاورزی تخصیص دهیم.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: ما به عنوان مدیریت عالی استان بهتر از هر کسی شرایط و مشکلات استان را می شناسیم و شبانه روز در حال تنظیم برنامه هایی هستیم که این مشکلات را مدیریت کنیم و دغدغه و نگرانی بنده در خصوص فرونشست زمین ها به عنوان مسئول استان از همه بیشتر است.

همتی اضافه کرد: برای تامین آب شرب در سال جاری با سختی مواجه هستیم و تدابیر بسیاری اندیشیده شده که علاوه بر منابع بودجه استانی، به طور مستقیم از ماده 10 و 12 مدیریت بحران 62 میلیارد تومان برای هرمزگان کارشناسی شده که برای تصویب به دولت ارجاع شده تا کارهای فوری در خصوص تامین آب انجام دهیم.

وی با بیان اینکه فاز نخست آب شیرین کن 100 هزار مترمعکبی بندرعباس با 20 هزار مترمکعب تولید آب شیرین تا پایان تیرماه سال جاری به بهره برداری می رسد، اظهار داشت: بخشی از تولید اولیه آب شیرین کن مشترک هرمزگان، کرمان و یزد نیز طبق برآوردهای صورت گرفته تا اردیبهشت سال 98 در اختیار استان هرمزگان قرار می گیرد.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان تصریح کرد: دولت در حال بهره گیری از همه امکانات برای مدیریت منابع آب و تامین آب شرب است و رسانه ها نیز باید تبلیغ گسترده و منحصربفرد، منظم و مستمر را در دستور کار قرار دهند تا مردم در مصرف آب صرفه جویی کنند و میزان مصرف آب در استان کاهش یابد.

همتی با تاکید بر اینکه در مجموع طراوات کار و توسعه در استان را در اوج می بینم، افزود: میزان صادرات کالاهای غیرنفتی استان در سال 95 بالغ بر یک میلیارد و 100 میلیون دلار بود و از نیمه دوم سال 96 که روی این کار تمرکز کردیم این رقم در پایان سال گذشته به دو میلیارد و 68 میلیون دلار افزایش یافت.

وی گفت: در این راستا بسیاری از بنادر و گمرکات استان را فعال و شبانه روزی کردیم و موانع صادرکنندگان را برداشتیم و برای سال جاری نیز صادرات سه میلیارد دلار از کالاهای استان را هدف گذاری کرده ایم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه یکی از خواسته های ما این بود که برای بنادر مختلف استان مجوز مرز رسمی صادر شود تا فعالیت تجاری و ملوانی داشته باشند، اظهار داشت: در این راستا و با پیگیری های صورت گرفته مجوز مرز رسمی برای هشت بندر در شهرستان های ساحلی استان هرمزگان صادر شد تا بازرگانان و تجار هر منطقه بتوانند دسترسی مناسب به بنادر نزدیک به محل زندگی خود برای صادرات و واردات کالا داشته باشند.

همتی ادامه داد: با اجرای طرح تجارت کالای ملوانی میزان نرخ بیکاری در استان هرمزگان در نیمه دوم سال گذشته از ده و هشت دهم درصد به هفت و نیم درصد کاهش یافت و معدل بیکاری استان نیز تک رقمی شد که این شاخص ها بیانگر نشاط و حرکت به سمت پیشرفت در استان هرمزگان است.

وی با بیان اینکه با تجدید نظر در آئین نامه تجارت ملوانی میزان معافیت ملوانان برای هر بار واردات کالا از 10 میلیون تومان به 15 میلیون تومان افزایش یافت، افزود: سوخت لنج های تجاری نیز تا آخرین نقطه مرزی به نرخ داخلی محاسبه می شود که تحولی رو به جلو برای لنج داران استان است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان بیان داشت: در همه شهرستان های ساحلی استان و در برخی شهرستان ها در چند نقطه امکان صادرات، واردات و فعالیت تجاری با مرز رسمی فراهم شده و از ملوانان استان می خواهم از فرصت خوبی که از طریق مبادی قانونی و گمرکاتی که تعریف شده استفاده و از این بنادر متنوع دارای مرز رسمی ورود و خروج کالا را انجام دهند و اگر کسی خارج از این مسیر عمل کند برخلاف قانون و مقررات عمل کرده است.

همتی با بیان اینکه فاز دوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در هفته های آینده با حضو رئیس جمهوری افتتاح می شود، خاطرنشان کرد: پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه تولید فرآورده های نفتی در دنیا  محسوب می شود که فاز سوم آن نیز تا پایان سال جاری راه اندازی می شود و در سه فاز 36 میلیون لیتر بنزین و 12 میلیون لیتر نفت گاز تولید خواهد کرد.

وی عنوان کرد: هرمزگان با داشتن دو پالایشگاه نفت بندرعباس و نفت ستاره خلیج فارس، قطب تولید فرآورده های نفتی ایران محسوب می شود.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه در زمینه توسعه روستایی یک و نیم میلیارد دلار منابع از صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار گرفت که سهم هرمزگان از این منابع بالغ بر 400 میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: تاکنون استان هرمزگان با جذب 50 میلیارد تومان از این محل رتبه نخست کشور را دارد.

همتی گفت: سیستم راستی آزمایی برای این تسهیلات روستایی که با نرخ شش درصد پرداخت شده است، قرار داده ایم و از رسانه ها نیز می خواهیم بر این موضوع نظارت کنند.

وی خاطرنشان کرد: هرکسی در حوزه کشاورزی تحصیلات دانشگاهی دارد و بیکار است اگر برای کار در بخش های دامداری، شیلات، کشاورزی و صنایع تبدیلی به صورت فردی و گروهی و تعاونی مراجعه کنند تسهیلات با نرخ صفر درصد برای کارآفرینی در اختیار آنها قرار می دهیم.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به توسعه شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی در استان، ادامه داد: منطقه ویژه پارسیان یکی از مناطقی بود که مسئله آن را با محیط زیست به سرعت حل کردیم و بندر 50 تنی در آن در حال ایجاد است و صنایع پتروشیمی و فولاد با سرمایه گذاری در آن احداث خواهد شد.

همتی اضافه کرد: ایجاد شهرک جدید پتروشیمی در 700 هکتار در بندرعباس، راه اندازی شهرک صنایع دریایی در کنار مجتمع کشتی سازی بندرعباس و ایجاد شهرک صنعتی دو هزار هکتاری در جاسک از دیگر اقدامات در این حوزه است و دو هزار و 500 هکتار در قالب طرح توسعه منطقه ویژه خلیج فارس نیز آماده خواهد شد تا سرمایه گذاری ها در آن افزایش یابد.

وی ایجاد کنسرسیوم برای دستیابی به هدف تولید 10 میلیون تن فولاد در هرمزگان و اجرای 200 طرح آبخیزداری و آبخوان داری چند منظوره را از دیگر اقدامات پیگیری شده جهت اجرا در هرمزگان برشمرد.

استاندار هرمزگان افزود: برای سال جاری هزار کیلومتر راه روستایی در استان هرمزگان احداث می شود و این در حالی است که در کل کشور قرار است هزار کیلومتر راه روستایی ایجاد شود.

همتی گفت: راه اندازی سالیانه هزار هکتار گلخانه محصولات کشاورزی در استان هدف گذاری شده که محصولات کشاورزی را با مصرف آب کمتر تولید می کند و اشتغال را رونق می بخشد.

وی نوسازی بافت های فرسوده به عنوان یکی از سیاست های اصلی دولت و رفع دغدغه های ساکنین مسکن مهر بندرعباس برای ایجاد نشاط و شادابی در این مناطق را از دیگر برنامه های در حال اجرا در استان اعلام کرد.

شایان ذکر است؛ در پایان این نشست از تلاش های خبرنگاران و اصحاب رسانه استان هرمزگان از سوی استاندار هرمزگان تجلیل و قدردانی شد.

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید