خبر فوری

صحبت‌های خواندنی فعال نیجریه‌ای درباره امام خمینی، جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب

به گزارش هرمزبان به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در چهار دهه‌ای که از عمر جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، اثرات انقلاب اسلامی از مرزهای ایران فراتر رفته و بسیاری از آزادی‌خواهان جهان را با خود همراه کرده است.

به مناسبت سالگرد درگذشت امام خمینی (ره)، خبرگزاری فارس با شماری از فعالان سیاسی بین‌المللی سلسله مصاحبه‌هایی ترتیب داده است. یکی از این گفت‌وگوها با «هارون البیناوی» فعال سیاسی نیجریه‌ای و عضو جنبش اسلامی نیجریه است.

وی در این مصاحبه مفصل که بخش کوتاهی از آن در ادامه آمده و نسخه مشروح آن طی روزهای آینده منتشر می‌شود، درباره دیدگاه مردم نیجریه به جمهوری اسلامی ایران، وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه، تلاش سعودی‌ها برای نفوذ در نیجریه و جزئیات کشتار «زاریا» صحبت کرد.

بیناوی در پاسخ به سوالی درباره نظرش در مورد امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران، گفت: «من افتخار ملاقات با ایشان را نداشته‌ام. در سال ۱۹۸۹، روزی که امام خمینی درگذشت، تلخ‌ترین روز عمر من بود. به مادرم گفتم «دیگر زندگی‌ام به سر آمده.» اما او به من گفت «نه، آن‌ها شخص بسیار خوبی را جایگزین می‌کنند.» و بعد گفت که آیت‌الله خامنه‌ای جایگزین شده است.»

وی افزود: «از آن سال تا الان، جمهوری اسلامی با وجود تمام تحریم‌ها، خرابکاری‌ها و تجاوزگری‌های غرب علیه ایران، عملکرد خوبی داشته است. امروز ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان است. ایران با وجود خصومت غرب، با وجود تجاوزگری کشورهای استکباری، در حال توسعه و پیشرفت است، همه این موارد هم مدیون رهبری آیت‌الله سید علی خامنه‌ای است.»

این فعال نیجریه‌ای درباره نظر مردم این کشور درباه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «اگر به نیجریه بروید، می‌بینید که ایران بین گروه‌های ترقی‌خواه و روشنفکران بسیار محبوب است، چراکه این گروه‌ها درک می‌کنند که ایران با وجود تحریم‌های ۳۰ ساله، در حال پیشرفت و توسعه است.»

وی افزود: «من تصاویر بازدید رئیس‌جمهور ایران از کلیساها را در صفحات شبکه اجتماعی‌ام منتشر کرده‌ام. مسیحیان در ایران در اقلیت هستند، اما بسیار مورد احترام قرار دارند. من از نیجریه‌ای‌ها پرسیدم که آیا رئیس‌جمهور بوهاری تا به حال به خانه مسیحیان رفته است؟ نه.»

بیناوی ادامه داد: «این در حالی است که مسیحیان حدود نیمی از جمعیت نیجریه را تشکیل می‌دهند، اما رئیس‌جمهور حتی یکبار هم به خانه یک خانواده مسیحی نرفته است. اما رئیس‌جمهور ایران به خانه مسیحیان می‌رود و با آن‌ها ملاقات می‌کند. رهبر جمهوری اسلامی هم رسمی دارد که بر اساس آن هر سال به خانه یک خانواده مسیحی می‌رود. هدف آن‌ها این است که رواداری مذهبی و همزیستی مسالمت‌آمیز را ترویج کنند.»

متن کامل این مصاحبه مفصل هفته آینده منتشر خواهد شد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید