خبر فوری

مطالباتی برای«عزت»/فرمایشات سال ۹۶ رهبرانقلاب در حوزه سیاست خارجی

خبرگزاری مهر، گروه سیاست، سینا سنجری: چند سالی است که سیاست و رویکردی به جامعه القا می‌شود که بدون اتکا به قدرت‌های غربی و کمک آنها هیچگاه به رشد و توسعه در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و صنعتی نخواهیم رسید.

از سوی دیگر برخی جریان‌های سیاسی جلب نظر قدرت‌های غربی برای همکاری در پروژه‌های اقتصادی و تولید ثروت را در تنزل برخی سیاست‌های خارجی و منطقه‌ای عنوان می‌کنند و معتقدند بدون قفل شدن در اقتصاد بین‌الملل و پذیرش نظام حاکم در جامعه جهانی، «تیک آف اقتصادی» صورت نخواهد گرفت.

تفکری عقیم و بی فایده!

رهبر معظم انقلاب در اول فروردین سال ۹۴ در پاسخ به کسانی که چنین نظراتی را مطرح می‌کنند، فرمودند: «یک دیدگاه معتقد است رونق و پیشرفت اقتصادی با نگاه به بیرون از مرزها امکان‌پذیر است، بنابراین باید سیاست خارجی را تغییر دهیم و با مستکبر کنار بیاییم و زورگویی‌های او را بپذیریم تا مشکلات اقتصادی حل شوند. این دیدگاه کاملا غلط، عقیم و بی‌فایده است»

توصیه‌ای به فرماندهان نیروهای مسلح؛ «مقهور جنگ روانی دشمن نشوید»

آنچه معظم‌له در اکثر دیدارهای خود از مسئولین مطالبه می‌کنند، لزوم دشمن شناسی و آمادگی حداکثری در مقابل توطئه دشمنان انقلاب اسلامی است. ایشان در دیدار نوروزی که در ابتدای سال ۹۶ با فرماندهان نیروهای مسلح داشتند، تصریح کردند: «دشمن، هر یک از بخش‌های نیروهای مسلح همچون ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج را به‌نحوی می‌کوبد تا از درون تهی شوند اما نیروهای مسلح باید از لحاظ سازماندهی روزبه‌روز قوی‌تر شوند»

حضرت آیت الله خامنه‌ای آنچه از فرماندهان نیروهای مسلح خواست، این بود که نسبت به تقویت روحیه نیروهای مسلح اهتمام ورزند. و هیچگونه ضعفی در مقابل دشمن به خود راه ندهند و تحت تاثیر جنگ روانی او نیز قرار نگیرند: «دشمن تلاش می‌کند با استفاده از تاکتیک‌های جنگ روانی، در مسئولان ضعف و تزلزل ایجاد، و احساس “نمی‌شود و نمی‌توانیم” را در آن‌ها القا کند»

سرکوب دشمن، تقرب به درگاه الهی است

در قاموس فکری رهبر انقلاب تسامح در مقابل دشمن هیچ جایگاهی ندارد و سرکوب او نه معنای افراطی‌گری می‌دهد و نه اقدامی درجهت تنش‌آفرینی و ماجراجویی است. مقام معظم رهبری در دیدار نوروزی که با جمعی از مسئولان کشور در ۲۱ فروردین ۹۶ داشتند، برای سرکوب دشمنان نظام اسلامی از تعبیری با عنوان «تقرب به درگاه الهی» استفاده کردند و فرمودند: «امروز جبهه‌ بزرگی از دشمنان خبیث در مقابل نظام اسلامی قرار دارند که هدف همه‌ آن‌ها نابودی یا از درون تهی کردن جمهوری اسلامی است و هرگونه تلاش برای زمین‌گیر کردن دشمن در تضعیف نظام، در واقع همان تقرب به درگاه الهی است»

اگر کسی [مسئولی] می‌خواهد از دشمن بترسد، به حساب ملت نترسد!

امام خامنه‌ای در کنار هر مطالبه‌ای که از مسئولین برای پیگیری حل مسائل معیشتی و اقتصادی دارند، ایستادگی و قاطعیت در مقابل دشمن را هم به آنها گوشزد می‌کنند، گویی در دیدگاه ایشان اگر مسئولین کشور در برابر متخاصمین انقلاب سستی و انفعال نشان دهند، چرخ اقتصاد را هرگز نمی‌توانند بچرخانند.

ایشان در دیدار با فرماندهان و کارکنان ارتش جمهوری اسلامی در ۳۰ فروردین ۹۶،  اصلی‌ترین وظیفه‌ مسئولان در کنار پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را «ایستادگی در مقابل ابرقدرت‌ها و نترسیدن از تشر آنها» دانستند.

رهبر انقلاب یکی از نقاط قوت ملت ایران را روحیه‌ شجاعت و ایستادگی ملت ایران در برابر تشرها و اخم‌های ابرقدرت‌ها عنوان کردند و فرمودند: «برای یک کشور بدترین حالت آن است که مسئولان آن کشور، از تشر دشمن بترسند زیرا این کار، در را برای ورود، تجاوز و تعرض او باز می‌کند»

امام خامنه‌ای خطاب به آنهایی که عربده دشمن لرزه بر دلهایشان می‌اندازد تاکید کردند: «ترسیدن و دلهره از تشر دشمن و تحت تأثیر اخم قدرتمندان قرار گرفتن، اولِ بدبختی است. اگر کسی هم می‌خواهد بترسد، اشکالی ندارد اما از طرف ملت و به حساب مردم نترسد زیرا ملت ایران ایستاده است»

قول بدهید که برای پیشرفت کشور به دشمن چشم نخواهید دوخت

رهبر انقلاب در عین اینکه مخاطب عمده مطالباتشان مسئولین کشور است، اما از سوی دیگر از مردم نیز انتظار دارند تا نظام اسلامی را در برخورد قاطع با دشمنان انقلاب یاری کنند.

مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی که بمناسبت سالروز مبعث پیامبر اسلام(ص) در ۵ اردیبهشت ۹۶ برگزار شد از مردم خواستند «با حضور در انتخابات پیشِ رو، دشمنان اسلام و ایران را مأیوس کنند.»

امام خامنه‌ای در این دیدار مطالبه مهمی را نیز از کاندیداهای انتخابات کردند، مطالبه‌ای که باز هم از جنس مقابله و عدم تاثیرپذیری از دشمن بود؛ ایشان فرمودند: «[از نامزدهای انتخابات می‌خواهم] قول بدهند برای پیشرفت کشور، توسعه‌ اقتصادی و باز کردن گره‌ها، به بیرون از مرزها، نگاه نخواهند کرد بلکه به توانایی‌های ملت و ظرفیت‌های کشور چشم می‌دوزند»

مطالبه‌ای از مردم و پاسخی به یک ادعا؛ «سایه جنگ را حضور مردم از بین می‌برد»

در اندیشه رهبر انقلاب، تا زمانی که مردم در صحنه باشند دشمن جرات نخواهد کرد به خاک کشور تعرض کند.

ایشان در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۶ در دیدار جمعی از کارگران که بمناسبت روز کارگر با معظم‌له دیدار کردند، فرمودند: «حضور کارگران و همه‌ قشرهای ملت در صحنه، همواره سایه‌ جنگ و تعرض و شر دشمن را از سر کشور کم خواهد کرد.»

اما در این میان همان جریان سیاسی که پیشرفت و شکوفایی اقتصاد را منوط به هضم شدن در نظام حاکم بین‌الملل می‌داند، در ایام انتخابات درصدد این بود که بگوید، اگر ما در راس دستگاه اجرایی نباشیم حمله نظامی دشمن به کشور حتمی است.

ایشان در این دیدار در واکنش به ادعای این جریان گفتند: «گاهی می‌شنویم بعضی می‌گویند یا در گذشته گفته‌اند که وقتی ما آمدیم مسئولیت پیدا کردیم، توانستیم سایه‌ جنگ را از سر کشور رفع کنیم، اما این حرف‌ها درست نیست و واقعیت آن است که در تمامی سال‌های متمادی، حضور ملت در صحنه، باعث رفع سایه‌ جنگ و تعرض از سر ایران شده است»

به صراحت اعلام کنید جمهوری اسلامی احتیاجی به این سند [۲۰۳۰ یونسکو] ندارد

مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ با انتقادی شدید از پذیرش بی سر و صدای سند ۲۰۳۰ یونسکو توسط دولت فرمودند: «این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آن‌ها شود، و امضای این سند و اجرای بی‌سروصدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه‌های مسئول نیز اعلام شده است»

مطالبه امام خامنه‌ای از دولت و آموزش پرورش اجرای سند تحول در آموزش و پرورش بجای پذیرش سند ۲۰۳۰ بود. ایشان تاکید کردند: «اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد. با صراحت اعلام کنید جمهوری اسلامی احتیاجی به این سند ندارد»

اصول و مبانی خود را در ارتباطات بین‌المللی با صراحت اعلام کنید

رهبر معظم انقلاب مساله انتخابات را علاوه بر تاثیرات داخلی، همواره در مقیاس بین‌المللی تعریف کرده‌اند. ایشان در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین(ع) در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ در توصیه‌ای به کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، هرگونه قانون‌شکنی و بداخلاقی را مایه امیدواری دشمنان انقلاب عنوان کردند و فرمودند: «آقایان نامزدها باید صراحتاً نشان دهند که در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا و خباثت صهیونیست‌ها ایستاده‌اند»

امام خامنه‌ای در محفل انس با قرآن کریم در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۹۶ نیز به پایداری بر حق و اصرار بر اصول و محکمات انقلابی توسط مردم و مسئولین تاکید کردند و گفتند: «در راه ایمان باید قوی، صریح و ثابت‌قدم باشید و من اصرار دارم که در بیان مبانی اسلامی، آحاد ملت و مسئولین کشور صراحت داشته باشند. پیشرفت ارتباطات بین‌المللی هیچ منافاتی با صراحت در بیان مبانی و اصول ندارد و باید در میدان عمل وارد شد و بر خدا توکل کرد»

مطالبه‌ای از مسئولین برای ایستادگی: «تسلیم زورگویان و قدرت‌ها نشوید»

مقام معظم رهبری انقلابی‌گری را در حوزه سیاست خارجی و برخورد با ابرقدرت‌های سلطه‌گر، نه تنها نافی عقلانیت نمی‌دانند بلکه همواره این دو مولفه را مقوم یکدیگر عنوان می‌کنند.

ایشان در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ تاکید کردند: «انقلابیگری یعنی مسئولان کشور هدفشان راضی کردن قدرت‌ها نباشد و بدون انفعال و تسلیم در مقابل زورگویان، فریب آن‌ها را نخورند و با دوری از ضعف نفس در مقابل شیطان بزرگ، همت و هدف خود را در به‌کارگیری نیروها و عناصر داخلی، حل مشکلات و راضی کردن مردم متمرکز کنند»

امام خامنه‌ای در این مراسم ضمن مطالبه از مسئولین برای مقاوم‌سازی کشور جهت مبارزه با تحریم‌ها، خاطر نشان کردند: «باید کشور در مقابل تحریم‌های آمریکا، مقاوم‌سازی شود. آمریکایی‌ها با وقاحت هر روز ساز جدیدی علیه ملت ایران کوک می‌کنند که مسئولان باید در مقابل آن‌ها کشور را از همه‌ جهات سیاسی و اقتصادی مقاوم کنند»

دانشجویان نباید در قید ملاحظات دیپلماتیک باشند!

رهبر انقلاب در دیدارها و سخنرانی‌های متعدد خود درعین اینکه به برخی ملاحظات دیپلماتیکِ دیپلمات‌های کشورمان اشاره می‌کنند اما همواره بر صراحت و قاطعیت برخی اقشار همچون دانشجویان درمقابل دشمن خارجی تاکید دارند. ایشان در دیدار با جمعی از دانشجویان در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ فرمودند: «مجموعه‌های دانشجویی در برخورد با دشمن خارجی آزاد هستند و برخی ملاحظات درخصوص مسایل دیپلماسی برعهده‌ی دیپلمات‌ها است اما دانشجویان باید مواضع خود را در قبال مسایل خارجی، صریح و بلند اعلام کنند»

به دشمن اعتماد نکنید! کوتاهی نشان دهید دشمن وقیح می‌شود!

امام خامنه‌ای در دیدار بعدی خود اولویت منافع ملی بر قواعد بین‌المللی و فاصله گذاری بادشمن و عدم اعتماد به او، خطاب به مسئولین کشور فرمودند: «منافع ملی ما نباید تحت تحمیل خارجی [از جمله هنجارهای بین‌المللی] قرار گیرد. مسئولان باید با دشمن خارجی و عوامل داخلی او فاصله گذاری جدی کنند. هر جا عرصه کار با بیگانگان است باید با دقت، وسواس و احتیاط کامل وارد شد و بگونه ای سخن گفت که اعتماد به دشمن در آن احساس نشود» (۲۲ خرداد – دیدار مسئولان نظام)

ایشان انفعال در مقابل دشمن را باعث وقاحت او دانستند و خطاب به مسئولان دستگاه سیاست خارجی تاکید کردند: «وقتی دشمن با وقاحت در مقابل شما ایستاده است، هر نوع کوتاهیِ شما را حمل بر ضعف و ناچاری می‌کند و گستاخ‌تر می‌شود، بنابراین باید کاملا مراقب بود. بسیاری از مسائل با آمریکا اساساً قابل حل نیست زیرا مشکل آمریکا با ما […] اصل جمهوری اسلامی است» (۲۲ خرداد – دیدار مسئولان نظام)

مطالبات امام خامنه‌ای از مقامات و قعالان جهان اسلام: «به آمریکا اعتماد نکنید!»

رهبر انقلاب در سخنرانی‌ها و دیدارهایی که در سال ۹۶ با برخی فعالان سیاسی جهان اسلام و مقامات برخی کشورهای همسایه داشتند، همواره تاکید کرده‌اند که دولت‌ها و نخبگان جهان اسلام نباید به برخی قدرت‌ها ازجمله آمریکا اعتماد کنند و اسیر برخی توطئه‌ها و نقشه‌های طراحی شده صهیونیست‌ها در منطقه شوند.

«باید در مقابل آمریکایی‌ها هوشیار بود و به هیچ وجه به آنها اعتماد نکرد زیرا آمریکا و اذناب او، مخالف استقلال، هویت و وحدت عراق هستند.  به هیچ وجه به آمریکایی‌ها اعتماد نکنید زیرا آنها منتظر فرصت هستند تا ضربه خود را وارد کنند»  (دیدار نخست وزیر عراق – ۳۰ خرداد)

«دنیای اسلام به‌ویژه روشنفکران و علمای اسلامی باید همان‌گونه که جمهوری اسلامی مواضع خود را در قبال دشمنان و معارضین، صراحتاً اعلام می‌کند، موضع خود را در اعلام برائت از ستمگران و ظالمانی که در ماه رمضان مردم یمن را مورد تهاجم قرار دادند و در حمایت از این مردم مظلوم و دیگر مسایل جهان اسلام، به‌طور صریح اعلام کنند حتی اگر طواغیت از این موضع‌گیری ناراضی شوند» (خطبه های نماز عید فطر-۵ تیرماه)

«مسئله‌ فلسطین نباید به‌هیچ‌وجه مورد غفلت قرار گیرد. چه جایی بهتر از بیت‌الله‌الحرام و مکه و مدینه و عرفات و مشعر و منا برای اظهار عقیده و بیان مواضع ملت‌های مسلمان درخصوص فلسطین و مسجدالاقصی وجود دارد» (دیدار با کارگزاران حج – ۸ مرداد)

«ایران و ترکیه باید در مقابله با این حادثه، هر اقدام ممکن را انجام دهند و دولت عراق نیز باید به‌صورت جدی اقدام کند. آمریکا مایل است که همواره یک عامل ایذایی علیه ایران و ترکیه در اختیار داشته باشد. قدرتهای خارجی و رژیم صهیونیستی به‌دنبال ایجاد یک “اسرائیل جدید” در منطقه و ایجاد وسیله‌ای برای اختلاف و نزاع هستند» (دیدار رئیس‌جمهور ترکیه-۱۲ مهر)

«مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آنها اعتماد نکنید. آمریکاییها خودشان داعش را به‌وجود آوردند و بدون تردید هروقت فرصت بیابند دوباره به عراق ضربه خواهند زد» (دیدار نخست وزیر عراق-۴ آبان)

«نگذارید با توطئه سکوت مسائل اصلی دنیا اسلام توسط امپراطوری خطرناک و سهمگین تبلیغات غرب که دست صهیونیستهاست نادیده گرفته شود. فلسطین یک مسئله مهم دنیای اسلام است که بطور کلی نادیده گرفته می‌شود» (دیدار شرکت‌کنندگان در کنفرانس اتحادیه بین المجالس سازمان همکاری اسلامی-۲۶ دی)

کوتاه آمدن در مقابل آمریکایی‌ها، آن‌ها را جَری و گستاخ می‌کند!

رهبر انقلاب در دیگر دیدارهای خود در سال ۹۶ نیز مسئولین را بشدت از اعتماد به دشمن و انفعال در مقابل او منع کرده‌اند چراکه معتقدند دشمن با همه توان درصدد نابودی ماست و در این راه از هیچ کاری دریغ نخواهند کرد.

«همواره در تصمیم گیری‌ها و تعامل های بین المللی به یاد داشته باشید که دشمن همه توان خود را برای نابودی شما بکار گرفته است و از هر بهانه‌ای هم استفاده می کند» (مراسم تنفیذ دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری–۱۲ مرداد)

«کوتاه آمدن در مقابل آمریکایی‌ها، آن‌ها را جَری و گستاخ می‌کند بنابراین تنها راه، مقابله و ایستادگی است. یادتان نرود! در راه حرکت به سمت آرمانها دشمن اصلی شما آمریکاست» (دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان-۱۱ آبان)

«یکی از شیوه‌های دشمن، ناامیدکردن جوانهاست؛ متأسفانه عده‌ای بلندگوی دشمن شدند و در فضای جامعه می‌پراکنند که آقا نمیشود درمقابل اینها ایستاد. چرا نمی‌شود؟ آیه‌ یأس می‌خوانند که ملاحظه قدرت‌ها را بکنیم؛ نه! ملت ایران توانست نظام پادشاهی را دور بیندازد. ما دیدیدم که می‌توانیم» (دیدار بسیجیان با رهبر انقلاب- ۱ آذرماه)

«مسئولان باید به سردمداران فاسد رژیم آمریکا اثبات کنند که ملت ایران به برکت اسلام، زیر بار زور نمی‌رود. ملت ایران بر مواضع شرافتمندانه و قدرتمندانه‌ی خود خواهد ایستاد و در مسائل مهم مربوط به منافع ملی، عقب‌نشینی در قاموس جمهوری اسلامی معنی ندارد. زورگویی هرجا جواب دهد، در جمهوری اسلامی جواب نخواهد داد» (مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی-۲۶ شهریور)

پای قدرتمند خود را با عصای بیگانه عوض نکنید

امام خامنه‌ای پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای بارها گفته بودند که به مذاکره با آمریکا و شرکای اروپایی‌اش خوشبین نیستند اما درعین حال مانع اجرای پروژه‌ای که دولت امید شروع کرده بود نیز نشدند.

پس از انعقاد توافق هسته‌ای و اجرای آن از دی ماه ۱۳۹۴، آمریکایی‌ها نقض عهدها و بدقولی‌های برجامی خود را آغاز کردند و تا امروز کار را به آنجایی رساندند که حتی مسئولین ارشد وزارت امور خارجه کشورمان، که از متولیان اصلی برجام هستند، به دستاوردهای «هیچ» برجام اعتراف کرده‌اند.

آنچه از تعابیر و فرمایشات رهبر انقلاب درخصوص روابط بین‌المللی در سال ۹۶ برمی‌آید، قطع ارتباط با کشورهای دنیا نیست. ایشان در دیدارها و سخنرانی‌های خود بارها بر ارتباطات گسترده با دنیا تاکید کرده‌اند اما مکررا به مسئولین هشدار داده‌اند که از تجربه برجام بهره بگیرند و اسیر دسیسه‌ها و لبخندهای ظاهری سیاستمداران غربی نشوند.

«از اول انقلاب همواره بر ارتباطات گسترده با دنیا تأکید داشته‌ام اما می‌گویم: پای قدرتمند خود را با عصای بیگانه عوض نکنید. مذاکره [برای برجام] اشکالی نداشت اما باید مراقبت و دقت لازم انجام می‌گرفت تا این‌گونه نباشد که هر غلطی که طرف مقابل انجام بدهد، نقض برجام محسوب نشود اما هر اقدام ایران، نقض برجام محسوب شود» (دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری-۳۰ شهریور)

«دولت‌های اروپایی بر برجام تأکید دارند اما این کافی نیست. اولاً اروپا باید در مقابل اقدامات عملی آنها بایستد؛ ثانیاً از ورود به مسائل دفاعی ما باید پرهیز کند؛ اینکه همان حرف را بزنند که چرا ایران در منطقه حضور دارد، یا چرا ایران موشک دارد؛ ما این را از اروپایی‌ها قبول نمی‌کنیم» (دیدار نخبگان جوان علمی با رهبر انقلاب-۲۶ مهر)

«قبلا اعلام کردیم و باز هم اعلام میکنیم که امکان دفاعی کشور قابل مذاکره و چک و چانه زدن نیست. اینکه بگویند چرا فلان ابزار دفاعی را دارید، چرا آن را تولید می‌کنید، چرا تحقیق می‌کنید؛ ما درباره آن چیزهایی که اقتدار ملی‌مان را تأمین می‌کند، با دشمن هیچ چک و چانه‌ای نداریم(مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش-۳ آبان)

پیشنهاد امام خامنه‌ای به رئیس‌جمهور روسیه: «دلار را از معاملات اقتصادی حذف کنید»

رهبر انقلاب در سال ۹۶ در دیدار مهمی که رئیس‌جمهور روسیه با ایشان داشتند، نسخه‌ای را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و بی اثر کردن آن ارائه کردند. پیشنهاد امام خامنه‌ای به ولادیمیر پوتین، «حذف دلار» از مبادلات تجاریِ میان کشورهای همسایه بود.

«بدون توجه به تبلیغات منفی دشمنان برای تضعیف روابط کشورها، می‌ توانیم تحریم های امریکایی ها را با روشهایی از جمله حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی دو یا چند جانبه، بی ‌اثر و امریکا را منزوی کنیم» (دیدار رئیس‌جمهور روسیه-۱۰ آبان)

ولادیمیر پوتین در این دیدار با تائید سخنان رهبر انقلاب درخصوص تحریم دلار در مبادلت تجاری دوجانبه و چندجانبه گفت: «برخی تولیدکنندگان و صاحبان صنایع روسی دعا می‌کنند تحریم‌های آمریکا پایان نیابد، زیرا موجب شده به ظرفیت‌های آن‌ها توجه شود. از سال ۲۰۱۴ یعنی آغاز تحریم‌های آمریکا، منابع مالی را عمدتاً به پیشرفت علمی و فناوری اختصاص دادیم و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم.» 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید