خبر فوری

آمارهای خواندنی از نخستین سال‌های فعالیت بورس تهران

به گزارش هرمزبان به نقل از شفاف، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار در مراسم نکوداشت پنجاهمین سال فعالیت بازار سرمایه کشور، به ارائه خلاصه‌ای از تاریخ بازار پرداخت و گفت: برای نخستین بار در سال ۱۳۱۲ موضوع لزوم تاسیس بورس در کشور مطرح و به دنبال آن در سال ۱۳۱۵ اولین اقدامات اجرایی آغاز شد. پس از پایان جنگ جهانی و گذشت چند سال بالاخره مذاکرات برای تاسیس بورس در سال ۱۳۳۷ مجدد آغاز شد و این بار نیز تا سال ۱۳۴۵ که قانون بورس به تصویب رسید، این موضوع به تعویق افتاد.وی ادامه داد: سرانجام در پانزدهم بهمن ماه سال ۱۳۴۶ معاملات بورس با سهام دو شرکت نفت پارس و بانک توسعه صنعتی و معدنی آغاز شد.

به این ترتیب در سال آغازین معاملات تنها ۵/ ۱ میلیون تومان معامله انجام شد، البته ارزش معاملات در یک‌سال بعد به دوازده میلیون تومان رسید.به گفته محمدی، پس از ۱۰ سال تعداد شرکت‌های بورسی به ۱۰۲ شرکت رسید و ارزش معاملات سالانه هم به ۵/ ۴ میلیارد تومان رسید. همچنین تعداد کارگزاران از یک به ۲۶ کارگزار افزایش یافت. وی در ادامه تاکید کرد: در طول ۱۰ سال ابتدای فعالیت بورس در مجموع ۱۵ میلیارد تومان معامله انواع اوراق بهادار بود که ۸ میلیارد تومان آن مربوط به سهم و ۷ میلیارد تومان آن به اوراق قرضه اختصاص داشت.

محمدی در ادامه به تحولات بازار سرمایه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: متاسفانه دوران ۱۰ ساله دوم بورس همزمان با دوران جنگ تحمیلی بود که معاملات کم رونقی را در آن بازه زمانی شاهد بودیم. حتی در طول سال‌های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰، هیچ سهمی معامله نشد. به این ترتیب ارزش کل معاملات بازار در طول ۱۰ سال دوم به ۲۰ میلیارد تومان رسید. وی در ادامه به افزایش سرمایه‌گذاری در دهه ۷۰ اشاره کرد و گفت: در این دهه شاهد الکترونیکی شدن معاملات بودیم. به این ترتیب تابلوی الکترونیک جای تخته سیاه را گرفت.محمدی در ادامه به بررسی روند آماری بازار پرداخت و گفت: در حالی تعداد شرکت‌های بورسی در سال ١٣٧٦ معادل ٢٦٣ شرکت بود که این تعداد در سال ١٣٩٦ به ٥٨٥ شرکت رسیده است.

وی ادامه داد: در حالی نسبت ارزش معاملات بازار سرمایه به تولید ناخالص داخلی کشور از ۵/ ۲ درصد در سال ۸۵ به ۱۷ درصد در سال جاری افزایش یافته که نسبت ارزش بازار به تولید ناخالص داخلی کشور از ۱۴ درصد در سال ۸۵ به ۳۵ درصد در سال ۹۵ رسیده است. پیش‌بینی می‌شود این نسبت در سال جاری به ۳۷ درصد نیز برسد. همچنین در این مدت ارزش معاملات بازار سهام نیز بعد از تعدیلات تورمی و بر‌اساس ارزش‌های جاری، ۹۲۰۰ برابر شده است . رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهاراتش به جایگاه بازار بدهی اشاره کرد و گفتند: در دو سال اخیر بازار بدهی به جایگاه بسیار مناسبی در تامین مالی دولت دست یافته است.

در این راستا پروژه‌های تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان از منافع این توسعه بهره‌مند شده‌اند. وی در ادامه افزود: در حال حاضر ارزش بازار بدهی به ١٦٠ هزار میلیارد تومان رسیده است و بانک‌ها، شرکت‌ها و دولت‌ها از منافع این موضوع بهره‌مند شده‌اند. به گفته محمدی، تمامی عوامل مزبور نشان از آماده‌سازی فضا و شرایط برای پذیرش در بورس‌های جهانی و بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران دارد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید