در این هفته ، تعداد 24 میلیون و 326 هزار سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 44 میلیارد و 736 میلیون ریال معامله شد. از مجموع معاملات انجام شده ، 41 درصد مربوط به خرید سهام به ارزش بیش از 18 میلیارد و 469 میلیون ریال و 59 درصد مربوط به فروش سهام به ارزش بیش از 26 میلیارد و 267 میلیون ریال بوده است. معاملات انجام شده توسط هفت شرکت کارگزاری فعال در بورس منطقه ای هرمزگان انجام شده است.

پرونده معاملات نخستین ماه تابستان در بورس انرژی ایران بسته شد/ دادوستد ۱۱.۶ هزار میلیارد تومان اوراق و حامل انرژی

هرمزبان –در نخستین ماه تابستان ۱۴۰۲، بورس انرژی ایران میزبان معاملات انواع فرآورده‌ هیدروکربوری، برق، اوراق سلف، قرارداد آتی، گواهی سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله، گواهی ظرفیت و گواهی سپرده حامل‌های انرژی در یک‌هزار و ۲۵۰ معامله و به ارزشی بیش از ۱۱۶ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل ازایلنا از بورس انرژی ایران، در ۲۱ روز معاملاتی تیرماه معادل ۶۴۲ هزار و ۴۲ تن انواع حامل انرژی در تابلو نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی این رکن بازار سرمایه مورد مبادله قرار گرفت. ارزش یک‌هزار و ۲۰ معامله انجام‌شده در این تابلو نزدیک به ۱۱۳ هزار و ۸۶۹ میلیارد ریال بود که ۹۷.۹ درصد ارزش کل معاملات بورس انرژی در این ماه را به خود اختصاص می‌داد.

در این ماه دادوستد فرآورده‌های «گاز مایع»، «نفتای سبک» و «ته‌مانده برج تقطیر» در رینگ بین‌الملل بیش‌ترین ارزش معاملات بورس انرژی ایران را به خود اختصاص دادند.

تابلو اوراق سلف موازی استاندارد فرآورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی نیز در تیرماه شاهد خرید و فروش ۹۱۰ برگه سلف موازی استاندارد به ارزشی بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۱۸۲ میلیون ریال بود.

در تابلوی معاملات فیزیکی برق بورس انرژی ایران نیز در ماهی که گذشت افزون بر ۲۵۲ میلیون و ۳۶۰ هزار کیلووات‌ساعت برق در ۵۹ معامله به ارزش ۴۸۰ میلیارد ریال میان تولیدکنندگان و متقاضیان برق ردوبدل شد. در این ماه شاهد تبادل مالکیت ۵۹ میلیون و ۶۲۱ هزار کیلووات‌ساعت برق در قالب اوراق سلف برق در ۵۱ معامله بودیم که ارزشی بیش از ۵۹ میلیارد و ۳۴۳ میلیون ریال را به ثبت رساند.

تالار برق سبز بورس انرژی ایران نیز در ماه نخست تابستان شاهد معاملات بیش از ۲۸ میلیون و ۴۴۹ هزار کیلووات‌ساعت برق در ۸۵ معامله بود. ارزش این معاملات در تیرماه در مجموع به ۹۸۲ میلیارد و ۵۳۶ میلیون ریال رسید.

بورس انرژی همچنین در تیرماه شاهد دست‌به‌دست‌شدن ۱۷ هزار و ۳۰ برگه گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در ۲۰ معامله و به ارزشی افزون بر ۴۰۰ میلیارد و ۵۲۶ میلیون ریال بود.

در ۲۱ روز معاملاتی ماهی که گذشت در بازار مصرف‌کنندگان بزرگ برق در تابلو اوراق گواهی ظرفیت نیز هفت معامله انجام شد که طی آن شش هزار و ۸۱۶ برگه گواهی ظرفیت به ارزش بیش از ۵۰۷ میلیارد و ۲۳۳ میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

بورس انرژی در این ماه همچنین میزبان معاملات چهار قرارداد آتی به ارزش ۸۹ میلیون و ۲۷۲ هزار ریال بود.

عرضه‌کنندگان برتر

گفتنی است شرکت‌های پتروشیمی نوری با ۲۹۱ هزار و ۸۰۰ تن، نفت ستاره خلیج فارس با ۲۳۳ هزار و ۶۴۰ تن، پالایش نفت آبادان با ۲۱۱ هزار و ۹۴۴ تن، پتروشیمی بوعلی‌سینا به ارزش ۱۷۱ هزار و ۹۴۸ تن و پالایش نفت امام خمینی با ۱۱۹ هزار تن برترین عرضه‌کنندگان تیرماه در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی بودند.

همچنین شرکت‌های پتروشیمی خارک، پالایش نفت اصفهان، ملی گاز، پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز به‌ترتیب رتبه‌های ششم تا دهم عرضه‌کنندگان این ماه در بورس انرژی را به خود اختصاص دادند.

 

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید