خبر فوری

استفتاء از مقام معظم رهبری در مورد احکام استفاده از فضای سایبری

استفتاء از مقام معظم رهبری در مورد احکام استفاده از فضای مجازیبه گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری جواب سوال ها در مبحث احکام استفاده از فضای سایبری به توصیف ذیل هست:

  مالکیت آثار در فضای سایبری

آیا کپی کردن کار‌های گرافیکی یا دانلود فیلم، کلیپ و آهنگ با ذکر مرجع در فضای سایبری اشکال شرعی دارد؟ج. آیا کپی کردن کار‌های گرافیکی یا دانلود فیلم، کلیپ و آهنگ با ذکر مرجع در فضای سایبری اشکال شرعی دارد؟

اگر قرائن و ظواهر یا متعارفی وجود دارد که در این چنین امور استفاده برای عموم آزاد هست، اشکال ندارد و مگر استفاده، معامله و کپی برداری بنابر احتیاط واجب جایز نیست. آیا گفت وگو یا شوخی با نامحرم به نحو صوتی، عکسی یا نوشتاری و نیز فالو یا لایک کردن جنس مخالف در فضای سایبری حرام هست؟ج.

  ارتباط با نامحرم در فضای سایبری

آیا گفت وگو یا شوخی با نامحرم به نحو صوتی، عکسی یا نوشتاری و نیز فالو یا لایک کردن جنس مخالف در فضای سایبری حرام هست؟

ج. ۱) نوشتن کافی نیست، اما خواندن عقد بصورت تلفنی و امثال آن با رعایت شرایط لازم اشکال ندارد و یکی از شرایط این هست که بنابر احتیاط واجب در ازدواج با دختر باکره اذن پدر یا جدّ پدری او لازم هست و بنابر احتیاط بدون آن عقد صحیح نیست.

  عقد موقت در فضای سایبری

۱) آیا خواندن صیغه عقد موقت در فضای سایبری برای حلال شدن ارتباط مجازی صحیح هست؟

۲) برای خواندن عقد حتماً لازم هست طرف مقابل را بشناسیم؟

بنده کارمند هستم استفاده شخصی از اینترنت و فضای سایبری در محل کار در حد احتیاج چه حکمی دارد؟ج.
۱)

۲) تجاوز به حریم شخصی دیگران از مسیر فضای سایبری از لحاظ فقهی چه حکمی دارد؟ج.

  استفاده شخصی از اینترنت در محل کار

فی نفسه جایز نیست. بنده کارمند هستم استفاده شخصی از اینترنت و فضای سایبری در محل کار در حد احتیاج چه حکمی دارد؟

  حریم شخصی در فضای سایبری

تجاوز به حریم شخصی دیگران از مسیر فضای سایبری از لحاظ فقهی چه حکمی دارد؟

 

انتهی پیام/

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید