چکیده
مصرفگرایی و نبود یک الگوی صحیح در مصرف، امروزه بسیاری از کشورها را با چالش فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مواجه ساخته است. اهمیت اصلاح الگوی مصرف در کشور، با توجه به اهتمامی که در سالهای اخیر، مقام معظّم رهبری به این مهم داشتهاند، بر کسی پوشیده نیست. این مقاله تجارب زنان خانواده در اجرایی کردن الگوی مطلوب مصرف، اعم از صرفهجویی، پرهیز از اسراف و مصرف کالای داخلی را از زبان آنان، بررسی کرده است. انجام این مطالعه از طریق «بررسی اسناد» و روش «فوکوس گروپ» صورت گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد با توجه به جزئینگر بودن روحیة زنانه، خلّاقیت، لطافت، و تأثیرگذاری بسیار بر همسر و فرزندان، زنان نقش زیادی در اجرای مصرف مطلوب در خانواده دارند. این تجارب هرچند جزئی میتواند تغییراتی اساسی در الگوی مصرف خانواده و جامعه ایجاد کند. مطرح شدن این تجارب در سطح جامعه، میتواند دو پیامد مثبت داشته باشد: از یک سو، موجب میشود دیگر زنان نیز آن را بهکار گیرند، و از سوی دیگر، موجب خواهد شد سیاستگذاران هم از توانمندی زنان آگاه شده، علاوه بر اتخاذ سیاستهایی مبتنی بر آموزش خانواده و نیز حمایت از تجارب موفق به عنوان الگویی فرهنگی، از توانایی و تجارب زنان، در زمینة ظرفیتهای سیاستگذاری مصرف در خانواده و اجرای آن، برای تحقق الگوی مصرف مطلوب در جامعه، بهره گیرند.
کلیدواژه ها: خانواده؛ الگوی مصرف؛ صرفه جویی؛ مصرف کالای داخلی؛ گروه کانونی
نویسندگان:
معصومه موذن سلطان آبادی: مدرس جامعه الزهرا
سید محمد حسین هاشمیان: مدیر گروه
مجله دین و سیاست فرهنگی – دوره 2، شماره پیاپی 5، زمستان 1394.