خبر فوری
هرمزبان:

وزارت نیرو برای طرح 550هزار هکتاری خوزستان مجوز تخصیص آب نداد

مدیرعامل موسسه جهادنصر گفت:با وجودی که بسیاری از اراضی کشاورزی خوزستان در فاز دوم درحال کشت هستند اما وزارت نیرو تاکنون مجوز تخصیص آب را به این اراضی نداده است.
یدالله شمایلی در پنجمین نشست شورای کشاورزی خوزستان در محل سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی با‌اشاره به اینکه طرح احیاء اراضی 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در دو فاز اجرایی می‌شود گفت: فاز اول شامل 312 هزار هکتار بود که به دلیل عدم ارائه مجوزهای لازم از سوی وزارت نیرو به 290هزار هکتار کاهش یافته است که تاکنون از این مقدار 266هزار هکتار انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال جاری فاز نخست این طرح به اتمام می‌رسد یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده فاز نخست باید تا پایان سال 1395 تکمیل می‌شد اما به دلیل تاخیر در پرداخت اعتبارات به امسال موکول شد.
شمایلی خاطرنشان کرد: از 1.5 میلیارد دلار اعتبار صندوق توسعه که به این منظور اختصاص یافته تاکنون یک میلیارد و 150 میلیون دلار آن به ریال تبدیل و در اختیار قرار گرفته شده و حدود 350 میلیون دلار آن باقی مانده است.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو برای تخصیص آب فاز دوم این طرح همکاری نمی‌کند گفت: این در حالیست که بخش عمده اراضی درحال کشت هستند و در واقع این طرح جنبه بهبودی دارد و جنبه توسعه ندارد.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر اظهار کرد: در مصوبه 15 فروردین ماه سال جاری حل معضل ریزگردها، آب و فاضلاب و طرح احیاء اراضی 550هزار هکتاری به صراحت اعلام شده است.
شمایلی گفت: در موافقت نامه سال 1395 حدود 980 میلیارد ریال از اعتبارات شبکه‌های فرعی برای پمپاژ و تامین برق برخی از ایستگاه‌های مورد استفاده در آبیاری تحت فشار هزینه شده است.
وی افزود: فاز اول طرح مراحل پایانی خود را سپری می‌کند اما برای فاز دوم طرح پیوست زیست محیطی الزامی است.
طرح 550 هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری از جمله طرحهای سفر سال 1375 مقام معظم رهبری به استان خوزستان است که قرار است 550 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بهسازی و به آبیاری قطره‌ای تبدیل شود.
غلامرضا شریعتی درخصوص شکایت سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان از موسسه جهادنصر گفت: فاز دوم طرح احیاء 550هزار هکتاری باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان باید شکایت خود از موسسه جهادنصر را پس گیرد و نباید مانع توسعه استان شود.
استاندار خوزستان در بخشی دیگر اظهار کرد: 44 هزار میلیارد ریال برای احداث شبکه‌های اصلی آب در فاز دوم مورد نیاز است.
شریعتی با انتقاد از عدم همکاری وزارت نیرو در تخصیص آب فاز دوم طرح 550هزار هکتاری یادآور شد: اجرای کامل این طرح خواست مردم، مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری است با این وجود هنوز وزارت نیرو مجوز تخصیص آب را نداده است.
همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: طرح عظیم احیاء اراضی 550هزار هکتاری هیچگونه پیوست زیست محیطی ندارد.
وی با‌اشاره به اینکه وزارت نیرو و جهادکشاورزی در این خصوص مسئولیت نمی‌پذیرند، یادآور شد: EC رودخانه جراحی به علت ورود زهکش‌های اراضی حاصل از این طرح به 11هزار و 800 واحد رسیده درحالیکه این عدد دو برابر ECزهکش نیشکر است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: باوجود اینکه نخیلات باید پس از برداشت آبیاری شوند اما نخیلات شادگان در دو ماه گذشته آبیاری نشده‌اند.
محمدرضا شمسایی افزود: وضعیت ذخایر آبی در استان عادی نیست.
وی با بیان اینکه آبی برای کشت در حوضه مارون و به ویژه زهره وجود ندارد، یادآور شد: نباید به کشاورزان امید کشت داد چراکه در اثر خشکسالی متضرر می‌شوند.
شمسایی گفت: متاسفانه در مکان‌هایی که نباید کشت شود اراضی به زیر کشت می‌روند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید