خبر فوری

برگزاری نخستین نشست آسیب‌شناسی صنعت گردشگری هرمزگان‌

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایسنا، ‌در این نشست خانم فائقه اتابک ( معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان) و آقایان شهرام داوری (فعال گردشگری و رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان هرمزگان)، مهدی شیرخانی (راهنمای گردشگری و مدیر موسسه آموزشی، پژوهشی مشق آفرینش)، مذکور انوری (کارشناس اقتصاد گردشگری و رئیس بانک گردشگری شعبه بندرعباس) و مجید ظفریان (مدرس دانشگاه و مدیرکل هتل هما بندرعباس)، به بررسی آسیب‌های صنعت گردشگری هرمزگان با محوریت تورهای گردشگری به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد مقاومتی پرداختند که مشروح این نشست در ادامه آمده است:

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی هرمزگان با بیان اینکه موانع و مشکلات بسیاری در حوزه گردشگری در سطح استان هرمزگان داریم، اظهار کرد: برای پیدا کردن راهکارهایی در راستای حل این موانع ابتدا باید ببینیم هدفمان چیست و از این صنعت چه می‌خواهیم.

گردشگری هرمزگان در کیش و قشم خلاصه‌شده است

شهرام داوری با اشاره به اینکه هر صنعت لازمه‌ها و نیازهای زیرساختی دارد، افزود: متأسفانه  کشورمان در گردشگری جهانی نسبت به کشورهای توسعه‌یافته بسیار عقب است؛ با توجه به اینکه چشم‌انداز گردشگری دنیا تا سال 2020 از شرق آسیا به سمت خاورمیانه است باید ببینیم نسبت به این چشم‌انداز کشور ایران و استان هرمزگان در کجا قرار دارد.

وی با بیان اینکه ابتدا باید یک استراتژی برای گردشگر داخلی و خارجی تعریف و در راستای آن اهداف و ابزاری داشته باشیم، اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر گردشگری استان هرمزگان در جزایر کیش و قشم خلاصه‌شده و ما متولیان گردشگری نتوانسته‌ایم در شناساندن سایر نقاط استان به مردم، راهنمایان گردشگری و آژانس‌های سطح کشور موفق باشیم.

متولی اصلی گردشگری میراث فرهنگی است

این فعال گردشگری تصریح کرد: متولی اصلی گردشگری میراث فرهنگی است درحالی‌که گردشگری مذهبی کشور به دست اداره اوقاف مدیریت می‌شود که ازنظر بنده باید تحت مدیریت میراث فرهنگی قرار بگیرد.

داوری با اشاره به اینکه مشکلات استان هرمزگان زیربنایی بوده و با کمبود شدید نیروی متخصص مواجهیم، عنوان کرد: در بحث آموزش و همه شاخه‌ها از دفتر گرفته تا مراکز اقامتی، پلیس و … باید خیلی کار کنیم تا به استانداردهای لازم برسیم و تحقق این  امر نیاز به همکاری همه دارد.

در جذب گردشگر خارجی نزدیک به صفر هستیم

وی با بیان اینکه ‌هزینه بسیار کمی در بحث تبلیغات گردشگری می‌شود، خاطرنشان کرد: هرمزگان با بیشترین نوار ساحلی و بیشترین تعداد جزیره (14 جزیره) آن‌طور که باید شناخته‌نشده و بوم گردی و گردشگری طبیعی بی‌نظیر این استان که از برترین‌های کشور است، جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده است.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی هرمزگان با اشاره به اینکه در بحث جذب گردشگر خارجی نزدیک به صفر هستیم، بیان کرد: مدیر بنز در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود در آینده‌ای نزدیک ربات‌ها جایگزین نیروی کار تمامی کارگاه‌ها و صنایع جهان می‌شنود و تنها صنعتی که نیاز به حضور فیزیکی انسان دارد صنعت گردشگری است.

میراث فرهنگی باید بروکراسی‌های اداری را برای جذب سرمایه‌گذار کم کند

داوری با بیان اینکه در استان هرمزگان تعدد تصمیم‌گیری در مراکز وجود دارد و ریال زیرساخت‌ها تعریف‌نشده است، ابراز کرد: یکی از بخش‌های مهمی که در حوزه گردشگری باید روی آن کار شود جذب سرمایه‌گذار است، بخش خصوصی یکی از بهترین و دلسوزترین بخش‌ها است.

وی با اشاره به اینکه تأمین امنیت سرمایه‌گذار و ایجاد دید مثبت در او اولین گامی است که باید برداشته شود، اظهار کرد: مجموعه دولت و میراث فرهنگی باید به‌عنوان متولی اصلی گردشگری از بروکراسی‌های اداری کم کند تا سرمایه‌گذاران انگیزه بیشتری پیدا کنند.

آژانس‌های مسافرتی باید انگیزه داشته باشند

در ادامه مدیرکل هتل هما بندرعباس با بیان اینکه از 77 آژانس مسافرتی استان تنها 20 دفتر و از میان 42 تور لیدر تنها 20 نفر آن‌ها فعال هستند، افزود: وقتی روزنامه‌های پایتخت را ورق می‌زنیم تنها تورهایی که از استان هرمزگان دیده می‌شود کیش و قشم است و هیچ خبری از بندرعباس، بندرکنگ و … نیست.

مجید ظفریان با اشاره به اینکه اگر آژانس‌های مسافرتی انگیزه داشته و فعال باشند می‌توانند با تبلیغات و بازاریابی و تور بستن قدم مؤثری در گردشگری استان بردارند، اضافه کرد: آژانس‌ها در 6 ماهه دوم سال می‌توانند گردشگران بسیاری را وارد استان کنند، هرمزگان علاوه بر خطوط هوایی، جاده‌ای و دریایی، ریل هم دارد و می‌توان به‌راحتی قشرهای متوسط جامعه را جذب این ناحیه کرد.

از ظرفیت‌های اقامتی استان استفاده نمی‌شود

وی با بیان اینکه بندرعباس دو هتل پنج ستاره فعال دارد اما آن‌طور که باید از ظرفیت‌هایشان استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: هرچند مراکز اقامتی استان سرویس‌دهی خوبی نداشته و راضی‌کننده نیستند اما از همین ظرفیت هم استفاده کافی نمی‌شود.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: در مدتی که بنده بندرعباس آمده‌ام، هیچ‌کدام از آژانس‌های مسافرتی برای همکاری به ما مراجعه نکرده‌اند جز یک مورد که نوروز امسال به هتل ما مراجعه کرده و خواست میزی را برای معرفی و فروش تورهای نیم روزه‌شان به مهمانان هتل در اختیارشان قرار دهیم.

هرکس می‌خواهد راه خودش را برود!

ظفریان با اشاره به اینکه آژانس‌هایی مثل علاءالدین و مارکوپولو که در کشور فعالیت گسترده‌ای دارند و عمده‌فروش تور هستند تنها در ایام نوروز تورهایی را به استان می‌فرستند، خاطرنشان کرد: در سایر ایام استان هرمزگان گردشگری ندارد و مسافران غالباً تجاری هستند؛ تنها در ایام خاصی مثل نوروز مسافران به‌صورت خانوادگی به هرمزگان سفر می‌کنند که توری هم وجود ندارد و اکثراً برای خرید می‌آیند و از چادر استفاده می‌کنند.

رئیس  بانک گردشگری شعبه بندرعباس نیز در ادامه بیان کرد: خیلی مسائل در تداوم انقلاب بریده و مسیرها گم‌شده است؛ هرکس می‌خواهد راه خودش را برود و نقش تشکل‌های گردشگری در این میان آن‌طور که باید مؤثر نبوده و فراتر از آسیب‌شناسی نیست! تنها کسانی می‌توانند تأثیرگذار باشند که سازوکار قانونی را متحول کنند.

جامعه دچار افسردگی شده و ما منتظر دولت نشسته‌ایم!

مذکور انوری با بیان اینکه گردشگری باید در سازوکار دولتی و دانشگاهی از سیستم اداری در بیاید و کشور را زنده کند، ابراز کرد: باید سازوکار حرفه‌ای‌تری داشته باشیم و استانداردهای گردشگری‌مان به‌گونه‌ای باشد که کوچک‌ترین تعطیلات نمود گردشگری پیدا کند و جامعه یاد بگیرد به‌جای استارت زدن ماشین از تورها استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه جامعه دچار افسردگی شده و ما بجای هر حرکتی منتظر دولت نشسته‌ایم، اظهار کرد: کافی است یک آژانس مطمئن توری حرفه‌ای با بسته سفری حرفه‌ای داشته باشد تا با اطمینان سفر کنیم و از لحظه‌لحظه آن لذت ببریم.

توسعه گردشگری نیاز به عزمی ملی دارد

این کارشناس اقتصاد گردشگری با تأکید بر اینکه صنعت گردشگری در کشور حلقه‌های گم‌شده زیادی دارد، افزود: باید روزی فرابرسد که بتوانیم تنها با یک ایمیل گردشگران خارجی را جذب کنیم، ما در ابتدای کار قرار داریم و انتظار داریم بدون سازوکار و برنامه‌ریزی شروع کنیم و به نتیجه برسیم.

انوری با بیان اینکه برگزاری چنین جلساتی و گرد هم آوردن کارشناسان و فعالان مختلف مفید است اما بیشتر کار به دوش مراکز متولی اصلی گردشگری است و باید عزمی ملی صورت بگیرد، اضافه کرد: افرادی که حرفشان مستند و قانون می‌شود باید آستین‌ها را بالا زده و کشور را از حالت رکود روانی حاکم بر جامعه نجات داده و برای تبادل آداب و فرهنگ با دیگر نقاط جهان آماده کند.

دولت باید زیرساخت‌های گردشگری را فراهم کند

وی ادامه داد: قابلیت‌های پزشکی، تاریخی، طبیعی و … ما مشخص است و تنها دولت است که باید با فراهم کردن زیرساخت‌ها به پا گرفتن صنعت گردشگری در کشور کمک کند.

مدیر موسسه آموزشی، پژوهشی مشق آفرینش نیز در این نشست با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی در صنعت گردشگری همچون هر حوزه دیگری امری ضروری است که باید سال‌ها زودتر شروع می‌شد، تصریح کرد: ما ظرفیت قانون را جدی نگرفتیم و سعی کردیم برای حل مسائل دیوار آن را کوتاه کنیم و درواقع قانون را فدای عملکرد کردیم.

بخش غیردولتی باید بتواند بخش دولتی را نقد کند

مهدی شیرخانی با بیان اینکه اگر بخش غیردولتی در هر جامعه‌ای احیا شود پیشرفت آن به‌سوی توسعه بیشتر می‌شود، عنوان کرد: در کشور ما سال‌هاست سمن‌ها تنها به اسم وجود دارند، بخش غیردولتی در جهان نقطه بلوغ جوامع است و به آن‌ها اجازه داده‌شده بخش دولتی را نقد کرده و دست در دست هم اشکالات را رفع کنند.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها قبل فردی نقدی را به آمارهای به‌شدت زیاد و غیرواقعی آن زمان سازمان گردشگری از سفر نفر گردشگر ایام عید اعلام کرد، خاطرنشان کرد: همه می‌شنیدیم اما منطق این آمار را بررسی نمی‌کردیم و این فرد تنها پرسید این آمار که دو و نیم برابر جمعیت کشور است چگونه به‌دست‌آمده و مشخص شد اگر فردی از جایی حرکت می‌کند و مقصدش برای مثال قشم است همه استان‌هایی را که پشت سر می‌گذارد به‌عنوان گردشگر در آمار ثبت می‌شود!

گریستن بدون ارائه راهکار مشکلات گردشگری را حل نمی‌کند

این راهنمای گردشگری با بیان اینکه اعتقاد به حوزه گردشگری به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی توسط دولت به‌خصوص دولت تدبیر و امید باعث ایجاد نهادهای اجتماعی شد، ابراز کرد: هنوز توان اصلی که در سرمایه اجتماعی است به خدمت گرفته نشده و ساختارهای اجتماعی ساخته می‌شوند و زنجیره‌ها تشکیل می‌شوند؛ مدتی پیش کمیسیون گردشگری اتاق تعاون تشکیل شد، کمیسیون گردشگری در اتاق بازرگانی بندرعباس، اتحادیه صنایع‌دستی، انجمن راهنمایان گردشگری و حلقه‌های بسیاری تشکیل شد و زمانی که گرد هم می‌آییم در مورد موضوعات مشترک مدام گریستیم اما راهکاری را به میان نیاوردیم.

شیرخانی با اشاره به اینکه هرکس باید از خود شروع کنیم چراکه اگر بخش غیردولتی منتظر بخش دولتی بماند استقلال خود را حفظ نکرده است، بیان کرد: در خصوص گردشگری مذهبی فکر می‌کنم مشکلی نداریم و آژانس‌های بند ب خیلی رونق دارند؛ ما باید همین حوزه‌ای را که داریم کار کنیم و چتر حمایتی خود را بر هر چیزی که بتوان لیبل گردشگری به آن زد پهن نکنیم!

فرهنگ تور و سفر سازمان‌یافته در کشور ایجاد نشده است

وی با بیان اینکه ما همین حوزه‌ای را که در اختیار داریم را هم نمی‌توانیم مدیریت کنیم، اظهار کرد: اگر برای گردشگری استان قله‌ای را دیدیم باید مشخص باید و مسیر رسیدن به آن‌هم شفاف باشد؛ مطالعاتی در این زمینه انجام‌شده که تاریخ‌مصرفش گذشته و بودجه‌ای برای تمدید و به‌روز کردن آن وجود ندارد.

مدیر موسسه آموزشی، پژوهشی مشق آفرینش با اشاره به اینکه شاید در دوره‌ای دیدن هتل 7 ستاره در یک جزیره اولویت مهمی بود اما امروز بوم‌کلبه‌ها و هرچه طبیعی‌تر باشد اولویت بیشتری دارد، افزود: باید به حوزه فرهنگ توجه بیشتری شود افراد اگر بخواهند محلی را ببینند به‌عنوان یک ایرانی ترجیح می‌دهند پیک‌نیک و جوجه را بردارند و به جاده زده و لذت سفر را با خانواده ببرند؛ فرهنگ تور و سفر سازمان‌یافته در کشورمان ایجاد نشده و تا زمانی که فرهنگش وجود ندارد تبلیغ آژانس‌ها هم فایده‌ای ندارد!

هرکه به میراث فرهنگی نقدی را وارد کرده از دور خارج‌شده است!

شیرخانی با بیان اینکه از تخته شدن 10 آژانس توسط میراث فرهنگی که اخیراً صورت گرفته سپاسگزارم، اضافه کرد: ما باید به دنبال ظرفیت واقعی باشیم، اگر قانون‌گذار برای هرکس که کار گردشگری می‌کند و ارز را به خارج از مملکت می‌برد قانونی را مشخص کند که درازای آن باید ارزآوری هم داشته باشد و در غیر این صورت توبیخ و لغو مجوز شود، بسیاری از مشکلات ما خودبه‌خود حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دولت ازلحاظ آماری به دنبال بالا بردن آمارها است نه واقعی کردن آن‌ها، تصریح کرد: قانون به سمن این ظرفیت را داده که از قوانین موجود شکایت داشته و در حوزه تخصصی خود مدعی‌العموم باشد اما این مسئله سابقه‌ای ندارد و اگر داشته از میدان خارجش کرده‌اند! حتی رسانه‌هایی که دید انتقادی داشته‌اند حداقل از جانب سازمان گردشگری به انزوا رفته‌اند!

باید به سمت توسعه کیفیت در آموزش گردشگری برویم

این راهنمای گردشگری با بیان اینکه ازنظر بنده آموزش به‌تنهایی نمی‌تواند کافی باشد، عنوان کرد: در حال حاضر آموزشگاه‌های رانندگی بسیاری داریم اما آیا باوجود قوانین یکسان، همه با یک کیفیت رانندگی می‌کنند؟ آیا آمار تصادفات نشان‌دهنده این نیست که باوجود آموزش، هنوز قانون توسط همه رعایت نمی‌شود؟ باید بپذیریم تنها بخشی از این مسئله به کیفیت آموزش برمی‌گردد.

شیرخانی ادامه داد: در حوزه آموزش گردشگری هم باید نظارت جدی داشته باشیم و نگاهمان به‌جای توسعه کمیت و جذب آمار بالاتر متخصص، فارغ‌التحصیل و راهنمای گردشگری، توسعه کیفیت باشد؛ ما 68 آژانس مسافرتی در استان داریم، دو هزار متر نوار ساحلی و 14 جزیره و … داریم اما صنعت گردشگری جایگاه واقعی‌اش را پیدا نکرده و ورشکست شده است.

آموزش گردشگری باید مبتنی بر نیازسنجی بازار باشد

وی با اشاره به اینکه آموزش گردشگری باید مبتنی بر نیازسنجی بازار باشد، خاطرنشان کرد: تاکنون چقدر در حوزه بازار گردشگری نیازسنجی صورت گرفته که به چه شغل‌هایی برای رسیدن به چشم‌انداز سند توسعه نیاز داریم تا بر اساس آن نیازها آموزش بدهیم؟ در حال حاضر در دانشگاه قشم اکو توریسم آموزش داده می‌شود اما نمود عملی این آموزش در استان دیده نمی‌شود.

مدیر موسسه آموزشی، پژوهشی مشق آفرینش در پاسخ به این‌که چه می‌شود کرد، افزود: تمام نهادها برای تحقق تور که شامل اقامت، میزبانی و … است باید بتوانند در یک بسته جمع شوند، اما در حال حاضر ظرفیت قانون این توانایی را در اختیار سازمان گردشگری قرار نمی‌دهد! برای مثال صنعت حمل‌ونقل به‌صورت خودمختار قیمت تعیین می‌کند؛ ما هنوز ظرفیت اجرایی برای تهیه بسته گردشگری نداریم و دستگاه‌های موازی مثل وزارت امور خارجه وجود دارند که از گردشگری نفع می‌برند اما در راستای سیاست‌های گردشگری کار و هزینه‌ای نمی‌کنند! تمام سفارت‌خانه‌های ایران در سراسر جهان باید در خدمت استان‌ها باشند، اما چنین نیست روابط اندکی که با یکی دو کشور خاص وجود دارد به‌واسطه نگاه سیاسی است و به بیان بهتر گردشگری ما سیاست زده شده است! یا برای مثال مهمانانی که به سفارت‌خانه‌های داخل کشور می‌آیند چند درصد از ظرفیت آژانس‌های داخلی بهره می‌برند؟

میراث فرهنگی باید بپذیرد ان‌جی‌اوها دلسوز گردشگری هستند

شیرخانی با بیان اینکه قانون باید این اختیار را به سازمان گردشگری بدهد که بتواند همه را پای میز بیاورد، ابراز کرد: سازمان گردشگری هم باید بپذیرد ان‌جی‌اوها دلسوز مشترک موضوع گردشگری هستند و ممکن است از زاویه خود ببیند و انتقاد داشته باشد، اگر نظارت سازمان گردشگری بر آژانس‌ها تابع قانون باشد، آژانس ناچار می‌شود توسعه یابد ناچاری مادر خلاقیت و حرکت است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط یکسان افراد آپشن کمتر را انتخاب نمی‌کنند، اظهار کرد: پارسیان کمتر شناخته شده چون ویزای دبی، بلیت هرروزه پرواز تهران وجود دارد و منافع آژانس‌ها را تأمین کرده و ظرفیت قانون باید بتواند یقه آژانس را بگیرد تا فعالیت کند؛ البته این جوال‌دوز را باید به سمت خودمان ‌هم بگیرم که راهنمایان‌ هم در این فضا باید واقعاً در خدمت آژانس‌ها کار کنند و به دین خود و در راه خود نباشند!

وظیفه میراث فرهنگی اعمال سیاست‌های حمایتی، هدایتی و نظارتی بر تأسیسات گردشگری است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در ادامه این نشست اضافه کرد: صنعت گردشگری به لحاظ ساختاری در کشور ما نوپا است و متأسفانه نظام جامعی در این زمینه نداریم؛ یکی از وظایف مهم سازمان گردشگری به‌عنوان متولی اصلی، اعمال سیاست‌های حمایتی، هدایتی و نظارتی بر کلیه تأسیسات گردشگری است و سعی ما این است که در جهت بهبود کیفی خدمات گام برداریم.

فائقه اتابک با بیان اینکه یکی مواردی که باید در آن زمینه برای جذب گردشگر کار شود تأمین زیرساخت‌هاست که درواقع مشکل اصلی ماست، تصریح کرد: با بودجه‌ای که به این سازمان تخصیص داده می‌شود (چه از محل اعتبارات ملی و چه استانی ) نمی‌توان زیرساخت‌ها را در آینده‌ای نزدیک تأمین کرد، اما قدمی که برداشتیم این است که از ظرفیت ارگان‌های ذی‌نفع برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده کنیم .

برنامه راهبردی در حوزه گردشگری در سطح ملی نداریم

وی ادامه داد: برای مثال تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل امور روستایی استانداری و بنیاد مسکن در راستای توسعه گردشگری روستایی داریم، همچنین تفاهم‌نامه‌ای داریم با اداره کل با منابع طبیعی در راستای توسعه طبیعت‌گردی و استفاده از بودجه‌ این ادارات برای توسعه زیرساخت‌ها؛ امسال از بودجه امور روستایی 600 میلیون تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری روستایی و علاوه بر این تفاهم‌نامه‌ها کمیته‌های گردشگری دریایی، گردشگری سلامت و … را فعال کرده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت‌های که نهادهای دیگر دارند بهره ببریم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به اینکه یک برنامه راهبردی در حوزه گردشگری در سطح ملی نداریم، عنوان کرد: بنده این را پیشنهاد دادم که متناسب با ظرفیت‌های استان برنامه‌ای راهبردی تهیه شود تا نقشه راهی برای فعالین این حوزه باشد؛ خیلی استان‌ها این کار را شروع کرده و اقداماتی را متناسب با ظرفیت‌هایشان انجام می‌دهند ما هم شروع کردیم و برای توسعه تورهای داخلی تعامل با دفاتر فعال‌تر شروع کرده‌ایم؛ برای مثال با توجه به اینکه بسیاری از هرمزگانی‌ها برای استفاده از خدمات پزشکی به استان یزد رفته و از آن استان نیز بسیاری برای خرید به هرمزگان سفر می‌کنند، مراکز اطلاع‌رسانی گردشگری سلامت و خرید ایجاد و بسته‌های سفری تهیه شود و با استان کرمان هم رایزنی‌هایی صورت گرفته است و ارزیابی عملکرد ما بر اساس تورهایی خواهد بود که این مراکز برگزار می‌کنند.

در معرفی جاذبه‌های گردشگری موفق نبوده‌ایم

این مقام مسئول با بیان اینکه موضوع مهمی که شاید به آن پرداخته نشده معرفی جاذبه‌های گردشگری است، خاطرنشان کرد: استان هرمزگان از معدود استان‌هایی است که پتانسیل انواع جاذبه‌های گردشگری را با هم دارد اما شاید80 درصد این جاذبه‌ها ناشناخته مانده‌اند، تلاش ما این است که با جذب اعتبار جاذبه‌ها را هدفمندتر و تخصصی‌تر در سطح ملی و بین‌الملل معرفی کنیم.

اتابک با اشاره به اینکه آموزش‌های تخصصی توانمندسازی برای مدیران فنی دفاتر و راهنمایان گردشگری که بتوانند این اهداف را عملی کنند خواهیم داشت، بیان کرد: خیلی افراد مستعد و علاقه‌مند برای صدور مجوز دفاتر فعال مراجعه می‌کنند که ما تصمیم گرفتیم با لغو مجوز دفاتر غیرفعال، افراد فعال و با انگیزه را وارد عرصه کنیم؛ برای دفاتر فعال حوزه توریست سلامت درخواست‌هایی داریم که تسهیلاتی را با سقف 100 میلیون تومان با سود چهار درصد تنها برای اینکه فعال باشند و کار کنند در نظر گرفته‌ایم.

روسیه و عمان بازار هدف گردشگری خارجی هرمزگان

وی با بیان اینکه سازمان گردشگری ارزیابی اولویت‌بندی برای کشورهای بازار هدف گردشگری انجام داده است، ابراز کرد: بر اساس ظرفیت استان هرمزگان شرکت در نمایشگاه‌های بازار هدف را تسهیل کرده‌ایم برای مثال از کشور روسیه به‌عنوان بازار هدف همراه برخی دست‌اندرکاران و خبرنگاران گردشگری روسیه به هرمزگان آمدند به قشم بندرلنگه، بندرکنگ و کیش رفتند و خیلی علاقه‌مند بودند؛ روسیه و عمان به‌عنوان بازار هدف هرمزگان شناسایی‌ شده‌اند و پکیج‌هایی را برایشان در نظر گرفته‌ایم.

در حالی از گردشگری سلامت حرف می‌زنیم که مرکز بهداشتی استانداردی نداریم

در ادامه رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان هرمزگان با اشاره به اینکه مشکل ما این است نمی‌دانیم چه می‌کنیم و هرکس جای خود را در حوزه گردشگری نمی‌داند، اظهار کرد: ما از بحث سلامت حرف می‌زنیم اما بر اساس آخرین ارزیابی‌های وزارت بهداشت هیچ مرکز بهداشتی در هرمزگان صلاحیت فعالیت در بخش سلامت خارجی را ندارد.

فایده‌ توسعه گردشگری سلامت چیست وقتی خود هرمزگانی‌ها به استان‌های دیگر می‌روند؟

داوری اضافه کرد: آژانس‌ها در این زمینه کار می‌کنند اما مرکز سلامتی نداریم، بدون هیچ زیرساختی این استان را به‌عنوان مقصد گردشگری سلامت مشخص کرده‌ایم درحالی‌که اگر در همین کلینیک‌های بدون صلاحیت اتفاقی برای مسافر خارجی بیفتد تا وزارت خارجه هم باید پاسخگو باشد، بنابراین باید توریستی که آمده را کجا ببریم؟ به استان یزد؟ فایده‌ این کار در چیست وقتی مردم خود استان ‌هم برای مسائل پزشکی خود به استان‌های دیگر می‌روند؟  این مسائل ربطی به بخش خصوصی ندارد ضعف ما این است که دولت بالای سرمان است! سرمایه‌گذاران خوبی داریم اما آن‌قدر قوانین دست‌وپا گیر هستند که سرمایه‌گذار را فراری می‌دهند!

وی با بیان اینکه آژانس‌های مسافرتی نمی‌توانند تور ببندند، افزود: وقتی پرواز تهران بندرعباس 500 هزار تومان است و مسافر می‌تواند با 60 هزار تومان به کیش برود چرا باید به بندرعباس بیاید؟ دولت آزادسازی بلیت را انجام می‌دهد اما ایرلاین به بندرعباس نمی‌آید و اکثر ایرلاین‌های کشور به مقصد هرمزگان برای کیش و قشم هستند و تنها مقصد 6 مورد بندرعباس است چون زیرساخت توریستی نداریم.

قابلیت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان تعریف‌نشده است

این فعال گردشگری با اشاره به اینکه ضعف ما تعریف نکردن قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان هرمزگان است، تصریح کرد: دولت سالانه چند همایش سرمایه‌گذاری در استان را تعریف کند، سال گذشته  همایشی برگزار شد و چندین هکتار فضا در جزیره هنگام تعریف کرده بودند! خوب مشخص است سرمایه‌گذار نمی‌آید چراکه به دنبال سرمایه‌گذاری‌های کوچک می‌گردد، وقتی سرمایه‌گذار سال‌ها پشت درمی‌ماند معلوم است که فرار می‌کند!

داوری ادامه داد : مدام می‌گوییم چندین کیلومتر نوار ساحلی داریم اما در بندرعباس حتی یک اسکله تفریحی نداریم، بنده سرمایه‌گذارانی می‌شناسم که حاضرند شناور 30 نفره برای صید دریایی بخرند و تنها به خاطر نداشتن اسکله سال‌ها پشت درها مانده‌اند. بخش خصوصی نمی‌تواند برای ساخت اسکله سرمایه‌گذاری کند چراکه نیازمند سرمایه هنگفتی است.

باید امنیت کامل برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود

وی با بیان اینکه باید امنیت کامل برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود، عنوان کرد: ناهماهنگی بین سازمان‌ها، نهادها و راهنمایان مشکلات زیادی را به وجود آورده است و البته زیاده‌خواهی راهنمایان ‌هم دخیل است، متأسفانه بسیاری راهنمایان با دفاتر خدمات مسافرتی استان‌های دیگر ارتباط می‌گیرند و دفاتر استان را دور می‌زنند؛ باید قانونی باشد تا اگر دفتری در تهران می‌خواهد به هرمزگان مسافر بیاورد با دفاتر استان وارد کار شود نه راهنمایان!

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان هرمزگان با اشاره به اینکه باید به سمتی برویم که چنین مسائلی جرم شود تا کسی جرئت این کار را نداشته باشد، خاطرنشان کرد: باید دو راهکار بلندمدت و کوتاه‌مدت تعریف کنیم، راهکار بلندمدت همان زیرساخت‌هاست و راهکار کوتاه‌مدت می‌تواند پر کردن خلأهای قانونی و آموزشی باشد.

‌اداره بنادر بگوید عاقبت بندر نخل ناخدا چه شد؟

داوری با بیان اینکه ظرفیت اشغال اکثر هتل‌های استان زیر 40 درصد بوده که این خود یک فاجعه است، ابراز کرد: هزینه‌های صنعت حمل نقل استان بسیار بالا است و متأسفانه ورود به هرمزگان زیر سایه بحث تجاری‌اش دارد ضربه می‌خورد؛ اگر هزینه اسکان و حمل‌ونقل هم کاهش یابد یک مشکل اساسی این است که ما جاذبه‌ای برای جذب توریست در بندرعباس نداریم، هیچ ساحلی نداریم! شهرداری آمار می‌دهد در نوروز آن‌قدر سرویس بهداشتی ایجاد کرده‌ام، این چه ظرفیت گردشگری است؟ اداره بنادر باید پاسخگو باشد که بندر نخل ناخدا چرا پس از چهار سال تمام نمی‌شود و گردشگری دریایمان صفر است!

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما فرهنگ مردم هرمزگان و تورهای کوتاه‌مدت است، بیان کرد: مردم استان به طبیعت‌گردی علاقه چندانی ندارند، خیلی‌ها در هرمزگان هنوز هرمز را ندیدند؛ باید روی فرهنگ مردم کار شود، جوان‌ها باید به تورهای کوتاه‌مدت جذب و تشویق شوند و این مسئله باعث می‌شود کم‌کم با خانواده بروند و آن‌ها هم به سفرهای سازمان‌دهی شده درون استانی مجاب شوند.

نیاز به تغییر الگوهای فرهنگی داریم

این فعال گردشگری با بیان اینکه فرهنگ سفر در استان رو به رشد است اما با سرعت بسیار کم، اظهار کرد: مردم ما وقتی می‌خواهد سفر کنند به خانه آشنایان خود می‌روند اما به هتل نمی‌روند، باید برای حل این مسائل الگوهای فرهنگی را تغییر دهیم.

در ادامه معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به اینکه هرمزگان قرار نیست قطب توریست سلامت باشد، افزود: گردشگری سلامت تنها در درمان خلاصه نمی‌شود و استان هرمزگان ظرفیت خوبی در  توریست تندرستی و آب گرم دارد.

صنایع بزرگ استان هیچ عرقی به استان و صنعت گردشگری‌اش ندارند

مدیر موسسه آموزشی، پژوهشی مشق آفرینش در ادامه اضافه کرد: صنایع بزرگ استان که هیچ عرقی به استان و صنعت گردشگری نداشته و حتی یک حساب کوچک در بانک گردشگری برای توسعه حوزه خود ندارند؛ موضوع فرهنگ موضوعی نیست که دولت‌ها آن را درست کنند، نهادهای محلی، اجتماعی و همین فضای مجازی می‌تواند خیلی کارها را درست کند؛ میل به سفر دارد توسعه می‌یابد چراکه از زبان رئیس‌جمهور این مسئله نقل‌قول می‌شود تا فضای مجازی که مدام پر از برنامه و سفر است.

وقتی یک تصادف منجر به ممنوعیت اردوهای دانش‌آموزی می‌شود، انتظار فرهنگ‌سازی داریم؟

شیرخانی با اشاره به اینکه موضوعی که بخش غیردولتی می‌تواند بیشتر نقش داشته باشد فضاسازی، ایجاد انگیزه و آموزش است، تصریح کرد: آموزش باید از دوران کودکی و نوجوانی آغاز شود اما یک سهل‌انگاری و تصادف به‌جای اینکه باعث افزایش زیرساخت‌ها شود، منجر می‌شود به بخش‌نامه‌ای که دویدن دانش آموزان در حیاط مدرسه و یا بردن آن‌ها به اردو ممنوع است!

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر از ظرفیت قانون یعنی نظارت سازمان گردشگری و نهادهای ناظر بر آن و حتی پلیس گردشگری، دفتر هماهنگی و … اتفاق بیفتد با راهنمای گردشگری که قانون را دور می‌زند برخورد می‌شود؛ بنده شبکه‌هایی جذب توریستی که مسافر را به خانه افراد می‌آورد و باعث می‌شود از ظرفیت هتل، مهمانسرا، رستوران و آژانس استفاده نمی‌کند و منافعی برای اقتصاد کشور ندارد را قبول ندارم اما اگر آژانس که نزدیک راهنما است فضا و کرسی ارائه خدمات و درآمدزایی قانونی را برای راهنما فراهم کند، راهنما برای جذب توریست و کسب درآمد به دفاتر استان‌های دیگر مراجعه نمی‌کند.

از ایجاد و ساخت رویداد برای جذب گردشگر غافل مانده‌ایم

مدیرکل هتل هما بندرعباس با بیان اینکه نکته مهمی که از آن غافل مانده‌ایم ایجاد و ساخت رویداد، جشنواره و … است، عنوان کرد: این‌ها همه بهانه‌هایی است که می‌تواند شرایطی را برای جذب گردشگر ایجاد کند؛ جشنواره‌هایی مثل انبه، لیمو، نارنگی، میگو صنایع‌دستی و … ما در بحث محتوا سازی عقب هستیم، بنده در ماه‌های اول ورودم به بندرعباس سفارش یک انیمیشن دودقیقه‌ای برای آشنا شدن با 8 دلیل سفر به بندرعباس را دادم، کارهای بسیاری درزمینهٔ تولید محتوا می‌توان انجام داد.

ظفریان با اشاره به اینکه بنده در صفحه اینستاگرام شخصی‌ام عکس سفرهایم را گذاشته‌ام تا افراد راغب شوند به این مناطق سفر کنند، خاطرنشان کرد: فضای مجازی امکاناتی فراهم کرده که افراد می‌توانند از آن برای جذب گردشگر استفاده کنند، اگر با چیزهای دستی شروع کنیم کم‌کم هرمزگان به‌عنوان یک‌قطب گردشگری شناخته می‌شود و پشت سر آن اتفاقات بزرگ‌تری به وجود خواهد آمد.

همین آمار کم گردشگری توسط گروه‌های غیررسمی صورت می‌گیرد/ عدد یک بهتر از صفر است!

مدیر موسسه آموزشی، پژوهشی مشق آفرینش با بیان اینکه اگر دنبال مقصر هستیم باید از سه دهه گذشته تمام ارگان‌های دولتی و غیردولتی و خودمان را مقصر بدانیم، ابراز کرد: مردم بدون سفر نمی‌توانند بمانند، از همین فضای مجازی گروه‌های کوچکی با عنوان غیر تور و با فرار از تیغ برنده قانون استفاده می‌شود تا درگیری کمتری داشته باشد و به گوشه و کنار استان سفر می‌کنند؛ تولید محتوا به‌صورت اصولی و توسط نهادهای مربوطه و میراث فرهنگی صورت نمی‌گیرد و در عرض مدت کوتاهی، مقدار زیادی تولید محتوا در فضای مجازی توسط گروه‌های غیررسمی انجام می‌شود اما همین افراد آمار کمی را ایجاد می‌کنند و فکر می‌کنم عدد یک بهتر از صفر باشد!

وی گفت: انگیزه برای سفر وجود دارد، متوسط درآمد برای تهیه بسته لوکس سفرهای دور همی و آخر هفته‌ای هم در دسترس است، ما تأسیسات بزرگ گردشگری برای گروه‌های مختلف نداریم در درون شهر نداریم بسیاری از مردم به کوه و دریا پناه می‌برند اما ما هوشمند نیستیم و از این غافلیم که فرهنگ ما این‌گونه است و باید منعطف باشیم؛ همین افرادی که به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند باید با تسهیل گری قانونی تشویق شوند و ورود آن‌ها آسان باشد اما پس از ورود نباید نظارت و حمایت قانونی قطع شود و به آن‌ها فرصتی برای سوءاستفاده داده نشود.

اگر راهنمایان بتوانند جذب مشتری را تضمین کنند آژانس‌ها حتماً به سراغشان می‌روند

در ادامه یکی از راهنمایان گردشگری حاضر در جلسه گفت: بنده چندین پکیج سفر در استان بسته‌ام و محدودیت‌های بسیاری دارم و آژانس‌های داخل استان با من همکاری نمی‌کنند، درحالی‌که بسیاری از راهنمایان از استان‌های دیگر به استان تور می‌آورند، در این زمینه چه‌کارهایی صورت گرفته است؟

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان هرمزگان در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: یک راه‌حل می‌تواند این باشد که انجمن‌ها و آژانس‌ها را به این تورها را ببرید تا مجاب شوند با شما همکاری کنند، اگر راهنمایان بتوانند جذب مشتری را تضمین کنند آژانس‌ها حتماً به سراغشان می‌روند، جذب و حتی بیمه‌شان می‌کند.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در اولویت میراث فرهنگی

یکی دیگر از حاضران در جلسه گفت: وقتی اعلام می‌کنیم مشکل بیکاری داریم، زیرساخت گردشگری و حتی بودجه‌ای در این زمینه نداریم، میراث فرهنگی چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد تا وابسته به بودجه‌های دولتی نباشد؟

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در پاسخ به این سؤال افزود: ما استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، تعامل با سمن‌ها و فعالان گردشگری را در اولویت قرار داده‌ایم.

موتور محرکه گردشگری تور و تور گردان است

ظفریان، یک استاد دانشگاه نیز اضافه کرد: موتور محرکه گردشگری تور و تور گردان است، وقتی تور گردان نتواند خود و کار خود را به‌خوبی شناسانده و ارائه کند ایراد از کار خود اوست.

یکی دیگر از فعالان گردشگری حاضر در جلسه گفت: فرهنگ استان هرمزگان این‌چنین است و ما نتوانستیم بسته‌ای مناسب با این فرهنگ ارائه دهیم؛ تنها اصرار داریم کالایی که داریم را به خورد آن‌ها دهیم و اگر نپذیرند می‌گوییم فرهنگ و شعور ندارند اما واقعیات این است که ما نتوانستیم تورهای جذابی را مطابق فرهنگ و سلیقه مردم هرمزگان برگزار و رسانه‌ای کنیم.

میراث فرهنگی برای افزایش آمار بازدید پایگاه اطلاع‌رسانی‌اش باید فیش حقوقی کارمندانش را اضافه کند!

وی ادامه داد: تبلیغات نباید به کتابچه‌های راهنما محدود شود، هنر میراث فرهنگی این است که با تبلیغات گردشگر را وارد استان کند و بعد راهنما وارد عرصه شود نه اینکه راهنما برود برای مسافری که وارد استان نشده تبلیغات کند.

میراث فرهنگی درزمینهٔ تبلیغات و شناسایی چیز کاربردی نداشته و اطلاعات جامع و کاملی از کل گردشگری استان در سایت آن وجود ندارد، بنده پیشنهاد می‌کنم میراث فرهنگی فیش حقوقی کارمندانش را در سایت قرار دهد تا شاید آمار بازدیدش کمی بیشتر از صفر باشد.

وقتی میراث فرهنگی هنوز عکسی از پارسیان در نقشه خود ندارد چه انتظاری از راهنما می‌توان داشت؟

در نقشه گردشگری هرمزگانی که در میراث فرهنگی قرار دارد منطقه گردشگری پارسیان وجود ندارد و در این زمینه تبلیغات نشده است؛ وقتی میراث فرهنگی استان هنوز عکسی از پارسیان نداشته تا در نقشه کلی استان قرار دهد راهنمایان مجبور می‌شوند به آژانس‌های خارج استان مراجعه کنند.

تهیه و تنظیم از لیدا رضایی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید