خبر فوری

اتحادیه «تادا» یا تجمیع تشکل‌های یک‌بار مصرف دولت‌ساخته/ خوشحالی اصلاح‌طلبان از صدور مجوز مسئله‌دار «تادا»/ اصرار وزارت علوم برای جادادن «تادا» در میان اتحادیه‌های دانشجویی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، از زمانی که حسن روحانی کلید دولت یازدهم را تحویل گرفت، سه جریان دانشجویی با گرایش اصلاح‌طلبی برای تاسیس اتحادیه اقدام کردند که در نهایت در پایان دولت قبل «تادا» تنها اتحادیه‌ای بود که از میان این سه اتحادیه توانست از وزارت علوم مجوز فعالیت بگیرد، مجوزی که نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها آن را تائید نمی‌کند و وزارت علوم همچنان بر قانونی بودن آن تاکید دارد.

اگرچه تشکیل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان ایران یا همان اتحادیه «تادا» از زمانی که روی پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم قرار گرفت حواشی زیادی را به دنبال خود داشت ولی چند وقتی بود که نه وزارت علوم و نه نهادهای دیگری که با این حوزه مرتبط هستند واکنشی به تشکیل این اتحادیه نشان نداده بودند تا اینکه اخیرا نشست خبری سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم برگزار شد و سوال خبرنگاران در خصوص وضعیت این اتحادیه باعث شد تا دوباره جرقه حواشی این ماجرا زده شود.

آنچه مهم است این است که تشکلی با نام اتحادیه تادا امروز در دانشگاه‌های کشور با همین نام در حال فعالیت است و برنامه‌های خود را دنبال می‌کند. اینکه تنها گفته شود این اتحادیه مجوز ندارد و بدون اینکه نظارتی روی فعالیت‌های آن باشد از کنارش عبور شود خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد، به هر حال باید تکلیف این اتحادیه مشخص شود تا در آینده به مشکلی جدی در حوزه آموزش عالی تبدیل نشود.

* میرزایی: اتحادیه «تادا» مجوز گرفته و فعالیت دارد 

اگرچه حسین میرزایی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم در نشست خبری اخیر خود سعی کرد چراغ خاموش از کنار موضوع تشکیل اتحادیه تادا بگذرد ولی پاسخ کوتاهی هم که به سوالات خبرنگاران در این خصوص داده شد کافی بود که این موضوع مجددا در دستور کار رسانه‌ها و صاحب‌نظران این حوزه قرار بگیرد.

میرزایی در نشست خبری اخیر خود در خصوص تشکیل اتحادیه تادا می‌گوید که حرف جدیدی ندارد و قبلا تصمیماتی که در جلسه گرفته شده از طریق رسانه‌ها و سایت وزارت علوم منتشر شده است. از طرفی وی می‌گوید مجوز فعالیت به اتحادیه تادا داده شده و این اتفاق قبلا اطلاع‌رسانی شده است و ورود جدیدی به این موضوع نداشته است.

میرزایی مخاطبان خود را به سایت وزارت علوم ارجاع می‌دهد و می‌گوید اتحادیه تادا مجوز فعالیت گرفته و در حال فعالیت است و بیش از 20 دفتر در دانشگاه‌های کشور دارد. 

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم در خصوص مخالفت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با این مسئله هم معتقد است که یک جلسه‌ای تشکیل شده و در آن تصمیم گرفته شده است و مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها هم مخالفت خود را ابراز کردند و بحث جدیدی در این رابطه وجود ندارد.

* واکنش معاون سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها به اظهارات سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم در خصوص فعالیت «تادا»

پس اظهارات سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم در خصوص فعالیت اتحادیه تادا، حجت‌الاسلام رستمی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: شرایط قانونی در موافقت اصولی تادا رعایت نشده، اگر هم شرایط برای موافقت اصولی تادا رعایت می‌شد این موافقت باز هم به معنای داشتن مجوز انجام فعالیت سیاسی در دانشگاه نبوده و تنها اجازه تدوین اساسنامه است.

وی ادامه می‌دهد: در آخرین جلسه هیات مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان درخواست تادا بررسی و تا پایان جلسه رسمی، این درخواست هرگز از سوی رئیس یا دبیر جلسه به رای گیری گذاشته نشد.

رستمی اضافه کرده است: فارغ از اینکه کدام اتحادیه می‌خواهد شکل بگیرد رعایت مقررات شرط مقدم و لازم است. تا پیش از حضور اینجانب در معاونت فرهنگی سیاسی نهاد دوستانی که پیش از بنده مسئولیت این معاونت را بر عهده داشتند معتقد بودند که روال در مورد موافقت اصولی تادا اتفاق نیفتاده و مسائل شکلی و قانونی رعایت نشده است.

وی ادامه داد: موضوع اعطای مجوز به تشکل‏‌های اسلامی دانشگاهیان(تادا) هم‌اکنون در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است.

* حواشی ششمین جلسه هیأت مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان 

در آن زمان که جلسه مسئولان آموزش عالی در خصوص مجوز فعالیت تادا برگزار شد و بعد از اینکه وزارت علوم در اطلاعیه‌ای خبر از اضافه شدن یک اتحادیه جدید را داد، بحث و بررسی پیرامون قانونی یا غیرقانونی بودن این مجوز صادر شده شدت گرفت و نهادهای مربوطه هرکدام استدلال‌های خود را در خصوص صدور مجوز تادا بیان کردند، ولی در نهایت مشخص نشد چه اتفاقی قرار است رخ دهد و آیا این اتحادیه می‌تواند در دانشگاه‌های کشور فعالیت داشته باشد.

مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از همان ابتدا با نحوه صدور مجوز اتحادیه تادا مخالفت کردند، آنها با استناد به قوانین مربوط به هیات نظارت مرکزی مشترک، ادعای وزارت علوم در رابطه با حضور اکثر افراد دارای حق رای در جلسه این هیات را رد کرده و معتقد بودند که ترکیب و تعداد حاضرین قانونی و دارای حق رای این جلسه رعایت نشده و بر همین اساس مجوز صادره، نمی‌تواند مبنایی قانونی برای آغاز فعالیت تشکل دانشجویی مذکور باشد.

آن چیزی که از حواشی ششمین جلسه هیأت مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان به بیرون درز کرد این بود که مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها این جلسه را در اعتراض به روند صدور مجوز برای اتحادیه تادا ترک کرده‌اند. همان زمان هم عباس شیراوژن قائم‌مقام معاونت فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تشکیل تادا را غیر قانونی دانست و گفت: جلسه اخیر هیات نظارت مرکزی مشترک بدون دستیابی به هرگونه مصوبه و رای گیری پایان پذیرفته است.

مسئولان وزارت علوم خروج مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از جلسه مذکور را دلیلی برای غیرقانونی بودن صدور مجوز اتحادیه تادا نمی‌دانند و معتقدند که رای‌گیری برای این موضوع انجام شده و اکثر اعضا با فعالیت تادا موافقت کرده‌اند.

* نهاد رهبری در دانشگاه‌ها: اطلاعیه وزارت علوم در خصوص تشکیل اتحادیه تادا وجاهت قانونی ندارد/ وزارت علوم: سازوکار رأی‌گیری مطابق نظر وزارت علوم، خدشه‌ناپذیر است

حجت‌الاسلام محمدیان رئیس‌نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در همان زمان در رابطه با آخرین جلسه هیات نظارت مرکزی مشترک بر تشکل‌های دانشجویی به محمد فرهادی وزیر وقت علوم نامه نوشت و ضمن تصریح مجدد بر ایراد قانونی مصوبه مورد وثوق وزارت‌های علوم و بهداشت تاکید کرد که در این جلسه تا زمانی که بنده و معاون فرهنگی نهاد در جلسه حضور داشتیم هیچ‌ اعلام رأی‌گیری از سوی حضرتعالی به عنوان رئیس‌ هیات یا قرائت متن صورت جلسه یا متن نهایی مصوبه از سوی دبیر هیات انجام نگرفت. لذا اعلام مصوبه جلسه در ساعاتی پس از جلسه از سوی پایگاه اطلاع رسانی آن وزارت هیچگونه وجاهت قانونی ندارد. ( متن‌نامه)

پس از انتشار نامه حجت‌الاسلام محمدیان و وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای تلویحا ادعای مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را رد کرد و ضمن تاکید بر بند‌های قانونی صدور مجوز، مجددا به موافقت اصولی صورت گرفته با تاسیس تشکل اسلامی دانشجویان ایران تاکید کرد.

وزارت علوم در اطلاعیه خود که 11 مرداد ماه روی سایت این وزار‌تخانه قرار گرفت، آورده است که ششمین جلسه هیأت مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان با حضور تمام اعضای دارای حق رأی برگزار شد و پس از رأی‌گیری، موافقت اصولی با تشکیل «اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران» (تادا) با دو سوم آرای حاضران به عمل آمد. بنابراین، سازوکار رأی‌گیری مطابق با رویه‌های جاری انجام شده است و از نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خدشه‌ناپذیر است. (متن اطلاعیه)

* عدم انتشار اسناد و صورتجلسه صدور مجوز برای اتحادیه «تادا»

اگرچه پس از این ادعای وزارت علوم برخی اتفاقات و حواشی باعث شد تا ماجرای صدور مجوز برای اتحادیه تادا به حاشیه برود و دیگر به صورت علنی واکنشی نسبت به این موضوع صورت نگیرد ولی همچنان این سوال اساسی که «آیا اتحادیه تادا مجوز فعالیت دارد یا خیر؟» بی پاسخ ماند و البته هیچ اسنادی هم از صورتجلسه و امضای کسانی که آن را امضا کرده‌اند منتشر نشد تا مشخص شود آیا واقعا اکثریت اعضا با تشکیل اتحادیه تادا موافق بوده‌اند یا اتفاقات دیگری رخ داده است.

خیلی‌ها معتقدند با انتشار اسناد و صورت‌جلسه‌ پایانی می‌توان دریافت که آیا حقیقتا امضای واجدین حق رای در جلسه صدور مجوز تادا به حد نصاب رسیده یا اینکه ادعای نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در این خصوص درست است.

به نظر می‌رسد وزارت علوم دولت اعتدال در روزهای آخر تصدی فرهادی بر این وزارتخانه قصد داشت تا یکی از ماموریت‌هایی که از سوی اصلاح طلبان داشت را به سرانجام برساند، ماموریتی برای تشکیل یک اتحادیه اصلاح‌طلب تا بتوانند در زمان انتخابات از این اتحادیه دانشجویی در کف دانشگاه استفاده کنند.

* واکنش اصلاح طلبان به تشکیل اتحادیه «تادا»

اصلاح‌طلبان که از صدور مجوز برای اتحادیه تادا خوشحال بوند در پیام‌های جداگانه‌ای از روحانی برای این اقدام قدردانی کردند و خوشحالی خود را نشان دادند.

عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات طی پیامی در خصوص تشکیل اتحادیه تادا گفته است که: « صدور مجوز اتحادیه دانشجویان تادا گامی به پیش در حرکت دانشجویی است، روحانی متشکریم»

محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم در توئیتی قبل از اینکه تکلیف مجوز تادا نهایی شود، نوشته است: « تشکیل اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران (تادا) را به دانشجویان عزیز تبریک می‌گویم؛ رویداد ساده‌ای که بخاطر سخت‌گیری‌ها به آرزو تبدیل شده بود.

 الیاس حضرتی نماینده مردم تهران نیز در این خصوص توئیتر خود نوشت: «صدور مجوز اولین اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران تادا گامی است در مسیر احیای هویت دانشگاه. به شما افتخار می‌کنیم و کنارتان خواهیم ماند.»

حجت نظری عضو شورای شهر پنجم تهران هم در این رابطه در توئیتی گفته است: «ضمن تبریک تشکیل اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران به دانشجویان همسنگرم، برای دوستانم پیروزی، آزادگی و استقلال کامل آرزو می‌کنم.»

غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران نیز در این خصوص نوشته است: غلامرضا حیدری: « صدور مجوز اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان را به همه دانشجویانی که دغدغه اسلام، آزادی، عدالت و توسعه دارند تبریک می‌گویم.»

اگرچه این واکنش‌ها به نوعی می‌خواهد اینگونه القا کند که صدور مجوز برای تادا انجام شده ولی استقبال گروه‌ها و جناح‌های سیاسی خارج از دانشگاه از تشکیل تادا نمی‌تواند بیانگر نوید خوبی برای ادامه فعالیت اتحادیه دانشجویی باشد.

* اتحادیه «تادا» یا تجمیع تشکل‌های یک‌بار مصرف دولت‌ساخته

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از  خبرگزاری فارس، برخی‌ها معتقدند اتحادیه تادا از تجمیع تشکل‌های یک‌بار مصرف دولت ساخته ایجاد شده است که اگر چنین موضوعی درست باشد تجربه نشان داده که چنین تشکل‌هایی در مواقع حساس بازیچه و پیاده نظام احزاب سیاسی خارج دانشگاه خواهند شد و این ظرفیت را دارند تا کشور را درگیر فتنه‌های جدیدی کنند.

به هر حال به نظر می‌رسد وزارت علوم سعی می‌کند بدون جنجال و چراغ خاموش اتحادیه تادا در جمع اتحادیه‌های دیگر دانشجویی جا دهد و نهادهای مرتبط دیگر را در یک کار انجام شده قرار دهد ولی درکل باید تصمیم درستی برای ادامه فعالیت اتحادیه تادا گرفته شود، اینکه یک جمع دانشجویی با این شرایط بخواهد به فعالیت‌هایش ادامه دهد ممکن است در آینده مشکلاتی جدی را به دنبال داشته باشد، این اتحادیه اگر قرار است به فعالیت‌هایش ادامه دهد باید تکلیف نهایی مجوزش روشن شود.

شاید نیاز باشد شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها به صورت جدی به ماجرای صدور مجوز برای این اتحادیه ورود کند تا در آینده دانشجویان و دانشگاه‌ها با مشکل جدی در این رابطه روبرو نشوند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید