هرمزگان در سوگ سالار شهیدان سیاه‌پوش شد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، همزمان با فرارسیدن ماه محرم، هزار و 200 هیات مذهبی در استان هرمزگان اقدام به برگزاری آئین‌های ماه محرم و گرامیداشت یاد و خاطره قیام اباعبدالله الحسین(ع) و72 یار باوفایش می‌کنند.

هیئت‌های مذهبی پیش از فرارسیدن محرم اقدام به سیاه‌پوش کردن مساجد، تکایا، حسینه‌ها، منازل و ادارات و معابر سطح شهر کرده واسباب و وسایل برگزاری این مراسم از قبیل بلندگو، تریبون، جایگاه، مفروش کردن فضا برای برگزاری مراسم، خرید طبل ، زنجیر و دعوت از روحانیان و مبلغان و وسایل پخت و پز نزولات و پذیرایی را فراهم می‌کنند.

هیئت‌های مذهبی هرمزگان در طول ماه محرم و بویژه در دهه اول محرم با برگزاری مراسم‌های خاص این ماه از جمله روضه خوانی، تعزیه خوانی، مرثیه سرایی، علم گردانی، تشکیل دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی یاد و خاطره قیام امام حسین و 72 یار باوفایش را گرامی می‌دارند.

مردم هرمزگان از دیرباز تاکنون در ماه‌های محرم و صفر در عزای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به شیوه‌های سنتی به عزاداری می‌پردازند که یکی از این عزاداری‌ها "سنگ‌زنی" است.

در این راستا در آستانه ماه محرم پنجمین گردهمایی سنگ‌زنان هرمزگان در شهرستان بندرعباس برگزار شد که در این گردهمایی 15 گروه سنگ‌زنی از روستاهای استان شرکت کردند.

آیین سنگ‌زنی در گویش محلی به "چک چکو" معروف است و پیش از آغاز ماه محرم و پیش از مراسم عزاداری در دهه محرم در شهرها و روستاهای استان برگزار می شود و سنگ‌زنی یا چک چکو به شماره 1029 در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.

همچنین همایش توجیهی مسئولان تشکل‌های دینی و مداحان بندرعباس نیز به مناسبت ماه محرم برگزار شد که مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان در این همایش گفت: محرم فرصتی مناسب برای نهادینه کردن ارزش‌های اجتماعی و هنجارهای اخلاقی در جامعه است.

حجت‌الاسلام علی اکبر انصاری‌راد افزود: هئیت‌ها باید در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) از مبلغان و عالمان دینی استفاده کنند و مداحان هم از افراط و تفریط، رواج خرافه، بدعت و استفاده از آلات موسیقی بپرهیزند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان همچنین از آغاز اعزام هزار و 100 مبلغ به مناطق مختلف این استان در آستانه فرا رسیدن ماه محرم خبر داد و اظهار داشت: تعدادی از این مبلغان بومی استان و باقی از حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و مشهد هستند که مبلغان اعزامی تا پایان دهه اول محرم در مساجد، حسینیه‌ها، هیات‌های مذهبی و مدرسه‌ها و همچنین دانشگاه‌ها و دیگر مرکزها به تبیین فرهنگ عاشورا و نهضت حسینی و پاسخگویی به شبهات دینی و تبیین اهمیت نماز می‌پردازند.

وی تصریح کرد: محرم فرصت مناسبی برای انجام وظایف مهم مبلغان که همان تبلیغ دین مبین اسلام است محسوب می‌شود، چرا که تبلیغ دین یکی از مطالبات مهم مردم و نظام است.

انصاری‌راد تاکید کرد: هیات‌های مذهبی باید در برگزاری مراسم های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، به اقامه نماز جماعت اول وقت اهتمام ویژه داشته باشند، چرا که امام حسین(ع) در ظهر عاشورا و در آن شرایط سخت، نماز اول وقت را ترک نکرد.

در ماه محرم تکایا، مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه هرمزگان میزبان عزاداران حسینی است و از نکات بارز این عزاداری‌ها در هرمزگان تشکیل هیئت‌های عزاداری توسط اقوام و اهالی استان‌های مختلف ساکن در هرمزگان است و مردم برای شرکت در عزاداری به هیئت‌های اقوام مختلف در شهرستان‌های استان مراجعه می‌کنند.

طبق برنامه اعلام شده هرشب پس از اقامه نماز مغرب و عشا مراسم عزاداری و سینه زنی امام حسین(ع) در تمام بقاع متبرکه و صحن امامزاده‌های استان برگزار می‌شود که برخی از این اماکن در ادامه آمده است.

در بندرعباس مراسم عزاداری در حسینیه و صحن امامزاده سید مظفر(ع) واقع در بلوار امام خمینی(ره) و حسینیه ثارالله جنب دادگاه برگزار می شود.

همچنین در دهه محرم مردم می‌توانند به گلزار شهداء بندرعباس، منبر گپ در مرکز شهر و منبرپانهو در بلوار ساحلی رفته و از سخنرانی و مداحی بهره مند شوند.

در دهه محرم صحن امامزاده سیدمحمد(ع) از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) در ورودی شهر حاجی آباد نیز میزبان عزاداران حسینی است.

مسجد جامع رودان نرسیده به گلزار شهداء و صحن امامزاده سیدسلطان محمد(ع) معروف به پیر چوگان یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان رودان و زیارت شاه قطب الدین حیدر در مرکز شهر رودان از مهمترین مراکز برگزاری دهه محرم در این شهرستان است.

مراسم عزاداری دهه محرم در شهرستان بندرلنگه نیز هرشب در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) در محله هدایتی، حسینیه امام جعفرصادق(ع) در محله رودباری، حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) روبروی فرمانداری و حسینیه غضنفری در بازار برگزار می‌شود.

در بندر خمیر نیز مسجد امام علی(ع) واقع در بلوار امام خمینی (ع) یا حسینیه محله لشتقان این شهرستا میزبان عزاداران حسینی است.

در این راستا مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان در نشستی خبری ویژه برنامه‌های محرم و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در هرمزگان را اعلام کرد و بیان داشت: طرح بصیرت عاشورایی، خیمه‌های معرفت، همایش شیرخوارگان حسینی، احلی من العسل و لبیک یا حسین(ع) از مهمترین برنامه‌هایی است که در ایام سوگواری ماه محرم در 50 بقعه متبرکه و مجتمع‌های فرهنگی استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد طاهر گرایلی افزود: برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی و شام غریبان در بیش از 6 مکان مذهبی و توزیع پارچه‌های عزا بین 100 هئیت مذهبی از محل درآمد موقوفات و کمک‌های مردمی از دیگر برنامه‌های ایام سوگواری ماه محرم است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید