خبر فوری

اجرای طرح کمربند سبز با هدف پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی

اجرای طرح کمربند سبز با هدف کاهش جمعیت کیفری زندان و پیشگیری از گسترش حاشیه نشینیعلیرضا احمدی منش معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به تشریح اهداف تفاهم نامه مذکور پرداخت و گفت: مسئله مهاجرت بی رویه به شهر‌ها و ایجاد محلات حاشیه نشین و به تبع آن تصرفات غیرمجاز اراضی به معضلی برای مدیریت شهری در کشور تبدیل شده است.

  وی افزود: محلاتی که به دور از ضوابط و اصول فنی شهرسازی بنا می‌گردند و به خودی خود کانون تولید و ارتکاب بسیاری از جرایم خرد و کلان در سطح شهر‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه در تقسیم کار ملی صورت گرفته وظیفه پیشگیری از گسترش مناطق حاشیه نشین به عهده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه واگذار شد تا ضمن جلوگیری از گسترش این بافت‌های ناهمگون به پیشگیری از افزایش جرایم در این مناطق با استفاده از ابزار‌های فرهنگی، وضعی و امنیتی بپردازد، اضافه کرد: قانونگذار از مهمترین راهکار‌ها برای پیشگیری از گسترش این مناطق را ایجاد کمربند سبز به دور شهر‌ها ذکر کرده که اختصاصاُ از وظایف شهرداری‌ها است.

احمدی منش دراین رابطه توضیح داد: از طرفی دیگر افزایش جمعیت کیفری زندان از چالش‌هایی است که در سالیان اخیر قوه قضاییه و دستگاه‌های فرهنگی و امنیتی کشور را درگیر خود نموده است. چالشی که هم بار مالی فراوانی را متحمل دولت می‌کند و هم تبعات نامبارک محیط زندان از بسیاری از مجرمین جرایم خرد و مجرمین اتفاقی، یک مجرم حرفه‌ای می‌سازد. به همین منظور معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، حسب دستور رئیس کل دادگستری هرمزگان و به منظور بازاجتماعی نمودن مجرمین جرایم خرد، کاهش جمعیت کیفری و نیز پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی اقدام به انعقاد این تفاهم نامه نمود.

این مقام قضایی افزود: بر اساس تفاهم نامه مذکور بیش از ده هکتار از اراضی شمالی بلوار راه آهن بندرعباس با استفاده از نهال‌های مقاوم و بومی توسط محکومین جرائم خردی که بجای مجازات حبس در مورد ایشان مجازات جایگزین به انجام خدمات جنگلداری توسط محاکم کیفری بندرعباس صادر شده است درختکاری می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را علاوه بر پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی و کاهش جمعیت کیفری زندان، بالا بردن سرانه فضای سبز شهر بندرعباس، تلطیف روحیه ساکنین و مسافران با ایجاد مناطق گردشگری و تفریحی، کمک به ایجاد هوای پاک و ایجاد اشتغال عنوان و ابراز امیدواری کرد تا پایان آبان ماه سال جاری آراء لازم برای کاشت درخت و خرید تجهیزات آبیاری تحت فشار برای بوستان مورد نظر صادر و در فاز‌های بعدی مناطق بیشتری تحت پوشش قرار گیرد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید