خبر فوری

مرحوم آیت‌الله مشکینی یک فقیه سیاستمدار تکلیف‌گرا بود

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی در تجلیل از مقام آیت‌الله مشکینی گفت: زُهد ایشان یک موضوع برجسته‌ای بود که احتیاج به یک بحث مستقل دارد تا مورد توجه قرار بگیرد.

وی در توصیف مقام علمی ایشان گفت: ایشان یک فقیه سیاستمدار بود که بسیار فعال بود کسانی در حوزه بوده و هستند که با عملکرد خود معتقدند دین از سیاست جدا است اما آیت‌الله مشکینی با وجود شخصیت علمی و اخلاقی برجسته‌ای که در حوزه داشت در متن سیاست نیز قرار داشت.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه سیاستی که ایشان دنبال می‌کرد سیاست اسلامی بود، گفت: طبق قول امام خمینی(ره) سیاست بر 3 بخش تقسیم می‌شود، سیاست شیطانی که به همراه افتراق، دروغگویی و خدعه ونیرنگ است که سیاستمدار با حیله و تزویر مسئولیت را به تصرف خود درآورد.

تقوی لوح دوم سیاست را سیاست حیوانی دانست که در آن مسئول فقط به فکر رفاه و سعادت این دنیاست و در آن سیاست ابدی مطرح نیست.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان نوع سوم سیاست گفت: سیاست الهی سیاستی است که به همه ابعاد وجودی انسان توجه دارد و آن راهی است که پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) و به طبع آن اولیای الهی آن را دنبال کردند و آن همانی است که در قرآن به آن صراط مستقیم گفهت می‌شود و آیت‌الله مشکینی در متن چنین سیاستی بود.

تقوی با بیان اینکه حضرت آیت‌‌الله مشکینی از سال 41 که لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی ترسیم شد مبارزه را آغاز کرد گفت: بعد از آن در 15 خرداد کار خودرا با روحیه دادن به مبارزین ادامه داد و در سالی که امام خمینی فرمودند امسال مسلمانان عید ندارند در دوم فروردین آن سال در مسجد حجتیه در حالی که نهادهای امنیتی رژیم شاه مسجد را محاصره کرده بودند به سخنرانی علیه شاه و دستگاه حکومت بدون هیچ ترس و واهمه‌ای پرداخت.

وی در ادامه فعالیت سیاسی اجتماعی آیت‌الله مشکینی به تشکیل جامعه مدرسین اشاره کرد و گفت: این جامعه در سال 41 به اسم هیئت مدرسین تشکیل شد که ایشان از ارکان اصلی این هسته بود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: در سال 42 ایشان جزو اصلی ارکان هفت نفره سری بود که خواستار تغییر در دروس حوزوی بودند.

تقوی در ادامه فعالیتهای سیاسی ایشان به اعلام مرجعیت امام در سال 42 اشاره کرد و گفت: وقتی آیت‌الله حکیم به رحمت الهی پیوست عده‌ای از علمای قم امام خمینی را به عنوان مرجع اعلام کردند که اولین آنها آیت‌الله مشکینی بود که بعد از این آیت‌الله مشکینی توسط ماموران شاه دستگیر شد.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله مشکینی سال 45 مخفیانه به نجف رفت و در درس امام شرکت می‌کرد گفت: با توجه به ضعف جسمانی پس از مدتی به ایران بازگشت که مجددا بلافاصله دستگیر شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با تمجید از خستگی ناپذیری آیت‌الله مشکینی در مبارزه با رژیم طاغوت گفت: ایشان در راه مبارزه با  تبعید‌های سریالی مواجه شد و به شهرهای مختلفی چون ماهان، گلپایگان و کاشمر تبعید شد.

وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری که آیت‌الله مشکینی به ریاست خبرگان رهبری اعتبار داد گفت: اعتقاد به ولایت فقیه را در سطح بالایی قبول داشت چرا که ایشان فقیهی صاحب کرسی بودند اما در مواجهه با ولی فقیه همچون یک شخص عادی عمل می‌کردند مانند مقلدی که با مرجع خود روبرو می‌شود یک چنین روحیه و اخلاقی داشتند و محور همه حرکتها را ولی فقیه می‌دانستند چرا که اعتقاد به ولایت را اشتهادا قبول داشته و پذیرفته بود.

تقوی در ادامه ولایت‌پذیری آیت‌الله مشکینی گفت: ایشان برای دریافت وجوهات بعد از امام خمینی خدمت مقام معظم رهبری رسید و با وجود اینکه خود فقیهی بزرگ بودند از ایشان اجازه خواستند تا وجوهات دریافت کنند و معتقد بودند باید از ولی فقیه برای اخذ وجوهات اجازه گرفت.

وی درباره علاقه زیاد آیت‌الله مشکینی به مقام معظم رهبری گفت: ایشان بعد از انتخاب مقام معظم رهبری توسط خبرگان رهبری گفت:‌آفرین بر انتخابات خبرگان، خبرگان شخصی را انتخاب کردند که نه تنها نزدیکان بلکه تمام متفکران منصف آن را رهبری توانا برای جهان اسلام می‌دانند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ویژگی بعدی آیت‌الله مشکینی را تکلیف‌گرایی دانست و افزود: ایشان فقط به تکلیف عمل می‌کرد و انگیزه‌اش کسب رضای خدا بود. به عنوان نمونه در روزهای اوج انقلاب روزی ایشان را مشاهده کردند که در کنار مردم پاسداری می‌دهد به ایشان گفتند شما چرا با این همه علم و توانایی الان مشغول پاسداری هستید، گفتند  اکنون شرایط به گونه‌ای است که احساس کردم تکلیف‌ پاسداری کردن است.

تقوی با بیان اینکه ایشان در سیاست اخلاق‌مداری بود، گفت: سیاستمداران و دولتمردان باید در کلاس سیاست اسلامی آیت‌الله مشکینی درس بیاموزند.

مراسم بزرگداشت فقید و مفسر ارجمند قرآن کریم آیت‌الله مشکینی در تالار شیخ صدوق حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) صبح امروز با حضور ائمه جمعه، روحانیون محترم استان تهران و جمعی از مدیران و مسئولان استان تهران برگزار شد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید