حواشی استعفای آیت الله جعفری/سید انقلابی در حلقه مهر مردم

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: چند روزی بود که زمزمه هایی از استعفای نماینده ولی فقیه در استان کرمان به گوش می رسید که دیروز با تایید آیت الله جعفری مبنی بر ارسال درخواست استعفا به دفتر رهبر معظم انقلاب مهر تایید بر حرف و حدیث های این روزها در خصوص عزمش برای کناره گیری زده شد.

۳۷ سال است که خطبه های وحدت بخش آیت الله سید یحیی جعفری در آیین سیاسی عبادی نماز جمعه کرمان ایراد می شود. آیت الله جعفری در سال ۱۳۵۹ با حکم امام خمینی (ره) به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان منصوب شد.

وی کوهبنانی الاصل است و مشی سیاسی اش اعتدالی و عالمی بزرگوار است که ویژگی های بارز شخصیتی اش برای هیچ یک از مردمان استان کرمان ناشناخته نیست. فردی که همواره بر وحدت رویه در استان تاکید داشته و هیچ گاه اجازه نداده است که تندروی ها و سیاسی کاری ها خدشه ای به وحدت کرمان وارد کنند.

سال هاست که در خطبه های نماز جمعه کرمان سخن از وحدت و انسجام می گوید و جایگاه ویژه ای بین مردم استان دارد. در تمامی سخنرانی ها و خطابه هایش از بیان مشکلات مردم ابایی نداشته و صراحتا مشکلات جامعه و انتظارات مردم را بیان و نقصان ها و نقاط ضعف و قوت مسئولان را ذکر می کند.

یکی از ویژگی های آیت الله جعفری ولایتمداری و بی طرفی او در سیاست است و مانند پدری مهربان همواره گروه های سیاسی را راهنمایی کرده و هیچ گاه دیده نشده است که از جناحی جانبداری کند. ولایتمداری ویژگی بارز این سید انقلابی محبوب است و در تمامی موارد فرمایشات مقام معظم رهبری را به مردم و مسئولان گوشزد کرده و بر حرکت در مسیر ولایت فقیه تاکید دارد.

تلاش برای انصراف نماینده ولی فقیه در استان کرمان از استعفا

در این روزها اما واکنش های مختلفی از سوی مسئولان دیده است که هر کدام به نوعی ناراحتی خود از این تصمیم را ابراز کرده اند. استاندار کرمان در این واکنش به این تصمیم آیت الله جعفری پیامی صادر کرد که در آن از تلاش فرهیختگان استان و دلسوزان انقلاب، رزمندگان، خانواده شهدا و … برای منصرف کردن امام جمعه کرمان از استعفایش خبر داد.

در این پیام آمده است «محضر حضرت آیت الله جعفری را از روزهای سخت مبارزات انقلابی با رژیم ستم شاهی درک کرده ام. مسجد حافظ و همراهی شهید بزرگوار شهید حسین یوسف الهی در آن پایگاه که سر منشا مبارزات بر علیه رژیم ستم شاهی مردم کرمان بود، خاطرات  من از روزهای اول مبارزات را شکل می دهند.

از آن روز تا اکنون کماکان به هوش و ذکاوت و روشن بینی حضرتش درود می فرستم. آیت الله جعفری در همه این سال ها بر مشی آزادگی اعتدال و مردمی بودن پای فشرده و محور وحدت همه گروهها و اقشار قرار داشته اند.

در سالهای اخیر البته بیشتر از محضرشان فیض برده ام و به شخصه وجود عزیزشان را کارگشای مشکلات و حضورشان را در وحدت و آرامش سیاسی اجتماعی استان بسیار راه گشا می دانم.

در روزهای اخیر مکررا از ایشان درخواست کردم که از استعفا منصرف شوند و در پاسخ به موضوع کبر سن و مشکلات جسمی که اذعان می کنند مهمترین کارکرد حضور ایشان را ایجاد وحدت در بین سلایق مختلف نام برده ام.

گر چه حضرت آیت الله جعفری استعفا خود را تنظیم و ارسال کرده اند ولی فرهیختگان استان و دلسوزان انقلاب، رزمندگان، خانواده شهدا و … برآنند تا ایشان را منصرف کنند.

 از خداوند متعال طول عمر بابرکت همه علمای اسلام به ویژه حضرت آیت الله جعفری را خواستارم.»

نامه حجتی کرمانی به رهبر معظم انقلاب و درخواست برای ابقای آیت الله جعفری

حجت الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی هم در نامه ای به محضر مقام معظم رهبری با تقدیم نامه ۳۰۰ نفر از چهره های شناخته شده در حمایت از آیت الله جعفری خواستار ابقای وی به عنوان امام جمعه کرمان شد.

متن کامل نامه حجتی کرمانی بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

نامه سیصد امضایی ضمیمه که از سوی ارادتمندان حضرتعالی توسط حقیر به محضرتان ارسال شده است حاوی تقاضای جدی امضاکنندگان بر ادامه امامت جمعه امام جمعه منصوب حضرت امام خمینی (ره) در کرمان حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید یحیی جعفری دامت برکاته می باشد.

امضاکنندگان توسط واسطه ارسال، از اینجانب خواستار شده اند که با تاکید بر خواسته همراه با مصلحت اهالی استان کرمان، به برکت سابقه نیم قرن ارادت و اخلاص حقیر به آن سرور معظم، از حضورتان تقاضا کنم که به مضمون نامه عنایت مخصوص فرمایید. به خصوص که می دانم حضرت عالی عنایت ویژه ای نسبت به آقای جعفری دارید.

والامر الیکم دام ظلکم و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

واکنش معاون اول رئیس جمهور به استعفای آیت الله جعفری

دامنه واکنش ها به معاون اول رئیس جمهور هم رسید؛ اسحاق جهانگیری امروز در صفحه اجتماعی خود با انتشار دو عکس از آیت الله جعفری این مطلب را به اشتراک گذاشت «یار دیرین امام و انقلاب و امام جمعه با سابقه‌ کرمان، نماد روحانیت روشن ضمیر، آگاه، خوشنام و معتدل است که خبر استعفایش نگرانم کرد».

فرشید فلاح مدیرکل حوزه استاندار کرمان هم در صفحه اینستاگرام خود شعری از حافظ با تصویر آیت‌الله جعفری و این مطلع منتشر کرده است «تا سر زلف تو در دست نسیم افتاده است/ دل سودا زده از غصه دونیم افتاده است».

تشکیل کمپین های «نه به استعفای آیت الله جعفری»

مردم استان کرمان اما از این تصیمیم آیت الله شوکه و ناراحت هستند و با تشکیل کمپین های متعدد خواستار انصراف آیت الله جعفری از این تصمیم شده اند. مردم از مسئولان ملی و استانی خواستار چاره اندیشی در این خصوص هستند.

امیر اصغر ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: از شنیدن خبر استعفای آیت الله جعفری بسیار اندوهگین شدم و خواستار ابقای ایشان در این سمت هستم چرا که عقیده دارم آیت الله جعفری از انقلابیون قدیمی و چهره ای ارزشی است و فقدانش می تواند ضربه ای بزرگ برای مردم کرمان باشد. فردا در نماز جمعه که به امامت آیت الله جعفری برگزار می شود شرکت کرده و از مسئولان می خواهم که پا در میانی کرده و آیت الله را از این تصمیم منصرف کنند.

مریم ایرانمنش هم در این خصوص به مهر گفت: مشی اعتدال و منش روشنگرایانه آیت الله جعفری باعث امنیت خاطر مردم در استان شده است. بارها در نماز جمعه به امامت این سید بزرگوار شرکت کرده و از نکاتی که متذکر می شد بهره مند شده ام. آیت الله جعفری با درکی بالا از مسائل استان، کشور و جهان اذهان ما را روشن می کرد و وجودش باعث ایجاد وحدت در استان شده است.

زهره قوام هم در گفتگو با مهر با اعلام مخالفتش با استعفای نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: حمایت گسترده از آیت الله جعفری برخلاف القای دشمنان که سعی در تضعیف روحانیت و جایگاه آن دارند؛ بیانگر احترام و جایگاه بالای روحانیت در بین مردم دارد.

وی صداقت، مردم داری و اخلاق مداری را از جمله ویژگی های آیت الله جعفری برشمرد و افزود: امیدواریم با پا در میانی مقام معظم رهبری شاهد حضور پررنگ آیت الله جفری به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان باشیم.

مسئولان پا در میانی کنند

مصطفی شریفی در خصوص استعفای آیت الله جعفری گفت: این سید بزرگوار به گردن کرمان و کرمانیها حق زیادی دارد و این خبر باعث ناراحتی قشر عظیمی از مردم استان کرمان شده است چرا که وجود آیت الله جعفری که یادگار راستین امام راحل (ره) و از مبارزان صدرانقلاب است مایه آرامش، تسلی و امنیت روانی مردم استان کرمان است.

علی رحمتی هم در این خصوص با بیان اینکه افتخار می کنم که بارها در نماز های جمعه به امامت آیت الله جعفری شرکت کرده ام، گفت: آیت االله جعفری با گفتمان وحدت بخش و منش اعتدالی محور انسجام و همبستگی مردم استان کرمان است.

وی گفت: از سردار سلیمانی و استاندار کرمان تقاضا دارم که برای انصراف آیت الله جعفری از این تصمیم اقدام کنند.

هر چه رهبری تصمیم گرفتند تمکین می کنیم

اما امروز سید هادی جعفری فرزند آیت الله جعفری پیامی در کمپین تلگرامی «نه به رفتن آیت الله جعفری» با این مضمون منتشر کرد «با سلام خدمت مردم شریف و بزرگوار کرمان و دوستداران حضرت آیت الله جعفری

امروز صبح در محضر آقا بودم. پیام های محبت آمیز شما بزرگواران را به محضر ایشان ابلاغ کردم. آقا فرمودند متقابلا پیام تشکر بنده را اعلام کرده و در شرایط فعلی حفظ وحدت و پرهیز از هرگونه تفرقه را خواستارشدند.

ضمنا فرمودند فصل الخطاب مقام معظم رهبری می باشند. هرچه ایشان تصمیم گرفتند تمکین می کنیم. در پایان تاکید بر آرامش و حفظ وحدت نمودند.»

فردا برابر با ۳۰ تیرماه ۱۳۹۶ آیین عبادی سیاسی نماز جمعه به امامت آیت الله جعفری نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان در مصلی امام علی (ع) برگزار می شود و این در حالیست که دعای مردمان این استان متنفی شدن موضوع استعفای سید و پدر معنوی دیار کریمان است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید