خبر فوری

بازنشستگی 50 درصد معلمان پایتخت تا چهار سال آینده/فرسودگی 40 درصد مدارس

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عباس علی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران امروز در نشستی با رسانه‌ها، اظهار کرد: آموزش و پرورش زیرساخت اصلی توسعه پایدار کشور است و اگر این وزارتخانه و خانواده‌ها وظیفه خود را به درستی انجام ندهند سایر نهادها باید خروجی معیوبی را تحویل بگیرند.

وی افزود: در آموزش و پرورش دوره ابتدایی نقش راهبری برای دوره متوسطه را برعهده دارد و اگر دانش‌آموزانی که از دوره ابتدایی خارج و وارد دوره متوسطه می‌شوند، دارای مشکل باشند با چالش‌هایی مواجه خواهیم شد و این کار زیربنایی نیاز به سرمایه‌گذاری بلند مدت دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: خروجی آموزش و پرورش دیربازده است و حداقل 14 سال بعد محصول آن به کشور تحویل می‌شود و معمولا شاهد هستیم که در کشور حوصله کار بلندمدت وجود ندارد اما باید توجه داشت که برای دستیابی به توسعه باید به زیرساخت‌های اصلی همچون تربیت نیروی انسانی توجه کرد و کشورهایی که به توسعه پایدار رسیده‌اند. بر آموزش و تربیت متمرکز شده‌اند اما این کار بزرگ از عهده یک وزارتخانه خارج است. 

باقری ادامه داد: علت برپا بودن مشکلات مختلف آموزش و پرورش این است که این وزارتخانه نیاز به عزم ملی دارد و به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات را حل کند، باید از اندیشمندان تعلیم و تربیت بپرسیم که باید چه کار کنیم که عزم ملی برای حل مشکلات آموزش و پرورش ایجاد شود.

وی بیان کرد: هم اکنون سند تحول بنیادین به یک گفتمان ملی تبدیل شده و در سخنان مسئولان کشور، قانون 5 ساله ششم توسعه و مکان‌های علمی و دانشگاهی  از آن صحبت می‌شود حجم گفتگو در این رابطه باید افزایش یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با یک وزارتخانه و افراد محدود نمی‌تواند به کارکرد اصلی خود که ارتقای کیفیت و تربیت دست یابد مگر آنکه عزم ملی در این رابطه شکل گیرد.

* تب طرفداری از برخی رشته‌ها در میان دانش‌آموزان باید اصلاح شود

باقری در ادامه سخنان خود در رابطه با هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، گفت: در بحث هدایت تحصیلی نیازمند کار فرهنگی هستیم چرا که امروز در جامعه با تقاضای بسیار دانش‌آموزان در برخی رشته‌ها مواجه هستیم اما باید با اقدامات فرهنگی به آنها کمک کنیم تا با تدبیر تصمیم بگیرند.

وی تصریح کرد: در کنکور امسال از تعداد 930 هزار داوطلب، 580 هزار نفر در گروه تجربی شرکت کردند که اغلب آنها متقاضی 4 رشته پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و علوم آزمایشگاهی هستند در حدود سه درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را شامل می‌شود یعنی از 580 هزار داوطلب حدود 15 هزار نفر در این رشته‌ها پذیرفته می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد: فرهنگ و تب توجه به برخی رشته‌ها باید در جامعه اصلاح شود و مشکل اصلی هدایت تحصیلی در سال گذشته نیز بالا بودن تقاضای ورود به رشته تجربی بود که باید دانش آموزان و خانواده‌ها را آگاه کنیم تا بدانند تمام داوطلبان رشته تجربی نمی‌توانند وارد پزشکی و زیرمجموعه‌های آن شوند.

*33 درصد دانش آموزان پایتخت به رشته تجربی می روند

باقری افزود: در شهر تهران اولویت نخست دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی، رشته علوم تجربی نیست و رشته ریاضی در اولویت قرار دارد اما حدود 33 درصد دانش آموزان پایتخت رشته تجربی را انتخاب می‌کنند.

*فارغ التحصیلان رشته خوب هنرستان ها بیکار نمی‌مانند

وی ادامه داد: در بحث هدایت تحصیلی باید خانواده‌ها را آگاه کنیم تا بدانند که رشته‌های خوب در شاخه فنی و حرفه‌ای آینده شغلی مناسبی دارد و اگر دانش آموزی از رشته‌های خوب هنرستان فارغ التحصیل شود بیکار نمی‌ماند. به عنوان مثال در شاخه کار دانش رشته تعمیر و نصب آسانسور داریم که اغلب فارغ التحصیلان آن جذب بازار کار می شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: باید تلاش کنیم تا بار رشته تجربی را کاسته و هنرستان‌ها را گسترش دهیم. همچنین بازار کار رشته‌های مختلف باید برای دانش آموزان و خانواده‌ها تشریح شود و از طریق فرهنگسازی و ترسیم آینده برخی رشته‌ها احساس موثر بودن و کسب درآمد را پس از فارغ التحصیلی برای دانش آموزان رقم بزنیم.

*تعداد مشاوران در مدارس کم است

باقری همچنین تأکید کرد: هم اکنون تعداد مشاوران اندک است همچنین مشاوران باید به روز باشند.

* 50 درصد معلمان تهران تا 4 سال آینده بازنشسته می‌شوند

وی در ادامه سخنان خود در رابطه با ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش شهر تهران افزود: تهران به لحاظ نیروی انسانی وضعیت مناسبی ندارد و در آموزش و پرورش تهران برای تأمین معلم مشکل اساسی داریم همچنین سنوات معلمان در تهران بالاست به گونه‌ای که تا چهار سال آینده 29 هزار نفر در آموزش و پرورش پایتخت بازنشسته می‌شوند. این درحالی است که 60 هزار نیرو داریم که 50 درصد آنها در چهارسال آینده بازنشسته خواهند شد.

*امسال 4 هزار معلم در شهر تهران بازنشسته می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: معلمانی در دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل می‌شوند جوابگوی نیاز شهر تهران نیست چرا که امسال 4 هزار نفر در شهر تهران بازنشسته می‌شوند اما فقط 250 نفر از دانشگاه فرهنگیان به عنوان معلم به شهر تهران وارد می‌شوند. همچنین بااستقرار ساختار 6.3.3در نظام آموزش و پرورش کشور از 6 ساله شدن دوره ابتدایی به یک باره یک پنجم به حجم دانش آموزان این دوره اضافه شد و در پایتخت حداقل به 8 هزار آموزگار نیاز پیدا کرده‌ایم و از آن سال تا به امروز دوره ابتدایی شهر تهران دچار مشکل است به گونه‌ای که تعداد آموزگاران تهران اندک است

باقری افزود: پیش بینی می کنیم امسال 1500 آموزگار در شهر تهران بازنشسته شوند و دانشگاه فرهنگیان نیز 250 نیرو به ما اختصاص دهد بنابراین باید کسری خود را از راه‌های دیگر تأمین کنیم تا کلاس‌های درس خالی نمانند و یکی از روش ها ادامه فعالیت فرهنگیان بازنشسته است به گونه‌ای که از آموزگاران و نیروهای مرد به شهر تهران با مدرک لیسانس بعد از 30 سال فعالیت با مدرک فوق لیسانس و دکتری بعد از 35 سال می‌توانند ادامه خدمت دهند. 

*در تهران معلم مازاد نداریم

وی تأکید کرد: در سال‌های گذشته دبیران مازاد زن را به عنوان آموزگار جذب کردیم و هم اکنون دبیر مازاد زن نداریم و بحث معلمان مازاد در شهر تهران منتفی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه سخنان خود در رابطه با فضاهای آموزشی پایتخت عنوان کرد: در بحث فضاهای آموزشی تهران نیاز به یک مدیریت بین بخشی داریم به گونه‌ای که شهرداری نیز باید با ما همراهی کند. چرا که هم اکنون میزان دقیق فضای آموزشی موجود در شهر تهران را به صورت رسمی نداریم.

*40 درصد مدارس تهران فرسوده است

باقری ادامه داد:40 درصد مدارس تهران فرسوده بوده و بالای 50 سال قدمت دارد. اما در هنگام اختصاص اعتبار به تهران فقط مناطق بالای شهر را مدنظر قرار داده و کوره پزخانه‌های اطراف تهران و مدارس فرسوده مناطق مرکزی شهر را نمی‌بینند.

وی افزود: برخی مناطق تهران از جمله منطقه 22 حداقل فضای آموزشی لحاظ شده است و این مسئله باعث می‌شود بار دانش آموزان این منطقه به مناطق 5، 1  2 بروند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید