خبر فوری

کودکان با گِل بازی خوش خط می‌شوند

عنایت‌الله معشوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کودکان به صورت کلی میدان بازی را دوست دارند، اما متاسفانه امروز کودکان را در شرایطی قرار دادیم که از بازی‌های آماده استفاده کنند و با توجه به کمبود فضاهای بازی برای کودکان باید زمانی برای انجام بازی‌های طبیعی کودکان در نظر گرفته شود.

این مدرس دانشگاه فرهنیگان با اشاره به اینکه برخی بازی‌ها به عنوان بازی‌های طبیعی محسوب می‌شوند، افزود: بازی‌های طبیعی به بازی‌هایی مانند آب بازی، گل بازی و شنا گفته می‌شود که در طبعیت وجود دارد کودکان با آنها سرگرم می‌شوند.

معشوری، خاطرنشان کرد: گل بازی و آب بازی شرایط با نشاطی را برای کودکان ایجاد می‌کند و بهترین موقعیت و شرایط را برای سرگرمی و بازی کودکان فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه انسان‌ها در دوره رشد خود در کنار دریافت آموزش‌هایی برای فراگیری سواد آموزشی باید به حرکات بدنی خود نیز مسلط شوند، اضافه کرد: متاسفانه از جمله مشکلات امروز جامعه این است که در کنار سواد آموزشی کودک توجه‌ای به یادگیری تسلط به حرکات بدنی آن‌ها نمی‌شود.

این مدرس آموزش از طریق بازی دانشگاه فرهنگیان اصفهان گفت: نباید قدرت خلاقیت و ابتکار را از کودکان با دوری جستن از جریانات بازی‌های طبیعی که مهم‌ترین ‌آن ها گل بازی است بگیریم زیرا کودکان از طریق گل بازی به آرامش درونی می‌رسند.

معشوری با بیان اینکه بازی‌ها به دو دسته بازی‌های درشت و ریز تقسیم می‌شود، ادامه داد: بازی‌های درشت به بازی‌هایی مانند دویدن گفته می‌شود و بازی‌های ریز یعنی بازی‌هایی که بدن بیشتر درگیر آن است و بدن کودک با انجام آن‌ها در مهارت‌ها و فعالیت های روز مره تسلط بیشتری پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: بازی‌های طبیعی این فرصت را برای کودک ایجاد می‌کند که بر بدن خود مسلط شود و آرامشی که کودک در گل بازی به دست می آورد در هیچ بازی به غیر گل بازی نمی‌تواند تجربه کند.

این مدرس آموزش از طریق بازی دانشگاه فرهنگیان اصفهان با اشاره به اینکه کودک در گل بازی به خلاقیت می‌رسد و طراحی در ذهن خود را جذاب‌تر می‌کند، افزود: در صورتی که خانواده و مربیان به مقوله گل بازی کودک توجه کنند فضای رشد ذهنی او را بدون اینکه کودک حرفی بزند فراهم کرده‌اند.

معشوری اضافه کرد: متاسفانه خانواده‌ها به دلیل اینکه کودک لباس و محیط خانه را با گل بازی کثیف می‌کند به جای اینکه شرایطی را برای گل بازی کودک فراهم کنند مانع گل بازی کودک می‌شوند و فضای لازم برای رشد کودک را از طریق گل بازی را می‌گیرند در حالی که والدین باید شرایط لازم را برای بازی کودک در همه حالات بازی‌های طبیعی چه غیر طبیعی فراهم کنند.

وی گفت: در بازی‌های طبیعی مانند گل بازی باید به چند عامل مهم توجه کنیم نخست اینکه خلاقیت کودکان را توسعه دهیم زیرا کودک از طریق گل بازی نوآوری می‌کند، کودک با دست ساخته خود حرف می‌زند و از این طریق احساسات خود را بروزر می‌دهد و به آرامش می‌رسد. کنترل روان و اعصاب، حس آرامش و تسلط فرد به اعصاب در حوزه نوشتن و خواندن از جمله معجزه‌های گل بازی است.

مدرس آموزش از طریق بازی دانشگاه فرهنگیان اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از والدین از معجزه‌ گل بازی در بر طرف شدن بدخطی کودکان بی خبرند، اضافه کرد: بسیاری از کودکان به دلیل ضعف در انگشتان خط خوبی ندارند و گل بازی در به تقویت سر انگشت کمک می‌کند و خانواده‌ها می‌تواند از طریق گل بازی این شرایط را برای فرزندشان مهیا کند.

معشوری با اشاره به اینکه گل بازی در توسعه و پرورش مهارت‌های اجتماعی و خلاقیت ذهنی کودک موثر است، گفت: گل بازی شیرین‌ترین و لذت بخش‌ترین بازی‌ است که می توان شرایط آن را در کنار وسایل بازی‌ گران قیمت برای کودک مهیا کرد.

وی یکی از اثرات مفید گل بازی را تقویت و هماهنگی چشم و دست عنوان کرد و افزود: زمانی که کودک دچار تنش است از طریق گل بازی و بازی‌های طبیعی به آرامش می‌رسد، کودک از این طریق هر آنچه در ذهن دارد و قرار است تجربه کند با گل بازی به میدان عمل می‌آورد.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید