خبر فوری

از “زرآباد” زر می‌خیزد

مجتبی شجاعی در گفت وگو با ایسنا به موقعیت ممتاز منطقه زرآباد در توسعه استان اشاره کرد و افزود: توجه ویژه دولت به سواحل جنوب کشور به خصوص سواحل دریای عمان و همچنین چشم‌انداز و برنامه‌ریزی‌های کلان دولت و سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر این برنامه‌ریزی‌ها در بنادر چابهار و جاسک به طور قطع شرایط جدید و خاصی را در حوزه ماموریتی توسعه منطقه‌ای و ملی برای منطقه رقم می زند.

وی در ادامه بیان کرد: با طرح توسعه بندر چابهار و احداث پالایشگاه نیمه سنگین و سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی بخش داخلی و خارجی در چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و همچنین بندر جاسک با چشم‌انداز دومین پایانه صادرات نفتی ایران بعد از خارک و توافقات اخیر دولت جمهوری اسلامی ایران با چین، برای بخش زرآباد که دقیقا نقطه وسط این دو و در مرکز شعاع 170 کیلومتری هر کدام از این بنادر واقع شده است، شرایط ویژه‌ و خاصی را می‌توان پیش‌بینی کرد.

شجاعی اظهار کرد: فارغ از ظرفیت‌های کشاورزی، صیادی بر اهمیت طرح آمایش سرزمین، محیط زیست، گردشگری و حمل و نقل در زرآباد خواهد افزود.

این نویسنده در ادامه تصریح کرد: به طور قطع در صورت برنامه‌ریزی صحیح، تزریق اعتبارات به موقع و گنجاندن زرآباد در خط توسعه چابهار به جاسک با نگاه آینده‌ پژوهانه و با اولویت قرار دادن توسعه ملی و نقش‌آفرینی این منطقه در خط ساحلی کشورمان شاهد رقم خوردن شرایط ویژه‌ای در زرآباد خواهیم بود.

تحلیلگر سیاسی استان بیان کرد: ضروری است در زرآباد برخی نقاط ساحلی با نگهبانی مردم و سازمان حفاظت محیط زیست و تشکل‌های حامی محیط زیست، بکر ماند تا به عنوان یک ودیعه به نسل آتی منتقل شود. از طرفی تسریع در احداث محور چابهار به جاسک که بخش اعظم آن در منطقه زرآباد واقع شده و هم‌اکنون در حال احداث است می‌تواند روند توسعه منطقه را شتاب بخشد.

بخشدار سابق زرآباد گفت: گردشگری نیز به عنوان نیرومحرکه رشد اقتصادی و همچنین رشد فرهنگی منطقه بسیار موثر است.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های کلان نظام و دولت تدبیر و امید می‌رود تلفیقی از برکات بندر چابهار و بندر جاسک به عنوان بنادر اقتصادی و پایانه صادرات نفتی شامل حال زرآباد شده و در پازل توسعه سواحل چابهار و جاسک، زرآباد نیز مکمل آنها قرار گیرد. زرآباد می‌تواند محل صادرات و واردات انواع کالاها در صورت راه‌اندازی گمرک و احداث بنادر تجاری گالک از کشورهای همجوار باشد.

وی بیان کرد: هم‌اکنون مجهزترین بندر صیادی کشور به نام بندر «شهید رضایی» در کلات زرآباد با تجهیزات پیشرفته و روز دنیا مستقر شده است و با وجود موقعیت ویژه جغرافیایی و نزدیکی با کشورهای همجوار و عمده بازارهای مصرف منطقه، فقط در حد صیادی از این ظرفیت استفاده می‌شود.

او اظهار کرد: در صورتی که این بندر می‌تواند با موقعیت و تاسیساتی که دارد در امر واردات و صادرات کالا و تجارت منطقه‌ای نیز موثر باشد که با همکاری بین دستگاهی و اراده جمعی می‌توان از این بندر استفاده تجاری نیز کرد.

شجاعی ادامه داد: تاخیر در بهره‌برداری به عنوان منطقه صادرات و واردات کالا از این بندر به نوعی فرصت سوزی است، در صورتی که نقش مناسب‌تری برای زرآباد در خط چابهار و جاسک پیش‌بینی شود در یک تقسیم‌بندی وظیفه کاری بین چابهار – زرآباد-جاسک، بندر شهید رضایی زرآباد می‌تواند ماموریت صادرات و واردات برخی کالاها را بر عهده گیرد.

شجاعی گفت: از سویی کار بر روی بندر استراتژیک چابهار در ایران که قرار است هند در آن ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کند، به سرعت در حال پیشرفت است که خود می‌تواند در توزیع توسعه متوازن در شعاعی قابل توجه از آبهای چابهار و کنارک و جاسک موثر باشد.

این تحلیلگر سیاسی استان بیان کرد: تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه محور شرق و سواحل جنوب و همچنین نگاه خاص دولت تدبیر و امید و تحرکات اقتصادی مثبت در سواحل مکران و ترغیب سرمایه گذاران و طرفهای خارجی به منطقه بسیار ارزشمند، قابل ستایش و هوشمندانه است به شکلی که برای سواحل استان شخصیت ویژه و ممتازی بازتعریف شده است و به عنوان بازوی توسعه ملی پیش‌بینی شده است.

وی گفت: افت توسعه در مناطق مستعد در بازار امروزی رقابت بنادر و سواحل خاورمیانه، روزمرگی و ایستایی است. هوشمندی و تیزهوشی و البته جدیت در بهره‌برداری از آن منافع بیشتری را برای هر کشوری رقم خواهد زد که البته نگاه ملی و تلاش دولت، بر توسعه سواحل دریای عمان نیز همین است.
انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید