خبر فوری

امسال 60 هزار بذر چندل به صورت مستقیم در تالاب آذینی سیریک کشت می شود

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار ایرنا، پوربلیغی سه شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: 45 هزار بذر چندل پارسال به صورت مستقیم در تالاب آذینی سیریک کشت شد.
وی با اشاره به اینکه شکوفه های چندل از خرداد ماه به مدت یک ماه به بذر می نشیند، خاطرنشان کرد:منطقه خور آذینی تنها رویشگاه چندل در ایران است و منطقه حفاظت شده محسوب می شود.
پوربلیغی با بیان اینکه مساحت رویشگاه جنگلی چندل حدود دو هزار هکتار است، تصریح کرد: حفاظت از سواحل ، کنترل فرسایش و رسوب گذاری و همچنین اکوتوریسم و گردشگری از فواید جنگل های چندل در خورآذینی می باشد که در صورت برنامه ریزی می تواند منبع درآمد خوبی برای ساکنان حاشیه این خور باشد.
گونه چندل با نام علمی Rhizophora mucronata از تیره Rhizophoraceae است که تعداد تیره های آن در جهان چهار جنس و 16 گونه عنوان شده که در ایران یک گونه آن به نام چندل در خور آذینی از توابع شهرستان ساحلی سیریک رویش دارد.
تالاب آذینی در فاصله 35 کیلومتری شهرستان سیریک و در فاصله 210 کیلومتری بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع است.
این روز ها گل های سبز شمشیری گونه چندل زیبایی تالاب بین المللی خور آذینی را دوچندان کرده است.
درختان چندل از لحاظ تنوع اکولوژی و موقعیت جغرافیایی خاص، زیستگاه ارزشمند گونه های جانوری و گیاهی بوده و یکی از نواحی مهم زمستان گذرانی پرندگان در معرض خطر انقراض می باشد.
گیاه چندل درختچه ای پرشاخه به ارتفاع 10 متر باپوست قهوه ای و قرمز است.
از ویژگی های گونه چندل زنده زائی است، به طوریکه نونهال، دوره ای از رشد خود را بر روی پایه مادری می گذراند و پس از اینکه طول ریشه به 30تا 40 سانتیمتر رسید از شاخه جدا شده و با توجه به مخروطی شکل بودن آن، پس از سقوط آزاد بطور مستقیم در صورتی که در زمان جزر دریا باشد، در خاک فرو رفته و پایه جدیدی را ایجاد می نماید.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید