پژوهشکده تحول علوم انسانی در دانشگاه علامه راه اندازی می شود

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرگزای مهر به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، حجت الاسلام اکبری اقدم گفت: در حوزه علوم انسانی موج ‌سازی، گفتمان ‌سازی و استفاده از ظرفیت درونی دانشگاه را گام اول قرار داده ایم.

وی افزود: با رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رئیس دانشگاه علامه طباطبایی این راهبردها مطرح شدند و با توجه به این که زمینه در دانشگاه وجود دارد این موضوعات دنبال شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: نماینده دکتر حداد عادل در شورای عالی تحول علوم انسانی به دانشگاه آمد و طی برگزاری جلسات مشترک متقاعد شد که پژوهشکده تحول علوم انسانی در فضای دانشگاهی و حوزوی در این دانشگاه تاسیس شود.

اکبری اقدم با اشاره به برگزاری سلسله نشست های تحول علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برگزاری این نشست ها توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به اهمیت حضور دانشمندان حوزه علوم انسانی تاکید کرد: در کنار دانشمندان و مباحث فلسفی، عقبه دیگری به عنوان قرآن و عترت داریم و در کنار این مباحث عقل، علم و تجربه نیز وجود دارد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: دنبال تغییر و رشد نیستیم، به دنبال تحول و ارتقا علوم انسانی هستیم.

اکبری اقدم خاطرنشان کرد: علوم انسانی برای اینکه برای دولت مردان و مسئولان پشتوانه باشد، باید به یک رشد، بلوغ و جایگاهی برسد تا نقش آفرینی کند.

وی افزود: متاسفانه دستگاه‌ها بیشتر مصرف کننده هستند.

لزوم تدوین الگوی بومی در حوزه علوم انسانی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ضرورت تدوین الگوهای بومی در حوزه علوم انسانی گفت: در این حوزه همه به دنبال الگو می‌گردند. الگوها بیشتر غربی است. اما نه غرب به معنای بد، غرب به این منظور که تولید این مباحث در آنجا شکل گرفته است.

اکبری اقدم تاکید کرد: فرهنگ در جامعه اسلامی نیز بوده است و ما مجبوریم انواع مدل‌هایی که از غرب در زمینه‌های مختلف تجارت، اقتصاد و مباحث نظامی مدیریتی مطرح است را درسازمان‌های فرهنگی خود پیاده کنیم که این الگو بومی و دینی نیست.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به نخبگان و مسئولان دانشگاهی و حوزویان‌ در خصوص ورود جدی به بحث تحول علوم انسانی، افزود: نمی‌خواهیم پسوند اسلامی به سرفصل‌ها بچسبانیم. تحول طی یک شب به وجود نمی‌آید.

علوم انسانی نیاز به زایش درونی دارد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: علوم انسانی نیاز به زایش درونی دارد و با ابلاغیه و بخشنامه کاری درست نمی‌شود. اکبری اقدم خاطرنشان کرد: این مساله باید از درون بجوشد. استاد و دانشجو باید دغدغه پیدا و مسائل را بررسی کنند و متناسب با داشته‌ها و واقعیت‌های جامعه مشکلات را بررسی کنند.

وی اضافه کرد: جنبه‌های هویت و فرهنگ اسلامی باید مورد توجه قرارگیرد تا به نتیجه برسیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نمی‌خواهیم یک شبه این کار صورت گیرد بلکه راهبرد ما این است تا در یک بازه زمانی، انسجام و همبستگی درونی در دانشگاه به وجود آید. در کل مجموعه فضای دانشگاه از یک اعتماد به نفسی برخوردار شوند و به تعبیر مقام معظم رهبری جرات نقد تفکر غرب را پیدا کنند.

اکبری اقدم اضافه کرد: باید این جرات در جامعه دانشگاهی به وجود آید و اگر قرار است در جامعه تحول، آبادانی، سعادت و آرامش حاکم شود باید از فضای دانشگاه علوم انسانی نیز استفاده شود.

وی اظهار داشت: حدود چهل نفر از استادان این دانشگاه با کمیسیون‌های شورای عالی تحول علوم انسانی در ارتباط هستند و همکاری می کنند. این دغدغه در بین استادان وجود داشت و تصمیم گرفتیم که این مساله را تقویت کنیم. تلاشمان بر این است تا گفتمان‌سازی کنیم و موج در بین دانشجویان ایجاد کنیم تا بی‌تفاوت از کنار مسائل جامعه عبور نکنند. 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید