خبر فوری

خطر ورود فاضلاب به دریا در کمین بندرعباسی‌ها+ عکس

‌به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایسنا، ‌خورها به‌عنوان یکی از سازه‌های اصلی در بسیاری از شهرهای ساحلی ساخته و مورداستفاده قرار می‌گیرند، سازه‌هایی که کارکرد آن‌ها تخلیه آب باران و جلوگیری از بروز سیل است.

بندرعباس با داشتن هفت خور با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. ازخورهایی که در شهر بندرعباس نقش حیاتی دارد می‌توان به خور گورسوزان اشاره کرد. این خور با مساحت حدود سه کیلومترمربع در منطقه مرکزی بندرعباس قرار دارد و به‌جای هدایت آب‌های روان، پساب تصفیه‌خانه فاضلاب را به دریا هدایت می‌کند.

شهروندانی که در نزدیکی این خور زندگی می‌کنند بیشترین ضرر را می‌بینند. ازیک‌طرف آلودگی‌های زیست‌محیطی و از سوی دیگر تبدیل‌شدن خور به محل رفت‌وآمد حیوانات سرگردان و بدتر از همه این‌ها ایجاد بوی بد و متعفن این خور، مردم ساکن در این منطقه را آزار می‌دهد ولی همچنان این خور بلاتکلیف مانده است.

ورود فاضلاب شهر بندرعباس به خلیج‌فارس در چند سال اخیر موجب بروز معضلات زیست‌محیطی مانند کشند قرمز و از بین رفتن حجم زیادی از آبزیان و مرجان‌های دریا شده است. نتایج نمونه‌برداری‌های انجام‌شده از پساب خروجی به خور گور سوزان، وجود بار میکروبی بالای را در این خورها نشان می‌دهد و منابع آن شرایط زیست‌محیطی را برای ورود به آب‌های سطحی و دریا ندارد.

پروژه پاکسازی و ساماندهی خورگورسوزان از سال 1391 به تصویب استاندار وقت و با هدف رهاسازی این خور از پساب و تبدیل آن به یک فرصت گردشگری با تعهد شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان آغاز شد اما تاکنون با گذشت پنج سال از آغاز طرح پاک‌سازی خور گورسوزان تاکنون، همچنان پساب با بار میکروبی بالا( براساس نتایج نمونه‌برداری‌های محیط‌زیست هرمزگان) از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بندرعباس به این خور سرازیر می‌شود.

تا زمانی که بافت‌های فرسوده در محلات بندرعباس از نظر زیرساخت درست نشوند نمی‌توان از ورود فاضلاب به این خور جلوگیری کرد و هنوز چندین محله در بندرعباس وجود دارد که دسترسی به فاضلاب برایشان غیرممکن است مگر اینکه زیرساخت‌های آن‌ها تغییر کند تا بتوان خانه‌های این‌گونه محلات را نیز به سیستم فاضلاب استان وصل کرد.

‌در همین زمینه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان روز ‌16 خرداد در نشستی خبری، با اشاره به اینکه ورود پساب به سواحل خور گورسوزان، شیلات و سورو بیش‌ازحد مجاز است، تصریح کرد: آخرین وضعیت فاضلاب شهر بندرعباس در اردیبهشت‌ماه به دفتر دادستان ارسال‌شده است و خوشبختانه دستگاه قضایی در این راستا تعامل و همکاری مناسبی داشته و در حالی پیگیری آن است.

مجید وفادار با بیان اینکه اگر در اهواز آلودگی هوا خطرآفرین است در بندرعباس با آلودگی فاضلاب روبه‌رو هستیم که خطرآفرین است، افزود: در این سواحل شنا کردن مجاز نیست و در کمیته شناگاه های ساحلی هرمزگان در دست بررسی است و برخی تابلوها در ممنوعیت شنا کردن در سواحل اعلام‌شده، نصب‌شده است و تنها سواحل پارک‌های غدیر و دولت و ولایت مشکلی از این حیث ندارد.

وفادار با اشاره به اینکه آلودگی‌های میکروبی و مواد مغذی در سواحل اعلام‌شده نشان‌دهنده آلودگی آن‌هاست، تصریح کرد: 14 نقطه در ساحل بندرعباس نمونه‌برداری شده است و باوجوداینکه تحت‌فشار هیچ دستگاهی نبوده‌ایم اما محیط‌زیست رعایت مسائل زیست‌محیطی را ارتباطی به این دولت و آن دولت نمی‌داند و مشکل فاضلاب از دولت نهم بوده و تاکنون ادامه دارد و باید فکری برای آن شود ولی متأسفانه اقداماتی که تاکنون انجام‌شده مثمر ثمر نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایسنا، با وجود اینکه بازسازی زیرساخت محلات با بافت فرسوده در بندرعباس حتی در صورت امکان کار زمان بری خواهد بود و تا زمانی که این‌گونه محلات در این شهر وجود دارد خورگورسوزان همچنان محلی برای ورود فاضلاب به خلیج‌فارس باقی خواهد ماند. باید دید مسئولان هرمزگان چه تمهیداتی برای پاک‌سازی خورگورسوزان و جلوگیری فاضلاب به دریا خواهند داشت. تا زمانی که زیرساخت‌های این‌گونه محلات درست نشوند، همچنان شاهد ورود فاضلاب منازل این‌گونه محله‌ها به درون خورگورسوزان و از طریق این خور به خلیج‌فارس خواهیم بود.

عکس: امیرحسین خورگویی

‌انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید