خبر فوری

ساخت هتل لاله اصفهان؛ ۲۰ سال درگیر اختلاف دستگاه‌هاست/ درون‌زاتر از اقتصاد گردشگری نداریم/ بازسازی هتل لاله تهران

خبرگزاری فارس – گروه جامعه: غلامحسین حسینی، مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس به تشریح اوضاع گردشگری کشور پرداخته و از مشکلات برای ساخت هتل‌های جدید و بازسازی اماکن اقامتی می‌گوید که مشروح آن از این قرار است:

 

فارس: هتل لاله تهران یکی از بخش‌های زیرمجموعه شرکت توسعه گردشگری ایران، سال‌هاست که قرار است توسعه پیدا کند و بارها وعده راه‌اندازی بال غربی این هتل اعلام شده است، چرا این اتفاق هنوز هم عملیاتی نشده است؟

حسینی: ما واگذاری‌های هتل لاله را یک سال گذشته بود که ابطال کردیم و این اتفاق خوبی بود چرا که جریان و فرایند اشتباهی صورت گرفته بود که می‌توانست تعمیم پیدا کند در عرصه‌های دیگر خصوصی‌سازی. از لحاظ مقررات سازمان خصوصی‌سازی، این اقدامات توسعه‌ای باید با دقت انجام شود، در حال حاضر موضوع را متوقف نکردیم طبق اصل 44 وقتی شرکت در لیست واگذاری هست و دوباره ارزش‌گذاری می‌شود افزودن دارایی‌ اینها شرایط خاصی دارد که مقداری آن را محدود می‌کند، هم‌اکنون سرعت کار را مقداری گرفته‌ایم و کارهای آن در حال انجام است اما نه به شدت قبل، چون محدودیت‌های واگذاری هست و مجوزهای لازم خیلی سخت است.

بازسازی هتل لاله تهران

فارس: یعنی بالاخره چه زمانی هتل لاله توسعه می‌یابد یا حداقل نوسازی می‌شود؟

حسینی: بازسازی یک طبقه از هتل لاله را بیش از یک ماه است که آغاز کرده‌ایم و هم‌اکنون بازسازی اساسی در حال انجام است.

فارس: چقدر در پروژه‌های تبدیل خانه‌های تاریخی به اماکن اقامتی سعی کرده‌اید ورود کنید؟

حسینی: ما تمایل به ورود به این مباحث داریم به طور مثال  چند وقت پیش، استاندار ایلام نظرشان این بود که کاروانسرای والی را ما تبدیل به مکان اقامتی کنیم اما آنجا الان موزه مردم‌شناسی است و این اقدامات نیازمند جابجایی موزه به نقطه‌ای دیگر و هماهنگی‌های بعدی است.

ساخت هتل لاله اصفهان؛ 20 سال درگیر اختلاف دستگاه‌ها

فارس: از هتل لاله اصفهان که قرار بود 20 سال پیش ساخته شود خبر تازه‌ای ندارید؟

حسینی: اصفهان یک هتل 5 ستاره لاله قرار بود 20 سال گذشته ایجاد شود یک زمین اختلافی با بنیاد شهید است که زمین متعلق به ما است و در اختیار بنیاد شهید قرار دارد 24 هزار متر زمین است در کنار زاینده‌رود، امیدوارم بتوانیم در ماه‌های آینده با بنیاد شهید موضوع را حل کنیم.

هدف ما حل اختلاف با بنیاد شهید نیست هدف ما ساخت آن هتل 5 ستاره است ما در مقررات خصوصی‌سازی محدودیتی برای پروژه‌هایی که داریم، نداریم. مثلاً زمین اصفهان را اگر بتوانیم برای آن یک ارزش افزوده ایجاد کنیم کسی ایرادی از ما نمی‌گیرد اما اگر برویم زمین بغلی را بگیریم آن ایراد می‌شود. زمین اصفهان هم زمین ارزشمندی است اصفهان هم خلأ اقامتی دارد این زمین هم قرار بوده حدود 20 سال گذشته هتل شود اما متأسفانه به این اختلافات خورده و ما اگر بتوانیم با بنیاد شهید و مسئولان استان همت کنیم به توافق برسیم اتفاق خیلی خوبی می‌افتد و فکر می‌کنم هتل ساخته می‌شود که طرح آن هم مانند هتل‌ عباسی و مسجد امام جعفر صادق (ع) در کنار آن دیده شده 3 هزار متر زمین را به این مسجد اختصاص دادیم در دل هتل مسجد می‌شود اما مسجدی به سبک خاص، طرح این هتل شامل 350 اتاق است.

فارس: یعنی اتاق‌های آن بیشتر از هتل لاله تهران می‌شود؟

حسینی: هتل لاله تهران، 370 اتاق دارد اما مشاور گفته است هتل لاله اصفهان بین 350 تا 380 اتاق می‌تواند داشته باشد. اگر توافقات ما با بنیاد شهید نهایی شود شاید طراحی هم عوض شود مقداری همت مسئولان بالاسری را می‌خواهد چون اختلاف بین دو دستگاه دولتی است همین الان هم که به توافق نرسیدیم بسیاری از سرمایه‌گذاران متقاضی شده‌اند و چند سرمایه‌گذار خارجی از ترکیه برای بازدید آمده‌اند و سرمایه‌گذاران اصفهان هم اعلام آمادگی کرده‌اند.

من امیدوارم که دو طرف با هدف اینکه یک مجموعه فاخر ایجاد می‌شود به موضوع نگاه کنند تا بشود این را تا هفت ماه آینده جمع کرد، یک سال و نیم است همه طور تلاش کردیم که این اتفاق میان دو مجموعه بیفتد درخواست از رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشتیم در مراجع مختلف حل اختلاف، این موضوع را دنبال کرده‌ایم اگر همگی به این باور برسیم که این یک زمین ارزشمند است و طمع نداشته باشیم با هدف اینکه یک مجموعه فاخر به مجموعه‌های ایران اضافه شود می‌توانیم هر کدام مقداری گذشت کنیم تا زود این اتفاق بیفتد.

 

 

درون‌زاتر از اقتصاد گردشگری نداریم

فارس: در بازسازی هتل‌ها از ظرفیت خارجی‌ها هم استفاده می‌کنید؟

حسینی:  الان قضیه پروژه نور و صدا در تخت جمشید را که هم‌اکنون در حال پیگیری هستیم با اینکه تکنولوژی آن نیست و بخش‌هایی از آن را یک کشور اروپایی انجام می‌دهد اما ما الزام کردیم و در توافق‌نامه اولی نوشتیم اینکه انتقال تکنولوژی را باید در همین پروژه اول به یک شرکت ایرانی بدهند به یک مجموعه کنسرسیوم ایرانی بدهند. به هر حال تجربه اول است اما قرار نیست ما تجربه دوم از ظرفیت‌های خارجی استفاده کنیم، ظرفیت اولی باید انتقال تکنولوژی هم صورت بگیرد. واقعاً در بحث اقتصاد مقاومتی یقین دارم که ما درون‌زاترین اقتصادمان، اقتصاد گردشگری است چون آثاری که داریم از یک جنبه‌ای جزء 5 کشور اول و از لحاظ تاریخی جزء 10 کشور اول هستیم و اصلاً نیازی نیست که ما تلاش کنیم برای درون‌زا شدن ما در بحث اقتصاد مقاومتی در بحث گردشگری درون‌زاترین اقتصاد را بالقوه داریم یعنی آن چیزی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید می‌کنند ما در بحث فضاهایی که داریم فضاهای فاخری است که ثبت شد اینها یک تاریخ فاخر بومی است که دومی ندارد.

فارس: می‌توان گفت، گردشگری در حال حاضر در کشور ما نماد یک اقتصاد درون‌زا است؟

حسینی: در برخی مواقع مقام معظم رهبری تأکید می‌کنند که در اقتصاد مقاومتی یکی از سرفصل‌های درون‌زا بودن این است که از ظرفیت‌های خودتان استفاده کنید بعضی صنایع باید بروند و یک چیزی را بومی‌سازی کنند اما ما ظرفیت درون‌زایی را داریم اگر قدر آن را بدانیم. ایشان می‌گویند اگر مسئولان در بحث گردشگری به این باور برسند که می‌شود با این معونه کل اقتصاد کشور را راهبری کرد واقعاً از معونه‌های دیگر خلاص می‌شدیم. این را می‌خواهم در بحث درون‌زا بودن گردشگری تأکید کنیم که ماهیتاً اقتصاد گردشگری درون‌زا است شاید در مخلفات، تجهیزات و تأسیسات مقداری تلاش باید بکنیم و خیلی هم شاید در زمان مدیریتی لازم باشد در دو‌ره‌های زمانی کوتاه استفاده کنیم ولی در بحث اقتصاد واقعاً درون‌زا‌تر از اقتصاد گردشگری نداریم.

گردشگری با یک تلنگر، خوب یا بد می‌شود!

فارس: درباره ورود گردشگران خارجی به ایران، هنوز هم معتقد هستید رشد گردشگران در 2014 نسبت به 2013 یک اتفاق نبوده؟ اگر پاسختان مثبت است چرا دیگر آن رشد ورود گردشگر در سال‌های بعد تکرار نشد؟

حسینی: آن موقع رشد 10  تا 12 درصدی داشتیم ظرف 5 سال توانستیم متحول کنیم شاید همان درصد ماند و دیگر تصاعدی نبود اما به هر حال یک طرف ماجرا بدعهدی کرد وگرنه برنامه‌ریزی‌ها درست بود برای اینکه ورود گردشگر بالایی داشته باشیم.

در فضای بین‌الملل، فضا به شدت داشت مثبت می‌شد به هر حال یک جایی یک قدم اینها می‌آمدند و یک قدم آنها، یک جایی آنها دیگر جلو نیامدند و بدعهدی کردند گردشگری هم خیلی متأثر از این فضاها است و چه بخواهیم و چه نخواهیم صنعتی است که چه رشد و چه توقف آن، تلنگری است با یک تلنگر یک اتفاق بد می‌افتد و با یک تلنگر یک اتفاق خوب می‌افتد، آن سال خود هیأت‌هایی که به ایران می‌آمدند هیأت‌‌های بسیار زیادی بودند برای اولین‌بار ما توریست جوان داشتیم همین‌طور هم ادامه پیدا کرد اما ما تصاعد 2014 نسبت به 2013 را نداشتیم روال افزایشی منطقی داشتیم اما روال تصاعدی نداشتیم حالا شاید هم روال طبیعی هم همین باشد که ما یک روال افزایشی منطقی داشته باشیم و تصاعدی هیجانی نباشد اگر طرف مقابل بدعهدی نمی‌کرد شاید این روند تصاعدی به مراتب بیشتر از 2014 بود.

فارس: البته نباید فراموش کرد که هنوز نظام آمارگیری ما در گردشگری، معیوب است و ما بازرگان، تاجر و حتی کسی که یک روز برای حضور در یک همایش به کشورمان سفر می‌کند را هم گردشگر محسوب می‌کنیم و تمام این رشدهای تصاعدی هیجانی هم با این شرایط است.

حسینی: معیار این است که با یک سنجش سال‌های مختلف ارزیابی می‌شود یعنی امسال نگفتند که می‌خواهیم بازرگانان را در داخل آمار بیاوریم اما سال‌های قبل این طور نبوده باشد. ما قرارمان این است که گردشگران خارجی با ضریب امنیتی 35 درصدی می‌آیند و با 95 درصد خارج می‌شوند همان فردی که برای آن همایش می‌آید همان تأثیرگذاری را دارد، اینها را به عنوان یک فعل تصادفی نبینید یک سال یا دو سال آمدند الان هم می‌آیند روند رشد روند منطقی بوده و از آن تصاعدی‌های عجیب نداشتیم و علت آن هم این بود که فضاها هم فضای بدی نیست اما از آن برداشت‌هایی که آدم‌ها داشتند و از آن انتظاراتی که داشتند که بیفتد، نیفتاد و این در هم هنوز بسته نیست، باید چند ماه بگذرد و واکنش‌ها دیده شود، در بحث گردشگری همه چیز باید دست در دست هم بدهد.

فارس: آیا ظرفیت هتل‌های شرکت توسعه گردشگری که عمدتاً هم 5 ستاره هستند تا 6 ماه آینده از شدت حجم گردشگران خارجی پر است؟! مسئولان سازمان گردشگری که می‌گویند تا 6 ماه آینده کل اتاق‌های هتل‌ها رزرو است اما مسئولان انجمن‌های صنفی حرف دیگری می‌زنند و این ادعاها را قبول ندارند.

حسینی: در تهران معمولاً ظرفیت هتل‌ها خوب است بستگی به شرایط زمانی دارد،روندی را که آمارها به ما می‌دهند این است که ما روند رو به رشد خوبی داشتیم یعنی صنعت گردشگری داشته است یکی از رسالت‌های شما این است که اعتماد و اطمینان گردشگران و سرمایه‌گذاران را جذب کنید.

به عنوان یک کارشناس اقتصادی عرض می‌کنم الان گردشگری وارد مرحله سودآوری شده و به نسبت خیلی از صنایع دیگر، صنعت گردشگری صنعتی است با بازدهی بیشتر اقتصادی، روند را می‌بینم روند خیلی بهتری نسبت به گذشته شده، طی روند 5 سال گذشته تا 10 سال گذشته می‌بینیم که ما به مرحله سودآوری رسیدیم و سرمایه‌گذاری‌ها جواب می‌دهد و هیچ کس نمی‌تواند این را انکار کند البته اگر صاحبان سرمایه‌ منطقی عمل کنند و این روند خوبی است.

بعضی شهرها هنوز فاقد اماکن اقامتی درست است، برخی از شهرها هم مکان اقامتی بیش از حد معمول دارند یعنی ما هنوز هم نیاز به سرمایه‌گذارانی داریم که در این زمینه وارد شوند و سرمایه‌‌گذاری کنند و مطمئن باشند که بازده اقتصادی مطلوبی دارد الان فرصت‌ها به سمت این صنعت رو کرده است حالا شاید مقداری مسائل  حاشیه ای اجازه نداده تا عده‌ای به صورت فعال وارد شوند ولی فکر می‌کنم ما در یک مرحله‌ گذار هستیم در بحث بازدهی بیشتر اقتصاد صنعت گردشگری که جای امیدواری دارد و نمی‌توانیم الان در جا بزنیم قضیه مرغ و تخم‌مرغ است و ما باید زیر ساخت‌ها را آماده کنیم زیرساخت‌ هم فقط ساخت هتل نیست وقتی گردشگری می‌آید مراکز تفریحی اقامتی، جاده‌، ماشین خوب می‌خواهد و فرهنگ عمومی پذیرش گردشگر می‌خواهد نمی‌توانیم با عنوان اینکه رشد ما این اندازه بوده و الان این اندازه مانده، فضای گردشگری جامعه را از کسب و کار محروم کنیم باید کاری کنیم که این کسب و کار را رونق دهیم.

در بحث دیگر از لحاظ کلان‌تر هم مسائل گردشگری‌ ما، مخصوصاً گردشگری مذهبی به دلیل محرومیت‌هایی که در مناطق گردشگری مذهبی در اطراف ما و در تمام دنیا اتفاق افتاده است جای توجه بیشتری دارد، اتفاق خوبی نیست که اماکن گردشگری مذهبی در کشورهای اطراف ما درگیر مسائل حاشیه‌ای امنیتی هستند ولی به هر حال فرصتی است که برای کشور ما فراهم کرده است اگر جاهای دیگر نباشد رونق مشهد و قم بیشتر می‌شود.

در مجموع طی 5 سال گذشته، 40 درصد رشد ورود گردشگر داشته‌ایم اما برای اینکه بخواهیم به افق 1404 برسیم نیازمند آن رشد 2014 نسبت به 2013 هستیم.

فارس: یکی از دغدغه‌های بخش خصوصی در گردشگری طی ماه‌های اخیر دخالت‌های سازمان دولتی گردشگری در فعالیت‌های انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی بوده است که حواشی را هم ایجاد کرده، ادامه این رویه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

حسینی: من فکر می‌کنم ما در این قضیه دچار یک افراط و تفریط شدیم ما در بحث گردشگری به شدت نیازمند یک وفاق هستیم نیازمند یک عدم نگاه سیاسی به قضیه هستیم اینکه  دولتی‌ها و خصوصی‌ها سر مسائل خاص با هم بحث و مذاکره کنند و شاید به بحث‌های آنچنانی هم کشیده شود بحث خوبی نیست آن چیزی که من می‌دانم، آن چیزهایی که دولتی‌ها خواستند چندان چیز ناهنجاری نیست این طرف هم بخش خصوصی حقی دارند من فکر می‌کنم بیشتر در ادبیات گفتاری با هم مشکل دارند امیدوارم این قضایا واقعاً خاتمه پیدا کند به نفع هیچکس نیست که این مسائل گفتاری هم که واقعاً هیچی نیست و شاید یک اعمال سلیقه شخصی باشد امیدوارم همین هم تمام شود و اگر قانونی رفتار کنیم حق و حقوق بخش خصوصی معلوم است و باید به حق خود قانع باشد و دولتی‌ها هم موظف هستند که به حق و حقوق خود قانع باشند.

فارس: خبرگزاری فارس به عنوان یک رسانه رسمی در کشور اقدام به راه‌اندازی سایت تخصصی سفر و گردشگری کرده است درباره ضرورت وجود اطلاع‌رسانی صحیح در این حوزه می‌گویید.

حسینی: خبرگزاری فارس جزء خبرگزاری‌های اول در است که اشاعه دهنده فرهنگ ناب اسلامی است و اگر گاهی اوقات از نظر کمی اول نباشد قطعاً از لحاظ کیفی جزء اولین‌ها هست. 

راه‌اندازی سایت گردشگری و سفر از یک مجموعه‌ای که مخاطبان زیادی دارد می‌تواند اتفاق جدیدی باشد در حوزه گردشگری و استمرار این اتفاق از شروع آن بسیار مهم‌تر است. امیدوارم این سایت، در استمرار کار خود بتواند سیاست‌های حوزه گردشگری را درست انتقال و اشاعه دهد. گردشگری یک نیاز همه جانبه است امیدوارم این سایت هم شروع خوبی داشته باشد و تداوم آن هم سالیان سال بتواند مانند خبرگزاری فارس برندی در عرصه خبررسانی شود.

ما در بحث ستاد، خلأ اطلاع‌رسانی صحیح را در حوزه گردشگری داخلی و خارجی داریم ما برخی اوقات می‌بینیم به دلیل اینکه ایران از نعمت‌های فراوانی برخوردار است در طراحی سایت‌ برای گردشگران خارجی نیز تنها فکر می‌کنیم که چند زبانه شدن کافی است واقعیت این است که باید امنیت ایران را به درستی معرفی کنیم، گردشگر با یک ضریب امنیت فرضی 30 تا 35 درصد وارد ایران می‌شود و با یک ضریب امنیت 98 درصد خارج می‌شود، این اتفاق بسیار مهم است که ما قبل از آن نتوانستیم این 60 درصد را به گردشگر انعکاس دهیم که 35 درصدی می‌آید و 95 درصدی خارج می‌شود!

هر کسی می‌آید به شدت امنیت را لمس می‌کند امنیت لمسی است القایی نیست در بحث گردشگری خارجی غیر از معرفی نقاط ظرفیت ویژه‌‌ای باید در بحث معرفی گذاشته شود که بسیار برای گردشگران خارجی مهم است و خودش یکی از مؤثرترین موارد است.

خبرگزاری فارس با راه‌اندازی سایت سفر، باید مخاطبان خود را هم دریابید که هم گردشگران داخلی با فضای عمومی و بکر آشنا شوند و هم برای گردشگران خارجی علاوه بر اینکه اماکن گردشگری کشور را معرفی می‌کنید ضریب امنیت ذهنی را برای ورود آنها بالا ببرید و یقیناً این دو مقوله با توجه به قابلیت و وسعت و خلاقیتی که در خبرگزاری فارس وجود دارد امکان‌پذیر است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *